Audi A6 AV 2.0 T MULTITRONIC, begagnad 2007. Dyra i reservdelar och underhåll?

Permalänk
Medlem

Audi A6 AV 2.0 T MULTITRONIC, begagnad 2007. Dyra i reservdelar och underhåll?

Audi A6 AV 2.0 T MULTITRONIC. 2007, 17.000-18.000 mil.

Inte jag som ska köpa utan en släkting som eventuellt ska göra det. En bekant påpekar att den är svindyr i reservdelar, underhåll och att de "pajar lätt".

Någon här med erfarenhet? Jag kan nada om bilar själv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Tja beror ju på, köper du nya delar så är det ju dyrt. Jag äger en Passat 07 vilken ingår i VAG koncernen och kan bara säga att jag har fått lägga ner en hel del pengar på reperationer ingen bra kvalite i den bilen, nu senast var det katalysatorn som fick bytas.

Problem som jag fått åtgärda:
Komfortstyrdon
Elektroniskt rattlås
P-sensorer
Turbotrycksventil
Torkarmotor
Katalysator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har själv en Audi A6 3.2Q från 2005. Rymlig och relativt tyst bil som är bekväm för längre turer. Kan skilja väldigt mycket i utrustning dock så ni bör kolla på att allt ni vill ha/behöver är med.

Tror inte den är så mycket dyrare än övriga "premiummärken". Att lämna in bilen till märkesverkstad kan bli väldigt dyrt dock. Delar i sig är inte nödvändigtvis svindyra om man har möjlighet att beställa direkt från Tyskland och göra en del reparationer själv eller har kontakt med någon mindre dyr verkstad. På bilen du nämner ovan bör kamremmen vara skapligt nybytt annars bör det göras snarast vilket kan kosta ett antal tusenlappar.

Har själv åtgärdat följande under senaste tiden:
Termostat
ABS-sensor
P-sensor
Strålkastare fram(pga av rådjur) - Krävdes att stötfångaren fram monterades av.
Strålkastare bak (pga spricka så den tog in vatten)
Tändstift
Tändspolar

Ett vanligt fel på aktuell modell är att de flesta bilarna servades enligt ett longlife-program som kunde innebära över 3000 mil mellan oljebyten mm. vilket ev. gjorde att en del motorer rasade.
Om den inte är alltför dyr(bör kosta någonstans mellan 30-50 tusen), har bra servicehistorik, ser bra ut och går bra är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Tja beror ju på, köper du nya delar så är det ju dyrt. Jag äger en Passat 07 vilken ingår i VAG koncernen och kan bara säga att jag har fått lägga ner en hel del pengar på reperationer ingen bra kvalite i den bilen, nu senast var det katalysatorn som fick bytas.

Problem som jag fått åtgärda:
Komfortstyrdon
Elektroniskt rattlås
P-sensorer
Turbotrycksventil
Torkarmotor
Katalysator

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wuaaa:

Har själv en Audi A6 3.2Q från 2005. Rymlig och relativt tyst bil som är bekväm för längre turer. Kan skilja väldigt mycket i utrustning dock så ni bör kolla på att allt ni vill ha/behöver är med.

Tror inte den är så mycket dyrare än övriga "premiummärken". Att lämna in bilen till märkesverkstad kan bli väldigt dyrt dock. Delar i sig är inte nödvändigtvis svindyra om man har möjlighet att beställa direkt från Tyskland och göra en del reparationer själv eller har kontakt med någon mindre dyr verkstad. På bilen du nämner ovan bör kamremmen vara skapligt nybytt annars bör det göras snarast vilket kan kosta ett antal tusenlappar.

Har själv åtgärdat följande under senaste tiden:
Termostat
ABS-sensor
P-sensor
Strålkastare fram(pga av rådjur) - Krävdes att stötfångaren fram monterades av.
Strålkastare bak (pga spricka så den tog in vatten)
Tändstift
Tändspolar

Ett vanligt fel på aktuell modell är att de flesta bilarna servades enligt ett longlife-program som kunde innebära över 3000 mil mellan oljebyten mm. vilket ev. gjorde att en del motorer rasade.
Om den inte är alltför dyr(bör kosta någonstans mellan 30-50 tusen), har bra servicehistorik, ser bra ut och går bra är det bara att tuta och köra.

