VRM, liten grundläggande genomgång för 9900K Z390 m.m

Permalänk
Medlem

VRM, liten grundläggande genomgång för 9900K Z390 m.m

VRM-komponenter visade på ett Maximus XI Hero moderkort (se nedan):
De olika komponenterna är:

  • PWM Controller - Ger en PWM signal för de olika faserna som styr MosFET.

  • MosFET - Hi och Lo power transistorer. Detta är det som matar strömmen till CPU. Kyls av kylflänsar.

  • Choke (spole, coil, inductor) - Filtrering. Skall tåla hög strömstyrka, minst lika mycket som MosFET.

  • Kondensator - Filtrering. Egenskap: Skall tåla höga temperaturer och ha lång livslängd.

VRM-layout illustrerad (bilden nedan) motsvarande bilden ovan:
För att enkelt visa hur +12V matas in i MosFET power stage och hur Choke och Kondensator principiellt sitter kopplade. För en Intel CPU som har inbyggd GPU behövs förutom Vcore även spänning för iGPU matas. Det missade jag i denna bild, men se bilden nedan för en illustration om faserna och MosFET för iGPU och Vcore.
Bilderna nedan har jag tagit bort +12V och Kondensatorer etc för att göra det enklare att visa PWM signal m.m.

VRM med 4 dubblerade faser (se nedan):
Ett moderkort som Asus Maximus XI Hero verkar av allt att döma ha 4+2 faser från PWM controllern. Se mer nedan om PWM signal ut från PWM controllern. Maximus XI Hero har dessutom totalt 10 MosFET och 10 Chokes, det betyder med största sannolikhet att de är kopplade enligt följande. För varje gång PWM signalen slår på Hi MosFET på en viss fas så går två MosFET igång samtidigt. Detta ger dubblerad strömstyrka per fas samt fördelad värmeutveckling (spridd på två MosFET).

PWM Signal med fyra faser (se nedan):
Så här ser PWM signalen ut från PWM controllern. Den signalen aktiverar Hi MosFET vid olika tidpunkter för de olika faserna. Frekvensen för faserna brukar bestämmas från MosFET egenskaper, men generellt kan sägas:

  • Högre frekvens, lägre rippel (stabilare spänning) till Vcore

  • Lägre frekvens, högre effektivitet på MosFET och lägre värmeutveckling

VRM med Doublers, 8 faser (se nedan):
För att skapa 8 faser så kan man använda Doublers eller PWM controllers med 8 faser. En PWM controller med 8 faser kommer kräva att iGPU styrs via en andra separat PWM kontroller och layouten ser ut som beskrivit ovan fast med 8 faser ut från PWM controllern.
För att visa hur det blir 8 faser med Doublers kan vi titta på nedanstående bild. Mellan PWM controllern och MosFET sitter en krets som heter Doubler. Den tar en PWM signal in med en viss frekvens och skickar ut den med halverad frekvens och förskjuten på de två utgångarna. Se mer nedan om PWM signalen från Doublers.

PWM Signal med Doublers (se nedan):
När man använder en Doubler så skickar man in en PWM signal med en viss frekvens och skickar ut den med halverad frekvens och förskjuten på de två utgångarna. Detta omvandlar de 4 faserna från 4+2 PWM controllern till 8+2 faser som enligt bilderna ovan kan mata 8st MosFET för Vcore och 2st MosFET för iGPU.

MosFET och Power delivery:
MosFET är det som ger strömmen till CPU (Vcore). Ström, spänning och power (effekt) är olika saker men hänger ihop så här: P (power) = I (ström) * U (spänning). Som kan ses ovan så är det inte ovanligt att det sitter t.ex 10st (eller fler) MosFET på ett moderkort av lite bättre slag, oavsett om det är 4-fas eller 8-fas eller nåt annat. Dessa är som förklarat 8st för Vcore och 2st för iGPU. Varje sådan MosFET har en viss specifikation, som avgör moderkortets totala förmåga att leverera ström på ett bra sätt med minimal värmeutveckling i VRM.

