Microsoft planerar att släppa Xbox Game Pass till PC

Permalänk
Melding Plague

Microsoft planerar att släppa Xbox Game Pass till PC

Microsofts VD Satya Nadella berättar nu att tjänsten Xbox Game Pass blir tillgänglig för PC framöver, och den väntas integreras med företagets egen spelbutik på plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här kan ju faktiskt bli riktigt trevligt! Microsoft Store var ju en katastrof ända fram till nyligen. Nu är den bara "dålig" - så det rör ju sig åt rätt håll i alla fall

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Trodde det redan fanns (utöver det som nyheten tycks nämna)? Går man in på Forza Horizon 4 på Microsoft Store så står det att man får det med Xbox Game Pass, på PC naturligtvis.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Trodde det redan fanns (utöver det som nyheten tycks nämna)? Går man in på Forza Horizon 4 på Microsoft Store så står det att man får det med Xbox Game Pass, på PC naturligtvis.

Ja det finns ett gäng spel med i gamepass som fungerar både på Xbox och pc men jag antar att det blir betydligt fler när de "släpper" det till pc. Det har väl främst marknadsförts till konsolen.

Horizon 4, sea of thieves och något zombie spel är de jag känner till fungerar så just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Det är ju jättebra då man man kanske testa lite spel man inte velat köpa och om de lyckas så kan Steam få en konkurrent. MS behöver dock utveckla deras tjänster bättre på PC. Det måste vara ett program som sköter allt. När jag testade Sea of Theives så var jag tvungen att öppna en app på sidan för att kunna joina mina vänner fanns ingen overlay eller knapp i spelet. De borde ha ett program som hanterar det precis som Steam.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir som games for windows live, att man måste ha ännu en extra klient.
Annars är det ett steg i helt rätt riktigt, imo.

Tänkte kika efter en xbox v2 kontroll till pc under black friday så detta blir perfekt om det går igenom.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Jag har Game pass nu på PC, så hoppas det kommer fler spel och framför att flerspelarläge genom båda plattformarna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Game pass till xbox är riktigt bra så jag ser en potential här.
Ett roligt sätt och hitta nya speltitlar eftersom man kan och hinner testa så pass många olika spel.

Skrivet av VadSaDu:

Jag har Game pass nu på PC, så hoppas det kommer fler spel och framför att flerspelarläge genom båda plattformarna.

Det har väl inte släppts än?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Bara det inte blir som games for windows live, att man måste ha ännu en extra klient.
Annars är det ett steg i helt rätt riktigt, imo.

Tänkte kika efter en xbox v2 kontroll till pc under black friday så detta blir perfekt om det går igenom.

Xboxklienten finns redan installerad på Windows 10 som standard.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det finns ett gäng spel med i gamepass som fungerar både på Xbox och pc men jag antar att det blir betydligt fler när de "släpper" det till pc. Det har väl främst marknadsförts till konsolen.

Horizon 4, sea of thieves och något zombie spel är de jag känner till fungerar så just nu.

Det finns några till. Horizon 2 och 3, och Super Luckys Tail (eller vad det heter) exempelvis.

Skrivet av magma86:

Bara det inte blir som games for windows live, att man måste ha ännu en extra klient.
Annars är det ett steg i helt rätt riktigt, imo.

Tänkte kika efter en xbox v2 kontroll till pc under black friday så detta blir perfekt om det går igenom.

Klienten har du redan, Windows butiken, om du inte har ansträngt dig för att få bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns några till. Horizon 2 och 3, och Super Luckys Tail (eller vad det heter) exempelvis.
Klienten har du redan, Windows butiken, om du inte har ansträngt dig för att få bort den.

https://www.windowscentral.com/forza-horizon-2-be-delisted-xb...
Köpte Horizon 2 till Xbox one igår men kunde inte köpa det på Xbox one Store.
Antingen så får man köpa det på skiva begagnat eller köpa en nyckel från nån sida.

Permalänk
Medlem

@snajk: Horizon 2 finns inte till PC.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Game pass till xbox är riktigt bra så jag ser en potential här.
Ett roligt sätt och hitta nya speltitlar eftersom man kan och hinner testa så pass många olika spel.

Det har väl inte släppts än?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, om inte min PC är ett Xbox

Men jag kör FH4 via Game Pass.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

En del av mig vill dock äga de spel jag köper. Kunna gå tillbaka och spela dem tio år från nu och inte vara beroende av en prenumerationstjänst som kanske plockar bort spelen. Så är lite tudelad över detta... Men för att kunna testa lite olika spel osv så kan det vara en idé.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En del av mig vill dock äga de spel jag köper. Kunna gå tillbaka och spela dem tio år från nu och inte vara beroende av en prenumerationstjänst som kanske plockar bort spelen. Så är lite tudelad över detta... Men för att kunna testa lite olika spel osv så kan det vara en idé.

Nu när spel säljs främst digitalt så borde det inte vara några problem att köpa om 10 år de fåtalen spel som man vill spela om 10 år. troligen så går de för några 10:or på GoG eller liknande. Ingen större förlust, speciellt inte om du sparat in någon hundralapp på att hyra det när det va nytt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av inquam:

En del av mig vill dock äga de spel jag köper. Kunna gå tillbaka och spela dem tio år från nu och inte vara beroende av en prenumerationstjänst som kanske plockar bort spelen. Så är lite tudelad över detta... Men för att kunna testa lite olika spel osv så kan det vara en idé.

