Permalänk
Medlem

Hemma bio

Hej!

Jag fick för mig att jag nu måste införskaffa mig en hemma bio då jag såg kompisens (projektor, skärm, högtalare), helt sjukt bra.
Han använder sig utav Chromecast och jag har nämnligen en Apple TV 4K hemma som jag tänkte jag skulle koppla
upp till den och kolla diverse saker. Jag har ingen aning om vad som är bra och skulle därför behöva hjälp att hitta rätt grejer. Jag tänker att jag behöver själva projektorn, skärm, högtalare och kanske mörkläggnings"gardin".
Släng iväg några idéer för ett rimligt pris. Undrar även om jag kan använda min 4K apple tv till en projektor och om det blir någon skillnad.
Blir priset mycket större?

Mvh,

Permalänk
Avstängd

Fråga din polare vad kalaset gick för? Om du var impad av grejerna så fråga om inköpslistan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Allt beror la på Prislapp och önskad effekt. Vad det gäller hemmabio så finns det ju massa variablar:
Hur stort är rummet t.ex. det avgör ju vilken projektor du kan använda dig av och även lite avgörande för ljudbilden.
Tror inte det ska vara några problem att köra 4K apple via Projektorn så länge Projektorn du köper stödjer 4K Har inte så bra koll på vad som är " bra och prisvärt " just nu.
Vet bara att det är värt att köpa "premium hötalare" då de håller en halv livstid. mina 8 år gammla golvhögtalare irriterar fortfarande grannarna Och det finns GRYMT mycket bra saker på blocket/facebook market. så länge man får testlyssna så man vet det funkar

Finns säkert ett par ljud experter här som kan fylla i det jag missat. Happy hunting

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bygga en bra hembio så är det mest budgeten som sätter gränsen, realistiskt för nått "bra" är från 30 000 kr och uppåt om du ska ha allt nytt och inte bara välja instegsmodeller av allt och tänk på att du behöver ett bra rum så vettiga möbler och andra akustikprodukter bör du också budgetera för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kör Benq W2000 + Elite Screens 120" + Sony STR-DH550+ 5st audio pro satelliter samt baslåda + Apple TV 4 + HTPC. Det ändå jag skulle vilja uppgradera är duken annars är jag helnöjd.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.
Jag tänker mig under 10 tusen i alla fall. Skiljer det verkligen så mycket mellan en projektor som kostar typ 3 och en som kostar dubbelt? Känns som att bildkvalitén inte bör vara allt för stor som på en TV typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangit3:

Tack för alla tips.
Jag tänker mig under 10 tusen i alla fall. Skiljer det verkligen så mycket mellan en projektor som kostar typ 3 och en som kostar dubbelt? Känns som att bildkvalitén inte bör vara allt för stor som på en TV typ.

Du får knappt ett ljudsystem som kan kallas hemmabio för 10 000. Jag la själv 8k på ljudsystemet jag har i min 1a, hemmabio för 10k är verkligen helt omöjligt. Du kanske kan få något halvdant begagnat för 10 000 men jag skulle dubbla den budgeten även om jag köper begagnat. Och ja det är skillnad på en projektor för 3000 och en för det dubbla. I lågprissegmentet skalar ju pris/prestanda i vissa fall nästan linjärt.

Permalänk
Medlem

instegsmodeller för _film_projektorer börjar vid 10k, men du kan göra bra kap på beg. marknaden. Glöm inte att duken kostar några lax också.

Permalänk
Medlem

@Shangit3: Hi-Fi Klubben har allt för att bygga en hemmabio. Åk dit och kolla på olika projektorer och lyssna på olika ljudsystem, så att du får en uppfattning om vad du tycker är en rimlig nivå.

10.000 låter riiiiiiiktigt snikbilligt. Det är om du hittar klipp på blocket...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tyvärr är dessa typer av prylar rätt så dyra, men med det sagt tycker jag att i alla fall när det kommer till ljudet ska lyssna så mycket på vad folk tycker, man kan ju alltid höra vad andra tycker men det viktigaste är att du åker och lyssnar.

Köp aldrig ett ljudsystem utan att du har lyssnat på det först, och när det kommer till ljud är det ens egna åsikt som är viktigast.

Personligen skulle jag rekommentera att man lyssnar på någon av de större modellerna av Klipsch Referens serie.

Om du blev imponerad av din kompis anälggning kan du ju höra med honom vad det har kostat för honom och är du då ute efter något likvärdig är det nog i de summarna det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangit3:

Tack för alla tips.
Jag tänker mig under 10 tusen i alla fall. Skiljer det verkligen så mycket mellan en projektor som kostar typ 3 och en som kostar dubbelt? Känns som att bildkvalitén inte bör vara allt för stor som på en TV typ.