Intel 9900K @ 5GHz all cores.
Även om TDP för 9900K är 95W så ska man inte bli lurad av det. TDP är den effekt som måste kylas bort när CPU går i base clock. Det kallas även PL1. Ny text: Intel rekommenderar att PL1 sätts samma som TDP, men för 9900K verkar PL1 vara högre än TDP. Det ser ut som PL1 motsvarar ca 4,2-4,3GHz all cores. PL2 är den Power Limit som måste kylas bort för Turbo Boost och för 9900K är den 210W. Låt oss då överklocka lite och köra 5GHz all cores och anta att det krävs 250W och 1,35V Vcore.

250W / 1,35V = 185A strömstyrka måste kunna levereras till CPU Vcore.

Om vi tittar på nedanstående bild så visar den efficiency för den MosFET som används på Asus Maximus XI Hero. Med 8st MosFET av typen SiC639 enligt nedan så blir det 185A / 8 = 23A per styck. Jag har ritat in röda linjer för att visa att vid 500kHz PWM frekvens så ligger denna MosFET på 91% effektivetet. Det betyder att av 250W så skall 274W matas in och alltså 274W - 250W = 24W försvinner i värme i VRM och måste kylas bort.

Asus Maximus XI Hero har inga problem att leverera gott om ström till en överklockad 9900K med minimal värmeutveckling.

Mer om ovanstående bild och resonemang:

  • Vi kan förstå från bilden ovan att lägre PWM frekvens ger bättre effektivitet och lägre värmeutveckling. Men det är även så att mer högre PWM frekvens så får vi en bättre spänningsstabilitet (mindre ripple). Mer om detta i framtiden.

  • Vi kan också konstatera att Doublers inte påverkar ripple jämfört med 8 "äkta" faser från en PWM eftersom PWM controllern med all sannolikhet kompenserat detta genom högre frekvens ut (in i Doublern).

  • En bra designad VRM ser till att det effektuttag som krävs av CPU ligger på toppen av effektiviteteskurvan, för att minimera värmeutvecklingen. För Maximus XI Hero så ligger den där när vi räknar på stock TDP på 210W (4,7GHz all core Turbo).

Intel TDP, Turbo, Base Clock och Speed Step (se nedan):
TDP:
TDP som Intel anger är den värme som skall kylas bort när CPU går i Base Clock. Det är t.ex 95W vid 3,6GHz all cores på 9900K. Intel definerar detta som PL1 (Power Limit 1) Ny text: Intel rekommenderar att PL1 sätts samma som TDP, men för 9900K verkar PL1 vara högre än TDP. Det ser ut som PL1 motsvarar ca 4,2-4,3GHz (ca 150-160W) all cores och det är den värme som kontinuerligt skall kylas bort. Detta måste uppfyllas.
Turbo Boost:
Intel har även något som heter PL2 (Power Limit 2) som är ett TDP-värde som gäller vid Turbo Boost och under en viss begränsad tid (PL1 Tau). För 9900K är PL2 ca 210W vid 4,7GHz all cores och tiden (PL1 Tau) uppskattas till 100 sekunder som default. Se bilden nedan. Moderkort kan välja att ignorera ovanstående och köra utan tidsgräns på PL2 som default. Det blir då upp till den som monterar kylaren på CPU som får se till att den klarar en kontinuerlig TDP på 210W istället för 95W. Moderkort kan även välja att uppfylla PL2 och PL1 Tau (tiden) och låta användaren via BIOS ställa på detta allt efter eget behag och kylarlösning.
Speed Step:
Detta är Intels teknologi för att sänka frekvens under base clock när belastningen på CPU är låg. För att spara energi och minska värmeutvecklingen. Det är inte illustrerat i nedan bild.

Bristande kännedom om PWM, VRM, TDP, m.m kan givetvis få konsekvenser som:

  • Felaktika uttalanden om produkter från reviewers och konsumenter

  • Konsumenter som köper fel produkt eller avstår köpa en viss produkt baserat på bristande information

Här kanske det kommer mer info om Spänningsstabilitet (Ripple).
Här kanske det kommer mer info om andra antal faser, 6+4, 5+2, 16+2, etc.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Choken har du skrivit filtrering?
Men den används väl snarare för att begränsa strömderivatan då det blir i princip kortslutning när kondensatorn är urladdad, så att kondensatorn "mjukladdas".

