Långtidseffekter av elstötar?

Permalänk
Avstängd

Långtidseffekter av elstötar?

Den förra tråden verkar ha krachat, så jag gör en ny där man slipper föroreningar av en massa gammalt jädra mög som ligger i tråden. (redigt irriterande att folk inte kan hålla sig de aktuella bitarna av en tråd utan hela tiden måste gräva fram och idissla gammal smuts i ställetför att svara på de senaste och aktuella sakfrågorna)

Den relevanta Frågan var alltså vad kan hända om man får en stöt från 230V samt 400V AC och det redan gått ett par timmar.

Vi talar alltså långsiktiga effekter och saker man bör ge akt på om man inte åkte in den första dagen.

Var vänlig och diskutera inte en massa annat i tråden, utan håller till nätspänning och AC och diskutera inte huruvida man skall åka till sjukan eller ej, bara vad som kan hända med kroppen efter att det första dygnet redan har passerat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Omedelbara effekter av strömgenomgång innefattar hjärtarytmi, medvetandeförlust, brännskador, muskelsönderfall, kompartmentsyndrom, njurskada, nervskador och sekundära traumaskador.

Långvariga/fördröjda effekter av strömgenomgång innefattar smärttillstånd, nedsatt muskelfunktion, lokal autonom dysfunktion, nedsatt psykiskt välbefinnande, kognitiva problem, hörselnedsättning och katarakt.

[ http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-ove... ]

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kan dela med mig lite av egen erfarenhet...

Alla kan ju läsa på diverse hälso- och läkarsidor om symptomen som kan förekomma (betoning på kan). Får du en stöt inomhus i relativt torra förhållanden är det troligen inte särskilt farligt om man annars är frisk människa. Dödsolyckorna händer oftast i våta förhållanden om det är en yngre frisk människa som mister livet, eller så faller man t.ex. från stegen och dör av andra skador.

Jag har fått många stötar från vanlig nätspänning, dom som sker i handen eller från hand till fot är obehagliga men har bara varit lite skakis efteråt, och lätt brännskada på hud där strömmen gick in.

Två gånger har jag fått från hand till hand vilket är betydligt farligare och känns också mycket otrevligare. Det är som att få en spark i bröstkorgen så allt trycks in. Då har jag sökt mig till sjukhus på kontroll. De övervakar dig på EKG några timmar, tar blodprov och frågar allmänt hur du mår. Jag har aldrig haft några problem och har fått gå hem efter ca. 6 timmar (kommer ej ihåg exakt), men har definitivt känt mig konstig ännu dagen efter. Det är svårt att beskriva, men man känner sig lite matt och "onormal", som när man håller på att bli sjuk.
Får man en rejäl stöt, speciellt mellan händerna, ska man absolut kolla upp sig, men fast det känns otrevligt behöver det inte vara farligt.

Permalänk
Avstängd

Äntligen börjar det komma in vettiga svar på frågorna!

Fyll gärna på, jag vill som sagt veta då anhöriga till mig (och jag själv) åkt på diverse "kyssar" från elnätet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Vive la liberté!

Kan hända en hel del och ibland svårt att koppla då effekterna kan vara fördröjda 1-2år efter tillbudet, se tabell 1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3771718/