Testpilot: Seagate Barracuda Pro 14 TB – hårddisk med rekordstort lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Seagate Barracuda Pro 14 TB – hårddisk med rekordstort lagringsutrymme

Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist testar Seagates senaste hårddisk Barracuda Pro 14 TB, som blandar stort lagringsutrymme med skyhög prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Jag har en kund som ville ha offererat en arbetsstation med bland annat 40TB rimligt snabb mellanlagringsdisk innan informationen skjuts ut på 10Gbps nätverk till en större NAS. Denna disken är absolut en kostnadseffektiv lösning med 4st i Raid 5 för en 42TB volym i en 4 bay lösning. Nu gick jag iofs på 5st WD 10TB Red i en 8 bay lösning istället vilket i slutändan blir ungefär samma prislapp.

Intressant disk, gillar särskilt 2år datarecovery garantin.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Seagate.
nej tack.

Permalänk
Medlem

Seagate.
Ja tack.

Kan vara intressant inom en nära framtid då Jag funderar på att byta ut och uppgradera dom mekaniska diskar Jag använder.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag har en kund som ville ha offererat en arbetsstation med bland annat 40TB rimligt snabb mellanlagringsdisk innan informationen skjuts ut på 10Gbps nätverk till en större NAS. Denna disken är absolut en kostnadseffektiv lösning med 4st i Raid 5 för en 42TB volym i en 4 bay lösning. Nu gick jag iofs på 5st WD 10TB Red i en 8 bay lösning istället vilket i slutändan blir ungefär samma prislapp.

Intressant disk, gillar särskilt 2år datarecovery garantin.

Ja det är ju nästan ett måste..Annars får man ju köpa 2 st och köra den ena som backup ifall det skulle gå åt pipan..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Data recovery garantin var trevlig. Kanske seagates sätt att locka tillbaka kunder som fått problem med deras lite struligare serier. Hoppas denna är bättre.
Inget jag behöver men kul att se att mekaniska diskar fortsatt håller i tronen över lagrings mängd.
Jag klarar mig rätt bra på mina 3 tb. Sen har jag såklart ett par ssd där spel och flitigt använda program ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finns det mindre med samma prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av serverfel:

Finns det mindre med samma prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Även 12 och 10 TB varianterna bör vara åtta plattor och således snarlik prestanda. Frågan är ju om jag har rätt om TDMR I disken och om det då är skillnad på olika modeller och således även på prestandan mellan de olika modellerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

I mitt fall skull en backupserver för tre andra filservrar med 6TB och 8TB diskar kunna vara aktuellt för en disk i denna storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ju fått hem för några veckor sedan en 8TB utav denna.

Jag har haft även en Seagate SSHD 4TB sen 2015, funkat felfritt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Hmm, men med 14 TB vill man ju ha nått som garanterat håller 20 år >.<" Så bökigt att göra Raid 6...kan vi inte få nån teknik som verkligen håller? Typ SLC Nand med avancerad data övervakning till bra pris

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Visst, 14TB på pappret, men "bara" 13 i verkligheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra recension!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skäggig legend

Minns när 128MB var enormt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vad är tidsramarna för HAMR (Seagate) / MAMR (Western Digital) ?
Antar att nästa steg upp blir med ny teknik.
Denna är lite intressant men saknar när dom största diskarna kostade ca 4000kr.

Skrivet av Esseboy:

Hmm, men med 14 TB vill man ju ha nått som garanterat håller 20 år

Det där är ju precis likadant som det alltid vart, hårddiskar är vad dom är med mekaniskt rörliga delar.. är det data som man är rädd om så finns backup. Men det börjar ju kosta en slant att köpa dubbla diskar i den här prisklassen. Visst vore det trevligt med någon form av stabil SSD lagring som även klarar sig strömlös. Men det dröjer nog speciellt om det ska vara prisvärt och 14TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Seagate.
nej tack.

*Går några meter bort, öppnar en låda, tittar på en hög döda 3TB Barracudor*
Varför jag sparat en gammal massgrav i en låda, jo det undrar jag med just nu ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Visst, 14TB på pappret, men "bara" 13 i verkligheten.

Nej! 1000 vs 1024 , KiB KB osv

Skickades från m.sweclockers.com

I
Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag kör med 10TB-varianten av Barracuda Pro i hushållets "server" (som är en vanlig Windows10-maskin vars hårddiskar/mappar delas ut som nätverksenheter) och det fungerar tillfredsställande. Har Plex och sånt på den maskinen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

*Går några meter bort, öppnar en låda, tittar på en hög döda 3TB Barracudor*
Varför jag sparat en gammal massgrav i en låda, jo det undrar jag med just nu ..

*Går några meter bort, öppnar en låda, tittar på en hög döda 40GB IBM Deskstar*
Varför jag sparat en gammal massgrav i en låda, jo det undrar jag med just nu ..

HGST.
nej tack... eller?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Seagate.
nej tack.

+1
Räcker med att ta sig en titt hos Inets fyndhörna (filtrera på hårddiskar) lol.

Typ minst 90% av de Seagatediskar jag vanligtvis ser där står aningen som "Ersättningsprodukt från tillverkaren" eller "Reparerad av tillverkaren".
WD-diskarna, för att jämföra, är nästan aldrig ersatta/reparerade utan alltid återköppta eller dylikt.

Kanske inte det mest vetenskapliga, men det räcker för att jag helst undviker dem.

Så här ser det ut i dagsläget, har sett vid ett par tillfällen typ dubbelt så många diskar, och alla reparerade/ersatta var Seagate. Några enstaka WD men de var återköp allihop om jag inte misminner mig:

EDIT: Tog mig även en titt på Webhallens fyndlista:
- För Seagate stod 4/5 tillgängliga diskar som "Refurb". Den 5:e stod som "Klass 1: Nyskick". Alla är dock något äldre modeller mellan 2TB och 4TB.

- För WD stod 5/6 diskar som "Refurb". Den 6:e som "Klass 2: Mycket gott skick". Notera dock att dessa är alla ännu äldre modeller mellan 500GB och 2TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timmy Fox:

+1
Räcker med att ta sig en titt hos Inets fyndhörna (filtrera på hårddiskar) lol.

Typ minst 90% av de Seagatediskar jag vanligtvis ser där står aningen som "Ersättningsprodukt från tillverkaren" eller "Reparerad av tillverkaren".
WD-diskarna, för att jämföra, är nästan aldrig ersatta/reparerade utan alltid återköppta eller dylikt.

Kanske inte det mest vetenskapliga, men det räcker för att jag helst undviker dem.

Så här ser det ut i dagsläget, har sett vid ett par tillfällen typ dubbelt så många diskar, och alla reparerade/ersatta var Seagate. Några enstaka WD men de var återköp allihop om jag inte misminner mig:
https://i.imgur.com/yc0aILW.png

Seagate har en lång historia av korta livslängder på sina diskar.
Finns redan statistik utlagd att se över datacenter hos t ex Google som visar att livslängden hos Segates diskar är mycket lägre än deras konkurrenters som t ex WD.

Permalänk
Medlem

Ljudvolym och watt (läs, skriv, idle) vore bra att veta. Ska denna sitta i ett chassi i en arbetsstation så är det ju bra om den är tyst och inte vibrerar.

Köpte WD red 8TB för några år sen som vibrerade och lät så mycket att dom inte gick att ha igång i vardagsrummet, eller i rummet bredvid.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Minns när jag och polaren skull skaffa våran mega server på 1tb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Seagate har en lång historia av korta livslängder på sina diskar.
Finns redan statistik utlagd att se över datacenter hos t ex Google som visar att livslängden hos Segates diskar är mycket lägre än deras konkurrenters som t ex WD.

Länka till statistiken då så slipper vi andra gissa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hmm, men med 14 TB vill man ju ha nått som garanterat håller 20 år >.<" Så bökigt att göra Raid 6...kan vi inte få nån teknik som verkligen håller? Typ SLC Nand med avancerad data övervakning till bra pris

Det är bättre att köra speglade vdevs i en stor pool istället för att köra Raid 5/6 m.m., det vill säga en struktur som Raid 10.

Permalänk
Avstängd

hur lyckas man fylla 14tb om det inte är porr man matar i?

Permalänk
Inaktiv

@joejjeman74: Folk frågade samma fråga när 100MB diskarna kom. Och svaret på frågan är att man får allt mer data att behandla, vissa individer ligger dock några år före andra.
Sedan denna 14TB ser jag mest till företag, av orsaker att man inte enbart lagrar datan på denna utan sprider ut datan och det blir då väldigt kostsamt för vanliga hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Data recovery garantin var trevlig. Kanske seagates sätt att locka tillbaka kunder som fått problem med deras lite struligare serier. Hoppas denna är bättre.
Inget jag behöver men kul att se att mekaniska diskar fortsatt håller i tronen över lagrings mängd.
Jag klarar mig rätt bra på mina 3 tb. Sen har jag såklart ett par ssd där spel och flitigt använda program ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de lämnar knappast någon garanti att de faktiskt lyckas återskapa datan. Det enda man kanske kan spekulera i där är att tillverkaren själv borde ha lite bättre möjlighet att lyckas än en tredjepart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Länka till statistiken då så slipper vi andra gissa.

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2017/

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast de lämnar knappast någon garanti att de faktiskt lyckas återskapa datan. Det enda man kanske kan spekulera i där är att tillverkaren själv borde ha lite bättre möjlighet att lyckas än en tredjepart.

Ingen kan garantera att återskapa all data vid skadad disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.