Vill minnas det är så jag brukat induktanser i DC-kretsar men någon mer insatt får gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Choken har du skrivit filtrering?
Men den används väl snarare för att begränsa strömderivatan då det blir i princip kortslutning när kondensatorn är urladdad, så att kondensatorn "mjukladdas".

Vill minnas det är så jag brukat induktanser i DC-kretsar men någon mer insatt får gärna rätta mig.

Du har säkert helt rätt i sak. Jag har bara uppfattningen att spolen (choke) och kondensatorn hör ihop och dess egenskap är filtrering av spänningen. Så därför anser jag, och skrev "filtrering".

https://sciencing.com/difference-between-inductor-amp-choke-6...
Choke Circuits
Choke circuits are formed from a single inductor or a combination of an inductor and one or more capacitors. Choke circuits are low-pass filters since they weed out high frequencies and pass lower ones through.
Uses
Chokes filter out the AC ripples in power supplies to help ensure a steady DC output. Chokes are also found in circuits such as Colpitts, Hartley, and Clapp oscillators.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Du har säkert helt rätt i sak. Jag har bara uppfattningen att spolen (choke) och kondensatorn hör ihop och dess egenskap är filtrering av spänningen. Så därför anser jag, och skrev "filtrering".

https://sciencing.com/difference-between-inductor-amp-choke-6...
Choke Circuits
Choke circuits are formed from a single inductor or a combination of an inductor and one or more capacitors. Choke circuits are low-pass filters since they weed out high frequencies and pass lower ones through.
Uses
Chokes filter out the AC ripples in power supplies to help ensure a steady DC output. Chokes are also found in circuits such as Colpitts, Hartley, and Clapp oscillators.

Ja du har rätt också
Den fyller säkert mer än en funktion.

Bra guide i övrigt. Jag som kom av mig på en bisak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lade till ett stycke om power delivery och MosFET i originalposten.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Lade till ett stycke om TDP, Turbo Boost och PL1/PL2.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Jättebra genomgång! Tackar. Bilderna syns tyvärr inte för mig dock.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jättebra genomgång! Tackar. Bilderna syns tyvärr inte för mig dock.

Hmm... gör dom inte?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hmm... gör dom inte?

Nej syns en svartvit "stoppskylt" bara.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jättebra genomgång! Tackar. Bilderna syns tyvärr inte för mig dock.

Samma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Nej syns en svartvit "stoppskylt" bara.

Skrivet av Silcan:

Sorry. Nu har jag rättat till det. Borde funka, testa reloada eller i värsta fall starta om browsern.
Tack för att ni märkte det och sa till!

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Sorry. Nu har jag rättat till det. Borde funka, testa reloada eller i värsta fall starta om browsern.
Tack för att ni märkte det och sa till!

Funkar utmärkt nu!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Funkar utmärkt nu!

Tack för att du bekräftar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Tack för att du bekräftar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så lite så. Mycket intressant läsning på min ära

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Bilderna verkar vara nere igen. Annars grym info, precis det jag behövde!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Bilderna verkar vara nere igen. Annars grym info, precis det jag behövde!

Mmm, samma för mig, kanske TS kan hitta ett pålitligare ställe att hosta bilderna på.
För detta verkar ju inte hålla i längden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Inga bilder för mig heller. Postimages.org brukar funka bra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Intressant genomgång, men bilderna är borta. Samma vita "stoppskylt" som nämndes tidigare av andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Bilderna verkar vara nere igen. Annars grym info, precis det jag behövde!

Skrivet av Lifooz:

Mmm, samma för mig, kanske TS kan hitta ett pålitligare ställe att hosta bilderna på.
För detta verkar ju inte hålla i längden.

/Lifooz

Skrivet av JackA:

Inga bilder för mig heller. Postimages.org brukar funka bra.

Skrivet av Xyborg:

Intressant genomgång, men bilderna är borta. Samma vita "stoppskylt" som nämndes tidigare av andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte längre redigera första posten (forumbegränsning tror jag) så därför skapde jag om tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534518-vrm-liten-grun...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

VRM-komponenter visade på ett Maximus XI Hero moderkort (se nedan):
De olika komponenterna är:

  • PWM Controller - Ger en PWM signal för de olika faserna som styr MosFET.

  • MosFET - Hi och Lo power transistorer. Detta är det som matar strömmen till CPU. Kyls av kylflänsar.

  • Choke (spole, coil, inductor) - Filtrering. Skall tåla hög strömstyrka, minst lika mycket som MosFET.

  • Kondensator - Filtrering. Egenskap: Skall tåla höga temperaturer och ha lång livslängd.

https://i.postimg.cc/cHGqckt1/maximus-xi-hero-vrm-components.jpg

VRM-layout illustrerad (bilden nedan) motsvarande bilden ovan:
För att enkelt visa hur +12V matas in i MosFET power stage och hur Choke och Kondensator principiellt sitter kopplade. För en Intel CPU som har inbyggd GPU behövs förutom Vcore även spänning för iGPU matas. Det missade jag i denna bild, men se bilden nedan för en illustration om faserna och MosFET för iGPU och Vcore.
Bilderna nedan har jag tagit bort +12V och Kondensatorer etc för att göra det enklare att visa PWM signal m.m.
https://i.postimg.cc/hGF3FzDp/Screenshot-220.png

VRM med 4 dubblerade faser (se nedan):
Ett moderkort som Asus Maximus XI Hero verkar av allt att döma ha 4+2 faser från PWM controllern. Se mer nedan om PWM signal ut från PWM controllern. Maximus XI Hero har dessutom totalt 10 MosFET och 10 Chokes, det betyder med största sannolikhet att de är kopplade enligt följande. För varje gång PWM signalen slår på Hi MosFET på en viss fas så går två MosFET igång samtidigt. Detta ger dubblerad strömstyrka per fas samt fördelad värmeutveckling (spridd på två MosFET).
https://i.postimg.cc/m255wp0x/Screenshot-219.png

PWM Signal med fyra faser (se nedan):
Så här ser PWM signalen ut från PWM controllern. Den signalen aktiverar Hi MosFET vid olika tidpunkter för de olika faserna. Frekvensen för faserna brukar bestämmas från MosFET egenskaper, men generellt kan sägas:

  • Högre frekvens, lägre rippel (stabilare spänning) till Vcore

  • Lägre frekvens, högre effektivitet på MosFET och lägre värmeutveckling

https://i.postimg.cc/tRDf14k4/Screenshot-217.png

VRM med Doublers, 8 faser (se nedan):
För att skapa 8 faser så kan man använda Doublers eller PWM controllers med 8 faser. En PWM controller med 8 faser kommer kräva att iGPU styrs via en andra separat PWM kontroller och layouten ser ut som beskrivit ovan fast med 8 faser ut från PWM controllern.
För att visa hur det blir 8 faser med Doublers kan vi titta på nedanstående bild. Mellan PWM controllern och MosFET sitter en krets som heter Doubler. Den tar en PWM signal in med en viss frekvens och skickar ut den med halverad frekvens och förskjuten på de två utgångarna. Se mer nedan om PWM signalen från Doublers.
https://i.postimg.cc/wTvrDY4c/Screenshot-218.png

PWM Signal med Doublers (se nedan):
När man använder en Doubler så skickar man in en PWM signal med en viss frekvens och skickar ut den med halverad frekvens och förskjuten på de två utgångarna. Detta omvandlar de 4 faserna från 4+2 PWM controllern till 8+2 faser som enligt bilderna ovan kan mata 8st MosFET för Vcore och 2st MosFET för iGPU.
https://i.postimg.cc/GtMS6Xty/Screenshot-216.png

MosFET och Power delivery:
MosFET är det som ger strömmen till CPU (Vcore). Ström, spänning och power (effekt) är olika saker men hänger ihop så här: P (power) = I (ström) * U (spänning). Som kan ses ovan så är det inte ovanligt att det sitter t.ex 10st (eller fler) MosFET på ett moderkort av lite bättre slag, oavsett om det är 4-fas eller 8-fas eller nåt annat. Dessa är som förklarat 8st för Vcore och 2st för iGPU. Varje sådan MosFET har en viss specifikation, som avgör moderkortets totala förmåga att leverera ström på ett bra sätt med minimal värmeutveckling i VRM.

