Tagit sönder processorn? Vad gör jag?

Permalänk

Tagit sönder processorn? Vad gör jag?

Hej på er!

Behöver lite expertishjälp denna regniga fredagskväll som skulle spenderats med härliga kills i Call of duty.

Helt plötsligt stannar datorn upp och efter lite felsökning så märker jag att fläkten till processorn inte snurrar.

Jag har en Amd ryzen 7 2700x med stock cooler (jag har tänkt att byta kylare senare).

Så i min hast prövar jag allt jag kan tänka mig. Sätter in och ut elkontakten till kylaren i moderkortet och provar olika slots. Fläkten går inte igång men RBG lights gör det.

Nu blir jag lite ivrig och vill byta ut kylaren mot en gammal kylare för att se om det ska fungera. I jobbet så sitter denna stock kylaren som ett berg och det är riktigt knepigt att få loss den (den sitter ju i sin egen konstiga konstruktion förmonterat på moderkortet). Med lite slit så lossnar kylaren och processorn hänger med pga kylpastan.

När jag sedan inspekterar processorn så ser jag att vissa "piggar" böjt sig och nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Kan jag på något sätt rädda situationen, böja tillbaka piggarna och i så fall hur? Alternativt finns det möjlighet att detta kan gå på garantin, jag anser ju givetvis att det är den kassa kylarens fel som inte går att få loss utan att skada processorn...

Ursäkta om det blir en halv bok att läsa men skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betongblock:

Hej på er!

Behöver lite expertishjälp denna regniga fredagskväll som skulle spenderats med härliga kills i Call of duty.

Helt plötsligt stannar datorn upp och efter lite felsökning så märker jag att fläkten till processorn inte snurrar.

Jag har en Amd ryzen 7 2700x med stock cooler (jag har tänkt att byta kylare senare).

Så i min hast prövar jag allt jag kan tänka mig. Sätter in och ut elkontakten till kylaren i moderkortet och provar olika slots. Fläkten går inte igång men RBG lights gör det.

Nu blir jag lite ivrig och vill byta ut kylaren mot en gammal kylare för att se om det ska fungera. I jobbet så sitter denna stock kylaren som ett berg och det är riktigt knepigt att få loss den (den sitter ju i sin egen konstiga konstruktion förmonterat på moderkortet). Med lite slit så lossnar kylaren och processorn hänger med pga kylpastan.

När jag sedan inspekterar processorn så ser jag att vissa "piggar" böjt sig och nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Kan jag på något sätt rädda situationen, böja tillbaka piggarna och i så fall hur? Alternativt finns det möjlighet att detta kan gå på garantin, jag anser ju givetvis att det är den kassa kylarens fel som inte går att få loss utan att skada processorn...

Ursäkta om det blir en halv bok att läsa men skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Garantin är bara att glömma då det räknas som egen orsakad skada.

Det du kan göra för att böja tillbaka dem är att ta en kulspetspenna och med hjälp av den böja tillbaka.

Du kan även ta en tång och räta ut dem.

Det är typ de två sätt jag kommer på just nu.

Men var försiktig min vän, det är tunna grejor.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av betongblock:

Hej på er!

Behöver lite expertishjälp denna regniga fredagskväll som skulle spenderats med härliga kills i Call of duty.

Helt plötsligt stannar datorn upp och efter lite felsökning så märker jag att fläkten till processorn inte snurrar.

Jag har en Amd ryzen 7 2700x med stock cooler (jag har tänkt att byta kylare senare).

Så i min hast prövar jag allt jag kan tänka mig. Sätter in och ut elkontakten till kylaren i moderkortet och provar olika slots. Fläkten går inte igång men RBG lights gör det.

Nu blir jag lite ivrig och vill byta ut kylaren mot en gammal kylare för att se om det ska fungera. I jobbet så sitter denna stock kylaren som ett berg och det är riktigt knepigt att få loss den (den sitter ju i sin egen konstiga konstruktion förmonterat på moderkortet). Med lite slit så lossnar kylaren och processorn hänger med pga kylpastan.

När jag sedan inspekterar processorn så ser jag att vissa "piggar" böjt sig och nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Kan jag på något sätt rädda situationen, böja tillbaka piggarna och i så fall hur? Alternativt finns det möjlighet att detta kan gå på garantin, jag anser ju givetvis att det är den kassa kylarens fel som inte går att få loss utan att skada processorn...

Ursäkta om det blir en halv bok att läsa men skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

nja det är ditt hanterande som skadat piggarna,
ja det kan gå böja tillbaka kan du ta några bilder så man ser hur mycket dom är böja & hur många.
vilka slots har du testat till fläkten.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig gå på garanti då det är användarfel tyvärr. Det du kan testa är att ta ett bankkort typ och böja tillbaka hela raden försiktigt. Så länge ingen pigg går av och de är raka ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Anvönd en 0.7mm blyerts stiftpenna om böj försiktigt tilbaka, utan att böja för mycket.

Pinnen borde passa i hålet i pennan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betongblock:

Hej på er!

Behöver lite expertishjälp denna regniga fredagskväll som skulle spenderats med härliga kills i Call of duty.

Helt plötsligt stannar datorn upp och efter lite felsökning så märker jag att fläkten till processorn inte snurrar.

Jag har en Amd ryzen 7 2700x med stock cooler (jag har tänkt att byta kylare senare).

Så i min hast prövar jag allt jag kan tänka mig. Sätter in och ut elkontakten till kylaren i moderkortet och provar olika slots. Fläkten går inte igång men RBG lights gör det.

Nu blir jag lite ivrig och vill byta ut kylaren mot en gammal kylare för att se om det ska fungera. I jobbet så sitter denna stock kylaren som ett berg och det är riktigt knepigt att få loss den (den sitter ju i sin egen konstiga konstruktion förmonterat på moderkortet). Med lite slit så lossnar kylaren och processorn hänger med pga kylpastan.

När jag sedan inspekterar processorn så ser jag att vissa "piggar" böjt sig och nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Kan jag på något sätt rädda situationen, böja tillbaka piggarna och i så fall hur? Alternativt finns det möjlighet att detta kan gå på garantin, jag anser ju givetvis att det är den kassa kylarens fel som inte går att få loss utan att skada processorn...

Ursäkta om det blir en halv bok att läsa men skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Tja, kan du få det på garanti så kör på. Betvivlar dock starkt att det går att få igenom. Men vill du göra ett försök så gör då det innan du börjar pilla med pinnarna.

När den vägen skitit sig så kan man mycket riktigt försöka böja tillbaka pinnarna. Men då gäller det att vara försiktig och i den mån du kan få dem raka utan att matta ut metallen (dvs, gör rätt första gången).

I framtiden så se till att lätt rotera och vicka på kylaren tills den lossnar, kan också hjälpa att värma på lite, genom att till exempel låta datorn köra någon benchmark för cpun någon minut för att sedan stänga av den och då försöka vicka loss igen.

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt så har Du god chans, att reda ut det hela!

@betongblock:

Detta har hänt mig många gånger, under de senaste 20 åren!

1. Inspektera processorns piggar och leta efter om någon av
dem har gått av. Om någon har gått av, då finns det inget
mer Du kan göra ikväll åt problemet.

2. Om ingen av piggarna på processorn har gått av, så finns
det chans att rädda processorn. Ta då en smal skruvmejsel
(viktigt att den INTE är magnetisk!) eller en pincett och försiktigt
böj upp de böjda piggarna. Brukar vara lättast genom, att först
ta uppifrån och sedan från sidan. Peta bara försiktigt på piggarna,
så att de börjar röra sig uppåt i rätt vinkel. VIKTIGT att de inte
böjs fram och tillbaka, för då går de av.

3. Kika från alla olika håll på piggarna, så att de verkligen sitter
så rakt som möjligt i varje rad. Därför är det viktigt att syna varje
rad både uppifrån och från sidled (i samma höjd som processorn).

Under dessa 20 åren har jag aldrig, haft av någon pigg på en processor.
Så bara Du är försiktig, så kommer det gå bra.

Lycka till!
KenzoM

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som tidigare nämnt kan du rädda processorn förutsatt att inga stift gått av! Har själv räddat flertalet AMD-processorer som "gått sönder" på grund av handhavande fel, bland annat av mig själv då jag tappade en i golvet.

Rådet ovan av @KenzoM är bra. En annan metod som funkar om många piggar är lätt böjda är att ta ett kreditkort och böja till alla pinnar rätt på rad.

@betongblock Lycka till och skriv gärna om hur det gått!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Här finns en video som visar hur man kan göra https://www.youtube.com/watch?v=y8U2NkbiMAI

stavning
Permalänk
Skrivet av betongblock:

Hej på er!

Behöver lite expertishjälp denna regniga fredagskväll som skulle spenderats med härliga kills i Call of duty.

Helt plötsligt stannar datorn upp och efter lite felsökning så märker jag att fläkten till processorn inte snurrar.

Jag har en Amd ryzen 7 2700x med stock cooler (jag har tänkt att byta kylare senare).

Så i min hast prövar jag allt jag kan tänka mig. Sätter in och ut elkontakten till kylaren i moderkortet och provar olika slots. Fläkten går inte igång men RBG lights gör det.

