Färdigbyggd Webhallen 8000kr 1060, Ryzen 2600 osv

Permalänk

Färdigbyggd Webhallen 8000kr 1060, Ryzen 2600 osv

Frågat tidigare men det är nu det är dags att köpa, finns det några alls röda flaggor eller något jag inte inser? Det ser hur bra ut som helst

https://www.webhallen.com/p/288430?ref=Prisjakt

Endast 2st sålda under senaste 5-6 dagar tycker det är galet för detta pris. Bästa färdigbyggda som sålts under hela året. Är jag galen?

Permalänk
Medlem

Jag personligen anser att HP är en röd flagga i sig!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Skrivet av Leinhart:

Jag personligen anser att HP är en röd flagga i sig!

Du får gärna utveckla.

Permalänk
Medlem

@CrepSek69:

Min erfarenhet utav HP är hög värmeutveckling, hög ljudnivå och snabbt slittage. Detta är inte heller en enstaka modell, utan med ett tiotal stationära och lika många bärbara under senaste tio åren som jag själv behövt använda i olika sammanhang.

Jag föredrar alltid hemmabyggen när det kommer till stationära, och skulle hellre köra på en ASUS eller Lenovo om jag skulle köpa färdigbyggt eller laptop.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

@CrepSek69:

Den enda egentliga röda flagga jag kan se är väl att det bara är 3GB på grafikkortet.

Sen så samma varningar som gäller för alla märkesdatorer:
Utgå från att du inte kan överklocka den.
Utgå från att det är begränsade uppgraderingsmöjligheter. Lite extra RAM går nog bra att sätta i, liksom en extra SSD eller HDD, men räkna inte med att kunna byta ut CPU eller GPU - och definitivt inte moderkort eller PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

@CrepSek69:

Min erfarenhet utav HP är hög värmeutveckling, hög ljudnivå och snabbt slittage. Detta är inte heller en enstaka modell, utan med ett tiotal stationära och lika många bärbara under senaste tio åren som jag själv behövt använda i olika sammanhang.

Min erfarenhet av HP skiljer sig. De stationära HP datorer jag använt har varit tysta och hållit i många år.
Det var iofs inte gaming-datorer utan kontorsdatorer.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Min erfarenhet av HP skiljer sig. De stationära HP datorer jag använt har varit tysta och hållit i många år.
Det var iofs inte gaming-datorer utan kontorsdatorer.

Jag har svårt att se hur eller varför den skulle lida av ¨snabbt slitage¨. En GPU som drivs av Guld PSU , ser inget mer med det. Snäppet högre temperaturer kan jag hålla med om med en minitower itx formfaktor. Men knappast att det skulle vara väsentligt alls. Ser inte logiken i det den andra personen säger. Har du någon tanke om det?

Permalänk
Medlem

@CrepSek69:

Sämre luftcirkulation, mer dammansamling, massproducerade OEM kretsar, antagligen inte ASUS eller Gigabyte (valfritt välrenomerad komponent tillverkare) som brukar ha lite bättre kondensatorer och kretskort.

Har haft en hel del o göra med Gaming produkter från HP och även deras Omen serie genom internetcafe som jag varit engagerad i. Vi ändrade till egenbyggda datorer efter knappt 1 år med HP.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

@CrepSek69:

Sämre luftcirkulation, mer dammansamling, massproducerade OEM kretsar, antagligen inte ASUS eller Gigabyte (valfritt välrenomerad komponent tillverkare) som brukar ha lite bättre kondensatorer och kretskort.

Har haft en hel del o göra med Gaming produkter från HP och även deras Omen serie genom internetcafe som jag varit engagerad i. Vi ändrade till egenbyggda datorer efter knappt 1 år med HP.

Omen har haft problem med vissa grafikkort som gått sönder fort. Men överlag är Omen för att vara OEM mycket bra byggen med relativt bra luft circulation och komponenter som kan bytas ut och uppgraderas. Omen har ju i USA t.o.m tidigare kommit ut i extrema utföranden med custom loop som ser riktigt häftiga ut inuti såsom detta:

En sådan skulle jag kunna tänka mig!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

En anledning varför AM4 är ett bra val är det faktum att AMD garanterat stöd för kommande cpuer fram till 2020. Tvivlar på att OEM-moderkort kommer ha samma stöd. Tvivlar också på att minnena är snabbare än 2133mhz eller 2400mhz och det blir en rejäl flaskhals för ryzen 5 2600. Det kan se lockande ut på pappret men undvik.

Lite dyrare men bättre på flera punkter.
Vettigt chassi med bra luftflöde, 16GB snabba ram som inte flaskar cpun. Bättre grafikkort med stöd för freesync. Guldcertifigerat nätagg och sannolikt snabbare men också större SSD. Moderkort som garanterat stöder kommande cpuer från AMD.

Betala lite mer men få rätt mycket mer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

En anledning varför AM4 är ett bra val är det faktum att AMD garanterat stöd för kommande cpuer fram till 2020. Tvivlar på att OEM-moderkort kommer ha samma stöd. Tvivlar också på att minnena är snabbare än 2133mhz eller 2400mhz och det blir en rejäl flaskhals för ryzen 5 2600. Det kan se lockande ut på pappret men undvik.

Lite dyrare men bättre på flera punkter.
Vettigt chassi med bra luftflöde, 16GB snabba ram som inte flaskar cpun. Bättre grafikkort med stöd för freesync. Guldcertifigerat nätagg och sannolikt snabbare men också större SSD. Moderkort som garanterat stöder kommande cpuer från AMD.

https://komponentkoll.se/bild/BdLNg.png

Betala lite mer men få rätt mycket mer.

Du inkluderar dock inte, Windows 10, bygge som jag inte vill riskera, fläktar, cpu kylare, en del produkter inte i lager + frakt från alla olika håll. Sladdar, osv osv, osv

Om jag skulle veta vad ett säkert sätt att få tag på Windows 10 skulle det vara mitt förstahandsval.

Ca 2500-3000 extra + mycket mer tid och energi kommer nog alltid ge en bättre deal.

Den jag länka har 2666mhz ram(dual channel) kanske uppgraderar det till 3200mhz ifall moderkortet stödjer det, PCIE ssd är alltid betydligt snabbare än M2 Sata. Nätagg på HP datorn är också Guld.

Ang uppgradering har jag inget större intresse av i framtiden, antingen slutar spela helt eller säljer den eller har kvar den tills den lägger av. Förstår inte alls slitage argumentet en annan påpekade då jag haft en mini HP packardbell i över 10 år som blir jäkligt varm men inte förvånande eftersom det är minitower formfaktor och kylpastan har nog blivit inget annat än damm.

Ser alltså ut som att det är riktigt värt med mina behov, om man inte räknar med att kunna få riktigt billigt äkta windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Omen har haft problem med vissa grafikkort som gått sönder fort. Men överlag är Omen för att vara OEM mycket bra byggen med relativt bra luft circulation och komponenter som kan bytas ut och uppgraderas. Omen har ju i USA t.o.m tidigare kommit ut i extrema utföranden med custom loop som ser riktigt häftiga ut inuti såsom detta:

https://maingear.com/custom/desktops/omenx/images/gallery/10.jpg

En sådan skulle jag kunna tänka mig!

Köper du en dator för över 20k så är de flesta oavsett tillverkare ett kvalitetsbygge. Men tråden handlade om en HP för 8000 vilket jag inte skulle rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini