Oculus medgrundare Brendan Iribe lämnar Facebook – "Rift 2" uppges vara nedlagd

Permalänk
Melding Plague

Oculus medgrundare Brendan Iribe lämnar Facebook – "Rift 2" uppges vara nedlagd

En av Oculus medgrundare Brendan Iribe väljer nu att lämna Facebook. Anledningen uppges vara företagets satsning på fristående VR och nedläggningen av "Rift 2".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får väl se vad det innebär. En hel del osäkerhet fortfarande. Techcrunch har fått ett uttalande från en facebookanställd om att det finns planer om en framtida rift fortfarande:

“While we can’t comment on our product roadmap specifics, we do have future plans, and can confirm that we are planning for a future version of Rift,” a Facebook spokesperson told TechCrunch.

https://techcrunch.com/2018/10/22/oculus-co-founder-is-leavin...

Men ja, det är ju inte otroligt att man går över till mobila lösningar. Mycket billigare för de som inte har en dyr dator och enklare på flertalet sätt. Kanske är det ett bättre spår för VR? (även om jag själv inte gillar det lika mycket heller)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte Rift med Touch när det sänktes till €449 och haft skitkul med den. Självklart kan allt bli bättre, högre upplösning och FoV t.ex, men för vad den kosta och vad man fick tycker jag det helt klart var värt det. Även om man inte spelar lika mycket idag som då så finns det riktigt sköna guldkort com Lone Echo, Robo Recall och Rec Room som man kan blåsa sockarna av polarna som aldrig provat VR med.

Lär komma en uppdaterad version, när är en helt annan fråga.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Det var ju bara någon vecka sedan som de utannonserade att de numera hade tre produktlinjer: Budgetvarianten Oculus Go, Oculus Quest för "high-end" fristående VR, och så Oculus Rift för PC, och att alla skulle fortsätta utvecklas i nya generationer – och jag tror inte att det har förändrats. Det är ju fortfarande lite vagt vad som hänt, men många tolkar Iribes uttalande om att han var ointresserad av ett "race to the bottom" prestandamässigt som att han ville utveckla en Rift 2 som Facebook tyckte skulle bli för dyr för att sälja till en stor marknad (och att de nu satsar på en mindre ambitiös Rift-uppföljare).

Marknadsmässigt är det säkert ett bra drag (jag tror att Oculus Quest har en bättre chans att bli en storsäljare än en hypotetisk Rift 2 som kostar mycket och kräver ett dyrt grafikkort), men trist för mig som teknikentusiast som har pengar att bränna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vi får väl se vad det innebär. En hel del osäkerhet fortfarande. Techcrunch har fått ett uttalande från en facebookanställd om att det finns planer om en framtida rift fortfarande:

“While we can’t comment on our product roadmap specifics, we do have future plans, and can confirm that we are planning for a future version of Rift,” a Facebook spokesperson told TechCrunch.

https://techcrunch.com/2018/10/22/oculus-co-founder-is-leavin...

Men ja, det är ju inte otroligt att man går över till mobila lösningar. Mycket billigare för de som inte har en dyr dator och enklare på flertalet sätt. Kanske är det ett bättre spår för VR? (även om jag själv inte gillar det lika mycket heller)

Ja är lite märklig nyhet, enligt facebook så ska alltså "Rift 2" fortfarande vara i pipan, men enligt en "obekräftad uppgift" som dessutom verkar sakna källa så är det nedlagd, och detta resulterar tydligen i rubriken ""Rift 2" uppges vara nedlagd" ?

Permalänk
Medlem

Tråkigt om ingen bättre rift kommer snart. Jag kör Vive men känns inte som att HTC prissänker vive pro förrän RIft uppdateras. Tycker 8500 är lite saftigt eftersom jag inte kan sälja det gamla utan behöver behålla handkontroller och "fyrarna" svårt att sälja ett vanligt vive utan de komponenterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Facebook vill ju kränga VR till den stora massan och där passar inte ett avancerat och dyrt headset som också kräver att användaren sitter på en kraftfull dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja är lite märklig nyhet, enligt facebook så ska alltså "Rift 2" fortfarande vara i pipan, men enligt en "obekräftad uppgift" som dessutom verkar sakna källa så är det nedlagd, och detta resulterar tydligen i rubriken ""Rift 2" uppges vara nedlagd" ?