Tackar för svar!

Som sagt, frågar å en släktings vägnar.

Vännen till släktingen påstod att han i sin tur hade en vän som ägde en Audi och att vännen skulle byta bromsskivor i bak på den och att det kostat 10papp i bara materialkostnad. Det fick mig att snabbkolla material på Biltema och undrar var den kostnaden bestod av. Nu är väl kanske inte Biltema stället egentligen att köpa från men jag bör själv bromsok/skivor i bak på min gamla S80 för något år sen. Väsentligt billigare än att köpa "märkesgrejer" och hur länge det sen håller vet jag inte men bilen bromsar iallafall.

Släktingen, precis som jag gillar komfort mer än prestanda. Jag älskar min gamla S80, finns hur mycket utrymme som helst i kupén.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vännen till släktingen påstod att han i sin tur hade en vän som ägde en Audi och att vännen skulle byta bromsskivor i bak på den och att det kostat 10papp i bara materialkostnad.

Låter helt sjukt med tanke på att bromsarna bak brukar vara bra mycket mindre än de fram.
Själv kör jag BMW 3-serie, material för skivor + klossar runtom landar på runt 6000 (då pratar jag Brembo, kvalitetsgrejer)

Permalänk
Medlem

Ta vad folk säger med en stor lastbil salt. Kolla upp statistik istället, folk är obegripligt religiösa när det gäller bilmärken och gör allt för att framhålla sitt favoritmärke, eller sänka sitt "hatmärke".

Permalänk
Medlem

Ska man gå enligt statistik och tittar vi till motorn så har Audi och Vag haft väldiga problem med motorer. Är det den motorn jag tror att det är (2.0tfsi) så är det bara att titta på något annat. Dessa motorer börjar dra olja vid 8000 mil och det blir bara värre med tiden pga kolvringarna.
Vill han han ha Audi a6 av just den årsmodellen så bör han titta på en 2.0 tdi.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

För två år sedan pratade brorsan med några killar om företagsbilar, de körde Audi och VW. De var rätt nöjda med dem, en av killarna var riktigt nöjd då det enda han hade behövt åtgärda på två år (från fabriksny) var "bakre stötdämparna två gånger, växellådan en gång" samt ett antal gånger hade den skumma och ibland allvarliga elfel. De andra killarna tyckte det lät jättebra; de hade haft mycket mer problem. Och jag vet flera som kör VW och Audi och jag tror inte jag kan räkna upp någon som faktiskt är helt funktionell. Jag är absolut ingen bilelitist eller brukar bry mig om vad folk säger men just VAG överhuvudtaget skulle jag faktiskt inte lita på.

Har du en gymnasieskola i närheten? Vill du hålla nere kostnaderna kan du anlita dem att reparera bilen, om du köper delar från Tyskland. Kanske inte alla skolor gör det, men här i Piteå gör de det för små pengar. Det tar mer tid, så är du helt beroende av bilen kanske det inte är helt ok. Eller du och du, men din släkting..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

För två år sedan pratade brorsan med några killar om företagsbilar, de körde Audi och VW. De var rätt nöjda med dem, en av killarna var riktigt nöjd då det enda han hade behövt åtgärda på två år (från fabriksny) var "bakre stötdämparna två gånger, växellådan en gång" samt ett antal gånger hade den skumma och ibland allvarliga elfel. De andra killarna tyckte det lät jättebra; de hade haft mycket mer problem. Och jag vet flera som kör VW och Audi och jag tror inte jag kan räkna upp någon som faktiskt är helt funktionell. Jag är absolut ingen bilelitist eller brukar bry mig om vad folk säger men just VAG överhuvudtaget skulle jag faktiskt inte lita på.

Har du en gymnasieskola i närheten? Vill du hålla nere kostnaderna kan du anlita dem att reparera bilen, om du köper delar från Tyskland. Kanske inte alla skolor gör det, men här i Piteå gör de det för små pengar. Det tar mer tid, så är du helt beroende av bilen kanske det inte är helt ok. Eller du och du, men din släkting..

