Söker tips för att styra motorvärmare

Permalänk
Proffsmoddare

Söker tips för att styra motorvärmare

Halloj Sweclockers,

Börjar vara kallare på morgonen nu så börjar vara dags för motorvärmare igen. Just nu så har jag ett uttag utomhus som jag drar en skarvsladd till bilen, vad jag skulle vilja göra är att styra de uttaget via en plug eller liknande. Har tittat på denna:

https://www.inet.se/produkt/5406176/telldus-plugin-slim-ip44-...

Mina krav är:

  • Kunna slå av och på.

  • Kunna ställa in så att den automatiskt startar vid en viss tid och är igång 2-3h.

Jag har inget system överhuvudtaget idag men funderar på att börja lite, tittade då på Raspberry Pi då jag har flera och såg att det finns en Z-Wave modul till den. Uttaget jag länkar, går det att styra via Z-Wave Pi?

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Står att pluggen kör 433MHz vilket inte är det samma som Z-Wave. Den fungerar dock med en Telldus controller då de har stöd för både 433MHz och Z-Wave.

Permalänk
Medlem

433MHz är väldigt opålitligt jämfört med Z-wave och Zigbee, rentav skräp i jämförelse. Såvida du inte vill komma till bilen och se att den inte har slagit till vissa gånger så bör du inte köpa 433MHz-grejer. Enklast och pålitligast hade varit en vanlig timer/kopplingsur, t.ex. någon av dessa: https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-IP44/36-42... https://www.clasohlson.com/se/Motorv%C3%A4rmartimer-med-tempe...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Xerbee:

Står att pluggen kör 433MHz vilket inte är det samma som Z-Wave. Den fungerar dock med en Telldus controller då de har stöd för både 433MHz och Z-Wave.

Skrivet av Bakgrund:

433MHz är väldigt opålitligt jämfört med Z-wave och Zigbee, rentav skräp i jämförelse. Såvida du inte vill komma till bilen och se att den inte har slagit till vissa gånger så bör du inte köpa 433MHz-grejer. Enklast och pålitligast hade varit en vanlig timer/kopplingsur, t.ex. någon av dessa: https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-IP44/36-42... https://www.clasohlson.com/se/Motorv%C3%A4rmartimer-med-tempe...

Tack för svaren!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Jag körde 433MHz ett tag, styrde med Tasker som reagerade på event i min Googlekalender. Tyvärr är ju 433MHz inte att lita på så till vintern blir det nog en zigbee-brytare istället. Att styra via Googlekalendern fortsätter jag nog med då det är väldigt smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu sitter uttaget jag använder inomhus.. Men..
Jag kör en Fibaro wall plug (Z-Wave) till motor och kupévärmare som jag styr med min Homey

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Halloj Sweclockers,

Börjar vara kallare på morgonen nu så börjar vara dags för motorvärmare igen. Just nu så har jag ett uttag utomhus som jag drar en skarvsladd till bilen, vad jag skulle vilja göra är att styra de uttaget via en plug eller liknande. Har tittat på denna:

https://www.inet.se/produkt/5406176/telldus-plugin-slim-ip44-...

Mina krav är:

  • Kunna slå av och på.

  • Kunna ställa in så att den automatiskt startar vid en viss tid och är igång 2-3h.

Jag har inget system överhuvudtaget idag men funderar på att börja lite, tittade då på Raspberry Pi då jag har flera och såg att det finns en Z-Wave modul till den. Uttaget jag länkar, går det att styra via Z-Wave Pi?

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Absolut kan du styra Z-wave med rPi, kolla in openhab.org för mjukvara.

Permalänk

Fortsätter på denna tråden. Någon som vet om det finns Fjärrströmbrytare för utomhusbruk med wifi? Plus är om det går att köra med apple homekit!

Edit: Tanken är att kunna slå på motorvärmaren, så vore toppen om det finns timer också

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är dum men själv använder jag en helt vanlig timer som jag sätter kabeln i, kan ställa precis när jag vill att den ska starta och sluta, blir det kallare ute så kan jag enkelt öka tiden. Det svåraste att komma ihåg är att sätta i kabeln I uttaget. Något fel med en så enkel lösning?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Nu kanske jag är dum men själv använder jag en helt vanlig timer som jag sätter kabeln i, kan ställa precis när jag vill att den ska starta och sluta, blir det kallare ute så kan jag enkelt öka tiden. Det svåraste att komma ihåg är att sätta i kabeln I uttaget. Något fel med en så enkel lösning?

I mitt fall är det oregelbundna tider som strular till det.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

I mitt fall är det oregelbundna tider som strular till det.

Om det är återkommande oregelbundna tider så finns det timer där man kan sätta flera tider om jag inte minns fel. Eller så slår du till på ett fullt defa system då kan du styra den via mobilen 😁

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Fortsätter på denna tråden. Någon som vet om det finns Fjärrströmbrytare för utomhusbruk med wifi? Plus är om det går att köra med apple homekit!

Edit: Tanken är att kunna slå på motorvärmaren, så vore toppen om det finns timer också

Testa denna Osram Smart+ Plug Outdoor, kör via ZigBee
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4713976

Permalänk

toast?

Ni som redan använder dessa pluggar, tål dom verkligen motorvärmare plus kupevärmare i längden?=)

borde ju ofta blir runt 3000w

//C

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske går att ha all styrning inomhus ? Jag har förberett för nått liknade genom att dra utomhusuttagen ett och ett till elcentralen, skulle jag vilja styra dem är det ganska lätt att sätta en kontaktor där så man slipper ha nån elektronik utomhus med de problem som det innebär.
Det löser ju inte hur man styr uttaget men det gör definitivt en del saker enklare och erbjuder fler möjligheter.
Det ger ju en helt annan pålitlighet om man inte behöver sprida ut radiostyrda kontaktorer på olika platser utomhus utan kan ha dem på ett och samma ställe där det dessutom är en mycket snällare miljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kör sonoff till det mesta här hemma men vad jag vet har dom ingen plugg till 3kw så till det är det nog bara fast installation som gäller där. Dom har timers osv som standard går även att köra egen fw Tänk bara på att fast installation får man ej göra själv! Ofta man hittar grejer från "kan själv" folk som gör en mörkrädd haha //Elektriker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Styrning av motorvärmare

Hej,
Jag har installerat en Shelly1 appen har kalender och manuellt tillslag. Timern fungerar inte för tillslag men autooff vid manuellt tillslag lirar bra. Köpte Shelly på Kjell 199:-