Nu blir jag lite ivrig och vill byta ut kylaren mot en gammal kylare för att se om det ska fungera. I jobbet så sitter denna stock kylaren som ett berg och det är riktigt knepigt att få loss den (den sitter ju i sin egen konstiga konstruktion förmonterat på moderkortet). Med lite slit så lossnar kylaren och processorn hänger med pga kylpastan.

När jag sedan inspekterar processorn så ser jag att vissa "piggar" böjt sig och nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Kan jag på något sätt rädda situationen, böja tillbaka piggarna och i så fall hur? Alternativt finns det möjlighet att detta kan gå på garantin, jag anser ju givetvis att det är den kassa kylarens fel som inte går att få loss utan att skada processorn...

Ursäkta om det blir en halv bok att läsa men skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Garanti: nej!

Eventuell drulleförsäkring: ja.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Stort tack för alla svar, förstod nästan att det inte skulle gå på garantin men måste ju få drömma lite!

Har suttit och pillat till alla pins och processorn glider ner fint i sin socket. Dock så startar inte datorn alls längre. Jag blir väldigt osäker på vad som kan vara felet, blir det så om processorn är trasig? Har sett lite videor och då verkar ändå datorn starta även fast man inte får någon signal om ni förstår vad jag menar.

Har jag möjligtvis även tagit sönder moderkortet? Den börjar ju lysa lite med sina Rgb-egenskaper men när jag alltså tycker på datorn händer ingenting alls, som att kontakten inte är i.

Jag har kontrollerat så att alla reset och power knappar sitter korrekt i moderkortet.

Någon som vet vad problemet kan vara? Känns ju lite jobbigt att behöva köpa nytt moderkort och processor på grund av min klantighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av betongblock:

Stort tack för alla svar, förstod nästan att det inte skulle gå på garantin men måste ju få drömma lite!

Har suttit och pillat till alla pins och processorn glider ner fint i sin socket. Dock så startar inte datorn alls längre. Jag blir väldigt osäker på vad som kan vara felet, blir det så om processorn är trasig? Har sett lite videor och då verkar ändå datorn starta även fast man inte får någon signal om ni förstår vad jag menar.

Har jag möjligtvis även tagit sönder moderkortet? Den börjar ju lysa lite med sina Rgb-egenskaper men när jag alltså tycker på datorn händer ingenting alls, som att kontakten inte är i.

Jag har kontrollerat så att alla reset och power knappar sitter korrekt i moderkortet.

Någon som vet vad problemet kan vara? Känns ju lite jobbigt att behöva köpa nytt moderkort och processor på grund av min klantighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att montera om hela datorn för det kan ju vara nått glapp som var grundorsaken till problemet, det kan också bero på en dålig nätdel eelelr nån anna komponent så du kan ju prova att starta utan att ha mer än 1 minne grafik och cpu anslutet på moderkortet förutom nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Två knep för att lossa en kylare som sitter som berget.
Värm den, då mjuknar kylpastan.
Rotera kylaren lite försiktigt, fram och tillbaka, så att den lossnar, innan du drar den uppåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Prova att montera om hela datorn för det kan ju vara nått glapp som var grundorsaken till problemet, det kan också bero på en dålig nätdel eelelr nån anna komponent så du kan ju prova att starta utan att ha mer än 1 minne grafik och cpu anslutet på moderkortet förutom nätdelen.

Börjar fundera pä om det är nätaggregatet som inte lirar, tror ni att det kan vara så? Ingenting startar även fast jag bara kopplar in cpu (utan kylare) och gpu. Fast känns lite konstigt att den går från att fungera till att helt inte fungera? Kan jag kolla detta på något enkelt sätt? Att den fungerar alltså.

Känns som att detta kommer att sluta med att jag byter ut hela datorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Satte in ett gammalt moderkort och då går datorn igång så verkar inte vara nätagget..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av betongblock:

Satte in ett gammalt moderkort och då går datorn igång så verkar inte vara nätagget..

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att du bytt moderkort men använder samma cpu, minne, gpu osv som tidigare krånglade eller att du bytt allt och bara testar nätdelen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av betongblock:

Satte in ett gammalt moderkort och då går datorn igång så verkar inte vara nätagget..

Skickades från m.sweclockers.com

Gammalt nätagg? Vilket är det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av betongblock:

Satte in ett gammalt moderkort och då går datorn igång så verkar inte vara nätagget..

Skickades från m.sweclockers.com

Blev det inga skador på moderkortet när du tog bort cpu:n så är det ju stor chans att du kan få ett nytt på garantin. Datorn dog ju som du skrev innan du började meka med den.