Skickades från m.sweclockers.com

Kör Volvo XC70 sedan 2.5 år / 5000mil/år och har inte haft några fel än så länge. Förutom att jag bytt bromsklossar och vindruta pga. stenskott. Men det ser jag inte som fel.. utan slitage. Brorsan har en Audi och fått lämna in den ett flertal gånger...

Kanske ska vara rätt linje på gymnasieskolan om man ska kunna lämna in den där.. Tror inte ekonomerna är så intresserade av att lyfta på motorhuven.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag hade en av modell 2006. Ägde den i 8 år och hade inga problem alls. Mina utgifter bestod av kamremsbyte som visserligen kostade lite men är alltid dyrt. Bra bil enligt mig!

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ska man gå enligt statistik och tittar vi till motorn så har Audi och Vag haft väldiga problem med motorer. Är det den motorn jag tror att det är (2.0tfsi) så är det bara att titta på något annat. Dessa motorer börjar dra olja vid 8000 mil och det blir bara värre med tiden pga kolvringarna.
Vill han han ha Audi a6 av just den årsmodellen så bör han titta på en 2.0 tdi.

Det stämmer bra det, en kollega till mig var tvungen att byta kolvringar på sin bil (2.0tfsi) för någon månad sedan, bilen hade gått ca 11000 mil. Det blev rätt dyrt...

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Jag har 3 vänner/bekanta som har fått Motorras på sina Audi A4 och A6 med 2.0 TFSI, 2.0 TDI och 3.0 TDI
Och det var inga misskötta bilar vad jag vet (samt att alla hade gått 15k mil eller mindre)
Kör dock Audi A1 1.4 TFSI själv men är inte orolig

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Audi(volkswagen) har kända problem med deras bensin motorer som har den så kallade "servicefria" kamkedjan som servas enligt longlife modellen. Problemet är att även om man följer service intervallen så är det större risk än normalt för motorras eller dyra motorrenoveringar. Det finns en anledning till att de gått över till gamla hederliga kamremmen på senare årsmodellerna. Det verkar va värre på de mindre motorerna (1,2L, 1.4L) men jag själv undvek att köpa en bil med 2.0 TFSI motorn när jag bytte bil senast.

Det finns många artiklar om detta så det är inget rykte.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2015...

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/bubblan-stod-gomd-i...

Men vill man ha en Audi runt 2005-2012 så hade jag valt en diesel i varje fall.

Permalänk
Medlem

2.0 TFSI motorn har en del allvarliga fel som du bör se upp med, här har du ett företag som har specialiserat sig på just dessa problem, http://www.wasamotor.se/tjaenster/audi-vw-skoda-seat/tfsi-2-0... . Undvik säger jag bara. Som Ortovox säger, ska du ha en Audi runt 2005-2012 så är det diesel som gäller.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Nu kan jag svara. Visade släktingen tråden här, tror han skippar den bilen.

Värsta är att jag blev småsugen själv, den ser snygg ut men ska nog låta bli också med varningsflaggorna här.

Börjar nog bli dags att byta själv. S80an börjar bli bra skruttig nu, den blir 20 år nästa år. Vet inte ens vad jag ska kolla efter själv. Gillar komfort mer än prestanda. Älskar utrymmet i kupén i S80an.

Tacksam för alla svar btw!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ingen bil är perfekt.
BMW tävlar om flest el-fel, tätt efter kommer Citroen och Peugeot.
Renault har aldrig varit en favorit. Många är fula, ganska rapplig kvalitét överlag.
Audi är VW i finare kostym (med mer saker som kan gå sönder),
Skoda och Seat tävlar om billigaste kostymen.
TSI motorer får kamkedjeras, LongLife-service är ett idiotiskt påhitt.
DSG-växellådorna måste servas väldigt ofta.
En Volvo är en Ford, Ford gillar ju ingen.
Gäller många modeller 1999-2010. Sen blev det kinaskrot..
Mercedes är ett djävulens påfund, en sådan vill ingen mecka, rostar otroligt snabbt också.
Även alla japanska bilar rostar snabbare än ögat ser. Nej, Toyota är inte skonad från detta.

