Testpilot: Florpad – gamingmatta som skyddar mot slabb och spill

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Florpad – gamingmatta som skyddar mot slabb och spill

Testpiloten "hunden" tittar närmare på Florpad, en matta som placerar sig inom gamingsegmentet och ska stå emot både vätska och smuts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gamingmatta...................WHAT!!!!
Tänkte skriva nått men jag vet inte vad jag ska skriva.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

IKEA KOLON för 199:- ftw. Enda nackdelen är att spiller man något vid kanten "sugs" det in under en stor del av skyddet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en korthårig matta från Jysk som duger fint under min stol den tar databordet och stolen kostade 200 kr på rea har haft den nu i över 6 år

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

En datorstol med gummihjul så behövs mattan inte alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

När torkan på intressanta nyheter når nya höjder?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

SUCK

Har inte gamersegmentet snart mättats av all skit som produceras? Vad kommer snart, gamerschampo, gamerstrumpor, gamerlinser, gamertäcke, gamerföräldrar, gamergener....

Detta segment har förstört så mycket. Det är svårt att hitta datorkomponenter och datorprylar som inte smutsats ner av gamersegmentet. Gamermoderkort, RGB-skit på tangentbord och allt trams.

Dagens datorbyggare köper komponenter och monterar. Förr så fixade vi egna fönster, monterade lysdioder i chassit och då inget snack om ledstrips utan lödde ihop flera leds och sedan monterade strömbrytare i egenskapad låda i 5,25"-facket också med indikeringsled. Skapade egna fläkthål, fläktfilter, ljuddämpade allt själv med alla möjliga medel som biltemamattor, gummiband att hänga hårddiskar, montera processorkylare på grafikkorten, byta fläkten på moderkortet till stor kylfläns.

Dagens datorköpare har det så lätt men det är inte alls lika roligt att bygga datorer idag som för runt 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Nu säger jag inte att de mattor som testats är snygga, men den plastbiten är skitful. Speciellt när den börjar spricka som dom gör om golvet inte är helt plant. Dessutom rullar ju kontorsstolar lika bra på den som på vanligt golv.

@Leoms Skaffa ett chassi som inte har fönster så slipper du bry dig om hur grejerna ser ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nackdelar
- Fulaste mattan någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Har du haft en? Jag har haft flera och är inte så nöjd.
Undersidan är klistrig för att inte halka omkring, vilket i sig är bra. Dock så är materialet genomskinligt vilket innebär att med tiden så smyger det sig in små skräppartiklar som man inte lyckats dammsuga upp eller får bort genom att våttorka - Smuts som syns igenom det transparanta materialet vilket inte ser så fräscht ut efter ett tag.
Smutsen är sedan inte så lätt, om ens möjligt ibland, att få bort utan att släpa ut skyddet på gården och tvätta av med vattenslang och en liter Yes. Ytan i sig tar också lite stryk vilket ytterligare bidrar till att mattan ser lite sunkig ut efter ett tag.

Ja, dessa är billigare och det är lätt att köpa ny. Jag tröttnade dock efter tre stycken och kör utan matta nu. Resonerar som så att blir det märken så får det bli det.

Notera att jag inte fördar mattan i artikeln. Jag är bara inte så nöjd med Ikeas billigare dito.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
99:e percentilen

Om huruvida det korrekta uttalet är /²flɔrːpad/ (som norpad) eller /flɔrˈpɑːd/ (som orkan) tvista de lärde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag gillade den,Speciellt den gröna. Tror jag ska köpa den faktiskt.

Och ikeas underlägg som länkats tidigare, är skitäckligt! Kastades efter en månad här hemma.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Och vad gör denna speciellt bra till just gaming? Det är ju som gaming stolar, riktigt överprisade stolar sett till kvaliteten och val av material.

Nej du.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Udda produkt helt klart. Visst, vill man inreda lite nördigt så visst, då fyller den ju helt klart sin funktion bättre än om man har ett "vanligt" inrett rum tror jag. Man köper den ju dock med glimten i ögat även då på ngt vis utgår jag från.