Mjo, fast med Game Pass (eller motsvarande på andra tjänster) så prenumererar du ju på ett spelutbud, som kan ändras när som helst. Jag ser inte det som att jag köper spelen. Men jag håller med utöver detta, NÄR jag väl köper spel tycker jag att de borde vara tillgängliga (givet att online servers kanske stängs ner om spelarbasen är för liten efter 10 år). Singleplayer-spel ska definitivt inte försvinna från mitt tillgängliga utbud om jag betalt fullpris för det.

Generellt gillar jag tanken, det blir mer och mer on demand, inkl spel. Skaffade precis Origin Access med, samma koncept.
Men om det är många spel på olika plattformar man vill spela blir det snabbt dyrt per månad..
Samma problem som med Netflix, HBO, Viaplay... det blir väldigt dyrt väldigt snabbt om man vill se från massa olika ställen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En del av mig vill dock äga de spel jag köper. Kunna gå tillbaka och spela dem tio år från nu och inte vara beroende av en prenumerationstjänst som kanske plockar bort spelen. Så är lite tudelad över detta... Men för att kunna testa lite olika spel osv så kan det vara en idé.

Jo jag är ju sån med, de spelen jag kan köpa på skiva sparar jag.
Sparat alla mina PC spel så att man kan spela om 10 år +.
Även sparat Xbox 360,ps3,ps2,ps1,Nes konsolerna och lär nog spara på PS4 och mitt Xbox one med om Microsoft/Sony inte släpper en patch som gör att det inte går

Stav fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En del av mig vill dock äga de spel jag köper. Kunna gå tillbaka och spela dem tio år från nu och inte vara beroende av en prenumerationstjänst som kanske plockar bort spelen. Så är lite tudelad över detta... Men för att kunna testa lite olika spel osv så kan det vara en idé.

Du äger inte spel som är anslutna till t.ex. Steam, Origin, Uplay, etc. Idag är det knappt några PC-spel som man "äger". Dessutom är det ju lite tveksamt även till konsolerna beträffande "ägandet", fast lag lägger den diskussionen "därhän".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Xboxklienten finns redan installerad på Windows 10 som standard.

Men är det samma sak som games for windows live?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Klienten har du redan, Windows butiken, om du inte har ansträngt dig för att få bort den.

Jaha, den är inbyggd nu. Har inte använt store så kände inte till detta

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Om de verkligen vill att Halo Infinite ska lyckas på PC så vore det ju strategiskt att släppa hela MCC på PC i Game Pass något halvår innan Infinite lanseras.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Det blir säkert både en succe och billigt.

Jag personligen har svårt halvgamla spel. Antagligen ska det vara en klassiker eller så ska det vara det senaste. Jag kommer till exempel från och med i morgon aldrig mer spela Red dead redemption 1 när 2an finns i min konsol.

Och min känsla är att spelen på Xbox Game Pass kommer bli såna spel som jag ej anser värd att lägga tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo, om inte min PC är ett Xbox

Men jag kör FH4 via Game Pass.

Ja nu ser jag det finns xbox game pass till pc. Alltså ett flertal av spelen går inte att köra, iaf vad jag antar/tror.
Det är väl det som kommer göra skillnaden när de släpper vanliga gamepass till PC att alla spelen i gamepass kommer att fungera.

Skrivet av inquam:

En del av mig vill dock äga de spel jag köper. Kunna gå tillbaka och spela dem tio år från nu och inte vara beroende av en prenumerationstjänst som kanske plockar bort spelen. Så är lite tudelad över detta... Men för att kunna testa lite olika spel osv så kan det vara en idé.

Så som det är på Xbox så kan man ju testa sig fram med olika spel och fastnar man vid ett och känner att det här vill jag behålla för det här är ett spel som jag kommer vilja spela fler gånger i framtiden så kan man köpa det till reducerat pris så länge det finns på gamepass.

Skrivet av anon159643:

Det blir säkert både en succe och billigt.

Jag personligen har svårt halvgamla spel. Antagligen ska det vara en klassiker eller så ska det vara det senaste. Jag kommer till exempel från och med i morgon aldrig mer spela Red dead redemption 1 när 2an finns i min konsol.

Och min känsla är att spelen på Xbox Game Pass kommer bli såna spel som jag ej anser värd att lägga tid på.

För större barnfamiljer är det nog rätt smidigt. De yngre verkar gilla att byta och variera sig lite mer och är man en stor familj så kan man ju alltid hitta något spel som passar den ena och något annat för den andra.

På PC när jag själv lirar så blir det mest samma spel hela tiden. Så där känns det som det passar lite mindre. På konsol känns det som det passar lite bättre. Man kan ju alltid koppla upp sin dator till tv:n men det känns inte som en lika smidig lösning som enkelheten i en konsol.

Permalänk
Medlem

Tycker GamePass är en grymt trevlig tjänst på XBox och klockrent att det kommer till PC nu!

Ersätter inte för mig att köpa de spel jag vill ha kvar (och de spel som jag verkligen vill ha på sikt köper jag på DVD till PC, Xbox och på kort till Switch, men inte ens då finns en garanti för att alla spel går att aktivera eller köra om 10-20 år). Däremot grymt trevlig och prisvärd tjänst att både testa och även spela klart en mängd spel till en låg kostnad.

Detta blir grymt bra! 😀

Hoppas även på en ”bundle” GamePass som gäller både XBox och PC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsofts VD Satya Nadella berättar nu att tjänsten Xbox Game Pass blir tillgänglig för PC framöver, och den väntas integreras med företagets egen spelbutik på plattformen.

Läs hela artikeln här

Herregud "tjänsten har inte fungerat på dator innan" spelar en del spel på min Windows 10 grejen är att alla spel inte är kodade för Windows 10 men dom kanske släpper så att spelen emuleras till dator för dom spelen som inte går redan till Windows 10, och kommer vara vara Windows 10 som stödjer

Skickades från m.sweclockers.com