Billigaste bilen jag haft och har är en snart 20 år gammal Skoda.
Billig att köra, billig att äga, odödlig stötstångsmotor med kamkedja, ytterst spartansk utrustningsmässigt dvs mindre saker som kan gå sönder.
Nackdelen är låg motoreffekt och mindre vackert utseende,
även komfort får stryka på foten (ingen AC etc).

Men det är bara att konstatera att det billigaste är att gå eller cykla.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Fundering om Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel Manuell 150 2010?

Ånyo frågar jag å släktingens vägnar (kanske egna vägnar om släktingen inte vill ha bilen i fråga).

Vad säger ni om Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel Manuell 150 2010? Försöker googla mig till information men det är som att googla sjukdomar, man "har allt".

(Synd att man inte kan editera rubriker då Audin är ute ur bilden nu.)

Edit: Tryckte fel! Skulle ju svara också.

Skrivet av Meckoman:

Ingen bil är perfekt.
BMW tävlar om flest el-fel, tätt efter kommer Citroen och Peugeot.
Renault har aldrig varit en favorit. Många är fula, ganska rapplig kvalitét överlag.
Audi är VW i finare kostym (med mer saker som kan gå sönder),
Skoda och Seat tävlar om billigaste kostymen.
TSI motorer får kamkedjeras, LongLife-service är ett idiotiskt påhitt.
DSG-växellådorna måste servas väldigt ofta.
En Volvo är en Ford, Ford gillar ju ingen.
Gäller många modeller 1999-2010. Sen blev det kinaskrot..
Mercedes är ett djävulens påfund, en sådan vill ingen mecka, rostar otroligt snabbt också.
Även alla japanska bilar rostar snabbare än ögat ser. Nej, Toyota är inte skonad från detta.

Billigaste bilen jag haft och har är en snart 20 år gammal Skoda.
Billig att köra, billig att äga, odödlig stötstångsmotor med kamkedja, ytterst spartansk utrustningsmässigt dvs mindre saker som kan gå sönder.
Nackdelen är låg motoreffekt och mindre vackert utseende,
även komfort får stryka på foten (ingen AC etc).

Men det är bara att konstatera att det billigaste är att gå eller cykla.

Bra sammanfattning. Kan inte ett smack om bilar själv så jag står mig slätt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Passat 1.4 TSI EcoFuel lider också av kamkedja sträckning och problem med kedjesträckaren.

Insisterar du på att köpa den så kolla extra flera gånger att kamkedjan är bytt nyligen!
Kedjorna håller tyvärr bara ~10 000mil, sen lär den bytas, inget du gör själv direkt på parkeringen.
Man behöver specialverktyg för kamkedjebyte.

Skulle kika på en med vanlig kamrem. 1,9TDi och 1,6TDi fungerar bra.
Spelar ingen större roll om det är Audi eller VW, samma lika underhållsmässigt.
Relativt lättservade , hederlig kamrem som man slipper 100 olika specialverktyg (dom rekommenderade klarar man sig utan).

Mvh

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Jag hade en A6 2.0 Tfsi 2006 tror jag det var. Den rasade oljepumpen på och det skulle kosta 25k att byta, och vad jag förstod då så var det ett vanligt problem på dessa motorer.

Jag sålde bilen till en bekant för 10k som renoverade den själv, vilket var tur då det var betydligt mer saker som hade havererat än bara oljepumpen, hans uppskattning då var att det skulle ha kostat mig ca 50-70k att få alla dom jobben gjorda på en verkstad.
Aldrig mer en Tfsi efter det..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckoman:

Ingen bil är perfekt.
BMW tävlar om flest el-fel, tätt efter kommer Citroen och Peugeot.
Renault har aldrig varit en favorit. Många är fula, ganska rapplig kvalitét överlag.
Audi är VW i finare kostym (med mer saker som kan gå sönder),
Skoda och Seat tävlar om billigaste kostymen.
TSI motorer får kamkedjeras, LongLife-service är ett idiotiskt påhitt.
DSG-växellådorna måste servas väldigt ofta.
En Volvo är en Ford, Ford gillar ju ingen.
Gäller många modeller 1999-2010. Sen blev det kinaskrot..
Mercedes är ett djävulens påfund, en sådan vill ingen mecka, rostar otroligt snabbt också.
Även alla japanska bilar rostar snabbare än ögat ser. Nej, Toyota är inte skonad från detta.

Billigaste bilen jag haft och har är en snart 20 år gammal Skoda.
Billig att köra, billig att äga, odödlig stötstångsmotor med kamkedja, ytterst spartansk utrustningsmässigt dvs mindre saker som kan gå sönder.
Nackdelen är låg motoreffekt och mindre vackert utseende,
även komfort får stryka på foten (ingen AC etc).

Men det är bara att konstatera att det billigaste är att gå eller cykla.

Och Avensis har bultar i motorn som skallrar loss. Annars är Nissan Almera grymt bra bilar faktiskt. Vore jag intresserad av en SUV skulle jag skaffa en Suzuki Grand Vitara, bensin (dieseln är skapad av Renault och är helt och hållet gjort av skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Audi runt de där årtalen är väl mer eller mindre kända för att fallera på alla möjliga sätt, och kosta fläsk att reparera.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Folk som säljer och köper bilar från 2007 *smh*
Kanske om det var en bil som kördes ibland för nöjes skull, men att köpa en 11 år gammal bil är som att be om problem

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@Waup:

Varför skulle man inte kunna äga en bil från 2007?
Ägt en BMW E60 520D M-sport - 07 utan några som helst problem förutom slitdelar.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

@Jerban @Meathim @Bad Habit

Tackar för svar! Enligt släktingen så går Suv bort. Han har alltid gillat utseendet på Audi men inser nu att han nog ska hålla sig borta från dem i det prisspannet han kollar på och de årsmodeller som presenteras. (Gäller även mig då han fått mig att börja kolla i samma prisspann. Även jag gillar utseendet på den Audin som jag postade om först.)

Skrivet av Meckoman:

@Beginner:
Passat 1.4 TSI EcoFuel lider också av kamkedja sträckning och problem med kedjesträckaren.

Insisterar du på att köpa den så kolla extra flera gånger att kamkedjan är bytt nyligen!
Kedjorna håller tyvärr bara ~10 000mil, sen lär den bytas, inget du gör själv direkt på parkeringen.
Man behöver specialverktyg för kamkedjebyte.

Skulle kika på en med vanlig kamrem. 1,9TDi och 1,6TDi fungerar bra.
Spelar ingen större roll om det är Audi eller VW, samma lika underhållsmässigt.
Relativt lättservade , hederlig kamrem som man slipper 100 olika specialverktyg (dom rekommenderade klarar man sig utan).

Mvh

Svarar sent. Kom åt datorn nu först men läste din post, oinloggad, i mobilen och ska hälsa från släktingen "väldigt mycket tack!". Vilket gäller från mig med för om han hade sagt nej till den Passaten så övervägde jag skarpt att köpa den. Så du sparade in mig (och släktingen) eventuella stora bekymmer!

Jag gick igång av ren nyfikenhet, mest på grund av formulering i annonsen. Bland annat stod det "bilen har kamkedja" och jag tyckte väl att det var onödig information men med ditt inlägg här förstår jag mer än väl att de skrev så. Men jag kunde inte låta bli utan ringde VWfirma för att kolla vad gällde service. Hade sån tur att den jag pratade med såg att servicen inte var komplett från auktoriserad VWfirma vilket iofs kunde betyda att det var stämplar i serviceboken från annan firma men om kamkedjan rasar så är "goodwillen" från VW borta. Han sa efter ett tag "om jag tar av mig VWuniformen så säger jag så här, vänd om och spring så långt du kan från den bilen!".

Fick då även veta att det är en gasbil! Stod "Bensin" i annonsen bara. Den bilen har alltså en bensintank på 14 liter. Killen på VWfirman jag ringde till sa, "då betyder det att bilen gått på gas så om du kör på bensin så kan det bli mycket jobb att få igång det om bilen inte gått på bensin på länge och det kan bli stora kostnader det med.".

Så. Jag är bortom tacksam för ditt inlägg @Meckoman för du sparade in eventuella stora bekymmer och pengar för släktingen och mig!!

Skrivet av Waup:

Folk som säljer och köper bilar från 2007 *smh*
Kanske om det var en bil som kördes ibland för nöjes skull, men att köpa en 11 år gammal bil är som att be om problem

Stämmer nog men det är det "ekonomin" tillåter min släkting och även mig (som nu börjat kolla efter bil själv). :/

Skrivet av Von_OttO:

@Waup:

Varför skulle man inte kunna äga en bil från 2007?
Ägt en BMW E60 520D M-sport - 07 utan några som helst problem förutom slitdelar.

BMW. Alltid haft framhjulsdrivna bilar förutom en Sierra årsmodell 84. Den var mysko. Kopplingen var "antingen eller". Känner mig mest bekväm med framhjulsdrivet men kanske inte ska dumpa tanken helt på bakhjulsdrivet..... (?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Inga problem.

Angående bakhjulsdrivet , så är det inga konstigheter. Lite svårare att parera eventuell sladd.
Att kopplingen är antingen eller är inte begränsat till bakhjulsdrift, det kan gälla alla bilar (beror på lamell bla.).

Det som snabbt kommer till tanken är BMW,
men BMW tycker jag personligen är lite för tekniskt avancerade med sina variabla ventiler och andra el utrustning.
Anser helt enkelt att det är för mycket som kan strula. Men dom är jättetrevliga att köra och snygga.

Kommer med lite förslag här:
VW Passat 3C / B7 med 2010 facelift är snygg.
2.0TDi motorn är relativt lätt att skruva och fungerar.

Även Audi A3 1.6/2.0/1.9 TDi är lättservat. Gäller även VW Golf.

Volvo V70 2007-2016 fungerar bra. Men många modeller måste man demontera hela "subframen" / chassit i fram för att få ut växellådan vid tex kopplingsbyte och sedan en framvagnsjustering på det. Hua, det är jobbigt.
I övrigt en solid bil. Lätta på underhållsfronten..

Ett varningens ord ang Audi A6:
2004-2008 är inte att fundera på , måste man plocka bort hela stötfångaren för att byta lampor.
Motorn i A6 är längsmonterad, vilket innebär även det demontering av stötfångaren för kamrem och vattenpumpsbyte.
Det blir kostsamt/tidskrävande i slutändan.

Vill du ha hjälp att kolla en bil i närheten av Uppsala kan jag erbjuda en snabbcheck..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag hade en A6 2.0 Tfsi 2006 tror jag det var. Den rasade oljepumpen på och det skulle kosta 25k att byta, och vad jag förstod då så var det ett vanligt problem på dessa motorer.

Jag sålde bilen till en bekant för 10k som renoverade den själv, vilket var tur då det var betydligt mer saker som hade havererat än bara oljepumpen, hans uppskattning då var att det skulle ha kostat mig ca 50-70k att få alla dom jobben gjorda på en verkstad.
Aldrig mer en Tfsi efter det..

Jag hade också en 2007 2.0 Tfsi som oljepumpen rasade vid 12 000 mil och motorhaveri som följd trots servad enligt bok. Kollade upp försäkringsbolagens statistik för motorhaverier och VAG gruppens Tfsi motorer låg i botten. Hade även problem med tändspolar, dörrlås, vindrutetorkare och bakbromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

@Beginner:

Inga problem.

Angående bakhjulsdrivet , så är det inga konstigheter. Lite svårare att parera eventuell sladd.
Att kopplingen är antingen eller är inte begränsat till bakhjulsdrift, det kan gälla alla bilar (beror på lamell bla.).

Det som snabbt kommer till tanken är BMW,
men BMW tycker jag personligen är lite för tekniskt avancerade med sina variabla ventiler och andra el utrustning.
Anser helt enkelt att det är för mycket som kan strula. Men dom är jättetrevliga att köra och snygga.

Kommer med lite förslag här:
VW Passat 3C / B7 med 2010 facelift är snygg.
2.0TDi motorn är relativt lätt att skruva och fungerar.

Även Audi A3 1.6/2.0/1.9 TDi är lättservat. Gäller även VW Golf.

Volvo V70 2007-2016 fungerar bra. Men många modeller måste man demontera hela "subframen" / chassit i fram för att få ut växellådan vid tex kopplingsbyte och sedan en framvagnsjustering på det. Hua, det är jobbigt.
I övrigt en solid bil. Lätta på underhållsfronten..

Ett varningens ord ang Audi A6:
2004-2008 är inte att fundera på , måste man plocka bort hela stötfångaren för att byta lampor.
Motorn i A6 är längsmonterad, vilket innebär även det demontering av stötfångaren för kamrem och vattenpumpsbyte.
Det blir kostsamt/tidskrävande i slutändan.

Vill du ha hjälp att kolla en bil i närheten av Uppsala kan jag erbjuda en snabbcheck..

Tack för svar, igen!

Släktingen har lagt bilbyte på hyllan ett tag medans jag istället gått igång. Märker att jag är helt väck. Är tacksam bortom tacksamhet om varningen för 1.4 TSI Passaten! Var på vippen att köpa den själv tills inlägget här "väckte" mig.

Vet inte ens vad jag är ute efter själv. Gillar som sagt utrymmet i kupén på S80n jag har idag. Märker att jag dras till Audi och VW Passat när jag kollar Blocket och Bytbil men inser att jag kanske ska kolla efter annat. Kan ingenting om bilar annat än mina fördomar från barsnben om Ford, Opel och Skoda. Kia och Hyundai kan jag nada om. Hade en -86 Mazda 626 ett tag, inget fel på den men kan inte säga att jag är expert på Japanska bilar bara för att jag ägde en Mazda ett tag i ungdomen.

Kombi är inte helt fel men inte ett "krav". Hjälper att få in farsgubbens rullator och ändå ha plats över till annat.

Blir deppad över att nästan allt som kommer in på ovan nämnda siter är diesel. Har inget emot diesel, aldrig ägt någon, men med tanke på hur det kommer försvåras om något år eller så att köra en i städer så går de bort.

Vad gäller bakhjulsdrift är jag mest van med framhjulsdrift. Var Sierran -84 jag hade bakhjul på. Förstår att något var fel på den då kopplingen, som sagt, var "antingen eller". Det var fullvarv på motorn och släppa upp kopplingen för att studsa iväg.

Tack för erbjudandet om att snabbkolla! Kanske "tar upp det". Trackar en vän om bil, han kan bilar

även om det finns saker i denna tråd han inte hade en aning om. Han tyckte t.ex att 1.4 TSI Passaten var något att satsa på. Han fattade inte heller att det var en gasbil.

Dold text

(Löjligt med spoiler, vet men nu är den där.... )

PS. Synd att det inte går att redigera rubriker!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Bytbil och Blocket, bilförsäljare. Dyker *svordom* bara upp dieslar. Är väl ingen som köper diesel idag?

Jag fattar att folk byter bort sina dieslar men vem köper dem? Eller har jag fattat allt fel, som vanligt, så det kanske är diesel jag borde köpa? :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bytbil och Blocket, bilförsäljare. Dyker *svordom* bara upp dieslar. Är väl ingen som köper diesel idag?

Jag fattar att folk byter bort sina dieslar men vem köper dem? Eller har jag fattat allt fel, som vanligt, så det kanske är diesel jag borde köpa? :/

Jag hade aldrig köpt en diesel nu när dem förbjuder dem i vissa städer. Kanske därför folk gör sig av med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag kan citera en av sveriges största auktoriserade verkstäder som jobbar med VAG-bilar när farsan tyckte att första servicen på hans Audi A4 Avant var dyr:

"Hade du haft en Skoda hade den kostat 2500kr mindre."

(Fotnot: Mekanikern syftade på en Skoda Octavia Combi med samma motor)

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig