Permalänk

Har du läst sista länken/inlägget därifrån du länkade?

5:e stycket
https://www.anandtech.com/show/11847/gigabyte-announces-x399-...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tolkar det som att det finns en TB header och att dom gjort en förfrågan till Gigabyte om en bundle med ett TB-kort, utan svar. Ser ingenstans där det står att det går att få fungerande TB3 anslutning.

Permalänk

Vad innebär hyperthreading? Jag antar att en core motsvarar en "processor" som utför beräkningar, och att dubbla cores borde motsvara ungefär dubbla hastigheten där det finns mjukvarustöd för det? Eller kanske snarare dubbel avlastning. Men 9700 och 9900 skiljer ju 8 trådar, hur påverkar det prestandan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:

Hypterthreading är att om din CPU har t.ex 6 kärnor, så med HT så blir det 6kärnor och 12trådar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Jo som jag skrev så förstår jag att hyper innebär dubbla i detta fallet, men vad innebär det? Vad har tråden för funktion och hur ser prestandaskillnaden ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Jo som jag skrev så förstår jag att hyper innebär dubbla i detta fallet, men vad innebär det? Vad har tråden för funktion och hur ser prestandaskillnaden ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Här får du en länk där bland annat 8700k och 8600k körs i samma frekvens och den stora skillnaden på dessa i övrigt är att 8700 har HT (och lite mer cache minne) I vissa fall gör hjälper HT mycket och i vissa knappt något. https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jo som jag skrev så förstår jag att hyper innebär dubbla i detta fallet, men vad innebär det? Vad har tråden för funktion och hur ser prestandaskillnaden ut?

Det betyder att en kärna kan ha två processer igång samtidigt, och därmed utnyttja kärnans resurser mer effektivt. Om en av processerna måste vänta på något, t.ex. data från RAM-minnet, så kan kärnan köra den andra processen under tiden istället för att bara sitta och rulla tummarna.

Däremot är det bara vissa delar av kärnan som är duplicerade så att kärnan kan hålla koll på två trådar samtidigt, men inte t.ex. beräkningsenheter. Så Hyperthreading, eller SMT som den generella tekniken heter, ger inte lika bra prestanda som att ha dubbelt så många kärnor, men det kräver betydligt mindre kretsyta att implementera och kan ge upp mot 30% bättre prestanda (och ibland sämre prestanda än utan HT, men det är relativt sällsynt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Har du läst sista länken/inlägget därifrån du länkade?

5:e stycket
https://www.anandtech.com/show/11847/gigabyte-announces-x399-...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tolkar det som att det finns en TB header och att dom gjort en förfrågan till Gigabyte om en bundle med ett TB-kort, utan svar. Ser ingenstans där det står att det går att få fungerande TB3 anslutning.

Du kan ju titta lite bredare på nätet, nu verkar det vara någon teknisk lösning till ett specifikt moderkort som diskuteras i just din länkade artikel. Titta på denna länk till exempel.

https://egpu.io/forums/builds/thunderbolt-3-on-amd-x399-threa...

Sedan är det lite lättare för mig (om du förväntar svar) att upptäcka ditt svar om du citerar eller skriver användarnamnet med @-tecken.

Nu gäller just det inlägget jag länkade Threadripper-plattformen, fast det gjorde ditt inlägg också.

Permalänk
Avstängd

@RobinJacobsson: Thunderbolt är inte låst till Intel processor eller Intel chipset på moderkort som du antagit. Det här med hur Thunderbolt hänger ihop med USB-C är inte ett helt enkelt ämne. Men det är ett generellt gränssnitt som ska fungera överallt och som ersätter FireWire 1394.

Edit: sen är frågan när det kommer i praktiken för ljudkort. Du kanske hinner skaffa en ny dator tills dess.

Permalänk
Skrivet av Paralog:

@RobinJacobsson: Thunderbolt är inte låst till Intel processor eller Intel chipset på moderkort som du antagit. Det här med hur Thunderbolt hänger ihop med USB-C är inte ett helt enkelt ämne. Men det är ett generellt gränssnitt som ska fungera överallt och som ersätter FireWire 1394.

Edit: sen är frågan när det kommer i praktiken för ljudkort. Du kanske hinner skaffa en ny dator tills dess.

Okej, jag har läst på nätet att Intel hade någon slags patent på TB för PC. Men det behöver inte stämma. Jag har skrivit till AMD's kundsupport och frågat om Ryzen och TB kompabiliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@RobinJacobsson: Klart dom har patent på tekniken i chipset för TB. Men det betyder inte att ASUS inte kan sätta chippet på ett mobo för AMD. I slutändan: varför ska Intel inte tjäna pengar på försäljningen av AMD mobos?

Som exempel på hur det kan gå till: I början av 2000 hade AMD patent på koppar som värmeledningsmaterial på CPU och Intel hade patent på guld som värmeledningsmaterial. Guld var för dyrt så Intel blev tvungna att licensiera koppar-tekniken ifrån AMD och i princip subventionera AMDs CPUer. Intel kommer inte göra TB exklusivt för Intel datorer. Dom vill tjäna pengar.

Det finns nog inget som hindrar att du kan få TB på ett PCIe kort.

Men nu när jag tänker efter, exakt varför tror du att det krävs TB3 bandbredd för dina behov?

Edit: noterade att du var orolig för latency. Varken standard USB eller ThunderBolt är latency trimmade på något speciellt sätt. Det bör inte finnas någon märkbar skillnad. Däremot finns skillnad i utbudet av ljudkort.

Permalänk
Skrivet av Paralog:

@RobinJacobsson: Klart dom har patent på tekniken i chipset för TB. Men det betyder inte att ASUS inte kan sätta chippet på ett mobo för AMD. I slutändan: varför ska Intel inte tjäna pengar på försäljningen av AMD mobos?

Som exempel på hur det kan gå till: I början av 2000 hade AMD patent på koppar som värmeledningsmaterial på CPU och Intel hade patent på guld som värmeledningsmaterial. Guld var för dyrt så Intel blev tvungna att licensiera koppar-tekniken ifrån AMD och i princip subventionera AMDs CPUer. Intel kommer inte göra TB exklusivt för Intel datorer. Dom vill tjäna pengar.

Det finns nog inget som hindrar att du kan få TB på ett PCIe kort.

Men nu när jag tänker efter, exakt varför tror du att det krävs TB3 bandbredd för dina behov?

Edit: noterade att du var orolig för latency. Varken standard USB eller ThunderBolt är latency trimmade på något speciellt sätt. Det bör inte finnas någon märkbar skillnad. Däremot finns skillnad i utbudet av ljudkort.

Nej, jag tänker att latency bör inte orsakas främst av ljudkortet när datorn behandlar pluggar i ljudprogrammet. Hur som helst så har UAD Apollo Twin supporten sagt att deras produkter inte är kompatibla med AMD, endast Intel. Så redan där är det kört. Jag funderar på att skippa deras interface så att jag inte blir låst till TB.

Kommer jag märka stor skillnad mellan 8700k och 9900k om jag bara lirar CS:GO och kör stora ljudprojekt i datorn? Annars kanske jag ska vänta och se om 8700 faller i pris och köra en sån och Asus prime z370-a där TB och Twin kortet är kompatibla. Annars blir det nog en Ryzen 2700X.
Skickades från m.sweclockers.com