Intel 9900K @ 5GHz all cores.
Även om TDP för 9900K är 95W så ska man inte bli lurad av det. TDP är den effekt som måste kylas bort när CPU går i base clock. Det kallas även PL1. PL2 är den Power Limit som måste kylas bort för Turbo Boost och för 9900K är den 210W. Låt oss då överklocka lite och köra 5GHz all cores och anta att det krävs 250W och 1,35V Vcore.

250W / 1,35V = 185A strömstyrka måste kunna levereras till CPU Vcore.

Om vi tittar på nedanstående bild så visar den efficiency för den MosFET som används på Asus Maximus XI Hero. Med 8st MosFET av typen SiC639 enligt nedan så blir det 185A / 8 = 23A per styck. Jag har ritat in röda linjer för att visa att vid 500kHz PWM frekvens så ligger denna MosFET på 91% effektivetet. Det betyder att av 250W så skall 274W matas in och alltså 274W - 250W = 24W försvinner i värme i VRM och måste kylas bort.

Asus Maximus XI Hero har inga problem att leverera gott om ström till en överklockad 9900K med minimal värmeutveckling.
https://i.postimg.cc/mg166NsP/sic639.png

Mer om ovanstående bild och resonemang:

  • Vi kan förstå från bilden ovan att lägre PWM frekvens ger bättre effektivitet och lägre värmeutveckling. Men det är även så att mer högre PWM frekvens så får vi en bättre spänningsstabilitet (mindre ripple). Mer om detta i framtiden.

  • Vi kan också konstatera att Doublers inte påverkar ripple jämfört med 8 "äkta" faser från en PWM eftersom PWM controllern med all sannolikhet kompenserat detta genom högre frekvens ut (in i Doublern).

  • En bra designad VRM ser till att det effektuttag som krävs av CPU ligger på toppen av effektiviteteskurvan, för att minimera värmeutvecklingen. För Maximus XI Hero så ligger den där när vi räknar på stock TDP på 210W (4,7GHz all core Turbo).

Intel TDP, Turbo, Base Clock och Speed Step (se nedan):
TDP:
TDP som Intel anger är den värme som skall kylas bort när CPU går i Base Clock. Det är t.ex 95W vid 3,6GHz all cores på 9900K. Intel definerar detta som PL1 (Power Limit 1) och det är den värme som kontinuerligt skall kylas bort. Detta måste uppfyllas.
Turbo Boost:
Intel har även något som heter PL2 (Power Limit 2) som är ett TDP-värde som gäller vid Turbo Boost och under en viss begränsad tid (PL1 Tau). För 9900K är PL2 ca 210W vid 4,7GHz all cores och tiden (PL1 Tau) uppskattas till 100 sekunder som default. Se bilden nedan. Moderkort kan välja att ignorera ovanstående och köra utan tidsgräns på PL2 som default. Det blir då upp till den som monterar kylaren på CPU som får se till att den klarar en kontinuerlig TDP på 210W istället för 95W. Moderkort kan även välja att uppfylla PL2 och PL1 Tau (tiden) och låta användaren via BIOS ställa på detta allt efter eget behag och kylarlösning.
Speed Step:
Detta är Intels teknologi för att sänka frekvens under base clock när belastningen på CPU är låg. För att spara energi och minska värmeutvecklingen. Det är inte illustrerat i nedan bild.
https://i.postimg.cc/Bvx7JSts/Screenshot-214.png

Bristande kännedom om PWM, VRM, TDP, m.m kan givetvis få konsekvenser som:

  • Felaktika uttalanden om produkter från reviewers och konsumenter

  • Konsumenter som köper fel produkt eller avstår köpa en viss produkt baserat på bristande information

Här kanske det kommer mer info om Spänningsstabilitet (Ripple).
Här kanske det kommer mer info om andra antal faser, 6+4, 5+2, 16+2, etc.

Fett, och tack för inbjudan till nya tråden. Något som jag kan tänka mig kommer dyka upp är moderkort lite väl klent designade för 9900K men som ändå har den med i kompatibilitetslistan där det syftas på Base-clock.

Så det lär sluta med att man får gå igenom vilka moderkort från respektive tillverkare som är gjorda för överklockning och inte har någon begränsning som kan ses som begränsning av en vanlig konsument/oss överklockare här på forumet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fett, och tack för inbjudan till nya tråden. Något som jag kan tänka mig kommer dyka upp är moderkort lite väl klent designade för 9900K men som ändå har den med i kompatibilitetslistan där det syftas på Base-clock.

Så det lär sluta med att man får gå igenom vilka moderkort från respektive tillverkare som är gjorda för överklockning och inte har någon begränsning som kan ses som begränsning av en vanlig konsument/oss överklockare här på forumet.

/Lifooz

Ja, tanken med denna genomgång är att ge information så vi konsumenter faktiskt kan ge oss på att undersöka komponenterna vi köper. Med informationen om t.ex VRM kan konsumenten förmodligen ta lite tid på sig och Googla fram (och förstå) mer om objektet i fråga.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Intel TDP, Turbo, Base Clock och Speed Step (se nedan):
TDP:
TDP som Intel anger är den värme som skall kylas bort när CPU går i Base Clock. Det är t.ex 95W vid 3,6GHz all cores på 9900K. Intel definerar detta som PL1 (Power Limit 1) och det är den värme som kontinuerligt skall kylas bort. Detta måste uppfyllas.
Turbo Boost:
Intel har även något som heter PL2 (Power Limit 2) som är ett TDP-värde som gäller vid Turbo Boost och under en viss begränsad tid (PL1 Tau). För 9900K är PL2 ca 210W vid 4,7GHz all cores och tiden (PL1 Tau) uppskattas till 100 sekunder som default.

Stämmer tyvärr inte, enligt Intel.
Se Intels datablad, tabell sid 103:

  • TDP är inte nödvändigtvis begränsat till Base Clock. (Se sid 87 och framåt.)

  • PL1 Tau får vara från 0,1 till 8,0 sekunder, default 1,0 s.

  • PL2 = PL1 * 1,25 = 119W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Stämmer tyvärr inte, enligt Intel.
Se Intels datablad, tabell sid 103:

  • TDP är inte nödvändigtvis begränsat till Base Clock. (Se sid 87 och framåt.)

  • PL1 Tau får vara från 0,1 till 8,0 sekunder, default 1,0 s.

  • PL2 = PL1 * 1,25 = 119W

Hej
jodå jag har noterat det där tidigare. Vart tror du jag fick bilden ifrån?

Angående TDP så vill jag påstå att TDP visst är base clock. Se nedanstående urklipp.
Det är rätt tydligt beskrivet både i spec och i not 1 att det är vid core frequency, angiven dessutom till 3,6GHz.

PL2 = PL1 * 1,25 är bekräftat felaktigt.
Och det finns även en not i ovan dokument som beskriver att det bara är ett default och att värdet kan vara högre för optimal prestanda. Intel har bekräftat till Ian Cutress på Anandtech att PL2 för 9000-serien är 210W.

Tau är jag lite osäker på...
Tau är mig veterligen en parameter för ett weighted average och är inte den exakta tiden det faktiskt blir. Det räknas fram baserat på Tau-parametern och andra thermal och voltage values. Som det står i texten nedan "mathematical parameter that controls the Turbo Boost algorithm".

PL1 Tau är inte samma som PsysPL1 Tau.
Det kan vara så att (min) förvirring runt Tau är att Intel specificerar PL1 Tau mellan 0,1 och 8 sekunder. Men det finns även en PsysPL1 Tau som alltså är moderkortets Tau kontroll och förmodligen den man sätter i BIOS. Den kan förmodligen ha andra gränsvärden definerade av moderkortstillverkaren.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

PL2 = PL1 * 1,25 är bekräftat felaktigt.
Och det finns även en not i ovan dokument som beskriver att det bara är ett default och att värdet kan vara högre för optimal prestanda. Intel har bekräftat till Ian Cutress på Anandtech att PL2 för 9000-serien är 210W.

1. Visst, värdet kan ligga högre (för optimal prestanda) och moderkortstillverkare/datorbyggare kan ta hänsyn till detta, om de orkar/vill. Men som sagt, det är inte default.

2. Om Intels officiella ställning är att PL2 default ligger på 210W (PL1 * 2,21) i stället för 119W och de är medvetna om att det står fel i databladet så borde väl detta redan rättats inne i eller i en errata till det mindre än en månad gamla databladet?

Jag känner mig ganska säker på att:
a. PL2 för optimal prestanda ligger nära 210W.
b. Värdena i databladet är helt korrekta. Officiellt gäller att PL1=95W och PL2=119W, därför att dessa värden även gäller tidigare Coffee Lake och årsgamla moderkort ska (ges möjlighet att) stödja de nya processorerna. De nya processorerna får alltså inte ha ett högre effektbehov än de föregående. Att de sedan har möjlighet att nyttja högre effekt för att kunna leverera ännu högre prestanda ligger (enligt min åsikt) utanför diskussionen, eftersom även de äldre processorerna kan dra nytta av högre effekt.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad bra beskrivet. Tack! ...Jag är sugen på en 9900K och försöka kyla med Noctua NH-D15 men det går ju inte ihop, vill helst inte gå över till AIO. Överväger att köra på 9600K då jag ändå bara spelar.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Visst, värdet kan ligga högre (för optimal prestanda) och moderkortstillverkare/datorbyggare kan ta hänsyn till detta, om de orkar/vill. Men som sagt, det är inte default.

2. Om Intels officiella ställning är att PL2 default ligger på 210W (PL1 * 2,21) i stället för 119W och de är medvetna om att det står fel i databladet så borde väl detta redan rättats inne i eller i en errata till det mindre än en månad gamla databladet?

Jag känner mig ganska säker på att:
a. PL2 för optimal prestanda ligger nära 210W.
b. Värdena i databladet är helt korrekta. Officiellt gäller att PL1=95W och PL2=119W, därför att dessa värden även gäller tidigare Coffee Lake och årsgamla moderkort ska (ges möjlighet att) stödja de nya processorerna. De nya processorerna får alltså inte ha ett högre effektbehov än de föregående. Att de sedan har möjlighet att nyttja högre effekt för att kunna leverera ännu högre prestanda ligger (enligt min åsikt) utanför diskussionen, eftersom även de äldre processorerna kan dra nytta av högre effekt.

Jag tror vi kommer närmare sanningen om vi inser att PL1 != TDP för 9900K.

TDP = 95W
PL1 = 160W (kan ses i t.ex Swec test)
PL1 * 1,25 = 200W

Intel rekommenderar att sätta PL1 = TDP, men jag tror vi har alla bevis vi behöver för att inse att så inte är fallet här.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Intressant! Hade du kunnat gå genom de vanligaste VRM konfigurationerna och disskutera fördelar/nackdelar?

\D

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Jävlar vad bra beskrivet. Tack! ...Jag är sugen på en 9900K och försöka kyla med Noctua NH-D15 men det går ju inte ihop, vill helst inte gå över till AIO. Överväger att köra på 9600K då jag ändå bara spelar.

Hej
du kan med största sannolikhet kyla 9900K med NH-D15. Den är godkänd för CPU'er som har TDP 165W (t.ex LGA2066 Intel i9-7980XE 18-core) vilket verkar vara där 9900K ligger när den kör normalt. NH-D15 klarar dessutom överklockning ovanpå det, men Noctua specificerar inte hur många Watt bara att den är utmärkt för OC.

I ett chassi som tillåter normalt luftflöde (typ 2x140 eller 3x120 fram och 120/140 bak) så kommer NH-D15 fungera utmärkt.

Källa: Se mer info här:
https://noctua.at/en/tdp-guide

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

hoppas det är ok att ställa en fråga ang turbo boost och pl1 här i tråden.

jag hade tidigare https://www.gigabyte.com/Motherboard/B360N-WIFI-rev-10#kf tillsammans med en 9700k cpu. jag körde den icke klockad. när jag valde att ge den fri tillgång till att höjja turbo boost energi förbrukningen steg den långt över 95 watt. och vrm överhettades efter ca 30 sekunder.

jag bytte sedan till https://www.asrock.com/MB/Intel/Z390%20Phantom%20Gaming-ITXac... och satte max på PL1. men den går knappt aldrig över 95 watt när jag kör prime95. några enstaka sekudner kan den gå upp över 100w.

jag kan inte heller sätta obegränsad tid på PL1 med asrock kortet.

är det så att asrock kortet har begränsning på något sätt? för jag borde ju lätt förbruka mer än 100w åtminstonde när jag stresstestar?