Bethesda släpper systemkrav för Fallout 76

Permalänk
Melding Plague

Bethesda släpper systemkrav för Fallout 76

Inom kort är det dags för betatestet av Fallout 76 på PC, och inför detta släpper nu Bethesda systemkrav vilka inte skiljer avsevärt från föregående delen i spelserien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar inte att de väljer äldre bättre processorer som exempel.
Rekommenderade systemkrav Intel Core i7-4790. Så har den varit bra en gång i tiden, när folk ser detta kan de tänka att deras i5 som är betydligt nyare och bättre inte räcker till.

Bortsett från detta riktigt låga systemkrav, mer än lite väl mycket lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Oj, sitter på ett 2500k i 4,3GHz med 1060 6GB i 1080. Någon som vet ifall detta blir spelbart eller hur man får tag i betan så att man kan pröva?

Permalänk
Medlem

@SiggZon: Har du spelat Fallout 4? Vad får du för FPS där? Gissa på det med en 10-20% lägre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

RTX stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiggZon:

Oj, sitter på ett 2500k i 4,3GHz med 1060 6GB i 1080. Någon som vet ifall detta blir spelbart eller hur man får tag i betan så att man kan pröva?

förboka spelet så får du tillgång till betan som startar den 30 okt.

Ny drivrutin nedladdad från amd och installerad, redo för Nukes och strålning till musiken av sandman.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har kört Fallout 4 med mina specs och det har gått utmärkt. Kanske blir ändring på det med 76 då de ändrat på spelmotorn.

Betan får du tillgång till om du förbokar spelet. Notera däremot att betan inte körs hela tiden utan vid datum och tider som BSG själva annonserar ut.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Är ju inget grafiskt imponerande spel på konsol iaf så det ska bli intressant att se hur det är på PC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag har kört Fallout 4 med mina specs och det har gått utmärkt. Kanske blir ändring på det med 76 då de ändrat på spelmotorn.

Betan får du tillgång till om du förbokar spelet. Notera däremot att betan inte körs hela tiden utan vid datum och tider som BSG själva annonserar ut.

Är det helt ny spelmotor till 76 då? Eller bara en putsning? Vad jag kan se är det fortfarande Creation Engine... Den version Fallout 4 körde var ju bara en polerad variant av den som Skyrim körde, som i sin tur var en in-house-modifierad variant av Gamebryo som Fallout 3, New Vegas och Oblivion körde. Så i grund och botten är det en spelmotor från 2006 vi pratar om (eller egentligen 1997 när Gamebryo/NetImmerse lanserades första gången), så det är ju inte konstigt om gammal hårdvara räcker till

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Är ju inget grafiskt imponerande spel på konsol iaf så det ska bli intressant att se hur det är på PC.

Konsolerna nådde sig grafiska gräns vid 2014..sen dess har alla konsolspel sätt mer eller mindre likadana ut, grådassiga med blur och fusk 1080i utsträckt till '4k' 20-30FPS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag gillar inte att de väljer äldre bättre processorer som exempel.
Rekommenderade systemkrav Intel Core i7-4790. Så har den varit bra en gång i tiden, när folk ser detta kan de tänka att deras i5 som är betydligt nyare och bättre inte räcker till.

Bortsett från detta riktigt låga systemkrav, mer än lite väl mycket lagringsutrymme.

Inte säkert en i5 faktiskt räcker heller. En 7600 tex är ju mer lik 6600k än 4790k.
Samtidigt så kan en OCad äldre i5 troligen nå upp till 6600ks prestanda.

Är ju inte så svårt att se ungefär vad som krävs och rekommenderas genom att göra så här. Dock om du bara sätter "nyaste" kan ju alla tro att du måste ha 6-kärnig eller DDR4 för att kunna spela. Så ser hellre dem ange en "äldsta modell" som räcker, än något motsvarande nytt som sedan man inte vet om du har stöd för X-Y-Z i äldre.

Skrivet av Starric:

Är det helt ny spelmotor till 76 då? Eller bara en putsning? Vad jag kan se är det fortfarande Creation Engine... Den version Fallout 4 körde var ju bara en polerad variant av den som Skyrim körde, som i sin tur var en in-house-modifierad variant av Gamebryo som Fallout 3, New Vegas och Oblivion körde. Så i grund och botten är det en spelmotor från 2006 vi pratar om (eller egentligen 1997 när Gamebryo/NetImmerse lanserades första gången), så det är ju inte konstigt om gammal hårdvara räcker till

Det är samma rebrand av rebrand av rebrand .... av rebrand av en gammal motor.
Den är polerad nu så den skiner lite då och då.

Det är svårt att hitta en bra motor idag som kan göra det denna kan. Hade hoppats de skulle vara tysta i några år nu och faktiskt göra en ny motor, släppa FO5 och visa att de kan. Men det verkar som mjölkvagnen är det enda som Bethesda kan använda idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Konsolerna nådde sig grafiska gräns vid 2014..sen dess har alla konsolspel sätt mer eller mindre likadana ut, grådassiga med blur och fusk 1080i utsträckt till '4k' 20-30FPS.

Hehe... ironiskt med tanke på släpptes de inte 2013/2014?

Det är ju CPUn som håller dessa tillbaka. GPU kraften i PS4 Pro och OneX bör mer än nog klara av rekommenderade nivån här. Men det finns ju snart mobiltelefoner (känns det som) med mer beräkningskraft än dessa konsolers CPUer.

Permalänk
Medlem

Det är fallout 4 motorn lite upp piffad så klarar du 4an klarar du detta. Nackdelen med fallout 4 motorn är att den andvänder inte speciellt många kärnor och är gammal och kräver rätt feta specs för att flyta i alla lägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är samma rebrand av rebrand av rebrand .... av rebrand av en gammal motor.
Den är polerad nu så den skiner lite då och då.

Det är svårt att hitta en bra motor idag som kan göra det denna kan. Hade hoppats de skulle vara tysta i några år nu och faktiskt göra en ny motor, släppa FO5 och visa att de kan. Men det verkar som mjölkvagnen är det enda som Bethesda kan använda idag.

Kan inte annat än hålla med. Deras gamla motor som de envisas med är ju fruktansvärt begränsad (fps-bunden fysik och avsaknad av interaktion med miljön exempelvis), så jag hade också hoppats att de faktiskt skulle lägga lite krut på att byta upp sig, men nej uppenbarligen inte

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Gissar Bethesda pillar på en ny motor för Elderscrolls 6 och deras nya IP Starfeild, sedan kanske FO5 kommer med den efter.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Fallout men det här verkar vara slutet för mig. Jag spelar av princip inte onlinespel.

Permalänk
Medlem

Min överklockade 3770K klarar sig alltså mer än väl, kul att veta.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Är det helt ny spelmotor till 76 då? Eller bara en putsning? Vad jag kan se är det fortfarande Creation Engine... Den version Fallout 4 körde var ju bara en polerad variant av den som Skyrim körde, som i sin tur var en in-house-modifierad variant av Gamebryo som Fallout 3, New Vegas och Oblivion körde. Så i grund och botten är det en spelmotor från 2006 vi pratar om (eller egentligen 1997 när Gamebryo/NetImmerse lanserades första gången), så det är ju inte konstigt om gammal hårdvara räcker till

Är som att kalla frostbite motorn uråldrig då som skapades 2008.

Fallout 76 har en hel del nytt med nätverkskommunikation, ljus samt render distans och högre detaljupplösning.
sen att byta motor är ingen enkel åtgärd heller med tanke på att spel tar 3+ år att göra och att du har 200 anställda som ska avlönas.

starfield samt E6 får dock som det verkar en ny grafik motor.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Är som att kalla frostbite motorn uråldrig då som skapades 2008.

Fallout 76 har en hel del nytt med nätverkskommunikation, ljus samt render distans och högre detaljupplösning.
sen att byta motor är ingen enkel åtgärd heller med tanke på att spel tar 3+ år att göra och att du har 200 anställda som ska avlönas.

starfield samt E6 får dock som det verkar en ny grafik motor.

Har inte sagt att grafiken är problemet, utan mer fundamentala saker som hur fysiken är uppbyggd. Det sätter stora begränsningar för spelupplevelsen. Frostbite har definitivt helt andra förutsättningar för att användas i ett modernt spel, så åldern är i sig inget bekymmer. Och Frostbite är som sagt 10 år nyare redan från första början

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har alltid gillat Fallout men det här verkar vara slutet för mig. Jag spelar av princip inte onlinespel.

Vadå slutet ? Detta är ett sido spår inte någon Fallout 5, detta bör räknas som utanför Fallout core spelen precis som Fallout Tactics.

En spinoff helt enkelt, somliga ska va så jädra dramatiska....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Är som att kalla frostbite motorn uråldrig då som skapades 2008.

Fallout 76 har en hel del nytt med nätverkskommunikation, ljus samt render distans och högre detaljupplösning.
sen att byta motor är ingen enkel åtgärd heller med tanke på att spel tar 3+ år att göra och att du har 200 anställda som ska avlönas.

starfield samt E6 får dock som det verkar en ny grafik motor.

Kolla var Frostbite 3.0 är idag mot var creation engine är.
Går ju inte att jämföra. Creation Engine är ju så föråldrad så det finns inte.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Vadå slutet ? Detta är ett sido spår inte någon Fallout 5, detta bör räknas som utanför Fallout core spelen precis som Fallout Tactics.

En spinoff helt enkelt, somliga ska va så jädra dramatiska....

Jag hoppas att du har rätt. Risken är att de fortsätter i samma stil med Fallout 5.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att ange baskrav som inte stämmer? En i5 6600K är ju ändå relativt ny och släpptes tredje kvartalet 2015 definitivt inte utdaterad redan. Jag är övertygad om att en betydligt äldre Sandybridge 2500K som jag har skulle fungera alldeles utmärkt med tanke på hur fantastiskt dessa överklockar en bra bit norr om 4Ghz... Det har inte skett så mycket vad gäller enkeltrådig prestanda på CPU fronten de senaste 7-8 åren. Min 2500K från 2011 är tex bara 24% långsammare i enkeltrådat jämfört med senaste Ryzen 7 2700X. De spel som kan vara problem med att spela är ju sådana som nu optimeras för 6 kärnor. Dessa kan de bli problem med att spela på 4 kärniga processorer med bara 4 trådar. Men detta verkar inte vara fallet för detta spelet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Dessa specs får mig att tro att jag kommer kunna spela detta utan problem på min laptop
i7-7500U 2,9GHz
8gb ram
940MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Är det helt ny spelmotor till 76 då? Eller bara en putsning? Vad jag kan se är det fortfarande Creation Engine... Den version Fallout 4 körde var ju bara en polerad variant av den som Skyrim körde, som i sin tur var en in-house-modifierad variant av Gamebryo som Fallout 3, New Vegas och Oblivion körde. Så i grund och botten är det en spelmotor från 2006 vi pratar om (eller egentligen 1997 när Gamebryo/NetImmerse lanserades första gången), så det är ju inte konstigt om gammal hårdvara räcker till

Creation engine har uppdaterats så det är inte samma motor sen 2006. Tittar du på No Clips dokumentär om Fallout på youtube så berättar dom att de fått göra om hela konceptet inför Fallout 76 pga att motorn kretsar kring single player. Men grafikdelen ska i stort sett vara samma som Fallout 4 (De startade utvecklingen av onlineversionen i samband med att 4an släpptes).

Nästa version av Creation Engine ska däremot vara ny när StarField väl släpps.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202