Hur Daisy Chain via DisplayPort med USB-C som ingång?

Permalänk
Medlem

Hur Daisy Chain via DisplayPort med USB-C som ingång?

Jag har ett par Lenovo P27h skärmar, båda har en USB-C in, en DP in och en DP ut. Min tanke var att jag kör en enda USB-C kabel till en av skärmarna och Daisy Chaina samman dem med en DisplayPort kabel.

Just nu får jag ingen bild alls. Daisy Chain funktionen är påslagen på båda skärmar. Datorn jag kör på ska klara av minst två av dessa skärmar. Är problemet att jag måste köra DisplayPort _hela_ vägen när jag daisy chainar? (D.v.s. att jag behöver skaffa en usb-c till DP hona?). Känns lite dumt i så fall. Någon som vet eller har lösning?

Permalänk
Medlem

När du säger att du inte får någon bild alls, menar du på båda skärmarna eller bara skärmen sist i kedjan? D.v.s. fungerar det att koppla via USB-C över huvud taget?

Permalänk
Medlem

Enligt den här tråden så verkar det som att det ska gå att få bild med den uppsättningen du har, men han får istället problemet att bildskärmarna kör spegling. Har inte läst igenom hela tråden så det kan ju finnas något matnyttigt:

https://forums.lenovo.com/t5/Displays-Options-and-Accessories...

Vad är det för dator du har föresten?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

@Harddrive: Min gissning är att det inte finns bandbredd i USB-C-utgången för att driva två skärmar expanderat, såvida det inte handlar om exempelvis två stycken 1920x1080/60 Hz-skärmar. Detta kan man i en del fall påverka genom att ändra i skärmen att USB ska köra USB 2.0-hastighet 0,5 gigabit istället för USB 3.0-hastighet på 5 gigabit/s.

Så generellt ja, det rekommenderas att köra renodlad Displayport. Mest för att det är så sabla klurigt att lista ut vad elektroniken bakom USB-C-kontakterna klarar av.

Permalänk
Medlem

Jättemärkligt, jag bytte Displayport-kabel och då kom den andra skärmen igång! Den andra kabeln var dock inte fel på för just nu driver den en 4K@60Hz. Oklart vad problemet var för något, men tack för tipsen!