Permalänk
Medlem

Hjälp behövs

Hej finns det någon jag kan ringa och hjälpa mig med vad som är fel på min nybyggda dator.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

enklast är bara att skriva direkt vad ditt problem är, större chans att folk kommer ta sin tid att försöka hjälpa dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Krånglar din dator? Behöver du hjälp? Tänker du posta i forumet? Läs detta först https://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-da...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Specificera vad problemet är, startar den?
Har du byggt den själv?
Har du kollat mot moderkortets manual att allt är kopplat rätt?

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Den startar alla fläktar snurrar utom grafikkortet och får ingen bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gbgrape:

Den startar alla fläktar snurrar utom grafikkortet och får ingen bild

Skickades från m.sweclockers.com

Du svarade potentiellt precis på dina egna fråga.

Det blir svårt att hjälpa dig när du inte är specifik exakt med vad som hänt. Vad du gjort i form av felsökning. Vad du har för hårdvara och så vidare

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Har ett rx 580 amd x2600 tuf450 bräda rm750x agg skärm aoc g2590x. Känner på grafikkortet att det är varmt. Datorn är helt nybyggd och har kopplat allt enligt manual på moderkortet. Sitter PCI e 6+2 i grafikkortet och

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gbgrape:
Nu har väl många chassin inbyggda distanser men kan ändå vara bra att nämna eftersom du inte skrivit något om det.

Plocka gärna ut så mycket delar du kan dessutom, testa med bara en minneskrets som du sedan byter (om du har 2 av dom).

En annan ren slarvgrej som man kan missa är ju processorns strömförsörjning dessutom (vissa verkar tydligen lyckas felaktigt forcera PCI-E strömförsörjning in i den dessutom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@gbgrape:
Nu har väl många chassin inbyggda distanser men kan ändå vara bra att nämna eftersom du inte skrivit något om det.

Plocka gärna ut så mycket delar du kan dessutom, testa med bara en minneskrets som du sedan byter (om du har 2 av dom).

En annan ren slarvgrej som man kan missa är ju processorns strömförsörjning dessutom (vissa verkar tydligen lyckas felaktigt forcera PCI-E strömförsörjning in i den dessutom).

+1

Hett tips är att det ofta står cpu på cpu kabeln

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Att en nybyggd dator inte startar som tänkt vid första uppstart är inget att panika över. Det är mycket man kan ha missat. Jag missar fortfarande saker ibland som jag egentligen tycker är självklarheter.
sen finns det ju saker som är dead on arrival men jag har faktiskt varit föfskonad från sådant. CPU-ström är lätt att missa som nämnts tidigare. Ram som inte sitter i ordentligt. Men som sagt... dubbelkolla alla distanser också.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

+1

Hett tips är att det ofta står cpu på cpu kabeln

Kommer inte ihåg riktigt, fast jag hade för mig att det kunde stå ATX12V eller EPS något eller liknande iof

Permalänk
Medlem

@gbgrape:
Tips på en annat slarvfel som vissa gör är att forcera in någon av minneskretsarna åt fel håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kommer inte ihåg riktigt, fast jag hade för mig att det kunde stå ATX12V eller EPS något eller liknande iof

Så länge det inte står ”gissa vilken” så är det väl lugnt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ok plockade ur en ram sticka och nu funkar det, är det bara att sticka i minnet igen när allt är klart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgrape:

Ok plockade ur en ram sticka och nu funkar det, är det bara att sticka i minnet igen när allt är klart?

Skickades från m.sweclockers.com

Det troliga är väl att den är trasig, fast kolla så att den fungerande ramstickan även fungerar i andra minnesplatsen. Du kan naturligtvis också testa med andra stickan på nytt för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen för modermodemet så att du stuckit i RAM-stickorna i rätt slots. Troligen har du haft den ena i fel. Mindre troligt men inte omöjligt, trasig sticka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633