Bygga serverkluster i företag

Permalänk
Medlem

Bygga serverkluster i företag

Jag söker info om hur jag kan bygga upp ca 5st servrar på olika orter som ska speglas mellan varandra eller till en 6:e server (detta är mina lekmans tankar). Jobbar i cad miljö med dwg-filer.
När vi jobbar lokalt på en ort är det inga problem men när vi hjälper varandra mellan orterna då uppstår problem gällande spegling och backup.
Har pratat med it-folk där alla förslag landar i nån slags filhanteringsplattform (ladda upp/ned filerna). Den lösningen fungerar dåligt för vår verksamhet.
Någon som har bra förslag på lösning?
Tack på förhand!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur stora är dessa filer som skall replikeras mellan sajterna ?, och vilken uppkoppling har ni mellan orterna ?

Ha vpn mellan sajterna så man få ett eget nätverk och sedan använda ett synkroniseringsverktyg för att kopiera filerna i realtid.

Man får bara ha lite koll på applikaktionsnivå så att man inte försöker kopiera filer som används/är igång på andra maskiner

.. för det är bara filerna i dwg -format som skall finnas på alla platser ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

... eller en mycket enklare lösning;

Använda ett och samma Dropbox -konto eller liknande tjänst som automatiskt synkroniserar allting mot de datorer där man är inloggad. Då får alla maskiner alltid ett "uppdaterat arkiv".
Oavsett bandbredd på varje plats etc.

Kolla på det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Förklara ert behov lite bättre ( inte gå in på lösning). Magkänslan är att du funderar på fel lösning.

Permalänk
Medlem

Kolla på någon vaultinglösning ist. Versionshantering och någon basic pdm funktionalitet, autodesk har en produkt för autocad, PTC Windchill går att vaulta autocad i och supporterar multisite. finns flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jogga11:

Har pratat med it-folk där alla förslag landar i nån slags filhanteringsplattform (ladda upp/ned filerna). Den lösningen fungerar dåligt för vår verksamhet.

Hur ska du tackla utmaningen att ev. två användare öppnar och försöker redigera samma fil?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vad är grundproblemet? Att det går segt mellan kontoren eller att ni har problem att hantera olika versioner på filer? Hur jobbar ni idag?

Något system där man checkar in och ut filer typ autodesk vault. Servern står då på ett kontor. Bara en person kan då redigera filen åt gången.

Sedan finns DFS men då krävs en active directy infrastruktur samt tredjeparts verktyg för att hantera fil-låsning, för att bara en ska kunna redigera åt gången. Men ur användares perspektiv fungerar det som en vanlig fileshare som kopplar till den lokala servern som finns närmst men om en server är offline kopplar man till en annan för redundansen.

Permalänk
Medlem

Solidworks PDM klappat och klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jogga11:

Jag söker info om hur jag kan bygga upp ca 5st servrar på olika orter som ska speglas mellan varandra eller till en 6:e server (detta är mina lekmans tankar). Jobbar i cad miljö med dwg-filer.
När vi jobbar lokalt på en ort är det inga problem men när vi hjälper varandra mellan orterna då uppstår problem gällande spegling och backup.
Har pratat med it-folk där alla förslag landar i nån slags filhanteringsplattform (ladda upp/ned filerna). Den lösningen fungerar dåligt för vår verksamhet.
Någon som har bra förslag på lösning?
Tack på förhand!

Beroende på befintliga infrastruktur så är DFS replication ett bra alternativ för just denna typ av problem. Kostar lite pengar dock. En liten server på varje satelitkontor med vpn. Guiden nedan är bara ett ex.
http://askme4tech.com/install-and-configure-dfs-replication-w...

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Beroende på befintliga infrastruktur så är DFS replication ett bra alternativ för just denna typ av problem. Kostar lite pengar dock. En liten server på varje satelitkontor med vpn. Guiden nedan är bara ett ex.
http://askme4tech.com/install-and-configure-dfs-replication-w...

håller medfragwolf angående DFS sedan är det enkelt om man vill bygga på med FSRM i framtiden med om det är så om man vill typ sekretess behandla filer..

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Kör ni dwg så antar jag att ni ritar autocad vilket Autodesk står bakom.
Autodesk har ju ett pdm-system för cad nämligen Vault(hette det för ett par år sedan iaf).
Låter iaf i mina ögon som den bästa lösningen...
Sen behöver man ju inte köra Vault, finns ju en uppsjö av PDM-system men iom att det är Autodesk så fungerar de ju väldigt bra tillsammans.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det du letar efter har branschnamn PDM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Solidworks PDM klappat och klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

DFS-R har inte stöd för filelocks vilket gör att två personer kan skriva över varandras ändringar så kör inte på det spåret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jogga11:

Jag söker info om hur jag kan bygga upp ca 5st servrar på olika orter som ska speglas mellan varandra eller till en 6:e server (detta är mina lekmans tankar). Jobbar i cad miljö med dwg-filer.
När vi jobbar lokalt på en ort är det inga problem men när vi hjälper varandra mellan orterna då uppstår problem gällande spegling och backup.
Har pratat med it-folk där alla förslag landar i nån slags filhanteringsplattform (ladda upp/ned filerna). Den lösningen fungerar dåligt för vår verksamhet.
Någon som har bra förslag på lösning?
Tack på förhand!

Simpel, kör antingen en Rds som ligger i samma miljö, men som att du pratar CAD så kommer du behöva ett grafikkort för de i rds servern.

Alt kör vpn så ni hamnar i samma nät och arbeta mot smb share.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

DFS-R har inte stöd för filelocks vilket gör att två personer kan skriva över varandras ändringar så kör inte på det spåret.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en mjukvara som heter peerlock som löser det problemet

Permalänk
Medlem

Jag måste tacka för alla svar och olika lösningar. Måste få återkomma inom kort med svar på era följdfrågor.

Skickades från m.sweclockers.com