Rykte: "AMD Navi på 7 nanometer presterar bättre än väntat"

Permalänk
Medlem

Har råd att köpa vilka datorprylar jag vill, när jag vill men jag totalvägrar betala dessa ockerpriser Intel och Nvidia tar ut. Det är fan hutlöst och detta kommer från en person som i regel betalar för premium kvalitet. Har inga problem att betala ett premium pris för en produkt som levererar prestanda i partitet med prisökningen jämfört med konkurrenter men jag har svårt att hitta det värdet med Nvidias nya kort. 10,000Kr max för RTX 2018 TI hade varit rimligt. Vidrigt också att priset på obsoleta processorer höjs i samband med release av nya Intel processorer för att få de nya att framstå som mer attraktiva.

Permalänk
Medlem

@Vasa1: Tror det kommer bli uppgradering från min 6700k och 1070. Men det beror lite på ifall det är en nämnvärd skillnad i prestanda. Kan vara så att jag kör ett år till med det som sitter i burken också. Men jag är sugen på att uppgradera också bara för att det är roligt att bygga, det var ett tag sedan sist!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Finns inte en chans att den kommer kosta under 5000kr i sverige.
Inte , en , chans!

Vi kommer ihåg det uttalandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Primitive shaders fungerar. Problemet är att den nya geometri-pipelinen inte fungerar, och utan den innebär inte primtive shaders någon prestandaförbättring (och kan t.o.m vara en försämring).

Detta sagt kan det naturligtvis vara samma sak här, men om de håller sig till en mindre förbättring och mest krymper Vega så är risken för buggar mindre.

Jag är väl medveten om att NGG fast path inte fungerar. Det blir lite av en definitionsfråga av det hela.

AMD säger: "API support will be needed to expose primitive shaders" och "Wolfenstein 2 uses compute shaders to cull geometry in a similar fashion".
Båda dessa meningar leder till att AMD anser att om det inte går genom NGG och kombinerar flera steg till ett, så är det inte primitive shaders.

Egentligen spelar det inte så stor roll vad det heter, utan att syftet som var menat för Primitive Shaders aldrig uppfylldes.

Skrivet av mpat:

Problemet är väl att den nuvarande GCN-designen är begränsad till 64 kluster, vilket är vad det sitter i både Fiji (Fury) och Vega 10. Om Navi 10 är så stor, eller nästan, finns det inte riktigt plats för en större.

Nej, den kan förstås inte vara större än 64 kluster. Gissar dock med att det är 32-40 kluster till konsolerna.

Skrivet av mpat:

GCN är att man tagit den gamla VLIW4-designen och gjort om hur scheduling fungerar. Många element är ärvda från en äldre design - jag tror inte att de har gjort om ROPparna på ett decennium (nu är ROPparna iofs bättre än nVidias, så de behöver väl inte). Man förberedde också genom att gå till VLIW4 med 6970 (allt innan var VLIW5), så det var snarare flera små steg än ett stort. AMD behöver göra en ny design för att kunna ha mer än 64 kluster, och då kommer säkert att ha ett nytt flashigt namn på den, men omdesignen är egentligen inte större än vad Vega var. Minns att AMD kallade den "NCU" under en period av marknadsföringen. När det visade sig att Vega var en miss, gick de vidare med att säga att det bara var gamla GCN en gång till.

Väldigt intressant! Vet inte om de droppade NCU-namnet vad jag vet, utan det är namnet på 2x FP16 , 4xFP8 och hur de gjorde om registerna. De beskriver även Variable rate shading i deras whitepaper.

Navi verkar vara avslutet på det arbete som påbörjades med Vega. PS via NGG, DSBR utan vitlista, Variable Rate shading, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det som visats rätt tydligt nu med miningboomens fall är att beg marknaden är överöst av kort. Så där finns gott om beg 10-series kort, och vega kort (för de som vill ha) för lägre pris än nya och de prisnivåer som du önskar är inte långt ifrån. Det kan vara riskabelt köp dock, eftersom man inte vet hur de behandlats.

Men Nvidia och även AMD med Vega visade att dagen med prestandakort för 5000kr och under, är borta, om du vill ha nya kort. Så vill du ha kort under dessa prisnivåer, är det 3+ år gammal prestanda som gäller.

problemet för mig är att tex 4000kr för ett GTX 1080 beg tycks vara ett OK pris hos folk tack vare miningboomen. Korten kostade 5000kr nya för två år sen, inte fan betalar jag 4000kr för ett beg idag. ett rimligt pris för beg GTX 1080 sent 2018 hade varit 2000-2500kr då hade jag kunnat köpa ett.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Zen 2 är givet, sitter på en överklockad 1600x (3925 MHz) nu så det hoppet kommer vara märkbart. Navi blir det nog inte eftersom jag idag har ett Asus strix 1080 Ti som jag är jäkligt nöjd med,annars hade det varit trevligt att köra AMD rakt igenom .

Bra där 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

problemet för mig är att tex 4000kr för ett GTX 1080 beg tycks vara ett OK pris hos folk tack vare miningboomen. Korten kostade 5000kr nya för två år sen, inte fan betalar jag 4000kr för ett beg idag. ett rimligt pris för beg GTX 1080 sent 2018 hade varit 2000-2500kr då hade jag kunnat köpa ett.

Jo jag förstår din åsikt, och delar den.

Men marknaden styr... Du kan om du har tur hitta nått för 3000-3500kr kanske, men de 5000kr är priserna Nvidia satt. De har valt att både lansera 2060 osv nästa år, inte ens kompensera ÅF för sänkt värde på äldre korten i lager (som man brukar) och då blir det då här. Sen har de på toppen lanserat lägsta nya kortet, som motsvarar 1080, för 6000kr. Skäll på dem... de sätter priserna så högt som folk betalar för.

AMD har ingen skyldighet att rädda oss från skiten vi själv satt oss i, även om alla verkar tro det.

Så utvecklingen på GPUer har stått helt stilla i 2 år... mining boomen har satt sina spår, men Nvidia har valt att utnyttja det och sälja 3 år gammal teknik till dig för samma pris som för 3 år sedan... då de kan. Är verken rätt, eller bra. Är rent ut för jävligt, men säg det till Nvidia nästa gång du köper delar med din plånbok då. Är det enda vi kan göra...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Om nu prestanda ligger på 1080 nivå till en mycket lägre prislapp och högre energi effektivitet så är det ju kanon bra.

Hur mycket spelar energi effektiviteten roll för de flesta gamers? Särskilt i sverige där det är gött med lite värme nästan året runt.

Men visst för mig och andra som funderar på att låta ett gäng stå o knega dygnet runt i något/några år så gör det skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur mycket spelar energi effektiviteten roll för de flesta gamers? Särskilt i sverige där det är gött med lite värme nästan året runt.

Men visst för mig och andra som funderar på att låta ett gäng stå o knega dygnet runt i något/några år så gör det skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Energieffektivitet är relaterat till hur snabbt kort tillverkaren har potential att tillverka om de väljer att bygga större. Men det är också relaterat till hur tyst och litet man kan få något. Det avgör också hur mycket pengar man måste lägga på kringutrustning som nätaggregat, chassikylning och chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur mycket spelar energi effektiviteten roll för de flesta gamers? Särskilt i sverige där det är gött med lite värme nästan året runt.

Men visst för mig och andra som funderar på att låta ett gäng stå o knega dygnet runt i något/några år så gör det skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig spelar det roll eftersom jag föredrar en tyst dator, och har man värmeböljor som i somras så är det definitivt en fördel med ett energisnålare kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freethinker:

Har råd att köpa vilka datorprylar jag vill, när jag vill men jag totalvägrar betala dessa ockerpriser Intel och Nvidia tar ut. Det är fan hutlöst och detta kommer från en person som i regel betalar för premium kvalitet. Har inga problem att betala ett premium pris för en produkt som levererar prestanda i partitet med prisökningen jämfört med konkurrenter men jag har svårt att hitta det värdet med Nvidias nya kort. 10,000Kr max för RTX 2018 TI hade varit rimligt. Vidrigt också att priset på obsoleta processorer höjs i samband med release av nya Intel processorer för att få de nya att framstå som mer attraktiva.

Be marknaden sluta med mining o köpa upp varenda grafikkort så att priserna går upp vilket gör att nästa generation per automatik prissätts högre.

Sedan kan du se till att AMD inte suger på att göra bra och konkurrenskraftiga grafikkort.

Sedan kan du starta ett nytt företag som också gör bra och konkurrenskraftiga grafikkort.

Summa summarum: gnäll inte på ett vinstdrivande företag för att marknaden och avsaknaden av andra aktörer skapat en form av monopol. Jag hade gjort PRECIS som nVidia om jag var nVidia. Det hade du också.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon56869:

Hur mycket spelar energi effektiviteten roll för de flesta gamers? Särskilt i sverige där det är gött med lite värme nästan året runt.

Men visst för mig och andra som funderar på att låta ett gäng stå o knega dygnet runt i något/några år så gör det skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på.

  • I fallet att Nvidia har högre energieffektivitet än AMD, är det jävligt viktigt.

  • I fallet AMD:s högre energieffektivitet än Intels, är det skit samma.

  • I fallet att oklockat har högre effektivitet än klockat, är det skit samma.

  • Kommer AMD Navi få en högre effektivitet än Nvidia, kommer det vara skit samma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@Vasa1: Tror det kommer bli uppgradering från min 6700k och 1070. Men det beror lite på ifall det är en nämnvärd skillnad i prestanda. Kan vara så att jag kör ett år till med det som sitter i burken också. Men jag är sugen på att uppgradera också bara för att det är roligt att bygga, det var ett tag sedan sist!

Just så tänker jag också och sitter på 6700K med 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Bättre än förväntat = den fungerar ibland/kraschar inte superofta/finns någon funktionalitet som fungerar

Sedan så vill jag påminna om att Primitive Shaders för Vega fungerade i ett labb enligt deras whitepaper, och inte efter det .

Du menar detta?

"At its pre-CES tech day, AMD turned this expectation on its ear a bit. The company explained that instead of being an "it just works" affair, full support for primitive shaders will require explicit inclusion in future versions of APIs like Direct3D 12 and Vulkan. Unlike some Vega features, AMD says that "primitive shader support isn't something we can just turn on overnight and it happens," noting instead that it'll need to work with the development community to bring this feature to future API versions. Game developers would then presumably need to take advantage of the feature when programming new games in order to enjoy the full performance benefits of the Next-Generation Geometry path. "

Källa: https://techreport.com/news/33153/radeon-rx-vega-primitive-shaders-will-need-api-support

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Primitive shaders fungerar. Problemet är att den nya geometri-pipelinen inte fungerar, och utan den innebär inte primtive shaders någon prestandaförbättring (och kan t.o.m vara en försämring).

Hmm..
Primitive shaders ska fungera, men kräver API support, vilket det inte har idag!
Med support så borde det ge en en prestandaökning på nära 4 gånger i vissa situationer...

"At its pre-CES tech day, AMD turned this expectation on its ear a bit. The company explained that instead of being an "it just works" affair, full support for primitive shaders will require explicit inclusion in future versions of APIs like Direct3D 12 and Vulkan. Unlike some Vega features, AMD says that "primitive shader support isn't something we can just turn on overnight and it happens," noting instead that it'll need to work with the development community to bring this feature to future API versions. Game developers would then presumably need to take advantage of the feature when programming new games in order to enjoy the full performance benefits of the Next-Generation Geometry path. "

Källa: https://techreport.com/news/33153/radeon-rx-vega-primitive-shaders-will-need-api-support

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beror på.

  • I fallet att Nvidia har högre energieffektivitet än AMD, är det jävligt viktigt.

  • I fallet AMD:s högre energieffektivitet än Intels, är det skit samma.

  • I fallet att oklockat har högre effektivitet än klockat, är det skit samma.

  • Kommer AMD Navi få en högre effektivitet än Nvidia, kommer det vara skit samma.

Det finns definitivt Nvidia- och Intel fanboys, av ditt inlägg framgår det tydligt att du är en AMD fanboy. Jag är lika less på alla tre typerna av fanboys ärligt talat och du är den första jag sett i den här tråden som kommer med argument helt utan verklighetsförankring för att skydda "ditt lag".

Jag tycker folk i allmänhet är positivt inställda till vad AMD lyckats med på CPU fronten och hoppas att de kan göra något liknande på GPU fronten snart. Mer konkurrens gynnar oss konsumenter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fonclbrich:

Det finns definitivt Nvidia- och Intel fanboys, av ditt inlägg framgår det tydligt att du är en AMD fanboy. Jag är lika less på alla tre typerna av fanboys ärligt talat och du är den första jag sett i den här tråden som kommer med argument helt utan verklighetsförankring för att skydda "ditt lag".

Jag tycker folk i allmänhet är positivt inställda till vad AMD lyckats med på CPU fronten och hoppas att de kan göra något liknande på GPU fronten snart. Mer konkurrens gynnar oss konsumenter.

Helt utan verklighetsförankring håller jag inte med om, handlar inte heller om att "skydda mitt lag".
Ja det verkar faktiskt skett en omsvängning på senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helt utan verklighetsförankring håller jag inte med om, handlar inte heller om att "skydda mitt lag".
Ja det verkar faktiskt skett en omsvängning på senare.

Jag tycker bara att inlägg som det du skrev är så jäkla onödiga och leder ofta bara till smutskastning mellan personer som föredrar olika märken. Det låter som du tror att folk är inblandade i någon konspiration mot AMD, lika trovärdigt som att jorden är platt framstår det ur mitt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Primitive shaders fungerar. Problemet är att den nya geometri-pipelinen inte fungerar, och utan den innebär inte primtive shaders någon prestandaförbättring (och kan t.o.m vara en försämring).

Vad innebär det om det hade fungerat som det skulle, bättre prestanda eller bättre effektivitet, kanske både och?

Skrivet av Ratatosk:

Beror på.

  • I fallet att Nvidia har högre energieffektivitet än AMD, är det jävligt viktigt.

  • I fallet AMD:s högre energieffektivitet än Intels, är det skit samma.

  • I fallet att oklockat har högre effektivitet än klockat, är det skit samma.

  • Kommer AMD Navi få en högre effektivitet än Nvidia, kommer det vara skit samma.

Allt kommer att bli bra, det ryktas om att det är nya tider som vinden bär sig med! ❤️
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hypen börjar

Bara om du hoppar på tåget. ALL ABOARD! CHOOO CHOOOO!

Skrivet av daskedennis:

För ett hiskeligt pris..

Billigare än RTX 2070 som ligger ungefär snarlikt i prestanda.

Skrivet av anon298854:

Varför snåla?

Jag hoppas på 2080 prestanda för 3000-3500kr så nvidia sätter i halsen.

Känns som du verkligen lägger upp ett scenario där du blir besviken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Nej, den kan förstås inte vara större än 64 kluster. Gissar dock med att det är 32-40 kluster till konsolerna.

De är där idag - tror att PS4 Pro har 36 kluster aktiva och senaste Xboxen 40. En PS5 bör ju kunna mer, så att de ökar med 50% och drar upp klockfrekvensen lite är väl inte en orimlig gissning. Sen gillar ju de bägge att ha några kluster över för att få bättre yield, så att det sitter 64 på chippet med 60 aktiva kanske?

Citat:

Navi verkar vara avslutet på det arbete som påbörjades med Vega. PS via NGG, DSBR utan vitlista, Variable Rate shading, etc.

Precis så, det är en krympning med buggfixar. Har de fått ordning på antalet ROPpar, fått upp klockfrekvensen lite och ett billigare kort så kan det bli riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fonclbrich:

Jag tycker bara att inlägg som det du skrev är så jäkla onödiga och leder ofta bara till smutskastning mellan personer som föredrar olika märken.

Kanske onödigt, men jag är ganska less på all skit som jag läst.

Citat:

Det låter som du tror att folk är inblandade i någon konspiration mot AMD, lika trovärdigt som att jorden är platt framstår det ur mitt perspektiv.

Snarare drev där många följer strömmen, alltså en flockmentalitet, ingen konspiration.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte dessa priser är mellanklass längre. Tom 2070 är ju 6000kr i runda slängar, så alla drömmar med den prestandan för halva priset är lite fel tänkt tror jag. Mycket möjligt att få den prestandan, och kanske vid lägre pris, men halva... njae.

Jag tror inte att de kommer att sälja kort till förlust, men jag tror ändå att de vill vara konkurranskraftiga rent prismässigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Go go AMD, jag hoppas innerligen på att de lyckas leverera ett prisvärt kort. Något som jag tycker helt saknas idag. Så ett vettigt kort för under 3000kr som presterar bra och inte slukar allt för mycket energi så är jag nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Beror på.

  • I fallet att Nvidia har högre energieffektivitet än AMD, är det jävligt viktigt.

  • I fallet AMD:s högre energieffektivitet än Intels, är det skit samma.

  • I fallet att oklockat har högre effektivitet än klockat, är det skit samma.

  • Kommer AMD Navi få en högre effektivitet än Nvidia, kommer det vara skit samma.

Haha right.

