Permalänk
Medlem

TEST: i7 9700k plus några frågor

Hej!

Har nu äntligen fått hem min i7 9700k och börjat leka med överklockning. Är nu uppe i 5.1ghz med 1.360v. Cpun går ganska så varmt, när jag spelar ca 80 grader vilket känns lite så där när den gamla 6600k knappt går upp i 65 grader.

Fråga 1: Jag har överklockat till 5.1ghz, men när jag spelar black ops 4 så ligger cpun och pendlar mellan 4.8ghz och 5.1ghz. Varför kör den inte i det som jag överklockat till hela tiden?

Vad kan man göra åt värmen? Har en kraken x62 vattenkylare så har bra kylning och fläktar i front osv. Får man helt enkelt nöja sig med att 9000 serien kommer gå varmare?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

@SwedZi:

Spelar du och redan då får 80 grader har du nog aningen för hög spänning. 1.36 är nog helt enkelt i överkant för din kylning. Du kan inte jämföra med en 6600k som har 4 kärnor och 9700k har 8 kärnor.
Har du kollat VRM runt moderkort? När de blir för varma klockar CPU ner sig också, så stirra dig inte blind på CPU temp. VRM är lika viktig.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej!

Har nu äntligen fått hem min i7 9700k och börjat leka med överklockning. Är nu uppe i 5.1ghz med 1.360v. Cpun går ganska så varmt, när jag spelar ca 80 grader vilket känns lite så där när den gamla 6600k knappt går upp i 65 grader.

Fråga 1: Jag har överklockat till 5.1ghz, men när jag spelar black ops 4 så ligger cpun och pendlar mellan 4.8ghz och 5.1ghz. Varför kör den inte i det som jag överklockat till hela tiden?

Vad kan man göra åt värmen? Har en kraken x62 vattenkylare så har bra kylning och fläktar i front osv. Får man helt enkelt nöja sig med att 9000 serien kommer gå varmare?

Du har för hög spänning och därmed för hög effekt/ström. 1,36V är helt OK vid XOC och benchmark-tester, men att köra det konstant kan pga värmen förkorta livslängden på din CPU. 80 grader är helt OK, så det är ingen direkt fara... men det känns onödigt. Testa 5.0GHz och se hur lågt du kan hålla spänningen och ändå vara stabil.

Att du ser klockan variera kan bero på många saker:

  • Power throttling, dvs du slår i moderkortets limit vad gäller power (ström) delivery från VRM. Det finns två limits egentligen, hur mycket ström som skall accepteras under kort tid och hur mycket ström som skall kunna levereras under längre tid. Du hittar ofta inställningar i BIOS runt detta.

  • Thermal throttling, dvs du slår i temperaturtaket och klockan går ner för att temperaturern skall hålla sig inom acceptabla nivåer.

  • Turbo, dvs klockan varierar mellan base clock och max turbo. Variationen här beror på lasten i systemet och hur många cores som belastas. T.ex en single thread applikation kommer vid max last att kunna få CPU att klocka upp högre på en core än om alla cores belastas. Vid OC så kan du välja att sätta samma ratio på alla cores, men beroende på lasten så kommer det ändå variera mellan base och max turbo. Den går inte på max jämnt om inte lasten kräver det.

  • Speed Stepping, dvs CPU klockar ner för att spara ström när systemet inte behöver mer prestanda. Speed Stepping är när klockan går under base clock.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@SwedZi:

Spelar du och redan då får 80 grader har du nog aningen för hög spänning. 1.36 är nog helt enkelt i överkant för din kylning. Du kan inte jämföra med en 6600k som har 4 kärnor och 9700k har 8 kärnor.
Har du kollat VRM runt moderkort? När de blir för varma klockar CPU ner sig också, så stirra dig inte blind på CPU temp. VRM är lika viktig.

Skrivet av Asyvan:

Du har för hög spänning och därmed för hög effekt/ström. 1,36V är helt OK vid XOC och benchmark-tester, men att köra det konstant kan pga värmen förkorta livslängden på din CPU. 80 grader är helt OK, så det är ingen direkt fara... men det känns onödigt. Testa 5.0GHz och se hur lågt du kan hålla spänningen och ändå vara stabil.

Att du ser klockan variera kan bero på många saker:

  • Power throttling, dvs du slår i moderkortets limit vad gäller power (ström) delivery från VRM. Det finns två limits egentligen, hur mycket ström som skall accepteras under kort tid och hur mycket ström som skall kunna levereras under längre tid. Du hittar ofta inställningar i BIOS runt detta.

  • Thermal throttling, dvs du slår i temperaturtaket och klockan går ner för att temperaturern skall hålla sig inom acceptabla nivåer.

  • Turbo, dvs klockan varierar mellan base clock och max turbo. Variationen här beror på lasten i systemet och hur många cores som belastas. T.ex en single thread applikation kommer vid max last att kunna få CPU att klocka upp högre på en core än om alla cores belastas. Vid OC så kan du välja att sätta samma ratio på alla cores, men beroende på lasten så kommer det ändå variera mellan base och max turbo. Den går inte på max jämnt om inte lasten kräver det.

  • Speed Stepping, dvs CPU klockar ner för att spara ström när systemet inte behöver mer prestanda. Speed Stepping är när klockan går under base clock.

Tack för bra svar båda två. Hur ändrar jag vrm och vad ska jag ändra till? Aldrig pillat på de inställningarna tidigare. Har nu klockat ner till 5 ghz och ligger just nu på 1.250v. Läste dock att 9700k i stock går upp till runt 72 grader, så tror tyvärr att 9000 kommer gå varma.

EDIT: gick in i bios och stängde av två funktioner som hette ungefär "VRM värme skydd".

EDIT2: efter jag stängde av detta i bios så kör cpun 5ghz hela tiden i spel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för bra svar båda två. Hur ändrar jag vrm och vad ska jag ändra till? Aldrig pillat på de inställningarna tidigare. Har nu klockat ner till 5 ghz och ligger just nu på 1.250v.

Har du satt spänningen på AUTO och bara ändrat CPU multiplier så kan den få för mycket spänning. Vid överklockning så är det rekommenderat att ställa spänningen manuellt för att den inte ska få för mycket.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@UnkeN: Kör manuellt, landade på 1.250v i 5ghz för att ligga stabilt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@UnkeN: Kör manuellt, landade på 1.250v i 5ghz för att ligga stabilt.

Ok, så bra!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

@SwedZi:

Stänger du av VRM skydd så kommer VRM gå för varm och skadas, alternativt göra allt instabilt igen

Bästa sättet är helt enkelt att rikta en fläkt mot VRM eller vattenkyla med ett block. Fläkt kanske är enklast...

Sedan ska ju inte C-states påverkar klockhastigheten då CPU är aktiv, utan bara då den är idle. Det som påverkar CPU när den är aktiv, stressas etc är värme om det inte någon konstig inställning jag helt missat du har.
Som någon annan skrev så ändra upp power limit till typ 140% eller vad du nu har som max, men var då beredd på att VRM går varm.
Känns som det mesta jag skriver involverar VRM

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@UnkeN: Kör manuellt, landade på 1.250v i 5ghz för att ligga stabilt.

Sjukt, grym prolle du fått om den är stabil på den volten!

Vilket morderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@SwedZi:

Stänger du av VRM skydd så kommer VRM gå för varm och skadas, alternativt göra allt instabilt igen

Bästa sättet är helt enkelt att rikta en fläkt mot VRM eller vattenkyla med ett block. Fläkt kanske är enklast...

Sedan ska ju inte C-states påverkar klockhastigheten då CPU är aktiv, utan bara då den är idle. Det som påverkar CPU när den är aktiv, stressas etc är värme om det inte någon konstig inställning jag helt missat du har.
Som någon annan skrev så ändra upp power limit till typ 140% eller vad du nu har som max, men var då beredd på att VRM går varm.
Känns som det mesta jag skriver involverar VRM

Jag förstår, jag slog på dessa inställningar igen och cpun kör fortfarande 5ghz i spel så det är bra. Sänkte klocken till 5ghz på 1.240v och ligger nu runt 63-69 grader när jag spelar, blir nog inte bättre än så.

Skrivet av Ryzer:

Sjukt, grym prolle du fått om den är stabil på den volten!

Vilket morderkort har du?

Kör 1.240v, verkar stabil än så länge.

Inget speciellt moderkort, köpte detta: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Kika på Der8auers genomgång av 9 serien.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26471-overklockningsprofil-...

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej!

Har nu äntligen fått hem min i7 9700k och börjat leka med överklockning. Är nu uppe i 5.1ghz med 1.360v. Cpun går ganska så varmt, när jag spelar ca 80 grader vilket känns lite så där när den gamla 6600k knappt går upp i 65 grader.

Fråga 1: Jag har överklockat till 5.1ghz, men när jag spelar black ops 4 så ligger cpun och pendlar mellan 4.8ghz och 5.1ghz. Varför kör den inte i det som jag överklockat till hela tiden?

Vad kan man göra åt värmen? Har en kraken x62 vattenkylare så har bra kylning och fläktar i front osv. Får man helt enkelt nöja sig med att 9000 serien kommer gå varmare?

Tänk på att intel har höjt TJ maxen för denna generation av CPUer, från 105 till 115. Så 80 grader borde inte vara några problem.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Ligger på 65-69 grader nu efter lite montering av mer fläktar och ändrat luftflöde.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@muSashi: Ligger på 65-69 grader nu efter lite montering av mer fläktar och ändrat luftflöde.

Det är ju ännu bättre, rapportera gärna tillbaks om några dagar om datorn fortfarande går stabilt!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Absolut! Fick höja till 1.270v men har lirat i timmar nu utan problem. Återkommer om några dagar. Du får gärna pma mig om jag glömmer att uppdatera.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@muSashi: Absolut! Fick höja till 1.270v men har lirat i timmar nu utan problem. Återkommer om några dagar. Du får gärna pma mig om jag glömmer att uppdatera.

Hur många fläktar och hur blåser dem?
Får hem mitt system imorgon / fredag och är lite nojjig atr en luftkylare med 2-3 fläktar på är lite klent att kyla ner 9900k.
Kommer dock köra med 8 fläktar exklusive cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad får du för temps utan överklockning? Har samma kylare och är sugen på uppgradering men finner ingen anledning att överklocka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

Hur många fläktar och hur blåser dem?
Får hem mitt system imorgon / fredag och är lite nojjig atr en luftkylare med 2-3 fläktar på är lite klent att kyla ner 9900k.
Kommer dock köra med 8 fläktar exklusive cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Tjenare! Har 6st fläktar totalt +3st i mitt 2080. Radiatorn sitter i toppen och drar upp luft genom radiatorn, sen sitter det en annan fläkt brevid radiatorn som också blåser ut luft. De två fläktarna i fronten blåser in luft. Sedan sitter en fläkt på baksidan och drar in luft.

Tempsen ligger på ca 63-67 grader när jag lirar Black ops 4 och då ligger cpu på 100%. Andra spel där cpun ligger mer normalt 50-70% så ligger cpun på runt 55 grader.

Skrivet av nilssonbenjamin:

Vad får du för temps utan överklockning? Har samma kylare och är sugen på uppgradering men finner ingen anledning att överklocka!

Har faktiskt inte ens provat utan överklockning, jag gick på tåget direkt. Men när jag lirar spel som är optimerade och inte ligger på 100% cpu usage så ligger tempen på 55 grader ungefär i 5ghz.

Black ops 4 där cpu ligger p 100% konstant så är jag uppe i 63-67 grader så det är inte så farligt. Du bör inte vara orolig för tempsen tror jag.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.