Intel Core i9-9900K överklockas till 7,6 GHz över samtliga kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ganska säker på att det inte finns någon generation kvar överhuvudtaget vid det laget.

Kommer vi hinna maxa Crysis innan undergången är här blir då den stora frågan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Kommer vi hinna maxa Crysis innan undergången är här blir då den stora frågan?

Jag tror det blir samma dag. För den datorn är kraftfullare än den här planeten klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det börjar närma sig 10GHz nu och det får mig att tänka på denna artikel där Intel trodde 10GHz redan 2010:
https://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011...
Där även ett datageni gissade på:
early 2001: 1 ghz
mid 2002: 2 ghz
early 2004: 4 ghz
mid 2005: 8 ghz
early 2007: 16 ghz
mid 2008: 32 ghz
early 2010: 64 ghz
mid 2011: 128 ghz
Hen var som gissade ovanför var otroligt nära, runt 2THz går min cpu nu i år 2018.

Annars roligt att frekvenserna går upp vid flytande kväve, även om jag själv föredrar extrema överklockningar som också går att använda.

Kommentarerna som följer anno 2000 är en ren guldgruva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja för den CPUn klarar runt 270- och det är 1 core

CPU Name Intel® Celeron® D CPU 3.20GHz
Threading 1 CPU - 1 Core - 1 Threads
Frequency 8543.71 MHz (24 * 355.99 MHz)

Intel

Okay. Här är en med alla moduler aktiverade, om jag läser rätt.
https://valid.x86.fr/vytt61
Fortfarande en liten bit över intels närmaste.
Sen ska ju tilläggas att FX-serien verkade väldigt lättklockad också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dagen vi kan få 7,6Ghz utan flytande helium jämte datorn vid skrivbordet ...

Med tanke på att basfrekvens på 9900K är samma som min 14 år gamla P4 så kommer det nog att ta ett tag

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Han kommer säkert upp i 8 GHz med delid

Skrivet av Chibariku:

Han sa väl i början att den var lödd? Dvs att du får ha sönder GPUn för att få loss heatspreadern.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Han sa väl i början att den var lödd? Dvs att du får ha sönder GPUn för att få loss heatspreadern.

Den är lödd men går ändå delidda https://youtu.be/r5Doo-zgyQs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den är lödd men går ändå delidda https://youtu.be/r5Doo-zgyQs

kallas det "delödding" då?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Var det verkligen flytande helium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

Var det verkligen flytande helium?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det där var väl fortfarande när processorer bara hade en kärna. Om man istället byter ut GHz mot antal kärnor så låter det bättre, om vi lägger på några år på årtalen.

hmm...

5Ghz
16 trådar...
= 80Ghz

Så vi är typ mellan 2010 och 2011 i den tabellen... i think we need more...

How about 28-core Intel 5Ghz monster...
28*2*5 = 280Ghz... yep, vi är fortfarande inte mycket längre än 2012-ish.
Var det det som maya kalendern syftade på kanske?

Permalänk
Medlem

Skulle var mer roligt att se hur mycket dom kan överklocka med luft kontra vatten-kylning ...
PS ja FX var lätt att överklocka.. hade själv en fx9590 på 5Ghz lite överklockad...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad sjukt. Jag hänger tydligen inte med i svängarna. Trodde bara folk körde kväve

Permalänk
Medlem

@afrika: är ju betydligt meckigare att hålla på med flyttande helium, krävdrs ju tre personer bara att sköta flaskorna och påfyllningen. Sen måste du ha riktigt bra ventilation om du inte ska fylla hela rummet med helium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@afrika: är ju betydligt meckigare att hålla på med flyttande helium, krävdrs ju tre personer bara att sköta flaskorna och påfyllningen. Sen måste du ha riktigt bra ventilation om du inte ska fylla hela rummet med helium

ser framför mig att exempelvis JayzTwoCents bjuder in KingP|n för att leka med LHe2, missar att ventilera tillräckligt och det hela slutar med en video där alla pratar som Musse Pigg. Youtube behöver detta.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Panzerfister:

Kommentarerna som följer anno 2000 är en ren guldgruva!

OMG, haha - fasen så underbart! Snacka om att vi inte levde upp till hypen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ok, de har kylutrustning och hårdvara för hur många tusen som helst... och sen en fläkt från 80-talet och en näve pappershanddukar? Fan, de kunde väl i a f kapslat in PSU mm så att de inte behöver bada? Visst, allt är sponsgrejer...men ändå...svider i teknikerhjärtat

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

ser framför mig att exempelvis JayzTwoCents bjuder in KingP|n för att leka med LHe2, missar att ventilera tillräckligt och det hela slutar med en video där alla pratar som Musse Pigg. Youtube behöver detta.

Det här låter verkligen som någonting han skulle få för sig att göra.
Detta låter ju som en ren guldvideo att se på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

OMG, haha - fasen så underbart! Snacka om att vi inte levde upp till hypen

10 ghz by 2011 (1:40pm est wed jul 26 2000)
if 10 ghz is the best that intel can do by 2011, amd or somebody else is going to eat their lunch. intel better pick up the pace if they want to remain dominant. besides, i want it now. what will i do with it. well, i also want the applications now. i guess i've been spoiled by the industry and expect incredible improvements every year. – by allen

Älskar hur fel han hade. 2011 satt ju snarare Intel o tuggade i sig AMDs lunch lite förstrött.

Lite skönt att se att redan år 2000 så satt det folk och tyckte att Intel var kriminellt dåliga som höll tillbaka utvecklingen så totalt men att det nog skulle straffa sig och AMD skulle ta över helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

Det här låter verkligen som någonting han skulle få för sig att göra.
Detta låter ju som en ren guldvideo att se på

och så kollar man Youtube och hittar det här: https://www.youtube.com/watch?v=POzSFFLFoZ8

Bananas.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.