Ledsen att säga det men 10k räcker inte ens till en hyfsad projektor,

Permalänk
Medlem

det skiljer mycket, och du behöver gå upp i pris för en film projektor, 3tkr är typ för att visa stilla bilder på ett kontor. duken är mycket viktigare än jag trodde, även efter jag läst många experters uttalande så gjorde jag som många andra, billig duk, mera projektor, gör tvärt om, jag har en euroscreen, som är grå i botten, för att få mörkare svärta, men den har prismor i hela ytan, som bara tar emot ljus framifrån, det vill säga där projektorn ska vara, inte släpljus, det gör under för bilden i ett rum som inte är riktigt mörkt, tänk svart tak, väggar inga fönster.

det är riktigt najs med en bra projektor, men där är saker som inte är kul, den låter, där är en fläkt som måste snurra, lååång hdmi kabel är dyrare än man vill, provat billig, ingen bild eller störningar. ljuskänsligt, lampan blir sämre över tiden och behöver bytas ut, alla projektorer är känsliga mot dam, trots filter.

hade jag fått för mig att skrota min anläggning och gjort nytt hade det blivit en 80 tums tv istället, har 100 tum i lägenheten från en Epson EH-TW7200 , som jag är nöjd med, fantastisk bild. men tv är "lättare" även om jag gillar ritualen med att mörka ner och förbereda för film/spel.

största uppgraderingen i ljud för min anläggning var rundstrålande bak högtalare istället för de vanliga riktade, helt plötsligt sitter man i regnet från filmen/spelet mycket mer, innan visste man liksom var det kom i från.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangit3:

Tack för alla tips.
Jag tänker mig under 10 tusen i alla fall. Skiljer det verkligen så mycket mellan en projektor som kostar typ 3 och en som kostar dubbelt? Känns som att bildkvalitén inte bör vara allt för stor som på en TV typ.

10K kommer man inte långt med, du kan få en projektor för det och inte mer, alt en hemmabioförstärkare, + en eller två suround högtalare.

Men om du har en bra TV så kan du nog få ihop nån budget hemmabio anläggning, dvs prisbillig receiver + några men inte alla högtalare..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

@Shangit3: Finns ofta fynd på blocket eftersom många handlar och sen upptäcker att det inte passar dem eller säljs det pga av flytt.

Min första projektor var rejält dyr och köpets ny. När se uppgradering gjordes hade man lärt sin läxa, det fick bli blocket en beg något defekt optoma hd25 1500:- lade någon timma på att rätta till felen, lätt gråtonad rullad vägg sen ett rörsteg till ljudet allt drivs med dator som källa. Totalkostnad 1500:- och lite arbetstid.

Vill du göra en lös fast skärm så enklast och billigast rulla till en gipsplatta som du sen ramar till lite snyggt. Är detta sen något för dig så är det bara att uppgradera men börja billigt först andrahandsvärdet är riktigt dåligt.

Första söket på projektor på blocket: Projektor Benq W1070,
Nyskick använt få timmar plastskydd sitter fortfarande på, takfästet ingår om så önskas.

Ramspänd Projektorduk Kingpin 120"

Säljes som paket då jag inte använder den som det var tänkt. 5000:-

Permalänk
Medlem

Dyra grejer är billigt
Mina prylar kostar(kostade) ca. 6 månadslöner, men så har jag haft delar av anläggningen i 25år oxå.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Wow vilken fart det blev. Förstår nu att budgeten var för lågt satt. Antar att det kan vara bättre att köpa beg. isåfall för att få det billigare. Börjar nästan fundera på om en TV är mer värt. Men det var så jädrans häftiga med sån stor skärm, samtidigt är det kanske dåligt för ögonen eller?

Permalänk
Avstängd

@Shangit3: Beror på vilken teknik och hur känslig du är. Jag kör billig dlp vilket jag känner av men man sitter ju inte mer än någon timme åt gången, men skulle jag tillbringa hela dagarna i projektorljus skulle jag valt tex en Sony med en betydligt lugnare bild.

Mer info och tips marknad mm finns på forumet https://www.minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Shangit3:
Är du redo att lägga lite tid på rummet och räknar med att köpa allt begagnat går det att få till hyfsad hembio i budgeten.

- En lite äldre mellanklassreceiver som hanterar HDMI bör nog gå att hitta för runt eller strax över 500. Receivers har uselt andrahandsvärde så där kan man få mycket för pengarna om man klarar sig utan nya funktioner.

- 5.0-högtalare med lite större frontar som låter hyfsat kanske går på 2000:- om du letar gamla modeller av märken som inte är alltför populära.

- Ljuskontrollera rummet och fixa till akustiken kan göras billigt om du är beredd att lägga ut en del tid och inte är alltför mån om rummets utseende.

Resten av budgeten (~7000:-) räcker då till en hygglig begagnad projektor som ofta säljs i paket med duk.

Räkna dock med, som nämnts tidigare, att en lång HDMI-kabel av vettig kvalitet (som inte ger hel i bilden) kostar en slant. 4K är också omöjligt att få in i budgeten på ett vettigt sätt. Satsa hellre på bra Full-HD.

Permalänk
Avstängd

Hdmi kabel kvalitén spelar ingen roll ettor och nollor känner inte skillnaden anting kommer de fram eller inte.
Allt behöver inte göras för komplicerat tar mitt som exempel.
Många kanalers ljud kan ju vara kul men men vill du även använda anläggningen till musik så är förre kanaler att föredra. Jag kör två hemmabyggda 3 vägs keffar i tak monterade just över bilden sen två originalbygd dämpade i soffkanten så reflexer släcks ut och så pass dämpade så riktningsverkan från de vid bilden tar överhand så rummet känns perfekt avstämt, allt drivet av ett litet dynaco rörslutsteg med en amd apu fm2 som programkälla. Detta blir inget flerkanals bioljud men kan istället tillfredsställa en audiofil och ibland vill man ju se någon live spelning och inte bara action med smällar och brak.

Vill du ha billigt flerkanals bioljud kör med spel headsetet vilket även grannar kan uppskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Hdmi kabel kvalitén spelar ingen roll ettor och nollor känner inte skillnaden anting kommer de fram eller inte.

Riktigt så enkelt är det inte. Kör du hög bitrate i en lång HDMI-kabel med tunna ledare kommer "ettorna och nollorna" i signalen att "smetas ut" (degraderas) och blir svårare att läsa för mottagande enhet.
Just HDMI är mycket känsligare än många andra kablar för degraderad signal (delvis p.g.a. hög bitrate men också att den aldrig togs fram för attanvändas under längre sträckor). Redan vid 7-10 m får många budgetkablar problem med 1080p-bild (och ännu mer med 4k).
En "kvalitetskabel" innebär i regel en med tjockare ledare och inga andra tydliga svaga punkter i designen och klarar ofta upp till ca 15m passivt.

Vore det så enkelt att digitala signaler alltid kommer fram hade all världens kabeldragning varit busenkel och ingen hade krånglat med fiber och liknande.

Citat:

Vill du ha billigt flerkanals bioljud kör med spel headsetet vilket även grannar kan uppskatta.

Köra med simulerad flerkanalsljud via spelheadset är ett uselt råd för film. Vettig surround är än så länge omöjlig att få i hörlurar/headset. Finns många bra hörlurar (inte gamingskit) som fungerar utmärkt till film men då äör det stereo som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shangit3:

Wow vilken fart det blev. Förstår nu att budgeten var för lågt satt. Antar att det kan vara bättre att köpa beg. isåfall för att få det billigare. Börjar nästan fundera på om en TV är mer värt. Men det var så jädrans häftiga med sån stor skärm, samtidigt är det kanske dåligt för ögonen eller?

Storleken påverkar inte ögonen för då skulle du inte kunna titta på den verkliga världen.
En flimrande bild kan däremot vara irriterande och en del har ju problem med projektorer med färghjul (dvs billigare dlp modeller).
Ska du bygga på en tigth budget så fundera på om du kan möblera rätt eller är begränsad.
Många gånger är det som ger bäst resultat och som går att bygga vidare på att börja med ett bra 2 kanalsljud och nån bildvisare som funkar i rummet.
Själv anser jag att du borde prioritera ett par bra fronthögtalare och deras drivning dvs ett par bra normalstora högtalare som klarar sig utan basstöd och drivningen kan med fördel ske från nån större gammal hembioreceiver som saknar hdmi för de skänks nästan bort på begmarknaden för många jagar tyvärr finesser snarare än ljudkvalitet.
På bildsidan går det att få tag på bra 1080 bildvisare för rimliga pengar men de modeller som var billiga nya har ofta dålig svärta och gäller det projektorer väsnas ofta små och billiga modeller ganska mycket.
Kan du inte möblera fritt (och har budgeten) att bygga surround så är det ofta bäst att bygga 4.0 och att använda bi, di eller omnipolära bakhögtalare, basmodul behävss definitivt inte om man har bra fronthögtalare och center ger ganska liten skillnad om man kan sitta mitt framför bilden och fronthögtalarna är tämligen symmetriskt placerade iu förhållande till bilden.
Dolby atmos, hd ljudformat och liknande är mest att se som finesser och ett bra rum och bra grundljud är så oerhört mycket viktigare än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Shangit3: Som folk säger under 10 k så är det begagnat som gäller .Visst man kan få en hyffsad 1080 p projektor och en hyffsad duk för dom pengarna men sen tillkommer ljud etc

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Kan du tipsa om en billig projje som ändå håller måttet någorlunda?

Visa signatur

---