Så du menar att en gamer hade brytt sig om kortet drar 140 eller 180w ifall det ger 10% fler fps än nvidias motsvarighet för samma peng?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Energieffektivitet är relaterat till hur snabbt kort tillverkaren har potential att tillverka om de väljer att bygga större. Men det är också relaterat till hur tyst och litet man kan få något. Det avgör också hur mycket pengar man måste lägga på kringutrustning som nätaggregat, chassikylning och chassi.

Vadå hur mycket extra måstr du lägga på nätagg o chassi ifall kortet drar 180w istället för 140w??

Mitt chassi som jag kört ett 1080ti i är 20 år gammalt och det enda jag gjort är stt borra ut ett 92mm fläkthål i baken. Dög fint att kyla 390w tdp, fast när jag hade 34c i huset i sommras så tog jag av chassiväggen. När vi pratade energieffektivitet så var det ju såklart tänkt inom rimlighetens gränser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Du menar detta?

Delvis. Tänkte på den biten där de säger att Gfx9 (Vega) inte kommer få något stöd.

Skrivet av Bewise:

Vad innebär det om det hade fungerat som det skulle, bättre prestanda eller bättre effektivitet, kanske både och?

Kort förklaring på en minut.

Skrivet av mpat:

De är där idag - tror att PS4 Pro har 36 kluster aktiva och senaste Xboxen 40. En PS5 bör ju kunna mer, så att de ökar med 50% och drar upp klockfrekvensen lite är väl inte en orimlig gissning. Sen gillar ju de bägge att ha några kluster över för att få bättre yield, så att det sitter 64 på chippet med 60 aktiva kanske?

Ja, NVIDIA nämnde att deras kort skulle bli en hel del dyrare om de gjorde Turing på 7nm i det här läget. Då OneX redan anses vara dyr så skulle det kanske inte vara så smart att öka på priset mycket mer. Men efter att ha sett vad de lagt till för minne så vore det inte omöjligt om de gick upp i antal kluster för att rättfärdiga priset för de andra komponenterna.

Det jag tänkte mest på var att bibehålla effektåtgången, vilket 7nm lär hjälpa till en del med. Enligt AMD så är det 2x energieffektivitet vid samma klockhastighet, 1,35x för max klockhastighet. Men den kommer ju aldrig nås på konsoler, då hade vi sett One X vid ~1400Mhz och inte 1172Mhz som idag. Jag försökte approximera strömförbrukningen med min RX480 med basinställningar och stresstest i DOOM. 1305Mhz för 165W, 1172Mhz för 130W. Det är ingen 50% reducering där inte, så 1500-1600 kan vara möjligt på 7nm för samma effektåtgång.

Lägg därtill på alla buggfixar och vidareutvecklingar så har de sin RTX2070 prestanda. 60 kluster hade med enkelhet hamnat över 2x nuvarande prestanda om man räknar in de andra förändringarna också. Då är man nära 1080ti känns det som, vilket hade blivit väldigt dyrt för att vara en konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Du menar detta?

"At its pre-CES tech day, AMD turned this expectation on its ear a bit. The company explained that instead of being an "it just works" affair, full support for primitive shaders will require explicit inclusion in future versions of APIs like Direct3D 12 and Vulkan. Unlike some Vega features, AMD says that "primitive shader support isn't something we can just turn on overnight and it happens," noting instead that it'll need to work with the development community to bring this feature to future API versions. Game developers would then presumably need to take advantage of the feature when programming new games in order to enjoy the full performance benefits of the Next-Generation Geometry path. "

Källa: https://techreport.com/news/33153/radeon-rx-vega-primitive-shaders-will-need-api-support

Kombinera det med ray tracing so kanske fps inte halveras eller mer ....som i vissa andra märken

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag kommer behöva ett nytt kort för min Freesync skärm? Ska jag vänta ett år eller finns det idag nått dugligt?

Jag vill helst inte ha ett RX 56 kort pågrund av den höga TDPn. Dock vill jag ha prestandan för jag kör 75Hz och 1440p.

Den nya 5 serien kommer med 10nm, kanske det kan vara ett alternativ. Frågan är om jag SKA vänta till nästa sommar, kommer det vara värt det? 7nm kommer säkerligen sänka TDPn en aning, men kommer den leva upp till RX 56/64?

Sen är ray-tracing interessant, kommer det stödjas med dx12?

Permalänk
Snusfri

Rykte "AMD's 16+++++" presterar bättre än re-re-re-re-refreshen av nuvarande RX570...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro