Permalänk
Medlem

När firas Halloween?

När firar vi i Sverige egentligen Halloween med "bus och godis"?
USA firar ju alltid 31 Oktober men redan ikväll är det ju mycket festande och ungar som klär ut sig.

Vi har ju Alla helgons dag som infaller Lördag 4 November och godis tiggande kan tydligen även ske på Fredagen innan alla helgon.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Pga av förvirringen så kommer du se folk fira idag, Tisdag som Usa och sedan Fredag och lördag till veckan så bara ha så kul med alla barn som kommer och vill ha godis.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Pga av förvirringen så kommer du se folk fira idag, Tisdag som Usa och sedan Fredag och lördag till veckan så bara ha så kul med alla barn som kommer och vill ha godis.

Om det är värst på Fredag så kommer jag ta Finlandskryssning för att slippa det.
Vi har ju liksom två tigga godis perioder nu i Sverige Skärtorsdagen och Halloween.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Surströmming är godis som barn inte verkar uppskatta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är nationell helgdag (som i USA) så firar i på helgen som är närmast. Typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eftersom det inte är nationell helgdag (som i USA) så firar i på helgen som är närmast. Typ

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt mycket typ som gör mig förvirrad snackade med en i Norrland som sa att dom faktiskt firar det på Tisdag även om det är jobbdag på Onsdag.
Enklast vore ju om man en gång för alla spikar ett datum där hela landet firar det samtidigt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

När firar vi i Sverige egentligen Halloween med "bus och godis"?
USA firar ju alltid 31 Oktober men redan ikväll är det ju mycket festande och ungar som klär ut sig.

Vi har ju Alla helgons dag som infaller Lördag 4 November och godis tiggande kan tydligen även ske på Fredagen innan alla helgon.

Datum kan jag inte men det är egetligen två datum. Det ena enligt vissa religoner en dag då man ska kunna prata med döda släktingar mm. Det andra datumet är då de döda går igen. Och man försöker blitka dem så de inte ställer till oreda. I dagens läge har i sverige vissa fattat skillnaden mellan de, båda. dinns ett klasisk klipp då de frågar en jävulsdyrkara. (inte satanist) vad som är det bäste med halowen. Svaraet var de firar med oss men de fattar inte varför.

Idag tänker inte folk på anledningen. Det är mer en kul grej och pengar in i kassan för företag. Men ursprunget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har det inte alltid varit sista lördagen i oktober?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Surströmming är godis som barn inte verkar uppskatta

Off:
Tur att jag är min mamma och pappas barn då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kan inte föräldrar köpa godis till sina egna barn istället? Annars så kan de kanske sätta sina barn bredvid tiggarna vid ICA...

Vi kanske kan nöja oss med våra Svenska traditioner och skita i de utländska som Handeln hittar på för att tjänar pengar... Jävla fasoner att skicka ut sina kids att tigga. Barnen skiter i traditionerna, de vill bara få godis...

Edit: Ja, jag är gammal grinig gubbe...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Kan inte föräldrar köpa godis till sina egna barn istället? Annars så kan de kanske sätta sina barn bredvid tiggarna vid ICA...

Vi kanske kan nöja oss med våra Svenska traditioner och skita i de utländska som Handeln hittar på för att tjänar pengar... Jävla fasoner att skicka ut sina kids att tigga. Barnen skiter i traditionerna, de vill bara få godis...

Edit: Ja, jag är gammal grinig gubbe...

Godiset är ju nästan gratis så det är nog inte det de tjänar pengar på utan utsmyckningar, dräkter och liknade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kan inte föräldrar köpa godis till sina egna barn istället? Annars så kan de kanske sätta sina barn bredvid tiggarna vid ICA...

Vi kanske kan nöja oss med våra Svenska traditioner och skita i de utländska som Handeln hittar på för att tjänar pengar... Jävla fasoner att skicka ut sina kids att tigga. Barnen skiter i traditionerna, de vill bara få godis...

Edit: Ja, jag är gammal grinig gubbe...

Eller införa nån form av tecken som visar att "huset" tycker det är ok och låta oss andra vara som inte har dekorerat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om det är värst på Fredag så kommer jag ta Finlandskryssning för att slippa det.
Vi har ju liksom två tigga godis perioder nu i Sverige Skärtorsdagen och Halloween.

Har aldrig sett någon tigga godis kring påsk, faktiskt inte sett någon kring "Halloween" på 9år heller.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Godiset är ju nästan gratis så det är nog inte det de tjänar pengar på utan utsmyckningar, dräkter och liknade.

Ja precis, men det är handeln som har startat den Amerikanska Halloween här i Sverige i ett hopp att tjäna pengar. Kidsen som knackar på dörren här där jag bor har sällan några köpta kostymer utan det är hemmagjorda.

Jag är väldigt avogt inställd till denna #tradition" då jag har många döda i min familj (syster, bror, far osv.). Halloween hedrar inte dem utan jag ser det som de skändar dem. Det är så jag ser på det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har aldrig sett någon tigga godis kring påsk, faktiskt inte sett någon kring "Halloween" på 9år heller.

Då har du tur

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Gjorde lite utforskningar på Wikipedia
Enligt Wikipedia verkar Halloween vara någon blandning mellan Nordiska Höstblot och Brittiska Samhain.

Citat:

Halloween anses av vissa ha uppstått i samband med kelternas kontakt med vikingarna. När vikingarna kom till Storbritannien och Irland hade de med sig sina traditioner och sedvänjor så som höstblot. Eftersom vikingarna kom att bli den härskande klassen under flera hundra år i vissa områden av de brittiska öarna är det högst troligt att vikingarnas kultur påverkade kelterna så pass mycket att de anammade delar av den. Den keltiska högtiden Samhain har stora likheter med vikingarnas höstblot.

Citat:

Samhain är en keltisk skördefest där man firade sommarens slut, och som ofta ses som det keltiska nyåret. Man trodde att gränsen mellan vår värld och de dödas värld var som tunnast under denna tid. Festen började den 31 oktober.

Samhain är också den viktigaste wiccanska högtiden, och är tillägnad de dödas själar. Denna högtid är den första av de åtta i det wiccanska året.

I dag firas halloween samma dag som samhain. Den kristna högtiden allhelgonadagen äger rum 1 november och liknar samhain.

Citat:

Höstblot eller höstdagjämningsblot är ett blot inom nordisk religion, vilket firas vid höstdagjämningen i slutet av september för att ta farväl av det ljusa halvåret och hälsa mörkrets och höstens ankomst. Höstblotet kan riktas till Sunna, Oden eller Freja. Kombineras höstblotet med ett skördeblot kan man även rikta sig till skördegudar som Frej och Tor för att tacka för det som varit.

Höstjämningsblot innefattar även att man välkomnar den mörka delen av året tydligare än tidigare eftersom efter jämningen så är natten, den mörka delen av dygnet längre än den ljusa. Detta innebär att man hälsar gudar såsom Skade, Ull och ibland Höder välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Eller införa nån form av tecken som visar att "huset" tycker det är ok och låta oss andra vara som inte har dekorerat.

Man brukar ju ställa en pumpa utanför om man inte har något emot besök, men det kanske inte är alla som vet om eller anammar detta.

Jag tycker att halloween är kul, oavsett hur eller varför den existerar i Sverige. Vore ju riktigt mysigt om det blev som i USA där man kan se ett helt kvarter krylla med utklädda barn.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har aldrig sett någon tigga godis kring påsk, faktiskt inte sett någon kring "Halloween" på 9år heller.

Det har jag, Trodde det var grannen som ringde på. Låg och sov, öppnade nyvaken i kalingar. de värkade inte reakera, en anna gjorde det däremot. Ordet pinsamt fick en ny innebörd. Barnen verkade däremot inte reagera. Bott hör snart 16år. Öppar inte utan att kolla längre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Man brukar ju ställa en pumpa utanför om man inte har något emot besök, men det kanske inte är alla som vet om eller anammar detta.

Jag tror det är nå liknande i USA att ungarna inte går till hus som ej är dekorerat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Då har du tur

Ser det inte så farligt om nå ungar kommer förbi, men har inget ett ge eftersom efterfrågan verkar vara 0:-

http://nsd.se/nyheter/lulea/experten-da-far-barnen-fira-hallo...

Även "experter" kan inte spika en dag

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

haha håller med är förvirring.

Vad jag märkt så kommer det ungar 2 olika helger.

Skulle vara bäst om dagen var spikad till den 31 och vi fick en extra helgdag om man nu ska alltid härma USA!
Fast då tar man väl bort nån gammal helgdag, kommer ihåg kristi himmelfärd var en storhelg som gjordes om till "standard helg" på nationaldagen. Storhelg = bättre betalt än standard helg. Vilket var lite förjävligt, mest för att dom ändrade det till standard helg! Förstår inte varför nationaldagen inte kunde bli storhelg istället när man nu ändrar och byter så ska det vara samma villkor.....

Dom som tjänar på det här är ju affärerna!

Sen har vissa ungar ingen respekt med bus heller och gör ren skadegörelse, har själv dock inte råkat ut för det. Men man tänker ju på det ifall ungar blir sura om man inte öppnar dörren eller ens är hemma vid tillfället.

Permalänk
Avstängd

Jag var ganska anti halloween tidigare, tyckte mest det var ett kommersiellt jippo hitdraget av handlare som ville tjäna pengar, men jag har i viss mån bytt åsikt idag. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför men det handlar väl mycket om att hösten är mörk och kall så det är trevligt med en helg där man kan pyssla lite och ha det mysigt liksom.

Sen är ju själva traditionerna lite roligare än de flesta andra helger vi har. Klä ut sig är ju roligt och att få klä ut sig till vad som helst är ju roligare än att klä ut sig till påskkäring exempelvis. Dekorera med ljuslyktor och liknande är trevligt när det är mörkt och av någon anledning känns det lite mindre tacky och mer mysigt med de orangea ljusen nu än julens vita och röda ljus liksom. Julen är också väldigt mycket barnens högtid medan Halloween har olika aspekter som är kul för olika åldrar. Barnen kan klä ut sig och tigga godis, äldre barn kan försöka skrämma upp varandra med spökhistorier och så, tonåringar kan busa och klä ut sig, lite äldre har fester att gå på utklädda och ännu äldre klär ut sina barn, dekorerar och delar ut godis till de som ringer på typ.

Permalänk
Medlem

Lånar denna gamla tråd , för nu har det BÖRJAT IGEN!!!!
När samma ungar knackar på ens dörr 3 gånger och tigger godis! Ja då har det gått för långt!
Ska köpa hem godis från buttericks imorgon
https://www.buttericks.se/skamtartiklar/skamtkarameller

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Jag har inga problem med att folk vill fira den 31 oktober, då kanske man till och med får litet godis. Den 4e november kommer jag däremot troligen att behöva bikt och botgöring för våldsamt beteende på helgade dagar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Spelar ingen roll. Alla helgons dag är ju egentligen alltid 1 november, men Sverige ändrade det 1953 till närmaste lördagen.

Permalänk
Avstängd

Jag firar högtider när de är, inte dit de flyttats. Ett jädra ljus blir det i allafall på kyrkogården om jag kommer till stan... Det är en principfråga!

Fram till den 31 bjuds det i allafall på smörkola hos mig.

Sedan har jag ju en mycket bättre ide om vad jag tänker göra på helgen...
(Tror jag börjar hos motorcykel klubben, där är det ju rätt många så de borde nog kunna dela ut en heldel... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Batman och Spiderman skall ju vara goda, finns betydligt mer skräckinjagande figurer när man vill klä ut sig till Halloween.