Skrivet av Björn P:
@Alotiat: Hehe nä enkelt spel är det inte, men det kanske därför man har 1.1k timmar i spelet;) Men mycket har hänt då man varit borta i något år men det mesta är ju sig likt. Att dom skulle lägga till någon vip/premium-konto-grej trodde jag dock aldrig. Antar att valve såg hattförsäljningen som en kassako som dom kunde utöka... Om det skulle komma en möjlighet att välja bort ryska IPs, det hade jag kunnat betala för dock!
Jag läste bara ditt förra inlägg så jag trodde du var totalt ny i spelet och försökte hjälpa till, såg nu ett par inlägg bak att du har kommit tillbaka. Har själv "bara" 400 timmar speltid så du kan nog spelet mycket bättre än mig hahaha
På tal om Dota Plus: Det har varit diskussioner kring detta. Att Valve blivit giriga och vill krama ut så mycket pengar som möjligt. Kom upp ett par trådar på Reddit. Till slut startade någon en tråd och förklarade läget. Han var en spelutvecklare för ett mobilspel så han såg vad Valve ville göra/tänkte. Enligt honom har ett spel 3 faser
Så som han förklarade så vill man i Stigande fasen investera så mycket som möjligt i spelet (titta på hur TI har utvecklats samt investeringen i Source 2). I Stabil så vill man bara hålla kvar spelare. D.v.s. man vill värna om de som spelar Dota och inte hitta på en massa nytt. 7.00 kom för att ragga nya spelare, exempelvis. Men jag är osäker på om vi får en liknande patch igen.
Summa summarum: Dota Plus är ett sätt för Valve att ge de trogna spelarna någonting för att ha spelat så mycket för en liten slant i månaden. Fler features kommer så klart att läggas in i Dota Plus, men det hela är för hålla kvar spelarbasen på en liknande nivå.
Blev lite långt nu men jag har grubblat länge över hur Dota har överlevt i +10 år så detta är blandade tankar. Behövde skriva ner allt det här någonstans
PS
Stigande är när antalet spelare ökar enormt, tänk +50%-100% eller mer. Här investerar man stort i patcher, nya features, e-sport o.s.v.
Stabil är när det minskar (eller ökar) väldigt långsamt, tänk +/- %5 per år. Här tar man det lugnt. Man släpper inga stora grejer utan patchar spelet som vanligt och håller det polerat o fint.
Avtagande är när ett spel i princip försvinner. Utvecklarna har i princip slutat utveckla spelet med nya saker. Släpper bara det man måste. Oftast buggfixar eller om något kraschar så fixar man det.