Köpråd: Ett skriande behov av en ny gamingskärm

Permalänk
Medlem

Köpråd: Ett skriande behov av en ny gamingskärm

God kväll,

Efter att ha använt laptop att spela på i ett antal år blev det till slut återigen en stationär dator nu för kanske lite drygt 1,5 år sedan. Men lat som jag är så grävde jag fram en flera generationer gammal skärm ur förrådet, en Samsung Syncmaster P2370. Att använda den här skärmen till en åtminstone hyfsat anständig speldator med GTX 1070 kort har aldrig känts bra men jag har inte haft så mkt att jämföra med. Tanken var att jag skulle byta till en ny skärm inom några månader men annat kom i vägen.

Hur som är jag fruktansvärt less på den gamla skärmen och stod i begrepp att åka och köpa en AOC C24G1 på Netonnet till det facila priset av 2300 riksdaler. Sen började jag givetvis jämföra, googla, kolla recensioner, läsa igenom skärmtrådar på forumet mm. Spontanköpet kändes inte längre lika givet även om jag är rätt säker på att AOC skärmen skulle vara en riktigt rejäl uppgradering mot min gamla skärm.

Så jag skulle behöva lite assistans av detta eminenta forum.

Mitt behov: Bästa möjliga spelupplevelse men gärna även någonting prisvärt. Det behöver inte vara billigt men att de där extra tusenlapparna faktiskt ska innebära en väsentligt bättre spelupplevelse. Jag spelar rätt blandade spel men en del action shooters som Warframe, Ark mm. En rejäl dos RPGs som Witcher 3 och liknande. ARPGS som Grim Dawn och Path of Exile. Rymdsimulator typ Elite Dangerous. Även en hel del strategititlar som Stellaris, Cities Skylines, Civilization VI, Warhammer Total War. Kort sagt rätt mycket olika typer av spel. Jag kommer i övrigt möjligen att surfa på datorn och kolla lite youtube, så ingen arbetsdator eller något grafiskt. Spelar relativt mycket, särskilt nu under höst/vinter.

Jag är rätt osäker på hur mycket skillnad det kommer att göra med G-sync till mitt 1070 kort om det ändå blir en 144 hz skärm. Det ser ut att vara vad som driver upp priset absolut mest. 27 tum är lockande då det skulle kännas mer som en uppgradering än 24/24,5 tum men då blir kravet högre upplösning och priset går upp...

Har ni några bra rekommendationer till mig som matchar mitt behovsområde? T.ex. ser en Acer Predator 27" ruskigt lockande ut men 7K är rätt blodigt. Särskilt jmf. AOC C24G1 för 2300 som också ser rätt kapabel ut. Vilka andra riktigt bra skärmar finns det att ta med i ekvationen?

Ett tack på förhand, har alltid fått oerhört fin hjälp här!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zybeer: Din gamla Samsung Syncmaster P2370 och de flesta 2000-2500-kronors-skärmarna du tittar på med 144 Hz är i grunden samma skrot och korn. Vad som hänt de senaste 10 åren är att du får 144 Hz och TN-panelerna är aningens förbättrade. Halvtonsrastreringen är inte lika tydlig och betraktningsvinklarna inte längre lika usla. Men det är fortfarande den sämsta sortens skärmar, förutom själva frekvensen. I grunden alltså samma skrot och korn.

Vill du ha en drastisk skillnad i bildkvalitet behöver du kliva uppåt i budget och börja titta på andra kategorier av skärmar med modernare panelteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Zybeer: Din gamla Samsung Syncmaster P2370 och de flesta 2000-2500-kronors-skärmarna du tittar på med 144 Hz är i grunden samma skrot och korn. Vad som hänt de senaste 10 åren är att du får 144 Hz och TN-panelerna är aningens förbättrade. Halvtonsrastreringen är inte lika tydlig och betraktningsvinklarna inte längre lika usla. Men det är fortfarande den sämsta sortens skärmar, förutom själva frekvensen. I grunden alltså samma skrot och korn.

Vill du ha en drastisk skillnad i bildkvalitet behöver du kliva uppåt i budget och börja titta på andra kategorier av skärmar med modernare panelteknik.

Det hade jag inte en aning om, det var verkligen länge sedan jag satte min in i skärmar. Tackar!
Nu har jag läst igenom allt ni hade i bildskärmsguiden samt en hel drös med recensioner men det känns fortfarande svårt att skatta vad som bäst uppfyller mina behov. 27 tum känns spontant som något jag inte vill tumma på. IPS-panel kanske även det inte bör kompromissas med. Mina laptops jag har haft under en period har haft betydligt trevligare skärm än det här gamle skrället jag kör med nu.

Om det verkligen innebär upplevd bättre spelupplevelse kan jag lägga relativt mycket pengar på en ny skärm (säg runt 6000) men om det inte innebär en reellt förbättrad upplevelse vill jag helst inte göra det. Funderar nu på vilken kategori jag har störst behov av när man tittar på den tre mer high end;
Kvalitetsspelskärmar – högre frekvens
Kvalitetsspelskärmar – högre upplösning
Premiumskärmen – spel och allround (Jag har sneglat på AOC Agon AG271QG pga. priset då den ser jämförbar ut med övriga inom sitt segment)

Då jag inte kommer att kolla film eller jobba med grafik (eller jobba överhuvudtaget) på den här datorn så kanske Premiumskärmen inte är värd det i mitt fall? I så fall blir frågan om det är högre frekvens eller högre upplösning jag har störst behov av och här vet jag verkligen inte. Har ni några rekommendationer? Är Curved resp. Ultrawide game-changers för spelupplevelsen?

Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zybeer: Det är bara du som kan avgöra vad som är "värt" det eller inte.

Men om du har fått en viss vana med bättre och dugliga laptopskärmar kommer exempelvis en AG271QG i hög grad motsvara den upplevelsen i fråga om bild- och färgkvalitet, sånär som pixeltätheten då. Med skillnaden att du kan köra i höga frekvenser också. Samt ta hjälp av G-Sync när en GTX 1070 inte räcker till i vissa speltitlar.

Tar du och sparar in på en TN-panel av bättre sort (som nämnt i guiderna) kommer det fortfarande bli bättre än din befintliga skärm och basgamingskärmarna. Men också sämre än vad du nu kanske är van med.

Permalänk
Medlem

Allright, fair enough. Men finns det några varmt rekommenderade modeller för de olika segmenten? T.ex. tycker jag att premiumskärmarna ser mer eller mindre likvärda ut när de har ungefär samma specs. T.ex. att Acers och AOCs alternativ inte skiljer sig så mycket. Men om jag exempelvis skulle välja något ur de två Kvalitetsspelskärmsegmenten. Finns det några relativt säkra kort där att välja bland? Så kan jag i alla fall åka och titta på de modellerna och se hur jag upplever dom?

T.ex. så köpte jag Sweclockers rekommenderade "Vinterdator" årsmodell 2017 har jag för mig. Det kändes som en bra kompromiss mellan pris och prestanda och den har jag varit väldigt nöjd med sedan dess. Det är lite så jag tänker med skärm med.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zybeer: Köp en skärm du gillar från återförsäljare du gillar och känner att du litar på ifall något skulle krångla. Många av skärmarna är likvärdiga som du märkt och det är väldigt små skillnader. Med den kategori du tittar på finns det en snabbgenomgång här: https://www.sweclockers.com/artikel/25129-guide-till-premiums...

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit iväg och tittat på en del skärmar som Inet hade hemma samt ställt en mängd frågor i butik så stod valet mellan en Acer XF270HU och en Acer XB271Hubmiprz. Den förstnämnda upplevde jag hade bättre bild och pris men avsaknaden av G-sync gjorde mig orolig att jag var dumsnål då skillnaden ändå "bara" var ca 1000 kr.

När jag nästan hade bestämt mig så la jag märke till den riktigt horribla foten på XB-skärmen! Utan tvekan något jag skulle störa mig på varje dag om jag köpte hem den. Så valet föll istället på en Asus PH279Q istället. Kanske inte riiiiktigt lika imponerande bildmässigt i butik men på papperet fullt jämförbar. Däremot ännu dyrare, givetvis.

Väl hemma kan jag tyvärr konstatera att den har tydligt märkbar light bleed i både övre och nedre högra hörnet. Vid helt svart bild väldigt märkbart och även urskiljbart när det råder mörka bakgrunder i spel etc. Hur mycket bleed är normalt/acceptabelt för en sådan här skärm?

I övrigt en väldigt trevlig skärm som verkligen upplevs som många steg överlägsen den gamla. Verkligen noll tearing med G-sync, bra flyt, skärpa och levande färger. Om den för mig var helt värd priset är väl den stora frågan då jag i princip endast spelar på den. Men övriga alternativ i butiken (utöver ännu dyrare ultrawides) såg helt klart tråkigare ut.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zybeer: Alla skärmar av den här sorten och kategorin har olika nivåer av kantblödningar/ljusgenomsläpp. Det är kombination av exemplarvarition, vinklar och hur ljusstarkt man kör skärmen där framför allt det sista är det som gör problemet synligare än vad det behöver vara.

https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Permalänk
Medlem

@Zybeer: Bor du i närheten av Norge? I så fall är det sjukt pris på Asus 27" Gsync.

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ASUPG278QR/asus-...

4495 för den skärmen är jävligt bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Zybeer: Bor du i närheten av Norge? I så fall är det sjukt pris på Asus 27" Gsync.

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ASUPG278QR/asus-...

4495 för den skärmen är jävligt bra.

Satan vilket intressant pris! Vadan sådan rabatt? Jag bor i Göteborg så förhållandevis...

Ca 4900:- i SEK. Undrar om det går att skicka den...

Edit: Ahhhh, det var modellen med TN-panel. Går för 5300 från Svenska Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som att det du vill ha är en 27 tum stor ips skärm med 144hz och jag antar att 1440p kommer bli upplösningen. Så jag råder dig att vänta i 22 dagar till black friday och då lägga in dina krav i prisjakts filter och hugga den med bäst pris. Jag är helnöjd med min PG279Q iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Zybeer: Alla skärmar av den här sorten och kategorin har olika nivåer av kantblödningar/ljusgenomsläpp. Det är kombination av exemplarvarition, vinklar och hur ljusstarkt man kör skärmen där framför allt det sista är det som gör problemet synligare än vad det behöver vara.

https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Bra guide om det här "fenomenet". Men svårt att bedöma hur pass illa mitt fall är baserat på att jag inte har detaljstuderat någon annan skärm. Jag har ljusstyrkan på strax under 20% och spelar i ett dunkelt till mörkt rum vanligtvis. Tycker tyvärr att det övre högra hörnet lyser ganska mycket. Väldigt svårt att inte störa sig på det. Det känns nästan som att man skulle behöva få testa skärmen i butik innan köp för att kunna veta hur slutresultatet faktiskt blir. Måste nog prata med Inet...