Permalänk
Medlem

Klurigt fiber problem

Får ingen uppkoppling (gul triangel) om jag drar sladd direkt mellan dator och fiberdosa.
FÅR uppkoppling om jag drar sladd från dator till router och sen sladd från router till fiberdosa.

Testat på 2 datorer lika dant. Inga sladdfel.

Permalänk
Medlem

Du får bara en IP-adress av leverantören och den är för närvarande låst till din routers MAC-adress. Vill du ansluta flera enheter samtidigt måste alla gå genom routern.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

vill du använda datorn som router måste du antingen vänta till ditt lease går ut på din nyvarande ip, eller ringa din ISP och be dom släppa den i förtid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej. Tack för svar. Varför får jag bara en ip adress? Detta problem började idag. Har haft samma leverantör sen vintras.
Vad menas med lease på nuvarande ip?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej. Tack för svar. Varför får jag bara en ip adress? Detta problem började idag. Har haft samma leverantör sen vintras.
Vad menas med lease på nuvarande ip?

Skickades från m.sweclockers.com

du får bara en för att du bara "behöver" en och att ipv4 adresser är slut i världen. Därför försöker man hushålla på de som finns.

har du bara haft den kopplad till en dator förut helt utan router? och du har inte bytt dator?

Leasetiden är den tid som en ip är lås till en specifik mac adress. den brukar ligga på 24-48 timmar. så för att den ska släppas så behöver man vara bortkopplad i 48 timmar så att en ny adress blir tilldelad nästa enhet som kopplar upp sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej.

Ownit säger att jag har 5 ip adresser. Skickat ärendet till itux. Itux hittar inget fel i stadsnätet/systemet.
Ärendet åter till ownit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kiario:

Hej.

Ownit säger att jag har 5 ip adresser. Skickat ärendet till itux. Itux hittar inget fel i stadsnätet/systemet.
Ärendet åter till ownit

Skickades från m.sweclockers.com

Folk säger ju att den publika address är låst till MAC:en på din router. Fake:a den på din dator så kommer det hoppa igång eller vänta ett dygn.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Folk säger ju att den publika address är låst till MAC:en på din router. Fake:a den på din dator så kommer det hoppa igång eller vänta ett dygn.

Hej. Jo det har jag läst. Men varför kan inte ownit fixa det? Varför är den låst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför kopplar du datorn förbi routern?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Starta om din CPE eller fiberdosa som du kallar den ha inget inkopplat i den.
Och sen ring din ISP igen och be dem släppa alla dina adresser.
Sedan ansluter du din router i port 1 och ser till att du har DHCP aktiverad på den.
Fix färdigt.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ok tack. Skall göra det. Jag har en gammal router, kopplar jag datorn i den får jag 100mb/s lägre hastighet!

Permalänk
Hedersmedlem

När du kopplar datorn direkt till fiberdosan, ansluter du till exakt samma port som när du ansluter routern? På vissa fiberdosor så är vissa portar avsedda för typ iptv och sånt.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Japp, provat alla portar. Pratade med Ownit igår och sa att dom skulle öppna alla portar och det har dom gjort.
Skulle låta datan va på idag så itux kunde felsöka!

DHCP är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej,

Ok tack. Skall göra det. Jag har en gammal router, kopplar jag datorn i den får jag 100mb/s lägre hastighet!

Köp ny router då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Köp ny router då?

Ser ingen anledning när det funkat innan och problemet inte ligger hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Ser ingen anledning när det funkat innan och problemet inte ligger hos mig.

Högre säkerhet om du har en router mellan din dator och nätet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Högre säkerhet om du har en router mellan din dator och nätet..

japp, men jag har kört utan brandvägg, anti-virus och allt annat som kan skydda sen 2013 när jag byggde datorn.

Aldrig inträffat att jag fått virus eller malware eller nåt annat. Så det oroar jag mig ej för

Permalänk
Medlem

Hur vet du att din dator inte är medlem i ett botnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ring till din internetleverantör och fråga om du har publikt IP eller privat.

Jag hade stora problem när min IP-adress var dold, kunde inte ansluta till vissa hemsidor eller spela online..

Kanske är ointressant, men en dold IP kan krångla till det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av kiario:

japp, men jag har kört utan brandvägg, anti-virus och allt annat som kan skydda sen 2013 när jag byggde datorn.

Aldrig inträffat att jag fått virus eller malware eller nåt annat. Så det oroar jag mig ej för

"Jag brukar sexa med slumpmässigt utvalda främlingar utan kondom, och jag har inte dött av AIDS än, så hur farligt kan det vara?"

Brandvägg och AV är A och O om du ska ansluta till internet, så enkelt är det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Jag brukar sexa med slumpmässigt utvalda främlingar utan kondom, och jag har inte dött av AIDS än, så hur farligt kan det vara?"

Brandvägg och AV är A och O om du ska ansluta till internet, så enkelt är det.

Hehe, ok inte lika allvarligt.

HAr slumpmässigt kollat maskinen med anti-virus och malware. Aldrig något.

Jag vet exakt vilka processer och service som körs när jag startar datorn. Windows 8.1 super trimmat med 21 processer efter start.
Känner den som min andra hand.

Så brandvägg är a och o tror jag inte på ett dugg

Permalänk
Medlem

@kiario: Att man inte hittar något behöver inte innebära att det inte finns.

Permalänk
Medlem

Nu trollar ni bara.

Windows har inbyggd brandvägg som varit påslagen som standard sedan XP SP2 samt inbyggd antivirus sedan Windows 8. Har TS inte inaktiverat brandväggen och Windows Defender så har han grundläggande brandvägg och antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu trollar ni bara.

Windows har inbyggd brandvägg som varit påslagen som standard sedan XP SP2 samt inbyggd antivirus sedan Windows 8. Har TS inte inaktiverat brandväggen och Windows Defender så har han grundläggande brandvägg och antivirus.

Jaså hehe

Skickades från m.sweclockers.com