Kollegans dator hänger sig hemma, men inte på jobbet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Sep 2011

Kollegans dator hänger sig hemma, men inte på jobbet

Jag hjälpte nyligen kollegan med att uppgradera hans dator. Vi bytte ut moderkort, processor, minnen och grafikkort. I samband med detta installerade vi Windows 10 på en sprillans ny SSD. Allt utom nätaggregatet byttes ut, alltså.

Kollegan hade med sig datorn till jobbet och det var där vi uppgraderade och installerade den. Allt fungerade klockrent till dess att han tog hem burken och började använda den där. Den hängde sig nämligen med bara några minuters mellanrum och behövde startas om med power-knappen. Dagen efter tog han med sig datorn till jobbet igen och vi lät den jobba med allt möjligt utan att lyckas få den att hänga sig. För att utesluta att det är någon kringutrustning som mot förmodan ställer till med problem tog han med sig skärmen, tangentbordet och musen från jobbet, då vi vet att dessa fungerar. Allt kopplades in hemma hos honom och några minuter efter att datorn startats hängde den sig. Efter omstart gick den några minuter till innan den återigen hängde sig, osv. Idag testade vi för tredje gången datorn på jobbet, utan att uppleva några problem alls.

Det enda jag kan tänka mig nu är att problemet orsakas av antingen hans nätverk eller elnät, men jag kan å andra sidan inte begripa hur eller varför. Har ni några idéer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Kan mycket väl vara elnätet som ställer till det som du ju gissat.
Kanske gammal kåk och många grannar med taskiga maskiner/apparater som stör.
Kombinera med en nätdel som inte tål dylikt och du har problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

vänd på stickproppen?

Sitter datorn i grenuttag? Testa att byta eller koppla direkt i vägguttag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Sep 2011

Uppföljning: Efter att ha bytt ut nätaggregatet, grafikkortet (igen) och SSDn utan resultat kom vi till slut fram till att det var det trådlösa nätverkskortet som var boven. När signalstyrkan var sämre blev datorn mer benägen att fastna. På jobbet stod burken bara några meter från en Unifi AP och hade således i det närmaste perfekt kontakt.

Med nätverkskortet demonterat fungerar datorn precis som den ska igen. Om jag inte minns fel är kortet ett TP-Link TL-WN851ND, om någon råkar ut för liknande problem i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av p.lindblom:

Om jag inte minns fel är kortet ett TP-Link TL-WN851ND, om någon råkar ut för liknande problem i framtiden.

Du är förmodligen en framtida hjälte för någon.

https://xkcd.com/979/