Uppgifterna kommer ju från Techcrunch, som har pratat med personer på Facebook. Sen nämner faktiskt inte Facebook Rift 2 i sitt uttalande specifikt, bara en framtida version av Rift. Så uppgifterna kan fortfarande stämma.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det var ju bara någon vecka sedan som de utannonserade att de numera hade tre produktlinjer: Budgetvarianten Oculus Go, Oculus Quest för "high-end" fristående VR, och så Oculus Rift för PC, och att alla skulle fortsätta utvecklas i nya generationer – och jag tror inte att det har förändrats. Det är ju fortfarande lite vagt vad som hänt, men många tolkar Iribes uttalande om att han var ointresserad av ett "race to the bottom" prestandamässigt som att han ville utveckla en Rift 2 som Facebook tyckte skulle bli för dyr för att sälja till en stor marknad (och att de nu satsar på en mindre ambitiös Rift-uppföljare).

Marknadsmässigt är det säkert ett bra drag (jag tror att Oculus Quest har en bättre chans att bli en storsäljare än en hypotetisk Rift 2 som kostar mycket och kräver ett dyrt grafikkort), men trist för mig som teknikentusiast som har pengar att bränna.

Är det verkligen marknadsmässigt ett bra drag? Vem är köparna av detta "budgetVR"? Människor som var ointresserade/skeptiska till Rift kommer nog inte helt plötsligt springa ut och köpa en Quest. Att satsa på att förbättra VR-uppelvelsen till PC tror jag, i det långa loppet, har mer potential än spela mobilspel på Oculus Go. Det handlar om att hitta fler potentiella marknader än bara gaming och att lyssna in och fortsätta utveckla.

Permalänk
Medlem

Ja snacka om att Oculus blev en soppa efter att Facebook köpte upp dem. HTC-vive här väl snarast blivit guldstandarden nu och Oculus facebookrift är något som inte så särskillt många köper längre. Mycket tråkigt och dåligt när stora företag ska komma in och demolera de mindre bara för att "de har kapital".

Hade varit mycket häftigare med Oculus som stod på egna ben och hade behållit det bta folket tycker jag,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ej förvånad. Facebook gör soppa av allting. De bör fokusera på något de är riktigt bra på - spionera på och sälja information om deras medlemmar.

Permalänk
Avstängd

Företagen ger upp för tidigt på vr.
Det kommer krävas 5-10 år innan denna tekniken är mogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Uppgifterna kommer ju från Techcrunch, som har pratat med personer på Facebook. Sen nämner faktiskt inte Facebook Rift 2 i sitt uttalande specifikt, bara en framtida version av Rift. Så uppgifterna kan fortfarande stämma.

Läste nu om artikeln efter jag även läst Techcrunch och blev lite klokare, nått som rörde till det totalt för mig med artikeln ihop med rubriken, kanske var att citatet från facebook ligger på ett ställe i artikeln att det det ser som att det är från Brendans avskedsbrev osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Företagen ger upp för tidigt på vr.
Det kommer krävas 5-10 år innan denna tekniken är mogen.

tekniken är redan mogen men för att den ska bli bra nog för de flesta så är det några saker som måste till
All den tekniken som behövs till det borde vara klart runt 2022

Permalänk
Medlem

Att det inte blir någon Rift 2 tror jag inte för fem öre. Det är snarare så att det funnits flera linjer i utvecklingen och att det är just Iribes linje som blivit nedlagd i favör för något annat.

Iribe kanske till exempel ville satsa på maximal bildprestanda medan Facebook istället vilje satsa mer på trådlöshet eller dylikt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Läste nu om artikeln efter jag även läst Techcrunch och blev lite klokare, nått som rörde till det totalt för mig med artikeln ihop med rubriken, kanske var att citatet från facebook ligger på ett ställe i artikeln att det det ser som att det är från Brendans avskedsbrev osv.

Ah, jag förstår. Tack för feedbacken. Ska se om det kan flyttas om så att det blir tydligare.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja snacka om att Oculus blev en soppa efter att Facebook köpte upp dem. HTC-vive här väl snarast blivit guldstandarden nu och Oculus facebookrift är något som inte så särskillt många köper längre. Mycket tråkigt och dåligt när stora företag ska komma in och demolera de mindre bara för att "de har kapital".

Hade varit mycket häftigare med Oculus som stod på egna ben och hade behållit det bta folket tycker jag,

Vet inte vad du fått det ifrån. De flesta som provat både Rift och Vive, mig själv inkluderad, tycks anse att Rift är den bättre och mer prisvärda produkten. Lägg därtill att Rift sedan länge sprungit om Vive i Steam (vilket inte inkluderar alla som enbart köper VR-spel via Oculus Store.

Utöver det har Vive Pro blivit sågad som extremt icke-prisvärd.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

tekniken är redan mogen men för att den ska bli bra nog för de flesta så är det några saker som måste till
All den tekniken som behövs till det borde vara klart runt 2022

Håller med. Det känns inte som man är långt borta nu. Då jag har möjlighet att se skarpt i mitten av skärmen med Varjo så inser man att upplösningsproblemet verkligen är ett problem i vissa applikationer. Detta är något som borde kunna lösa inom snar framtid. Trådlös, pris, FOV, foveated rendering, komfort, standardiseringar, eye tracking m.m. är också saker som är nära att lösas. Tror man ändå måste jobba i små steg med att förbättra allt eller delar av detta i varje iteration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är det verkligen marknadsmässigt ett bra drag? Vem är köparna av detta "budgetVR"? Människor som var ointresserade/skeptiska till Rift kommer nog inte helt plötsligt springa ut och köpa en Quest.

Jag har själv inte köpt en Vive/Rift till stor del pga oskärpan. Även om Quest har markant sämre grafik så är det den första fristående VR-lösning jag varit intresserad av – kombinationen bättre linser och skärmpanel, 6DOF-kontroller och portabilitet/trådlöshet, samt framför allt att många av de mest populära Rift-titlarna portas till det gör att jag funderar på ett köp själv, åtminstone om det inte dyker upp något prisvärt och bra headset för PC snart.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att han självmant avgick så gissar jag på antingen:

1) De ströp budgeten. Vilket leder till att han får mindre resurser/personal att utveckla produkten. Han blir då låst och som någon i tråden nämnde så måste han ta fram någon form av budget variant. Vilket han inte vill. (kan vara så att det är dödsdömt och att han hoppar av tåget)

2) Han blev överkörd inom vissa stora beslut. Behöver inte ha med pengar att göra. Utan mer "Ledningen har tagit beslut att ta en ny riktning och du bör lyda oss".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Håller med. Det känns inte som man är långt borta nu. Då jag har möjlighet att se skarpt i mitten av skärmen med Varjo så inser man att upplösningsproblemet verkligen är ett problem i vissa applikationer. Detta är något som borde kunna lösa inom snar framtid. Trådlös, pris, FOV, foveated rendering, komfort, standardiseringar, eye tracking m.m. är också saker som är nära att lösas. Tror man ändå måste jobba i små steg med att förbättra allt eller delar av detta i varje iteration.

Håller inte alls med.
Bra VR känns nästan lika nära nu som för 5 år sen.

Det är en segmenterad marknad med mid-range produkter till premium priser.
Vill man delvis komma ifrån det så får man köpa en dator som kostar 60-70k och då får du ändå inte trådlöst eller väl utveckad utrustning....

Vi får väl se vad som händer nästa år, men just nu så är vi nära stillastående i utveckling.
Skickades från m.sweclockers.com

Snyggade till texten
Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är det verkligen marknadsmässigt ett bra drag? Vem är köparna av detta "budgetVR"?

Jag. Min dator kan utan problem driva en rift, men jag tycker att det är för dyrt. Vill ha en separat device för det som inte kräver en dator. Något som mina barn, fru och vänner kan prova/använda utan att sitta vid min dator. Tycker att det är riktigt bra, helt enkelt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är det verkligen marknadsmässigt ett bra drag? Vem är köparna av detta "budgetVR"? Människor som var ointresserade/skeptiska till Rift kommer nog inte helt plötsligt springa ut och köpa en Quest. Att satsa på att förbättra VR-uppelvelsen till PC tror jag, i det långa loppet, har mer potential än spela mobilspel på Oculus Go. Det handlar om att hitta fler potentiella marknader än bara gaming och att lyssna in och fortsätta utveckla.

Marknadsmässigt: Ja
Vem är köparna av budget VR: Den stora massan

Playstation VR har större delen av marknaden: och en hel del tillverkare bakom sig https://www.digitaltrends.com/virtual-reality/playstationvr-o... , 2500 + en playstation så har du en setup som fungerar för familjen bara spela

PC med mindre delen av marknaden: 7000:- för en vive och 5000 till för massa puckar och tillbehör om man vill ha det samt 20000 för en spelmaskin så har du en setup som fungerar för entusiaster med en hel del krångel, bara starta ett spel är ju inte helt självklart för gemene man. Tog det dyraste exemplet nu men innan prislappen på ett VR headset är nere på 2500 med minimalt krångel (oculus go är ju ett steg ditåt) så kommer inte PC som en plattform att vara prioriterad. Som entusiast lägger jag gärna pengarna på något som är dyrare typ en Rift 2 men det är ju ingen annan som gör det, ett aktiebolag ska leverera vinst så större spelbolag lär ju inte flockas en del titlar som har existerat på PSVR lär inte på lång tid hamna på PC exvis Resident Evil VR.

Skrivet av Ozzed:

@Ozzed: Ja snacka om att Oculus blev en soppa efter att Facebook köpte upp dem. HTC-vive här väl snarast blivit guldstandarden nu och Oculus facebookrift är något som inte så särskillt många köper längre. Mycket tråkigt och dåligt när stora företag ska komma in och demolera de mindre bara för att "de har kapital".

Hade varit mycket häftigare med Oculus som stod på egna ben och hade behållit det bta folket tycker jag,

Sony är väl stora och det är ju dom som har större delen marknaden, men på PC absolut inte, Rift har ett litet övertag och ett större bibliotek exklusiva , samt enligt min mening bättre kontroller, bekvämare headset, mycket billigare men sämre sensorer/fyrar vilket krånglar till det en del åtminstone för mig. Vive ser jag mer som Apple dyrt och exklusivt men inte nödvändigtvis bättre blir en smakfråga vad man är ute efter

Permalänk
Medlem

Vem behöver hög prestanda när kidsen slänger pengar på live services, släng ihop ett fristående headset med mobil klass prestanda och pengarna kommer regna ner från himlen. Candy Crush VR och Clash of Clans VR kommer säkert bli populärt lol. Facebook vet exakt vad dom gör och jag gissar på att Brendan vet det också.

Permalänk
Medlem

@Fearnox: vr känns lika nära nu slm ib1984.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Marknadsmässigt: Ja
Vem är köparna av budget VR: Den stora massan

Playstation VR har större delen av marknaden: och en hel del tillverkare bakom sig https://www.digitaltrends.com/virtual-reality/playstationvr-o... , 2500 + en playstation så har du en setup som fungerar för familjen bara spela

PC med mindre delen av marknaden: 7000:- för en vive och 5000 till för massa puckar och tillbehör om man vill ha det samt 20000 för en spelmaskin så har du en setup som fungerar för entusiaster med en hel del krångel, bara starta ett spel är ju inte helt självklart för gemene man. Tog det dyraste exemplet nu men innan prislappen på ett VR headset är nere på 2500 med minimalt krångel (oculus go är ju ett steg ditåt) så kommer inte PC som en plattform att vara prioriterad. Som entusiast lägger jag gärna pengarna på något som är dyrare typ en Rift 2 men det är ju ingen annan som gör det, ett aktiebolag ska leverera vinst så större spelbolag lär ju inte flockas en del titlar som har existerat på PSVR lär inte på lång tid hamna på PC exvis Resident Evil VR.

Sony är väl stora och det är ju dom som har större delen marknaden, men på PC absolut inte, Rift har ett litet övertag och ett större bibliotek exklusiva , samt enligt min mening bättre kontroller, bekvämare headset, mycket billigare men sämre sensorer/fyrar vilket krånglar till det en del åtminstone för mig. Vive ser jag mer som Apple dyrt och exklusivt men inte nödvändigtvis bättre blir en smakfråga vad man är ute efter

Jag finner det osannolikt att "den stora massan" helt plötsligt ska få upp ögonen och flockas till billiga VR-headset, om entusiaster inte är där som evangelister. Det är inte direkt som att min morsa hängt på låset till ett VR-headset där enda som hållit henne tillbaka är priset. Vad är USP:en för billiga VR-headset? En medioker VR-upplevelse? Woho!..? Nej jag håller med Brendan att ett"race to the bottom" inte är något positivt. När ny teknik ska breddas är det aldrig bara priset som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag finner det osannolikt att "den stora massan" helt plötsligt ska få upp ögonen och flockas till billiga VR-headset, om entusiaster inte är där som evangelister. Det är inte direkt som att min morsa hängt på låset till ett VR-headset där enda som hållit henne tillbaka är priset. Vad är USP:en för billiga VR-headset? En medioker VR-upplevelse? Woho!..? Nej jag håller med Brendan att ett"race to the bottom" inte är något positivt. När ny teknik ska breddas är det aldrig bara priset som är problemet.

Så du finner det mer sannolikt att den stora massan kommer att lägga ner 30k på en high-end setup inklusive din morsa?
Varför måste upplevelsen bli medioker för att det inte är high end? Finns gott om high end skräp, grafik är inte allting

Pris/Användarvänlighetet och innehåll är prio1 när ny teknik breddas/mainstream

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt måste jag säga. Jag stötte projektet när det begav sig på Kickstarter och vart fan är vi nu? Mest sur är jag på Palmer Luckey som trodde att Facebook skulle göra något vettigt med hans vision.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Så du finner det mer sannolikt att den stora massan kommer att lägga ner 30k på en high-end setup inklusive din morsa?
Varför måste upplevelsen bli medioker för att det inte är high end? Finns gott om high end skräp, grafik är inte allting

Pris/Användarvänlighetet och innehåll är prio1 när ny teknik breddas/mainstream

Nej det har jag inte sagt. Däremot tycker jag inte att VR är tillräckligt bra för den breda massan. Det vore mycket bättre att satsa på high-end i några år till. Lösa problemen, utveckla hårdvaran, sätta standarder, finansiera innehåll osv. Du säger att grafik inte är allt, men med VR är det banne mej riktigt viktigt. Ska du ha grafik nära ögonen under lång tid och bli riktigt insluten i upplevelsen krävs hög kvalité på grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Nej det har jag inte sagt. Däremot tycker jag inte att VR är tillräckligt bra för den breda massan. Det vore mycket bättre att satsa på high-end i några år till. Lösa problemen, utveckla hårdvaran, sätta standarder, finansiera innehåll osv. Du säger att grafik inte är allt, men med VR är det banne mej riktigt viktigt. Ska du ha grafik nära ögonen under lång tid och bli riktigt insluten i upplevelsen krävs hög kvalité på grafiken.

Ja vi leker med tanken att du ska ha motsvarande upplevelse som en 4k skärm i 120fps, gissar att du behöver två st skärmar på 12k vardera, låst till 120fps antagligen en trimmad intel processor då spel är bättre single trådat idag, som minst 2st GTX RTX 2080 TI Turbo (tror inte att VR fungerar i SLI så det behöver lösas). Lägg till att speltillverkare bör ha byggt upp spelet för VR vill man bli insluten så vill du ju inte springa omkring i ett bild montage, gäller ju att rörelsecontroller och room-scale fungerar bra (samt att det finns objekt i världen att leka med) lite atmosfär gräs/träd som rör sig av vinden eller annat.
EDIT: Glömde bort att allt detta ska kunna köras trådlöst utan lagg eller med bibehållen kvalitet samt några timmars batteritid utan att det väger någonting.

Personligen tror jag att en del av Nintendos spel bibliotek skulle passa för VR (WindWaker, Metroid Prime, Paper Mario, Super Mario Galaxy, osv utöver det finns det ju motion controls till Wii redan) det är snygga/tidlösa spel som körs på relativt klen hårdvara.