Fick en stöt från psu, sjukhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Största fördelen med att ringa 1177 först är ju att du kan få en bokad tid direkt till akuten/vårdcentralen, vilket gör att man slipper att sitta där och vänta i timmar på sin tur.
Så ring hellre dit först innan man drar till akuten (om det nu inte är fara för livet, då är det ju 112 som gäller).

Apropå få stötar i sig, så har man ju gått emot elstängslet här hemma ett stort antal gånger, 1000-5000 V beroende på väderlek känns ju rätt rejält.

Boka tid på akuten? Blandar du möjligtvis ihop "stora" Akuten med Närakuten nu?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av improwise:

Har du någon källa på att det är så? Så vida man inte kommer i med Ambulans då?

Alla rådgivningssamtal journalförs så det kanske är det man tänker på?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@improwise: Boka tid är nog en liten överdrift. Men ja, 1177 kan kontakta akuten man ska bege sig till och ge förhandsinformation så de på akuten vet vad det är som gäller när man kommer dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@improwise: Boka tid är nog en liten överdrift. Men ja, 1177 kan kontakta akuten man ska bege sig till och ge förhandsinformation så de på akuten vet vad det är som gäller när man kommer dit.

Men är det inte snarare så att dom helt enkelt gör en anteckning i patientjournalen? Problemet är ju att 1177 rimligtvis bara kan utgå ifrån vad patienten själv uppger, vilket av olika anledningar kan skilja sig lite från hur det faktiskt är. Därför kan jag som lekman tycka att det är rätt rimligt ifall akuten gör sina egna kontroller. Att folk överdriver sina symptom för att få vård snabbt är knappast någon större hemlighet, i synnerhet verkar detta gälla personer som besöker akuten i mjukisbyxor

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Alla rådgivningssamtal journalförs så det kanske är det man tänker på?

Ingen aning men det i sig gör ju inte påståendet sant eller falskt

Permalänk
Inaktiv

Börja med att ringa 1177.
De har erfaren personal som kan svara på dina frågor!

Permalänk

Förstår att man hitta så mycket hemmapullad el när man läser hur opålästa och vilken brist på respekt för el det finns här.... Som (sån tur) dom flesta säger åk in även om det inte värkar så farligt. Man betalar skatt bla för sjukvård och då ska man utnyttja den... Sen att folk har en brist på respekt så kan jag ju säga att min fd kollega fick pacemaker efter en kyss av "hushållsel" han vart bara runt 30 då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har du någon källa på att det är så? Så vida man inte kommer i med Ambulans då?

Det har jag inte. I alla fall inte mer än att när jag åkte till akuten efter samtal med 1177 så fick jag gå rakt in när det satt folk i kö. Det hade med mina mest privata delar att göra så jag uppfattade det som att dom såg det som prioriterat och därför fick jag komma in direkt. Dom sa även något om det men minns inte exakt vad då det var några år sedan.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tänk er om dessa personer har barn? Skulle bli ett intressant experiment (på gott och ont). Skulle de hyckla och fara in med barnet? Eller skulle de vara oansvariga och låta barnet eventuellt få livshotande skador utan att söka upp läkare

Du vet. Folk måste kompensera för något.

Mellan dina fingrar? Jag hoppas du tog vara på ögonblicket och skrek "Unlimited Power"?

Ja, man undrar ju. Hoppas det bara är ren och skär okunskap och så långt från illvilja man kan komma.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@improwise: Var visst så, sorry, men börjar man med 1177 så kan de ju råd om var du skall vända dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Förstår att man hitta så mycket hemmapullad el när man läser hur opålästa och vilken brist på respekt för el det finns här.... Som (sån tur) dom flesta säger åk in även om det inte värkar så farligt. Man betalar skatt bla för sjukvård och då ska man utnyttja den... Sen att folk har en brist på respekt så kan jag ju säga att min fd kollega fick pacemaker efter en kyss av "hushållsel" han vart bara runt 30 då

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med akuten är inte de akut sjuka som är där utan de som är där ändå utan att behöva det. Då menar jag överlag och inte just specifikt detta fall där jag saknar både kompetens och underlag för att göra nån bedömning själv. Folk i mjukisbyxor som är där för att dom är förkylda eller har nån grads feber däremot...

Fick han verkligen pacemaker pga av det eller snarare för att man i samband med undersökningen upptäckte att han behövde ha en pacemaker och kanske behövt det redan innan också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Problemet med akuten är inte de akut sjuka som är där utan de som är där ändå utan att behöva det. Då menar jag överlag och inte just specifikt detta fall där jag saknar både kompetens och underlag för att göra nån bedömning själv. Folk i mjukisbyxor som är där för att dom är förkylda eller har nån grads feber däremot...

Fick han verkligen pacemaker pga av det eller snarare för att man i samband med undersökningen upptäckte att han behövde ha en pacemaker och kanske behövt det redan innan också?

Det är väl dessa alla lättakuter finns för? Man får ju i princip inte vara sjuk för att besöka lättakuten. Står på stora skyltar att det gäller för typ halsont och feber.

Vad det gäller tråden, varför fick du en stöt @Glacialend? Var du i nätagget eller har du fel på elanläggningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl dessa alla lättakuter finns för? Man får ju i princip inte vara sjuk för att besöka lättakuten. Står på stora skyltar att det gäller för typ halsont och feber.

Vad det gäller tråden, varför fick du en stöt @Glacialend? Var du i nätagget eller har du fel på elanläggningen?

Gissar att du menar Närakuter (eller kallar olika Landsting kanske det olika?) så är väl tanken just att du ska gå dit för icke livshotande tillstånd. Men problemet är ju att man lik förbannat släpper in alla på stora akuten ändå fast man inte borde (det är iaf känslan dom gånger jag själv behövt åka dit). Det kanske dock är en annan diskussion än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att du menar Närakuter (eller kallar olika Landsting kanske det olika?) så är väl tanken just att du ska gå dit för icke livshotande tillstånd. Men problemet är ju att man lik förbannat släpper in alla på stora akuten ändå fast man inte borde (det är iaf känslan dom gånger jag själv behövt åka dit). Det kanske dock är en annan diskussion än denna.

Lättakut är vad mitt landsting kallar de öppna mottagningarna hos vårdcentralerna med drop-in. Närakuter har vi inga här. Alla närakuter i Stockholm däremot ligger i sjukhus. Närakut brukar ligga i sjukhus för att avlasta just akuten, för ännu lättare ärenden brukar vårdcentralerna ha öppet för drop-in. Närakuter kan fortfarande ha tillgång till röntgen och sånt i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Boka tid på akuten? Blandar du möjligtvis ihop "stora" Akuten med Närakuten nu?

Det går att få bokad tid på akuten. Jag har själv fått det när öron/näsa/hals-avdelningen var/är stängd på helgerna och jag var tvungen att besöka sjukhuset varje dag i en vecka.

Sen i verkligheten så var det fortfarande en ''väntan'' då dom tog akutfall före.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det är väl dessa alla lättakuter finns för? Man får ju i princip inte vara sjuk för att besöka lättakuten. Står på stora skyltar att det gäller för typ halsont och feber.

Vad det gäller tråden, varför fick du en stöt @Glacialend? Var du i nätagget eller har du fel på elanläggningen?

Lättakuterna är väl nedlagda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Lättakuterna är väl nedlagda?

Beror på vart du bor? Finns 21 regioner och landsting om man inkluderar kommunen Gotland som kallar sig region som driver vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glacialend:

Ok alla här, nu blir det akuten fick göra ett ekg och mitt hjärta slog inte riktigy rätt. Zoinks

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas det ordnar sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Glacialend: Det är bra att du uppsökte sjukvården.

Man ska alltid kontakta sjukvården om man har fått en elstöt. Hjärtats rytm kan lätt störas ut av en strömgenomgång.

A Fullständig auktorisation(AB behörighet).

Permalänk
Medlem

Vill också gärna veta hur det hände, pillade du inne i PSUn eller bara drog ut strömkabeln(eller liknande)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Hur har det gått, hur mår du?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Hoppas allt gick bra i slutändan!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig @Glacialend?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

[spoiler]Årets sämsta inlägg?

Som ett nyligt exempel så kan jag nämna att min svämor ringde upp och sa att svärfar var virrig och hade dålig balans. Vi sa åt henne att ringa 1177 eller 112 varvid svärfar ringde upp 30 minuter senare och sa att han minsan inte skulle belasta sjukvården då det fanns de som behövde hjälp bättre. Han skulle göra som han alltid gjort när han varit sjuk och sova bort den.
Efter 2.5 timmar så lyckas vi få dem att ringa sjukhuset, de konstaterar att de behöver åka in akut och det visar sig att det är hjärninflammation (inte hjärnhinneinflammation). Nu efter 3 veckor på sjukhus med antivirus och 3 veckor på rehab så är han hemma och saknar närminne och har ca 90% neurologisk kapacitet.
Vad hade hänt om han hade fått gå och lägga sig för att han minsann inte skulle vara en belastning för sjukvården? Nästa steg i sjukdomen är förlamning, hur mycket hade det kostat samhället?
Vad hade hänt om han åkt in några dagar tidigare då de första symptomen tydligen visade sig? Då kanske de inte dragit in hans körkort och hämtat alla hans vapen.

Var aldrig rädd för att söka upp sjukvården.[/spolier]

Skrev jag inte i det inlägget att man ska fara direkt till akuten om så vore?

Skrivet av Mr.Borka:

Fullständigt obegripligt inlägg.

Ring 1177 dom kan ge dig vägledning.

Till MOD:

Citat:

UPPDATERING/SAMMANFATTNING AV MOD
Trådskaparen kontaktade, på mångas uppmaning, sjukvård och fick göra EKG. Det fanns avvikelser, så han åkte vidare till akuten.

Låt det vara spiken i kistan för inläggen om "du behöver inte bry dig". Var aldrig rädd att ringa 1177 för rådgivning om du är tveksam, eller (givetvis) 112 om ärendet är akut.

Jag finner det mycket allvarligt att ni ska bestämma vad andra skall tycka och tänka, så låt det vara spiken i eran kista!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Skrev jag inte i det inlägget att man ska fara direkt till akuten om så vore?
Ring 1177 dom kan ge dig vägledning.

Till MOD:
Jag finner det mycket allvarligt att ni ska bestämma vad andra skall tycka och tänka, så låt det vara spiken i eran kista!

Det försöker de dock inte utan de försöker bara moderera tråden genom att bestämma vad som får och vad som inte får skrivas.. Lycka till att hitta ett forum vars moderatorer inte gör detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det försöker de dock inte utan de försöker bara moderera tråden genom att bestämma vad som får och vad som inte får skrivas.. Lycka till att hitta ett forum vars moderatorer inte gör detta.

Poängen med moderatorns inlägg var snarare att illustrera att de som hänvisat till att det är lugnt, det som inte dödar härdar och liknande trams i tråden har varit fel ute då trådskaparen faktiskt blev skickad till akuten efter kontroll som visade på problem. Såhär skrev trådskaparen:

Citat:

Ok alla här, nu blir det akuten fick göra ett ekg och mitt hjärta slog inte riktigy rätt.

Det handlar inte om att moderatorn nödvändigtvis vill tysta oliktänkande. Utan med hjälp av fakta i ärendet få de som kommer med asdåliga tips att hålla i sig. För i tråden har framkommit många usla tankelösa tips som skulle kunna vara direkt farliga. Det handlar inte om åsikter, utan att förhålla sig till data.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra för TS. Och ni som skämtar bort det, hur tänkte ni där? Eller tänkte ni alls?
Skulle ni skämta om en sådan här sak om detta skedde framför er också?
Inte nog med att 90% av Sweclockers har en medellön på 70,000 nu är dessa 90% st-läkare också.
Jösses...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Inte nog med att 90% av Sweclockers har en medellön på 70,000 nu är dessa 90% st-läkare också.

What?

Permalänk
Medlem

@stimy09: Läs "Vad har ni i lön" tråden och denna tråden. Det går ganska snabbt att lista ut min poäng
I denna tråd så får killen en direkt stöt och skriver att han får en konslig känsla i ena armen, men trotts detta så gör vissa något slags skämt av det. Pinsamt. En ovanför skriver i CAPS. Håller med personen till fullo.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Kolla tråden "Vad har ni i lön". Finns väldigt många som tydligen drar in otroliga summor.