Ny spelskärm med 144 Hz för 5-7000 kr?

Permalänk
Medlem

Ny spelskärm med 144 Hz för 5-7000 kr?

tjo, jag ska köpa en spel dator inför vintern och funderar på att lyxa till det med en saftig skärm..

jag funderar på denna. vad tror ni?, Jag är van med en 144hz skärm (1ms) men vill ha 4k för film tex youtube mm
kommer troligtvis spela i 1080p

denna skärmen Rog swift verkar intressant men den är ifrån 2014 vilket känns väldigt gammalt
jag kanske ber om för mycket men man blir ju lite rädd att man ska köpa något som är dåligt..

Eventuella dator delar till skärmen

  • i7 9700k

  • 2080 < 2080ti

  • 16gb ram

spelar

  • jag spelar allt i princip

Budget

  • 5000-7500 max

Krav på skärmen

  • 144hz min

  • 1-2ms

  • 24-27

  • 1080p<1440p

skulle man märka någon skillnad mellan 1-4 ms ?
Tack på förhand

Förtydligade rubrik från "Ny dator skärm"/Thomas Y
Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

@Doctor9: jag skulle köpa rog swift. Det dator du ska köpa klarar lätt en sådan skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Doctor9:

skulle man märka någon skillnad mellan 1-4 ms ?

Nej, för det finns inget 1 – 4 ms, utan det är siffror av påhittad karaktär. Eftersläp är för komplext för att speglas av en enda siffra. Jag brukar använda denna som exempel på att "8 ms" mycket väl kan vara att föredra framför "1 ms":

Mer läsning här: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Annars har du med den budgeten för en skärm ganska goda förutsättningar att välja det mesta med 2560x1440-upplösning utifrån tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, för det finns inget 1 – 4 ms, utan det är siffror av påhittad karaktär. Eftersläp är för komplext för att speglas av en enda siffra. Jag brukar använda denna som exempel på att "8 ms" mycket väl kan vara att föredra framför "1 ms":
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/50372?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTAzNzIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI4ZTNhYzU0NTNlY2UyZmNkM2FkZDk0YTk2MGI0ZTBiZiJ9

Mer läsning här: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Annars har du med den budgeten för en skärm ganska goda förutsättningar att välja det mesta med 2560x1440-upplösning utifrån tycke och smak.

riktigt bra video, och det som kändes viktigt för mig var EfterSläpsReducering
finns det något sätt att veta "aha denna skärmen har detta?

https://www.webhallen.com/se/product/228982-ASUS-ROG-Swift-PG...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Bildexpert 📺

@Doctor9: Japp, Asus PG279Q samt de motsvarande skärmarna från Acer, AOC och Viewsonic använder ULMB där du får eftersläpsreducering i 120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Doctor9: Japp, Asus PG279Q samt de motsvarande skärmarna från Acer, AOC och Viewsonic använder ULMB där du får eftersläpsreducering i 120 Hz.

förstår inte riktigt.
slutar eftersläpsreducering fungera vid 120hz + ? då

för jag kommer troligt vis att spela i 144 - 165hz

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Bildexpert 📺

@Doctor9: Du kan inte köra snabbare än 120 Hz när du har ULMB aktiverat. Det finns andra skärmar som kan använda eftersläpsreducering i högre frekvenser, bland annat de från Benq/Zowie vilka har finessen. Långt ifrån alla skärmar har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Doctor9: Du kan inte köra snabbare än 120 Hz när du har ULMB aktiverat. Det finns andra skärmar som kan använda eftersläpsreducering i högre frekvenser, bland annat de från Benq/Zowie vilka har finessen. Långt ifrån alla skärmar har det.

Kan vara så att det är lite språkförbistring här men rätt säker på att XB272 har ULMB i 144 Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Inte språkförbistring - kontext. Det finns modeller med ULMB som stannar vid 100 Hz och de som går till 144 Hz. Men den ovan nämnda PG279Q går till 120 Hz.

Permalänk
Medlem

En fundering kring ULMB och G-sync. Vad jag förstod så blir det ett val mellan det ena eller det andra på PG279Q vilket känns tråkigt. Är det "alltid" så eller finns modeller där man kan kombinera? Svårt att välja vad som är viktigast annars?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zybeer: Du kan inte kombinera eftersläpsreducering och strobing backlight/black frame insertion-teknik med adaptiv synk vilket ligger i sakens natur. Nedsläckning av bilden med regelbunda intervall respektive vad som är raka motsatsen till regelbunda intervall.

Vad som är viktigast beror på vad som gäller för stunden. Det är två olika saker som löser två olika problem,

Permalänk
Medlem

Hej. Jag sitter själv och väntar på en bra deal på någon av de fyra 27"/1440p/IPS/G-sync-skärmarna men vad jag kunnat läsa från recensioner och forumkommentarer så har dessa skärmar mycket litet eftersläp vid 144hz även utan ULMB aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Scrangle: Ja, det är inte mycket till eftersläp i någon av dem.

I vanlig ordning är det relativt. Den som sitter idag vid en snabb TN-panel och redan har eftersläpsreducering kommer förstås tycka att IPS/144 Hz är "...en släpigt försämring..." eller liknande jämfört med vad de är vana med. Medan den som sitter vid en 60 Hz-skärm och spelar troligtvis upplever en enorm skillnad till det bättre. Eller åtminstone inte tänker på eftersläpen – tills de sätter sig vid den gamla skärmen igen och då inser hur mycket den faktiskt släpade och hur mycket bättre den nya skärmen är.

Permalänk
Medlem

@Scrangle: Har själv en sådan skärm (Acer Predator XB271HU (bmiprz)) och kan bara säga att jag är imponerad, spelar mycket och många fastpaced fps-spel och har inte just uppmärksammat varken eftersläp eller något annat

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

Fast Inga "pro gamerz" använder ULMB eller liknande tekniker pga att det medför input lag, iallafall gällande PUBG

Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

@vracer: @jeppejc:

Ta alla diskussioner om försäljning via marknaden – eller PM:a varandra istället! Ta gärna en titt på trivselreglerna, framför allt §1.6 - Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt samt §9 Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring

https://www.sweclockers.com/forum/regler