en docka, flera docker :)

Permalänk

en docka, flera docker :)

Har tänkt ge mig in i docker-träsket på riktigt.
Jag har några funderingar som jag hoppas att nån här kan besvara för just nu är google inte till någon större hjälp.

ok, första frågan, spelar det någon större roll vilket os man kör docker på?
(förutom såna saker som egna preferenser alltså).

Kanske ska skriva något om min miljö, just nu är det en esxi-server som kommer att hosta alla mina olika "lekmaskiner", och en separat maskin som agerar nas och har lagring för share och backupper.
De olika virtuella maskinerna på esxi:n är tänkta att ligga lokalt på servern. Vet inte riktigt hur mycket disk som finns tillgängligt, men tror att där är runt 800gb ledigt just nu.

fråga två, nu när de flesta linuxardistar fasar ut stödet för 32bitars applikationer, om jag vill köra en äldre 32bitars applikation i en docker, måste 32bitars stödet finnas i hosten då eller funkar det att lägga in det i dockerpaketet?

det finns fler frågor på lager, men trådar har gått sönder för mindre så tror jag håller där så länge ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Första frågan, spelar det någon större roll vilket os man kör docker på?

Nope

Citat:

nu när de flesta linuxardistar fasar ut stödet för 32bitars applikationer, om jag vill köra en äldre 32bitars applikation i en docker, måste 32bitars stödet finnas i hosten då eller funkar det att lägga in det i dockerpaketet?

Stödet finns redan, det handlar om att mjukvaran ska vara 32-bitar. Hur vida docker providar multilib-paket får du nog konsultera deras paketsystem.

Får jag fråga varför du just vill köra docker?
Är det för att enkelt få igång produktionsdugliga hostapplikationer? (Webbservrar, SQL blablabla)

Permalänk
Skrivet av Undie:

Stödet finns redan, det handlar om att mjukvaran ska vara 32-bitar. Hur vida docker providar multilib-paket får du nog konsultera deras paketsystem.

Får jag fråga varför du just vill köra docker?
Är det för att enkelt få igång produktionsdugliga hostapplikationer? (Webbservrar, SQL blablabla)

Ska ta en djupare titt på hur det funkar med 32bitars, men det kan inte vara någon omöjlighet att få kläm på. Men i värsta fall får det bli rena vm:s istället.

Anledningen till docker är flera, dels att det är många mjukvaror som distribueras i det formatet vilket gör det enkel att få igång. Plus att jag slipper ha hela vm:ar, det borde spara en del resurser.

I dag kör jag med separata fysiska maskiner, som har flera olika mjukvaror installerade och nackdelen blir ju att när jag uppdaterar något påverkar det ofta allt annat också, i separerade kontainrar ska det inte ske på samma vis.

Sen vill jag även lära mig att skapa egna för att själv distribuera mjukvara som en komplett installation i en docka.

Det är inte omöjligt att jag om några månader inser att jag är helt fel ute Det har hänt förr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Ska ta en djupare titt på hur det funkar med 32bitars, men det kan inte vara någon omöjlighet att få kläm på. Men i värsta fall får det bli rena vm:s istället.

Anledningen till docker är flera, dels att det är många mjukvaror som distribueras i det formatet vilket gör det enkel att få igång. Plus att jag slipper ha hela vm:ar, det borde spara en del resurser.

I dag kör jag med separata fysiska maskiner, som har flera olika mjukvaror installerade och nackdelen blir ju att när jag uppdaterar något påverkar det ofta allt annat också, i separerade kontainrar ska det inte ske på samma vis.

Sen vill jag även lära mig att skapa egna för att själv distribuera mjukvara som en komplett installation i en docka.

Det är inte omöjligt att jag om några månader inser att jag är helt fel ute Det har hänt förr...

Anledningen att jag frågar är för att Docker är i sig väl inget Host OS, utan man har docker i en VM om jag förstått det rätt.

Jämför jag t.ex. med FreeNAS så kan man ju direkt i OSet skapa dockers (läs jails) och således skippa en VM i kedjan och bättre(?) fördela resurserna.
Dessa jails är dock inte så produktionsanpassade som kanske docker men det tar verkligen 1 minut att få igång en produktionsduglig lighttpd/nginx med php.
Så det jag undrar är helt enkelt vad fördelarna med docker skulle vara mot exempelvis jails i FreeNAS.

Permalänk

@Undie:

Helt rimliga frågor.

I mitt fall beror det egentligen två huvudsakliga anledningar.

Mitt nas har en G3240 (pentium klass, dualcore 3.1ghz) cpu och 32gb ram, min andra maskin har dubbla Xeon Quad Core E5620 och 72 gb ram. Där är en viss prestandaskillnad

Den andra anledningen är att jag inte vill låsa upp mig med att allt ska gå i samma maskin, det blir väldigt omständigt när den behöver startas om eller man vill mecka med något. Det är något jag redan lider en del av för jag har några gamla jails, och dessutom kör jag några burkar med iscsi mot naset också. Så det är en av de sakerna jag vill komma ifrån.

Sen på FreeNAS kör du inte docker direkt i ett jail, du kör RancherOS i ett jail som man sedan kör docker i. FreeNAS är ju bsd så det behövs ett linux os mellan.

Men visst kan man köra en hel del direkt i jails i FreeNAS, men jag vill helst inte.

FreeNAS uppdateras med jämna mellanrum och då behöver den startas om, jag har 12 diskar i naset utan hotswap, så så fort en av de diskarna blir gnällig behöver jag stänga ner för att byta. Det sista finns det en plan för, men uppdateringarna vill jag inte hoppa över.
Jag kör exsi 6.5 och där lär väl inte komma så värst mycket uppdateringar som kommer att kräva omstart

Sen det där med docker, host os, vm, det blir lite rörigt.
Men såhär har jag fått ihop det (i mitt huvve då alltså), docker är en applikation som körs på någon form av hostOS (till exempel RancherOS eller helt vanlig ubuntu), i mitt fall kommer det hostOS:et att köras i en vm under esxi.

Vilket innebär att på min lekmaskin blir det esxi - vm-linux - docker - dockerkontainer med nått kul i.

Jo det blir lite lager på lager. Men enligt hypen ska det ju vara "billigare" resursmässigt att köra flera dockor i en vm, än att köra flera vm:ar.

Sen har jag aldrig riktigt gillat hur jails funkar i FreeNAS, det finns inget kontroll- eller administrations-gränssnitt. Det är lite som, "oj freebsd stöder virtualisering, och folk skriker om det så vi slår på de där flaggorna när vi kompilerar så det finns med, men vi låter folk lista ut själva hur det funkar". Lite taskigt kanske, men det är så det känns.

Jag är jäkligt nöjd med min FreeNAS burk, men de ska få vara nas och inget annat är det tänkt.

Permalänk
Inaktiv

@hjälpsam: Jag har av konstig anledning ej börjat med dockers ännu, men jag tycker du har helt rätt tänk. Dockers är det moderna sättet att isolera applikationer och man sparar resurser framförallt ram och lagring på detta. Då behovet fullkomligt skenar iväg för många idag med separata vm för precis allt.

Min kunskap av ämnet dockers utsträcker sig dock till youtubeklipp, så jag kommer följa tråden och invänta de kunniga. Mina polare som är duktiga på It (har doktorstitel etc) kallar mig för att leva på 2008 när jag kör med VM för allt.

Det jag ser som det optimala är en komination. VM idag är så stabila så jag nästan ser dem som en helt egen dator som man går loss på, visst kan man påverka andra maskiner, men det kan man med en fysisk separat maskin också i ett nätverk.