Dator till Photoshop / Illustrator för max 8000:-

Permalänk
Medlem

Dator till Photoshop / Illustrator för max 8000:-

Hej alla datorkunniga :)!

Behöver en ny stationär dator till företaget.
Den ska användas till att redigera bilderna i photoshop och illustrator.
Maxpris 8000kr.

Stort tack till er som orkar bygga en på inet eller dustin :).

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag gjort såhär. 32 GB Ram.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11888671/

Permalänk
Medlem

@hypermode: Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

@eurodance: Tack så mycket

No problem. Blev lite mer än 8000 sek men vill du spara in kan du ta bort HDD:n, om den inte behövs, men spara SSD:n så klart den behövs alltid i en mordern dator.

Permalänk
Medlem

Firecuda till laptop?
En vanlig 1TB Barracuda går på 500 spänn typ

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Firecuda till laptop?
En vanlig 1TB Barracuda går på 500 spänn typ

Jo visst han kan spara 250 spänn men jag gillar Firecuda-diskarna då jag upplever de som snabbare att navigera i jämfört med renodlade HDD:s vilket jag tycker är det mest störiga med vanliga HDD:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Firecuda till laptop?
En vanlig 1TB Barracuda går på 500 spänn typ

Tack men behöver en dator för 8k, inte 9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nigris:

Här är ett förslag.
Allting finns i lager, men jag har valt saker som är temporärt på rea, så priser kan gå upp om du väntar.
Å andra sidan, kanske bäst att vänta till Black Friday nu när det är så nära?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@Nigris:

Här är ett förslag.
Allting finns i lager, men jag har valt saker som är temporärt på rea, så priser kan gå upp om du väntar.
Å andra sidan, kanske bäst att vänta till Black Friday nu när det är så nära?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11893850/

Tack

Men om du jämför med den första medlem som byggde en dator, vilken är då bättre? Nästan samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Tack

Men om du jämför med den första medlem som byggde en dator, vilken är då bättre? Nästan samma peng.

32GB RAM jämfört med 16GB. Mer är alltid önskvärt, men det går ganska enkelt att trycka in mer vid ett senare tillfälle.

Har ni Windows-licenser genom firman eller behöver du det också?

Edit: Glöm det, såg inte att det var 2st 16GB-kit. Riktigt bra alternativ isåfall, Bara Windows-frågan som skulle kunna ändra läget lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Tack men behöver en dator för 8k, inte 9

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag förändrat något för att få till 8 k hade jag tagit bort HDD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Tack

Men om du jämför med den första medlem som byggde en dator, vilken är då bättre? Nästan samma peng.

Min är bättre (tycker jag), annars hade jag inte lagt ett eget förslag.

Jag valde snabbare RAM, starkare nätagg för lite mer uppgraderingsmöjligheter att till exempel stoppa i ett lite grafikkort för gaming i framtiden. Jag valde dock något långsammare SSD och HDD, men skillnaden här tycker jag inte är väldigt nämnvärd.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

32GB RAM jämfört med 16GB. Mer är alltid önskvärt, men det går ganska enkelt att trycka in mer vid ett senare tillfälle.

Har ni Windows-licenser genom firman eller behöver du det också?

Edit: Glöm det, såg inte att det var 2st 16GB-kit. Riktigt bra alternativ isåfall, Bara Windows-frågan som skulle kunna ändra läget lite.

Tror inte vi har någon licens på windows, men vad kan det spela för roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nigris: en licens kostar runt 1000sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Tror inte vi har någon licens på windows, men vad kan det spela för roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ATRmayo:

@Nigris: en licens kostar runt 1000sek

300-400kr på kinguin

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Stromming90: det handlar inte om priset man kan få pro nycklar för 100kr via en g2a affilliate... dessa nycklar är oem och går inte att återanvända vilket är något man inte vill ha ifall man jobbar med datorn i ett företag.

Permalänk
Medlem

@ATRmayo:

Lycka till att hitta en icke OEM för 1000kr.
Alla inet nycklar, varav den billigaste är 1299:-, är också OEM.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Stromming90: jag har inte sagt att det går heller. Bättre lycka nästa gång när du läser någons inlägg.

ON TOPIC:
Ska du använda datorn för personligt bruk eller är det en dator för företaget? isåfall borde du titta på enheter som redan är färdigbyggda då du kan använda diverse support som kan behövas under tiden.

i och med att du nu letar efter att någon annan ska fixa fram ett paket så antar jag att du inte är en expert inom person datorer med det i åtanke...

tänk såhär!
Om du inte kan starta datorn en olycklig dag så slipper du felsöka den själv (är det fel på nätaggregatet? grafikkortet? moderkortet? hårddisken? dimmsen? etc) och kan då bara ringa tex. dell och de kommer då att skicka över en tekniker eller plocka upp datorn och fixa allt åt dig, det är betydligt mer tidseffektivt än att sitta och felsöka själv, jag är nästan säker på att du kan lägga ner din tid på annat i företaget istället för att sitta och felsöka när du själv inte vet så mycket om datorer.

Permalänk
Medlem

@ATRmayo: Brukar alltid fråga om bygge här, sen så köper jag och plockar ihop datorn själv.
Har även en bekant som kan felsöka för ett par öl

Men stort tack för dina tips!