Telia överklagar dom om att blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem

Filmbolagen skulle ju kanske sluta med denna häxjakt och fokusera på att faktiskt på riktigt eliminera piratkopieringen genom att erbjuda bättre alternativ som är lagliga?

Netflix och andra streamingtjänster har ju liksom löst problemet egentligen. Men eftersom det tar sån jäkla tid mellan bio och streaming av en film tröttnar ju vissa och laddar ner istället...det enda som håller tillbaka tjänsterna tror jag spontant. Och kanske att alla ska starta egna tjänster man ska punga ut en hundralapp för i månaden...snart ser man inte skogen för alla träd liksom.

Så mjölka blu-rays lite mindre och se till att tiden mellan biopremiär till streaming-premiär minskar ordentligt och försök att inte starta 3670 olika tjänster samt se till att det går att se sakerna överallt också utan en massa dryga regionslåsningar och sånt trams.

Då självdör nog piratkopiering av filmer rätt snabbt till en nivå de helt kan ignorera. Det är kanske t.om redan på den nivån men eftersom de gör saker som detta mot Telia utgår jag från att de verkligen inte tycker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så Patent- och marknadsdomstolen tycker inte att nät neutralitet gäller när dom stora filmbolagen gnäller?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Philippk:

Jag menar, varför motsatte dom sig inte lite tidigare? Innan domslutet besluttogs? Känns som borde ropat mer högt då istället?

?
Det här låter lite tokigt (om jag förstått dig rätt).
Det är väl just för att Telia motsatt sig att frivilligt blockera piratebay som fallet hamnade i domstol. Hade Telia gått med på kraven så hade det aldrig blivit ett rättsfall av det här. Det är per definition motstånd att inte ge med sig utan att låta dena andra parten ta ett fall som detta till rättslig prövning.
Däremot kan man inte motsätta sig en rättslig process om andra parten kräver det och det finns grund till prövning. Den sitsen kan man inte vråla sig ur...

Vad Telia sedan kan göra är att överklaga beslutet. Och det är precis vad de har gjort också.

Eller har jag missförstått din poäng kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag ser hellre att Telia överklagar till högre instans än att filtrera trafik efter godkänd eller inte även om det endast vore svartlistningar i en DNS.
Bit för bit så kommer fler och fler sidor blockeras, vore bättre om de som bryter mot lagen lagförs istället för verktyget.
Vad blir det nästa gång?

vpn

Permalänk
Testpilot

Det som jag inte förstår i slutändan egentligen, det är hur Bahnhof är den enda med "idén" om att spara loggfiler i endast 24 timmar (eventuellt mindre), erbjuda VPN genom en stiftelse och ignorera Sveriges lagar/"tycken" & gå efter EU's beslut?

Vad stoppar t.ex. Telia från att göra samma sak?
Är det för att dom är delvis statliga eller något annat jag missat?
Vet att Telia inte bara är störst i Sverige utan har en stor marknad utanför Sverige, så pass stor att dom kan muta ledare i länder - Så dom spelar ju helt klart ett maktspel som utgör mer än att bara lämna över IP-adresser till Hollywood o.s.v.

Relaterade artiklar/källor:
https://www.svt.se/nyheter/huvudfigurerna-i-telia-sonera-affa...
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/03/07/bahnho...
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/04/17/domsto...
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/12/21/datala...

Jag använder själv just Bahnhof och känner mig rätt trygg med dom, inte för att jag är ute och hänger på SilkRoad eller något sådant, utan mest för att jag 'vet' att inte någon kostymnisse sitter på 90.e våningen i New York och begär ut IP-listor & skickar kravbrev på måfå och ser vad som fastnar.

Känns som att dom har en stabil och sund inställning till nätneutralitet och respekterar rätten till privatliv.
Jag är inte så naïv att jag tror dom gör allt detta av välvilja direkt då det i slutändan rör sig om ett företag, men även om detta är en PR-sak för dom så gynnar det mig som slutkund något otroligt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Lite roligt att kraven kommer från bolag som Telia ”formellt” köpt upp. Det ska bara godkännas av konkurrensverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När man ändå skall ge sig på tjänsteleverantörer, varför inte förbjuda post nord att leverera brev/paket till Baltikum med argumentet att "det går så mycket stöldgods den vägen".
Skulle det skapa lite rubriker?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

utan fildelning så hade vi inte haft tjänster som spotify och netflix. Torrentsidor har främjat ett bättre digitalt utbud.
Skickades från m.sweclockers.com

Och hur hade det sett ut om de inte bekämpat piratkopiering då? Kanske det inte funnits Spotify eller Netflix då heller....

Sen tycker jag det är irrelevant i hur vida det är rätt eller fel med pirattorrent-verksamhet. Var också för piratkopiering, tills de började driva sidor i vinstsyfte med pängartvätt och skattebrott som efterföljd, som i princip alla publika torrentsidor sysslar med. De blir rika på en illegal verksamhet som förstör för andra, tycker iaf jag är fel.

Läs fup för tpb och swefilm målen, rätt tydligt vilken deras motivation var....

Permalänk
Medlem

Något som retar mig lite extra är en väldigt kortfattade historia från 2005.

Wallander (TV4) hade spelat klart en scen utanför Ystad där de fått låna militärutrustning varav bland annat en del sjukvårdstält. Hemvärnet hade varit på plats och varit statister under inspelningen.

Samtidigt gjorde jag militärtjänstgöring och hade legat i fält hela veckan vid Enköping (om jag inte missminner mig) och såg fram emot permissionen över helgen. Men på väg hem dirigerades bussen om, mot Ystad...

Vi blev informerade om att vi skulle hjälpa till och i utbyte få vara statister i inspelningen. Väl på plats satt vi dock bara och väntade på att de skulle bli klara i över en timme för att sedan användas som arbetshästar för att städa upp och plocka undan utrustning som vi varken använt oss av själva i utbildningen eller som är en del av vår utbildning.

Vi kände oss lagom utnyttjade... Vi kallade allt sånt vi gjorde för grå arbetskraft. Det som inte ingick i vår utbildning men där vi utnyttjats för att vi är billiga. 66 kronor om dagen hade vi och 0 kr i OB och 0 kr i övertid. För den pengen ägde Försvarsmakten oss och att tvingas hjälpa företag som TV4 när de nu skiter på människors frihet skaver lite smått.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kan tolka beslutet på olika sätt. Gör de t. ex bara en enkel DNS-blockering så kan de sägas ha fullföljt åläggandet utan att det drabbar de som vet hur man tar sig runt en sådan enkel spärr, men de kan ju också välja att införa blockeringar som är betydligt mer svårforcerade än att bara byta DNS.

De kan ta en sida ur Bahnhofs bok, som gång på gång på gång på gång tillgodosett sina kunders behov genom att antingen tvärvägra att följa PTS beslut eller följa dem på ett sådant sätt att de egentligen ger dem fingret (tänker då på IPRED, Datalagringsdirektivet, LEK osv) så visst finns det absolut olika grepp Telia nu kan ta för att visa att det är sina kunder de vurmar för och inte Filmskojarbolagen.

Jag förstår, bra förklarat!

Permalänk
Medlem

Tar emot att säga att telia gör något bra men oavsett anledning så försvarar de iaf internet här.

Permalänk

Bra Telia!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Tack för det Telia. Internet ska vara fri! Det skapar nya lösningar och bättre priser.
Jag kan ladda allt vad jag vill men betalar för spotify+netflix+youtube för att det är prisvärt.
Ge folk bra priser och alternativ så betalar de flesta. Den andelen som inte betalar kommer ändå inte att göra det vare sig de kan ladda ner genom pirat siter eller ej. Det fattar inte tomtenissarna.
Sen kan man alltid gå runt om man ni ger sig på det...

Permalänk
Avstängd

Klart Telia ser till sina egna intressen och inte vill gå med på detta så länge inte alla gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klart Telia ser till sina egna intressen och inte vill gå med på detta så länge inte alla gör det.

Vilka intressen är detta?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Vilka intressen är detta?

Att behålla sina kunder?

Permalänk
Medlem

Kan någon som är insatt förklara för mej snabbt vem/vad/hur som bestämmer att en fildelningssajt är olaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Att behålla sina kunder?

Ah, ja Jo det förstår jsg. Trodde att det var något annat som syftadesm 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Telia och andra större företag har också möjlighet att förespråka mot censur.
Där skulle jag vilja se att de agerar.
Bahnhof har verkligen visat att de är på sina kunders sida.

Som sagt. Censurering kommer missbrukas.
Se bara hur världen förändrats efter 9/11 och hur de regler som var till för att skydda mot riktig terrorism mer eller mindre terroriserar folk dagligen.

Problemet är uppenbarligen inte så stort.
Underhållningsbranchen har finfina dagar.
Kom tillbaka om det blir rejäla problem.

Annars kan vi kanske prioritera medborgarna och deras rättigheter över special-ekonomiska intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Filmbolagen skulle ju kanske sluta med denna häxjakt och fokusera på att faktiskt på riktigt eliminera piratkopieringen genom att erbjuda bättre alternativ som är lagliga?

Netflix och andra streamingtjänster har ju liksom löst problemet egentligen. Men eftersom det tar sån jäkla tid mellan bio och streaming av en film tröttnar ju vissa och laddar ner istället...det enda som håller tillbaka tjänsterna tror jag spontant. Och kanske att alla ska starta egna tjänster man ska punga ut en hundralapp för i månaden...snart ser man inte skogen för alla träd liksom.

Så mjölka blu-rays lite mindre och se till att tiden mellan biopremiär till streaming-premiär minskar ordentligt och försök att inte starta 3670 olika tjänster samt se till att det går att se sakerna överallt också utan en massa dryga regionslåsningar och sånt trams.

Då självdör nog piratkopiering av filmer rätt snabbt till en nivå de helt kan ignorera. Det är kanske t.om redan på den nivån men eftersom de gör saker som detta mot Telia utgår jag från att de verkligen inte tycker det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du antyder är ju snarare att en del inte är beredda att betala nämnvärt mycket när de istället kan piratkopiera.

Nuförtiden släpps filmer ofta för digitalt köp tidigare än de fysiska kopiorna. Filmerna finns alltså enkelt tillgängliga så tidigt som det går efter biopremiären (det finns naturligtvis avtal med biograferna om att inte släppa hemversioner förrän en viss tid senare), så om man då väljer att piratkopiera handlar det då snarast om att inte vilja betala när det finns gratis.