Iofs äger ju var varannan person en av dessa "gaming stolar" numera. Så målgruppen är nog rätt stor. Köpte man en sån har man inte rätt att se ner på denna matta enligt mig

Jag menar...Borde ju vara perfekt om man köpte ngt som en gamingstol. Uppenbarligen har de ju problem med G-krafter med tanke på vingarna uppe vid axlarna som är en extremt dålig feature på en kontorsstol annars och för att inte tala om uttagen för 4-6 punktsbälte...så perfekt att man sjunker ner lite och inte kommer ngn vart på en sån här då tänker jag

*edit*
Skämt åsido, fast är lite seriös ovan faktiskt så skulle jag nog ev kunna tänka mig ngt sånt här till nya lägenheten. Tänkt inreda lite nördigt när jag flyttar in efter att den blivit färdigbyggd (om ett år). Så där kan ngt sånt här passa, men som sagt. Då är det med glimten i ögat. Inte för att jag legit tycker den ser 1337 cool ut direkt.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alling:

Om huruvida det korrekta uttalet är /²flɔrːpad/ (som norpad) eller /flɔrˈpɑːd/ (som orkan) tvista de lärde.

Oavsett uttal känner jag att vi har är ett nytt verb på gång här. "Att bli florpad". Betydelsen.. är kanske unik för var och en.

OnT: Håller med flera andra om att IKEA-mattorna må vara billiga, men är fula som stryk, Speciellt efter något/några år ser de verkligen ut som kriget. Byter man ofta blir det väl hyfsat, men fortfarande knappast några designpriser. Min på bilden ovan är väl 3-4 år vid det här laget, och ja..

Med det sagt, en Florpad lär aldrig ta plats i mitt hem. Bara grejen att stolen går sämre att rulla är en enorm stoppsignal, och då har vi inte ens snuddat på att även den är skitful – om än på ett annat sätt. Till nästa boende ska jag däremot hitta någon helt annan matta, som både skyddar golvet och ser hyfsad ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jäklar vad folk var trångsynta idag då. Mattan riktar sig ju uppenbart inte till er så dra ner lite på kränktheten.

Det är ett jättebra koncept, särskilt för de som även uppskattar starka färger. Men svarta alternativet rinns ju fortfarande. Smart form, klarar att bli smutsig men blir ren i tvätten, håller kvar stolen så man inte glider. Förutom priset kan jag inte riktigt se någon anledning att inte vara intresserad av den om mn nu är i behov av en matta. De flesta mattor tar tid att torka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt poängen med den här mattan! Hur vida den måste heta gameing eller inte kan förstås diskuteras, men funktionen att skydda golvet mot dels slitage och smuts är inte helt dumt. Har haft den skyddsmattan från IKEA, men den blir repig och ser ganska tråkig ut efter ett tags användning. Den går visserligen torka av, men är inte idealisk för detta och alternativet att tvätta den finns inte. Så inte alls en så dum ide tycker jag. (men som sagt, hur vida den måste kallas gameing och ha text på sig kan förstås diskuteras)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn jag håller med om att det inte är någon skönhet. Men den funkar.
Dr.Mabuse, visst det kan hända att det kommer in damm och så under den. Men det är väl så med prylar på golvet. Det kommer ju även in damm under en vanlig matta. Hur som den fungerar ju för det som är tänkt.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Oavsett uttal känner jag att vi har är ett nytt verb på gång här. "Att bli florpad". Betydelsen.. är kanske unik för var och en.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/65242?key=ac610c03b15fa6249b82fb147106e4c8
OnT: Håller med flera andra om att IKEA-mattorna må vara billiga, men är fula som stryk, Speciellt efter något/några år ser de verkligen ut som kriget. Byter man ofta blir det väl hyfsat, men fortfarande knappast några designpriser. Min på bilden ovan är väl 3-4 år vid det här laget, och ja..

Med det sagt, en Florpad lär aldrig ta plats i mitt hem. Bara grejen att stolen går sämre att rulla är en enorm stoppsignal, och då har vi inte ens snuddat på att även den är skitful – om än på ett annat sätt. Till nästa boende ska jag däremot hitta någon helt annan matta, som både skyddar golvet och ser hyfsad ut.

Jo Ikeas blir riktigt ful är själv inne på min tredje. Men får bli något annat nästa gång. Att stolen rullar sämre ser jag som en fördel, spelar jag bilspel med Ratt och pedaler vid datorn så får jag hämta en vanlig köksstol eftersom kontorsstolen flyttar på sig när man ska bromsa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Relik 📜

För er som läser lite snabbt, vill lyfta fram den fantastiska videon med!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag ser två anledningar till att jag skulle kunna tänka mej en sådan matta, fast svart :
1) formen är udda, 8-kantiga mattor ser man inte speciellt ofta. Fast å andra sidan så kan jag inte påstå jag letat efter det.
2) den verkar vara av bra kvalité och går att tvätta, till skillnad från min KOLON under min billiga kontorsstol från samma företag.

Det jag är lite frågande till är begreppet "gaming". Varför skall allt stämplas "gaming"?
Vad är nästa steg, Heinz Gaming Ketchup? Durex Real Feel Gaming?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

håller med ovanstående suverän matta haft min i säkert 7-8år nu.

Skrivet av hakd:

En datorstol med gummihjul så behövs mattan inte alls.

jo det gör du... du nöter på golvet trots gummihjul.

Skrivet av Vasadu:

Ser faktiskt poängen med den här mattan! Hur vida den måste heta gameing eller inte kan förstås diskuteras, men funktionen att skydda golvet mot dels slitage och smuts är inte helt dumt. Har haft den skyddsmattan från IKEA, men den blir repig och ser ganska tråkig ut efter ett tags användning. Den går visserligen torka av, men är inte idealisk för detta och alternativet att tvätta den finns inte. Så inte alls en så dum ide tycker jag. (men som sagt, hur vida den måste kallas gameing och ha text på sig kan förstås diskuteras)

Ikeas matta går att tvätta. ställ den i dushen och spola med apvarmt vatten och diskmedel ev gammal diskborste för riktigt fastkletat stuff.

_______________________________________________________________________________________________

vet inte varför vill man äns ha en "mjuk matta" stolen kommer ju gå svintungt att rulla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Nog för att jag gillar nördiga saker, men att ha en plastmatta under stolen som det står beastzone alt ninjazone på är brutal neckbeard varning.

Permalänk
Medlem

Slabb och spill
.
.
.
.
.
.
.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Den saknar led. Förhoppningsvis kommer det i nästa version, då blir det ett givet köp.

</SARKASM>

Permalänk
Medlem

Den här produkten delar förstaplats med skinnsoffor på listan över WT-inredning. Slabba och spilla så mycket när man äter vid datorn att man behöver en gigantisk haklapp på golvet? Nej, torka upp slabbet och spillet direkt så blir golvet inte skadat, eller strunta i att äta vid datorn om slabb och spill på golvet är ett så stort problem.

Kanske lika gärna kan lansera en gaming-haklapp när man ändå är i farten. Borde gå att fixa rgb-belysning, man kanske kan koppla in den till sitt headset för strömförsörjning?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Videon var ju fantastisk!
Produkten är jag däremot lite skeptisk till, även om jag söker ett alternativ till min fula ikea "matta".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Har inte gamersegmentet snart mättats av all skit som produceras? Vad kommer snart, gamerschampo, gamerstrumpor, gamerlinser, gamertäcke, gamerföräldrar, gamergener....

Gamergröt.
Satirisk reklamgrej för ett par år sedan. Tillverkades i ett litet antal förpackningar som delades ut på en spelmässa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.