AMD avtäcker grafikkort och processorer byggda på 7 nanometer under CES 2019

Permalänk
Medlem

Heja AMD!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Ganska OT, men fastigheter är ganska säkra investeringar. Har hitintills alltid gått upp i värde.

Ja du tar ju inte med föreningens skuld i beakning heller. Lägenheter är relativt säkra under långa stabila perioder men inte just nu. Det kommer komma sämre tider och då står du där med mångmiljonlån.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Mja, såna spekulationer har jag inte sett av och det är helt klart önskningar skulle jag säga xD. Möjligen korten som kommer 2020, knappast innan dess.

Försöker mig på ett svar på din fråga vad dom gör 7nm så intressant....

En krympning ger ju fler transistorer på befintlig yta, alternativt samma mängd transistorer på en mindre yta pga varje transistor behöver mindre plats. Dvs man få mer prestanda till ett lägre pris mer eller mindre. Lite grovt förenklat eftersom det som till stor del är just storleken på GPUn som avgör priset.

Det är ju intressant för det betyder att de som inte har råd eller inte vill köpa tex ett Vega 64 kan få den prestandan i ett klart billigare grafikkort.

Tex kanske 1080ti prestanda för priset av ett 1050. Exakt hur det blir återstår att se. Men i ett nötskal typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, tack för svaret! Då känns det nog inte som något jag behöver/bör tänka på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Mja, såna spekulationer har jag inte sett av och det är helt klart önskningar skulle jag säga xD. Möjligen korten som kommer 2020, knappast innan dess.

Försöker mig på ett svar på din fråga vad dom gör 7nm så intressant....

En krympning ger ju fler transistorer på befintlig yta, alternativt samma mängd transistorer på en mindre yta pga varje transistor behöver mindre plats. Dvs man få mer prestanda till ett lägre pris mer eller mindre. Lite grovt förenklat eftersom det som till stor del är just storleken på GPUn som avgör priset.

Det är ju intressant för det betyder att de som inte har råd eller inte vill köpa tex ett Vega 64 kan få den prestandan i ett klart billigare grafikkort.

Tex kanske 1080ti prestanda för priset av ett 1050. Exakt hur det blir återstår att se. Men i ett nötskal typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _Merc_:

vi vet sedan tidigare att tsmcs 7nm överstigt förväntningarna och transistortätheten är tydligen 3x mer än i deras 14nm. 40% mer prestanda är inte helt omöjligt. Jag tror att 7nm korten i 5000kr klassen kommer gå om 2080ti och 3000 kr kommer placera sig i 1080ti nivå medan 2000 ligger i nivå med vega 64.

Skrivet av Zemlan:

Ingen skulle bli gladare än jag om det stämmer så vi håller tummarna. Mer prestanda åt folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Den största vinsten med att krympa kretsen till 7nm är ju att de blir strömsnålare och därmed blir prestanda/watt-värmeutveckling bättre. Hade ju varit nice med 2080Ti+ prestanda med en enkel 8- eller 6-pins strömkontakt på grafikkortet (<<200W). Jag hoppas innerligt att AMD lyckas med sin 7nm satsning och i alla fall kan konkurrerar med Nvidias prestanda, alternativt ge väldigt bra prestanda med betydligt lägre effektutveckling än det gröna laget.

Före min Ryzen 7 1700 har jag inte ägt en AMD-processor sedan Athlon-tiden och har aldrig köpt ett Radeongrafikkort, men jag tror att 2019 blir det premiär för 7nm CPU och GPU från det röda laget! (Om inte AMD totalt misslyckas dvs.)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Ser fram mot vad amd kan leverera med Navi 7 nm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Ekonomin återhämtat sig från ett lägenhetsköp? Ämnar du skämta? Du kommer gå back hundratusentals kronor, det är bara en tridsfråga.

AMD borde verkligen fokusera på singel IPC-prestanda nästa generation. Sedan släppa krympta Polaris och Vega men det kommer nog knappast hända. De ryktas om att AMD helt kommer lämna konsumentmarknaden utom för konsoller.

Kul att iallafall någon är optimistisk inför framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ekonomin återhämtat sig från ett lägenhetsköp? Ämnar du skämta? Du kommer gå back hundratusentals kronor, det är bara en tridsfråga.

Intressant, vad baserar du detta på?

Permalänk
Medlem

Så om man vill byta upp sig och utnyttja Freesync inom en snar framtid kanske det är lika bra att försöka köpa ett Vega 56/64 nu istället bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vi vet sedan tidigare att tsmcs 7nm överstigt förväntningarna och transistortätheten är tydligen 3x mer än i deras 14nm. 40% mer prestanda är inte helt omöjligt. Jag tror att 7nm korten i 5000kr klassen kommer gå om 2080ti och 3000 kr kommer placera sig i 1080ti nivå medan 2000 ligger i nivå med vega 64.

Mycket spekulationer på gränsen till önsketänkande där. Varför skulle AMD lansera ett kort som presterar över 2080Ti till ett pris av 5000:- när det är uppenbart att de skulle kunna ta mer pengar för det? It makes no sense... Och nej "Vi vet" inte "sedan tidigare" något alls om AMDs kort i 7nm... om du nu inte sitter i toppen av AMD dvs.

Skrivet av anon114264:

Ekonomin återhämtat sig från ett lägenhetsköp? Ämnar du skämta? Du kommer gå back hundratusentals kronor, det är bara en tridsfråga.

Det är en lägenhet och bostäder brukar gå upp i pris.. om nu man inte slungat ut ett enormt överpris för den dvs.

Skrivet av anon114264:

Ja du tar ju inte med föreningens skuld i beakning heller. Lägenheter är relativt säkra under långa stabila perioder men inte just nu. Det kommer komma sämre tider och då står du där med mångmiljonlån.

Spåkulor i all ära men folk har suttit och spekulerat när bubbla ska spricka i tjugo års tid och ännu finns det inget som tyder på att den ska just spricka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Mycket spekulationer på gränsen till önsketänkande där. Varför skulle AMD lansera ett kort som presterar över 2080Ti till ett pris av 5000:- när det är uppenbart att de skulle kunna ta mer pengar för det? It makes no sense... Och nej "Vi vet" inte "sedan tidigare" något alls om AMDs kort i 7nm... om du nu inte sitter i toppen av AMD dvs.

Det är en lägenhet och bostäder brukar gå upp i pris.. om nu man inte slungat ut ett enormt överpris för den dvs.

Spåkulor i all ära men folk har suttit och spekulerat när bubbla ska spricka i tjugo års tid och ännu finns det inget som tyder på att den ska just spricka.

jag tror inte amd komner släppa stora navi kretsen förrns tidigast december nästa år. Nvidia kommer sjösätta 7nm kort q2 nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Skulle köra amd grafik och amd cpu av den anledningen att det matchar, samt att båda kretsar isåfall är 7nm vilket är väldigt intressant, och priset är antagligen lägre på båda delar jämfört mot intel/nvidia så finns 3 anledningar minst varför jag skulle ta och byta båda, men givetvis mest bang for buck går före allt, svårt att tro att intel/nvidia ger det dock, sen har de inte 7nm på ett bra tag

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordrana:

@pv2b: Skulle köra amd grafik och amd cpu av den anledningen att det matchar

"Matchar"? AMD-grafikkort fungerar utmärkt med Intelprocessor, likaså Nvidia-grafik med AMD-processor. Det finns inga siffror som jag sett som visar på en prestandavinst med att köra CPU och GPU från samma tillverkare.

Eller menar du rent estetiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Matchar"? AMD-grafikkort fungerar utmärkt med Intelprocessor, likaså Nvidia-grafik med AMD-processor. Det finns inga siffror som jag sett som visar på en prestandavinst med att köra CPU och GPU från samma tillverkare.

Eller menar du rent estetiskt?

Har läst något test där AMD/AMD presterar bättre. Är ett helvete att söka upp länkar och dela på mobil men pingar @ratatosk för tror det var han som delade länkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Undra om AMD kommer med nån form av tile based rendering ala Maxwell i Navi. Det hade varit intressant...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har läst något test där AMD/AMD presterar bättre. Är ett helvete att söka upp länkar och dela på mobil men pingar @ratatosk för tror det var han som delade länkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också sett att AMD/AMD funkar bättre när det gäller de lägre frameraten än AMD/Nvidia

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Har läst något test där AMD/AMD presterar bättre. Är ett helvete att söka upp länkar och dela på mobil men pingar @ratatosk för tror det var han som delade länkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget märkvärdigt det var bara ett spel med ett lite ovanligt resultat.
https://www.gamestar.de/artikel/shadow-of-the-tomb-raider-per...
Nu skall sägas att AMD:s drivrutiner, sprider sig bättre på många kärnor i DX12, kan vara det som är orsaken, vet inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har läst något test där AMD/AMD presterar bättre. Är ett helvete att söka upp länkar och dela på mobil men pingar @ratatosk för tror det var han som delade länkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så i något enskilt spel, men det är inte någon universalsanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inget märkvärdigt det var bara ett spel med ett lite ovanligt resultat.
https://www.gamestar.de/artikel/shadow-of-the-tomb-raider-per...
Nu skall sägas att AMD:s drivrutiner, sprider sig bättre på många kärnor i DX12, kan vara det som är orsaken, vet inte.

Skrivet av pv2b:

Det kan vara så i något enskilt spel, men det är inte någon universalsanning.

Som pv2b säger så är det ingen universalsanning. Kommer ihåg en gammal video med en 7700k och 1600 med GTX1080 och Vega64. Där kunde 1600 överprestera 7700k (som är objektivt bättre enligt mig i spel). En titel (civ 6, som hade problem med NVIDIAs drivare vid den här tiden) vid 1080p och 5 titlar vid 1440p (Civ6 var en, så den kan förkastas,
Prey hade bättre resultat med 1600 vid 1440p med både GTX1080 och Vega. Så en sådan skillnad kan ej attribueras till att Vega gjorde bättre från sig p.g.a att den användes ihop med en AMD GPU. Liknande resultat har funnits tidigare, här med en 1080ti).

RoTR är något av det underligaste jag har sett när det kommer till tester. I de flesta fall verkar 8700k ligga i framkant, sedan så finns det fall där 2700X presterar bättre än 8700k i 1080p och högre (men inte lägre) ( techpowerup , jayztwocents ). Jag försökte leta runt efter en anledning till det här med förmodligen samma inställningar som kunde orsaka ett sådant resultat (1080ti eftersom det finns få RTX resultat på youtube).

Den första videon handlar om 8700k med olika AA i DX11 och DX12 . Här finner man att i övergången från DX11 (11:34) till DX12 (13:57) så tappar 2 scener (mountain och syria) från 180 -> 147 och 136 -> 121, medan geothermal valley ökar sin prestanda från 122 -> 134. Detta är mer eller mindre storyn genom hela videon utom vid högsta AA inställningarna. Från 146 FPS i genomsnitt till 135FPS.

I den andra videon är 2700X med högt klockat minne med samma inställningar som vid 11:34 i förra videon. Effekterna av överklockat minne ska inte underskattas, men det var det närmaste jag kunde hitta inställningsmässigt med en 2700X, så det får duga. Där har scenerna (188, 144, 150) där Geothermal valley skiljer sig mest mot 8700k videon. Förmodligen var det den scenen som fokuserades på mest när patch 770.1 släpptes. Det ges även förklaringar om optimeringar:

“Rise of the Tomb Raider splits rendering tasks to run on different threads,” Crystal Dynamics said. “By tuning the size of those tasks – breaking some up, allowing multicore CPUs to contribute in more cases, and combining some others, to reduce overheads in the scheduler – the game can more efficiently exploit extra threads on the host CPU.”
... Crystal Dynamics also found a way to reduce GPU driver overhead, saying: “An optimization was identified in texture management that improves the combination of AMD CPU and NVIDIA GPU. Overhead was reduced by packing texture descriptor uploads into larger chunks.”

Med tanke på att DX11 presterar så dåligt i SoTR så väljs DX12. Nu när vi gått igenom hur beteendet ändrats i RoTR mellan DX11 och DX12 så kan man förstå att det finns en möjlighet att de fått det resultatet som de fått. Visserligen är det två olika spel, men samma motor. Varför 2700X med Vega skiljer sig så mycket från 8700k är jag lite osäker på, men uppenbarligen så gynnas 2700X av det (då den får även högre resultat med 1080ti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ganska OT, men fastigheter är ganska säkra investeringar. Har hitintills alltid gått upp i värde.

Erfarenheten säger att fastigheter inte går upp i värde på lång sikt, värdet följer så att säga enbart ekonomins tillväxt i helhet. De senaste decennierna så har dock fastigheter, tillsammans med privata skulder, ökat betydligt snabbare än ekonomins tillväxt. Då detta är ohållbart i längden så kan man förvänta sig att det kommer att komma en korrektion av fastighetspriserna någon gång framöver.

Skrivet av Reiker:

Den största vinsten med att krympa kretsen till 7nm är ju att de blir strömsnålare och därmed blir prestanda/watt-värmeutveckling bättre. Hade ju varit nice med 2080Ti+ prestanda med en enkel 8- eller 6-pins strömkontakt på grafikkortet (<<200W). Jag hoppas innerligt att AMD lyckas med sin 7nm satsning och i alla fall kan konkurrerar med Nvidias prestanda, alternativt ge väldigt bra prestanda med betydligt lägre effektutveckling än det gröna laget.

Före min Ryzen 7 1700 har jag inte ägt en AMD-processor sedan Athlon-tiden och har aldrig köpt ett Radeongrafikkort, men jag tror att 2019 blir det premiär för 7nm CPU och GPU från det röda laget! (Om inte AMD totalt misslyckas dvs.)

Problemet är att "7 nm" inte är ett objektivt mått knutet till transistorernas geometri, utan något som snarare är relaterat till tillverkningsprocessens generation hos respektive tillverkare. Exempelvis så är TSMC 10 nm process inte jämförbar med Intels 10 nm process, utan snarare med Intels 14 nm process. Intels nya 10 nm process har heller inte visat sig ge bättre prestanda än deras förbättrade 14 nm process; visst så är det förmodligen bara en tidsfråga till att den blir bättre men man ska inte räkna hem ett jättekliv bara för att man släpper en ny och krympt tillverkningsprocess. TSMC själva verkar hävda 20% bättre prestanda med 7 nm än med deras 10 nm process och en förbättrad 7 nm process verkar ligga ytterligare ett år bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Matchar"? AMD-grafikkort fungerar utmärkt med Intelprocessor, likaså Nvidia-grafik med AMD-processor. Det finns inga siffror som jag sett som visar på en prestandavinst med att köra CPU och GPU från samma tillverkare.

Eller menar du rent estetiskt?

Estetiskt jo

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Mycket spekulationer på gränsen till önsketänkande där. Varför skulle AMD lansera ett kort som presterar över 2080Ti till ett pris av 5000:- när det är uppenbart att de skulle kunna ta mer pengar för det? It makes no sense... Och nej "Vi vet" inte "sedan tidigare" något alls om AMDs kort i 7nm... om du nu inte sitter i toppen av AMD dvs.

Det är en lägenhet och bostäder brukar gå upp i pris.. om nu man inte slungat ut ett enormt överpris för den dvs.

Spåkulor i all ära men folk har suttit och spekulerat när bubbla ska spricka i tjugo års tid och ännu finns det inget som tyder på att den ska just spricka.

Att folk är historielösa och går på sina känslor kännetecknar flashback, inte SweC. Googla på 90 talets bostadsbubbla, och även finanskrisen 08. Så ska du se att uppgångarna som folk snackar om lägenheter är inte uppgångar, utan peaks mellan dalarna.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Att folk är historielösa och går på sina känslor kännetecknar flashback, inte SweC. Googla på 90 talets bostadsbubbla, och även finanskrisen 08. Så ska du se att uppgångarna som folk snackar om lägenheter är inte uppgångar, utan peaks mellan dalarna.

Eller så nedgångarna dalar mellan de höga topparna? Även om priserna på lägenheter dalar under en viss tid så är det fortfarande inte en bostadsbubbla som spricker eftersom nedgången är inte i närheten av så drastisk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |