Permalänk
Medlem

Hej!

Försökte hittat en tråd om Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router som passar min fråga, men hittade ej någon. Så testar i denna utmärkta tråd.
Nedan har jag gjort en snygg paintritning Men tänkte kolla om någon vet om min tilltänkta lösning fungerar.
Jag vill ha två st Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router som är ihopkopplade med kabel, detta är jag säker på fungerar. Men går det att koppla in apparater med nätverkskabel i den "andra" routern i kedjan, detta är jag nyfiken på.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Hej!

Försökte hittat en tråd om Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router som passar min fråga, men hittade ej någon. Så testar i denna utmärkta tråd.
Nedan har jag gjort en snygg paintritning Men tänkte kolla om någon vet om min tilltänkta lösning fungerar.
Jag vill ha två st Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router som är ihopkopplade med kabel, detta är jag säker på fungerar. Men går det att koppla in apparater med nätverkskabel i den "andra" routern i kedjan, detta är jag nyfiken på.
https://i.imgur.com/tMq2brA.jpg

Är det inte bättre du köper Ubiquitis Unify produkter? Varför 2 routrar? Kör en Unify USG, en switch och poe accesspunkter, släng på en cloudkey, sen är du hemma. För att svara på frågan kan du dra en kabel från modemet, eventuellt sätta en switch vid första routern. https://youtu.be/q3dOQ96Lxo4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Hej!

Försökte hittat en tråd om Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router som passar min fråga, men hittade ej någon. Så testar i denna utmärkta tråd.
Nedan har jag gjort en snygg paintritning Men tänkte kolla om någon vet om min tilltänkta lösning fungerar.
Jag vill ha två st Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router som är ihopkopplade med kabel, detta är jag säker på fungerar. Men går det att koppla in apparater med nätverkskabel i den "andra" routern i kedjan, detta är jag nyfiken på.
https://i.imgur.com/tMq2brA.jpg

Vet inte om man kan ändra om WAN-porten till en LAN-port på den.. Men dra en sladd från LAN-port till LAN-port så borde det fungera annars. Då har du 3 extra LAN-portar

Permalänk
Medlem

@tearzyo: Varför jag ville har två routrar var för att jag inte ville köpa så mycket nya prylar. Jag har också förstått det som att man tar Lan till Lan mellan routrarna och man på så sätt "endast" får 3st lan portar lediga, men det hade räckt bra för mig

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Hej

Har haft avbrott på fibern sedan i söndags och det verkar inte bli lagat de närmaste dagarna. Har kontoret hemma så det är lite stökigt. Drog igång ett mobilt bredband Huawei B593s-22 som jag kopplade in i WAN2 men den går inte att ställa in i brygg-läge så det är inte helt som det brukar i nätverket. Börjar fundera på ny router med stöd för automatisk övergång till mobilt bredband. Så jag undrar lite över ni som har det och vad som är era erfarenheter.

Min router står lite illa till så det behövs nog en extern antenn, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Har fiber i lägenheten. Tjocka väggar som ej tillåter stabilt wifi.

Router i arbetsrummet; PC (Kabel)
TV + Nvidia shield i vardagsrummet (Wifi)
Projektor + Chromecast sovrummet (Wifi)

Funderar på att köpa utrustning för att få till detta;
Finns det någon smidig lösning där jag kan köra kabel till vardagsrummet utan att behöva dra kablarna tvärs över hela lägenheten?

Vill nog köra på unifi grejer.

Har 100/100 i dagsläget men skall uppgradera när vår lägenhet uppgraderats med upp till Mbit/s.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/794015/datorutrustning/natver...

Vad tycks om denna routern? Prissänkt för tillfället och ligger ungefär i prisklassen jag letar efter, behöver routern till en 50m² tvårumslågenhet med fiber. Kommer troligtvis skaffa 100/10 eller 100/100, datorn ska ha kabel så det är mobilen och Nintendo switch som kräver trådlöst.

Jag är öppen för andra förslag, föredrar att handla hos komplett då jag har presentkort där. Har inte jättebråttom att skaffa routern, flyttar i november så black friday hinner jag inte vänta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

den räcker gott till dina behov och räcker även till om du skulle öka hastigheten en dag

Permalänk
Medlem

Hej, har fått fiber indraget till huset, och behöver köpa en router, jag har redan två Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR i huset och routern kommer att sitta i garaget där fiberboxen, patchpanel och switch sitter, så den behöver inte ha wifi.

Permalänk

Hej @Bha

Du kan kanske testa en från TekLager? BraRouters Väldigt schyssta produkter om du frågar mig.

Glömde länken. ;-)
Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

Snabb fråga, ska byta router hemma, min gamla böjar bli rätt dålig, lite ostabil etc.

så står i valet och kvalet vilken, tittar på TP-Link archer C7, TP-link Archer C9 och D-link Dir-878, alla ligger runt samma prisklass, så mer intresserad av vad folk tycker, C7 och C9an har varit ute ett tag, men Dir-878 verkar vara relativt ny på marknaden.

har aldrig använt TP-link mer än någon switch, D-link är jag van vid, använde deras utrustning för ett tag sen, haft otur med någon enhet för några år sen, en 822a, hur är deras grejer nu för tiden?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom:

Dlink är tyvärr inget att hänga i grannen eftersom de slutas att uppdateras relativt snabbt. C9 är därför ett mycket bättre val alternativt Asus AC68U!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

@tethir:

Dlink är tyvärr inget att hänga i grannen eftersom de slutas att uppdateras relativt snabbt. C9 är därför ett mycket bättre val alternativt Asus AC68U!

Blev en C9a, för en ac68u behövde jag gå upp några hundralappar till.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Sitter och letar info om vilken 24v DC adapter som är lagom till att driva min Edgerouter X samt Unifi Lite AP, så klart var den man fick med inte tillräckligt stark och jag skulle vilja undvika att använda den där "pass through" som man fick med APn. Hur många ampere bör den vara på för att leverera rätt mängd ström till bägge apparaterna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Sitter och letar info om vilken 24v DC adapter som är lagom till att driva min Edgerouter X samt Unifi Lite AP, så klart var den man fick med inte tillräckligt stark och jag skulle vilja undvika att använda den där "pass through" som man fick med APn. Hur många ampere bör den vara på för att leverera rätt mängd ström till bägge apparaterna?

Du kan sätta accesspunktens PoE-injektor innan routern in i eth0 och sen sätta accesspunken på eth4 och slå på PoE passthrough
Då drivs både routern och accesspunkten av PoE-injektorn

Här är min EdgeRouter X (konfigurerad som switch). Som du ser har jag ingen strömadapter inkopplad. Den får ström från kabeln längst till höger, och kabeln längst till vänster går till en AP AC Lite

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Du kan sätta accesspunktens PoE-injektor innan routern in i eth0 och sen sätta accesspunken på eth4 och slå på PoE passthrough
Då drivs både routern och accesspunkten av PoE-injektorn

https://i.imgur.com/fdSPUFK.jpg
Här är min EdgeRouter X (konfigurerad som switch). Som du ser har jag ingen strömadapter inkopplad. Den får ström från kabeln längst till höger, och kabeln längst till vänster går till en AP AC Lite

Tack! Gjorde exakt så här, den låg ju på 24v och 0.5 ampere så borde då ge 12 watt vilket räcker för att driva de båda enheterna! Tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

@goosblabla: Finns kanske lösning om du inte löst det än??
Vinklat!

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

Hej @Bha

Du kan kanske testa en från TekLager? BraRouters Väldigt schyssta produkter om du frågar mig.

Tack, dock hade jag hoppats på något billigare.. Vad tror du om en Ubiquiti Networks EdgeRouter X?

//M

Permalänk
Skrivet av Bha™:

Tack, dock hade jag hoppats på något billigare.. Vad tror du om en Ubiquiti Networks EdgeRouter X?

//M

De verkar ju stabila och prisvärda. Ingen egen erfarenhet av dem. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Min trogna gamla trotjänare Asus RT-N65U verkar ha börjat lägga av just nu. Så antar att det är dags att uppdatera sig.

Bor i en ganska liten lägenhet, men finns en betongvägg mellan sovrum och vardagsrum.
Har 1Gbit/1Gbit internet så gigabit stöd åtminstone trådat är ett måste. Gärna stöd för AC wifi också.

Finns en hel del enheter som kommer vara ansluta i omgångar t.ex.
2 stycken stationära pc (kabel)
1 stycken laptop (trådlöst)
2 stycken android telefoner (trådlöst)
1 äldre smart tv (med kabel)
1 Raspberry pi 3 (trådlöst)
1 nintendo wii (trådlöst)
1 Playstation 3 (trådlöst)

Finns det någon prisvärd router som inte kostar skjortan? behöver inte så superlång räckvid just nu, och hade egentligen inte budgeterat för en ny router. Överlag varit nöjd med min N65u även om jag gärna haft stöd för AC bandet. Vill också att den ska vara någorlunda framtidssäker, då jag planerar att använda den här routern några år. Så lägger hellre lite extra och får något bra än snålar och får något halvkasst.

Hade gärna byggt ihop en egen maskin med t.ex. pfsense eller något liknande, men känns som priset lätt drar iväg då och verkar vara lite krångligt att få till bra wifi.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du inte har någon router från din befintliga ISP så köp en edgerouter X + unifi AP ac-lite. Kostar ca 1600 kr. Har du inga krav på något så är det den stabilaste lösning du kan få för pengarna som konsument. Du kan enkelt konfa APn via mobben om du inte vill installera kontrollern på din pc. Kontroller behöver du endast när du ska ändra på något annars behöver den inte vara igång. Det fina med ER X är att den har en POE passthrough. Dvs du kan koppla in POE injektorn du får med från AP AC-lite, in i ER X och sedan POE+LAN ut på en nätverkskabel. Så du kan placera APn vart du vill bara du kan dra en nätverkskabel dit. Du behöver mao inte sätta den nära ett eluttag. Och du får "alla" sladdar och grunkor på ett ställe.

Detta låter intressant! Är inne på att köpa ovan men behöer er hjälp med om jag tänkt rätt! Bor i en tvåa på 55 kvadrat med tjocka bettongväggar. Har 100/100 fiber hemma och vill ha både AP samt edge routern i hallen där fiberkonverteraren sitter.

Fiberkonverterare->Edge router x-> AP AC Lite
https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRout...
https://www.webhallen.com/se/product/233075-Ubiquiti-UniFi-UA...

Trådlöst:
PS4
Två datorer
Två telefoner

För trådat behöver jag kunna ansluta två klienter genom den lilla patch bayen som sitter i samma skåp som fiberkonverteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Detta låter intressant! Är inne på att köpa ovan men behöer er hjälp med om jag tänkt rätt!

Såg ingen direkt fråga eller fundering though?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Såg ingen direkt fråga eller fundering though?

Förydligare isf

*Behövs något mer än edge routern + en ap?
*Kommer jag få likvärdig täckning av wifi i lägenhet med edge router+en ap i hallen jämfört med tex en asus AC68U placerad på samma ställe? (Vill inte ha APn i vardagsrummet då den är skitstor...)
*Kommer jag kunna anslutna ap+2 till nätverkskablar för trådat nätverk i andra rum i edge routern?
*Kommer en ap vara tillräckligt för 100/100 fiber för 1 ps4, 2 laptops samt 2 mobiler?
*Kan jag konfa upp ovan setup så jag har ett 2.4 samt ett 5ghz band?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

*Behövs något mer än edge routern + en ap?

Nej du behöver inte köpa något mer, så länge du inte behöver extra nätverkskablar i guess

Skrivet av aabbcc:

*Kommer jag få likvärdig täckning av wifi i lägenhet med edge router+en ap i hallen jämfört med tex en asus AC68U placerad på samma ställe? (Vill inte ha APn i vardagsrummet då den är skitstor...)

Ja, det borde du definitivt få. Accesspunkten ska förresten sättas upp högt upp på vägg eller i tak. Monteringsgrejer ingår, dock så behöver du ju såklart borra själv.

Skrivet av aabbcc:

*Kommer jag kunna anslutna ap+2 till nätverkskablar för trådat nätverk i andra rum i edge routern?

Ja, EdgeRouter X har 5 portar. En av dom går till WAN så då har du 4 över till LAN. Du kommer ha en extra ledig port efter att ha anslutit WAN, accesspunkt och två till enheter.

Skrivet av aabbcc:

*Kommer en ap vara tillräckligt för 100/100 fiber för 1 ps4, 2 laptops samt 2 mobiler?

Ja, Unifi AP AC Lite kan enligt specsheet hantera 250+ samtidiga klienter. Vet inte hur många som faktiskt funkar bra i verkligheten, men bra många fler än du någonsin kommer att ansluta i en lägenhet.

Skrivet av aabbcc:

*Kan jag konfa upp ovan setup så jag har ett 2.4 samt ett 5ghz band?

Ja, du kan ha ett SSID för både 2.4 och 5GHz eller separata SSID för både 2.4 och 5GHz

Om du förresten vill slippa använda PoE-injektorn som följer med accesspunkten så kan du köra på EdgeRouter X SFP istället, kostar någon hundring mer. Samma prestanda på båda, men EdgeRouter X SFP har Ubiquiti's 24v passive PoE på alla 5 portarna plus en extra SFP-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Nej du behöver inte köpa något mer, så länge du inte behöver extra nätverkskablar i guess

Ja, det borde du definitivt få. Accesspunkten ska förresten sättas upp högt upp på vägg eller i tak. Monteringsgrejer ingår, dock så behöver du ju såklart borra själv.

Ja, EdgeRouter X har 5 portar. En av dom går till WAN så då har du 4 över till LAN. Du kommer ha en extra ledig port efter att ha anslutit WAN, accesspunkt och två till enheter.

Ja, Unifi AP AC Lite kan enligt specsheet hantera 250+ samtidiga klienter. Vet inte hur många som faktiskt funkar bra i verkligheten, men bra många fler än du någonsin kommer att ansluta i en lägenhet.

Ja, du kan ha ett SSID för både 2.4 och 5GHz eller separata SSID för både 2.4 och 5GHz

Om du förresten vill slippa använda PoE-injektorn som följer med accesspunkten så kan du köra på EdgeRouter X SFP istället, kostar någon hundring mer. Samma prestanda på båda, men EdgeRouter X SFP har Ubiquiti's 24v passive PoE på alla 5 portarna plus en extra SFP-port.

Fint, tack för bra svar!

Edgerouter x SFP lät ju superbra då jag måste byta ut min mediakonverterare som är riktigt jävla svajig. Fattar jag det rätt att jag kan plugga in fiberkabeln rakt in i edge router x SFP för att helt och hållet slippa mediakonverteraren?

Min nuvarande mediakonverterare samt fiberkabel ser ut så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Fint, tack för bra svar!

Edgerouter x SFP lät ju superbra då jag måste byta ut min mediakonverterare som är riktigt jävla svajig. Fattar jag det rätt att jag kan plugga in fiberkabeln rakt in i edge router x SFP för att helt och hållet slippa mediakonverteraren?

Min nuvarande mediakonverterare samt fiberkabel ser ut så här:

https://i.imgur.com/302CXuU.jpg
https://i.imgur.com/MMI0l3i.jpg
https://i.imgur.com/31Kzecu.jpg

Ja, det kan du göra. Vad du har för kontakt och vad du behöver för SFP-modul och sånt är dock något som någon annan får hjälpa med, för det kan inte jag :^)

Kanske en fråga att ställa på Ubiquiti's forum om inte någon annan här kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ja, det kan du göra. Vad du har för kontakt och vad du behöver för SFP-modul och sånt är dock något som någon annan får hjälpa med, för det kan inte jag :^)

Kanske en fråga att ställa på Ubiquiti's forum om inte någon annan här kan hjälpa dig.

Ja jävlar vilken djungel det var med fiber...Fick tips om korrekt sfpmodul i en annan tråd!

In the meantime sprang jag och köpte en edge router sfp+ac ap lite hehe. Det är uppe och snurar nu iaf, hade förväntat mig mkt knöligare installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Min trogna gamla trotjänare Asus RT-N65U verkar ha börjat lägga av just nu. Så antar att det är dags att uppdatera sig.

Bor i en ganska liten lägenhet, men finns en betongvägg mellan sovrum och vardagsrum.
Har 1Gbit/1Gbit internet så gigabit stöd åtminstone trådat är ett måste. Gärna stöd för AC wifi också.

Finns en hel del enheter som kommer vara ansluta i omgångar t.ex.
2 stycken stationära pc (kabel)
1 stycken laptop (trådlöst)
2 stycken android telefoner (trådlöst)
1 äldre smart tv (med kabel)
1 Raspberry pi 3 (trådlöst)
1 nintendo wii (trådlöst)
1 Playstation 3 (trådlöst)

Finns det någon prisvärd router som inte kostar skjortan? behöver inte så superlång räckvid just nu, och hade egentligen inte budgeterat för en ny router. Överlag varit nöjd med min N65u även om jag gärna haft stöd för AC bandet. Vill också att den ska vara någorlunda framtidssäker, då jag planerar att använda den här routern några år. Så lägger hellre lite extra och får något bra än snålar och får något halvkasst.

Hade gärna byggt ihop en egen maskin med t.ex. pfsense eller något liknande, men känns som priset lätt drar iväg då och verkar vara lite krångligt att få till bra wifi.

Har nu läst på lite mer och funderar på om man ska skaffa en typ av Ubiquiti Edgerouter och en av deras Ubiquiti AP för trådlöst. Även om jag säkert klarat mig med någon enklare mer normal konsumentrouter, men har alltid köet custom firmware på alla jag haft och gillar att pilla med inställningar.

Så är
1. någon av edgerouterna och en av deras AP för wifi förfarande ett bra val?
1a)vilka av dessa ska man ha i så fall? Försöker läsa på om den men svårt att avgöra vad som är bäst.
2. Eller är det bättre med en egen pfsense maskin (antingen bygga själv eller beställa från de som länkades någon sida bakåt i tråden) + en Ubiquiti AP för wifi?
3. Eller köpa någon annan bra mer *färdig lösning"?

Ska som sagt klara av min gigabit uppkoppling med trådad anslutning till 3-4 enheter (har en gammal Raspberry pi B+, som jag funderar på att använda till något projekt som inte nämns i mitt tidigare inlägg) samt 2-4/5 wifi enheter. Bor just nu i en liten lägenhet men med halvtjoxka betongväggar mellan rummen (men har gått bra tidigare), men kommer nog snart att flytta till något större så vill vara säker på det.

Går det att köra vpn i routern ed hyfsade hastigheter på enheterna så är det ett plus men inget krav.

Budget max 2000-2500 (om jag inte får en väldigt bra anledning att gå över det) men vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt så klart. Vill gärna ha något framtida säkert med en del inställningar att pilla på.

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

Har nu läst på lite mer och funderar på om man ska skaffa en typ av Ubiquiti Edgerouter och en av deras Ubiquiti AP för trådlöst. Även om jag säkert klarat mig med någon enklare mer normal konsumentrouter, men har alltid köet custom firmware på alla jag haft och gillar att pilla med inställningar.

Så är
1. någon av edgerouterna och en av deras AP för wifi förfarande ett bra val?
1a)vilka av dessa ska man ha i så fall? Försöker läsa på om den men svårt att avgöra vad som är bäst.
2. Eller är det bättre med en egen pfsense maskin (antingen bygga själv eller beställa från de som länkades någon sida bakåt i tråden) + en Ubiquiti AP för wifi?
3. Eller köpa någon annan bra mer *färdig lösning"?

Ska som sagt klara av min gigabit uppkoppling med trådad anslutning till 3-4 enheter (har en gammal Raspberry pi B+, som jag funderar på att använda till något projekt som inte nämns i mitt tidigare inlägg) samt 2-4/5 wifi enheter. Bor just nu i en liten lägenhet men med halvtjoxka betongväggar mellan rummen (men har gått bra tidigare), men kommer nog snart att flytta till något större så vill vara säker på det.

Går det att köra vpn i routern ed hyfsade hastigheter på enheterna så är det ett plus men inget krav.

Budget max 2000-2500 (om jag inte får en väldigt bra anledning att gå över det) men vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt så klart. Vill gärna ha något framtida säkert med en del inställningar att pilla på.

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Som svar på fråga 3.

Jag tröttnade på vår värdelösa Technocolor från BBB (nu Telenor) och började kolla efter andra bättre routers här.

Fastnade för och handlade på TekLager.

Valde deras APU2C0 efter samråd med Pawel, som ger fantastisk support.

Allt monterades och konfigurerades innan jag fick det sänt till mig.
Jag valde till en 2,4GHz-modul då min gamla knädator kräver det.

Det finns bara en eth-port på min men en switch löser ju det, eller så kan man ju välja en annan modell.
Grymt stabil och bra räckvidd i hela lgh (74kmv).
Väldigt värt att kolla in enligt min uppfattning.

Vänligen Andreas

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
teklager

@@ndreas...: I'm glad you are happy with your APU2C0 router! Thanks for recommending us

I also personally use APU2C0 with 2 wireless adapters.
- wle900vx for high speed 802.11ac connection (up to 600Mbit in real life throughput) and
- wle200nx for the older 802.11n devices (I don't have any of these any more in practice, but it's nice to have when family visits with old smartphones).

I think most people these days only need the 802.11ac standard, as laptops and new smartphones support this standard, so APU2C0 + wle900vx will suffice.

I'm happy to answer any questions regarding this hardware. I started TekLager to promote open source networking hardware and software

Best regards,
Pawel

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)