Tradera AB förlorade mot mig hos ARN gällande deras avtalsregler vid Tvist

Permalänk
Medlem

Tradera AB förlorade mot mig hos ARN gällande deras avtalsregler vid Tvist

Skriver sällan men läser forumet dagligen.

Kortfattat: Traderas avtal vid en tvist om en köpare väljer oförsäkrad leverans av en köpt produkt där Tradera kräver säljare tillbaka på pengar får ett nej av ARN om varan som i mitt fall försvunnit.

Ärendet handlar det om att jag sålde en vara på Tradera där jag erbjöd två automatiska fraktavgifter.

Vanlig A-post med Postnord och alternativ med Schenker som är både spårbart och försäkrat. Plus skriver jag med i mina auktioner att köparen kan själv välja annat ombud eller annan tjänst om så önskas.

Köparen valde vanlig A-post och brevet hade öppnats på Postnord där innehållet hade försvunnit. Köparen valde att anmäla en tvist till Tradera och använde betallösningen Paypal. Köparen hade inte kontaktat mig utan jag fick ett meddelande från Tradera med utebliven leverans "tvist".

Jag kontaktade köparen som då förklarade till mig via epost att han fick en tom kartong och ville ha sina pengar. Jag uppmanade köparen att polisanmäla men vägrade. Tradera krävde mig på pengar och godtog inte min förklaring om att jag inte kan stå ansvarig för utebliven leverans om en köparen väljer vanlig A-post som inte försäkrad eller spårbar.

Jag kontaktade även Postnord och fick information från deras handläggare som jobbar med reklamationer att mottagaren måste reklamera samt polisanmäla i denna händelse. Men eftersom köparen valde leverans utan försäkring finns inget dom kan göra. Anledningen är att annars skulle bedrägerierna öka mot Postnord. Folk skickar paket fulla med trams för att sedan hävda trasiga varor som aldrig hade skickats för att få ut pengar. Postnord hade även kontaktat köparen och förklarat att han ska kontakta dom med ett ärendenummer vilket köparen vägrade.

Tradera anser att säljaren ska alltid bevis att leverans har skett och det som har skickats överensstämmer samt ifall det har blivit "fel" ska alltid säljaren reklamera mot ombudet i detta fall Postnord. Postnord förklarade att det är alltid mottagaren. Eftersom den som skickar vet inte vilket skick varan kommer fram i. Vilket säger sig självt är omöjligt om man inte överlämnar ett paket personligt.

Det betyder kortfattat att samtliga auktioner på Tradera som går under Traderas betallösning med automatiskt ifyllda fraktavgifter (du måste ha en avgift) är i risk för att bli bedragna. Eftersom Tradera använder Paypal som ett alternativ i sin betallösning.

En person kan då köpa t.ex. ta en cpu, frakt 18 kr (det finns folk som säljer dyra saker utan spårbart - varför är en annan diskussion men det förekommer rätt vanligen). Köparen betalar med Paypal får varan och anmäler tvist mot Tradera. Säljaren kan inte bevis att varan skickats och blir av med både vara samt pengar. Enkelt recept på bedrägerier och Tradera bryr sig inte.

Jag framförde det till ARN som slår ner på Traderas avtalsregler i mål, Änr 2018-03312.

Tradera följer ARNs beslut se inlägg längre ner för detaljer.

Kan klistra in en wall of text om ni är intresserade av att läsa ARNs hela bedömning.

Edit: Korrigerat stavfel

Edit 2: La till vid förfrågan från forummedlem om Tradera följer ARNs beslut i texten.

Korrigerat stavfel och förtydligat texten lite. Ber om ursäkt. La till att Tradera följer ARNs beslut.
Permalänk
Medlem

Även om jag inte använder tradera eller säljer grejer på nätet så tackar jag för informationen, det var intressant. Och kan vara bra att ha med sig i framtiden om man handlar på nätet och ska välja fraktalternativ.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Komplicerat med tre parter i tvisten.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå texten, är du säljaren eller advokat/liknande?

"Jag kontaktade säljaren som då förklarade till mig via epost att han fick en tom kartong och ville ha sina pengar. Jag uppmanade säljaren [...]"

Permalänk
Avstängd

Tradera är ju dumma i huvudet.
Jävligt bra att du stod på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Har lite svårt att förstå texten, är du säljaren eller advokat/liknande?

"Jag kontaktade säljaren som då förklarade till mig via epost att han fick en tom kartong och ville ha sina pengar. Jag uppmanade säljaren [...]"

Är säljaren

Ber om ursäkt för syftningsfelet. Ingen advokat eller liknande.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning.

Sånna här saker som gör att jag inte fraktar längre (inte för att jag behöver göra det ofta).
Säljer lokalt annars säljer jag inte alls.

Permalänk
Medlem

Kommer Tradera att följa ARNs beslut då? Det är ju valfritt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kommer Tradera att följa ARNs beslut då? Det är ju valfritt.

Tack för att du poängterade det!

Ska förtydliga det i första inlägget. Tradera följer ARNs beslut och jag har blivit återbetalad nästan hela summan. Jag använder tjänsten fortfarande och de har då valt att makulera en innestående faktura jag har hos dom med dialog med mig först, vilket jag tycker är en bra kompromiss. Mellanskillnaden har dom kvar och kan reducera det på min kommande fakturering till mig.

Jag ser inga skäl till att Tradera inte skulle fullfölja hela vägen. Vi har båda det på dokumentation sinsemellan varandra att det är en smidig lösning på för båda parter.

Permalänk
Medlem

Jag köper/säljer helt enkelt inte saker med privatpersoner på distans av den anledningen. Allt begagnat jag köpt och sålt har varit face2face och med Swish, accepterar inget annat.

Permalänk
Medlem

Hoppas Tradera/Paypal ersätter köparen bara, varför ska de annars ha köparskydd? Eftersom det handlar om ARN är du alltså en privat säljare?

Permalänk
Medlem

Köparen står skadelös eftersom vid en vinst vid tvist får köparen tillbaka pengarna den hade lagt ut för produkten och frakten.

Den summan krävs då av säljaren (mig). Jag är en privat säljare.

Permalänk
Medlem

Så för att förtydliga, köparen vann själva Tradera-tvisten, och du fick stå för den kostnaden? Och sedan vann du ARN-tvisten och fick tillbaka pengarna (av Tradera), och i slutändan fick alltså Tradera bekosta den försvunna leveransen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Köparen står skadelös eftersom vid en vinst vid tvist får köparen tillbaka pengarna den hade lagt ut för produkten och frakten.

Den summan krävs då av säljaren (mig). Jag är en privat säljare.

Alltså i praktiken att du täcks av säljarskyddet som du borde ha gjort från början

Skrivet av L'ombra:

Så för att förtydliga, köparen vann själva Tradera-tvisten, och du fick stå för den kostnaden? Och sedan vann du ARN-tvisten och fick tillbaka pengarna, och i slutändan fick alltså Tradera bekosta den försvunna leveransen?

Paypal som står för säljar- och köparskydd, när du använder Paypal som betalningsmetod. Paypal som äger Tradera dock. Klarna som får stå för det hela om de används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Så för att förtydliga, köparen vann själva Tradera-tvisten, och du fick stå för den kostnaden? Och sedan vann du ARN-tvisten och fick tillbaka pengarna (av Tradera), och i slutändan fick alltså Tradera bekosta den försvunna leveransen?

Precis, köparen vann tvisten för att Tradera ansåg jag inte fullföljt deras avtal. Den summan återbetalas till köparen via Paypal (Traderas betallösning). Men den summan krävs i sin tur på mig för att Traderas köparskydd bygger på att fakturera motparten i detta fall mig som säljare för beloppet som det tvistade föremålet sålts för plus frakt.

Så jag blir av med både vara och pengar för att köparen inte ville ha en försäkrad och spårbar försändelse.

Avtalet är formulerat på sådant vis att du vid en tvist som i mitt fall kan omöjligen vinnas. Därför jag tog exemplet med att köpa en cpu i första inlägget. Därför tog jag det till ARN och fick rätt att det är oskäligt.

Permalänk
Medlem

I 99% av fallen är det säljaren som begår bedrägerierna, att skylla på posten i dessa lägen tycker jag är oseriöst.

Permalänk
Medlem

Låter som ett bedrägeri försök av köparen, eftersom han erkänner att han fått produkten, men att bara kartongen dök upp, sen att han vägrar polisanmäla talar sitt tydliga språk.

Jag hoppas att Tradera kräver tillbaks pengarna av köparen, dels för köparen själv valde att få paketet skickat utan försäkring, och dels för att hen vägrar göra en polisanmälan.

Men bra att någon fått detta provat, så det ska du ha cred för @ComeradJenko
Traderas regler var ju helt åt helvete och jag hoppas verkligen att dom har skrivit om dom.

Får man fråga vad du sålde?

*
Redovisa gärna hela texten från Allmänna reklamationsnämnden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@ComeradJenko: Måste bara säga jävligt bra jobbat att ta kampen med ARN och hela köret.
Var själv inne på det spåret en gång men hade fan inte orken alltså.

Mitt fall gällde nedan:

Vad tror ni bindningstiden är på detta abonnemang?
Just det, 12 månader!
Jättelogiskt va?

Bad i praktiken Telenor (då Bredbandsbolaget) dra åt helv* och de har permanent tappat mig som kund.

Permalänk
Medlem

@ComeradJenko: Säljarskyddet betyder dock att de inte ska ta pengarna från säljaren om säljaren faktiskt skickat varan, men o andra sidan tror jag inte man kvalificerar sig för säljarskyddet om man skickar icke spårbart brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

@Alexjenko: Måste bara säga jävligt bra jobbat att ta kampen med ARN och hela köret.
Var själv inne på det spåret en gång men hade fan inte orken alltså.

Mitt fall gällde nedan:
http://i.imgur.com/SB8GJaN.png

Vad tror ni bindningstiden är på detta abonnemang?
Just det, 12 månader!
Jättelogiskt va?

Bad i praktiken Telenor (då Bredbandsbolaget) dra åt helv* och de har permanent tappat mig som kund.

Fler borde anmäla till ARN, det är faktiskt inte så svårt att få rätt som privatperson mot stora företag.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Köparen behöver bara uppfylla Paypals villkor för köparskydd. Köparskydd betyder inte att säljaren får stå för notan, det är bara i de fallen köparen inte uppfyller villkoren för säljarskyddet.

Permalänk

Enda tradera används till av mig är att skicka stort skitbilligt till vänner..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Låter som ett bedrägeri försök av köparen, eftersom han erkänner att han fått produkten, men att bara kartongen dök upp, sen att han vägrar polisanmäla talar sitt tydliga språk.

Jag hoppas att Tradera kräver tillbaks pengarna av köparen, dels för köparen själv valde att få paketet skickat utan försäkring, och dels för att hen vägrar göra en polisanmälan.

Men bra att någon fått detta provat, så det ska du ha cred för @Alexjenko
Traderas regler var ju helt åt helvete och jag hoppas verkligen att dom har skrivit om dom.

Får man fråga vad du sålde?

*
Redovisa gärna hela texten från Allmänna reklamationsnämnden.

Jag var även inne på bedrägerispåret som en normal reaktion på situationen just eftersom i min värld märkliga inställningen till att vägra polisanmäla och kontakta Postnord som dom önskat.

Men samtidigt vill jag inte anklaga någon för något utan att vara 100 % säker. Det som gjorde i min värld hela förloppet märkligare var att Postnord kontaktade mig efter att Tradera avgjorde tvisten (en annan handläggare) där dom uppger att dom levererat varan till köparen. Men att försändelsen hade packats om hos Postnord och därför ville dom komma i kontakt med köparen som vägrade bemöta dom. Detta fick jag veta som sagt i efterhand medan jag hade dialog med Postnord innan jag framförde mitt ärende till ARN.

Jag kontaktade säljaren som uppgav att han mottagit en ny försändelse från Postnord men nu var den inkomplett. Eftersom köparen fått tillbaka sina pengar och jag hade en kvarvarande skuld mot Tradera valde jag att få det som var kvar skickat tillbaka till mig av köparen. Det betalade jag för att köparen skulle skicka.

Oavsett händelse oavsett om köparen fick alla delar eller inte är frågan i fokus Traderas avtal och krav som ställts mot mig som säljare. Jag kontaktade tradera igen med informationen jag fått från Postnord men dom vägrade bemöta att även Postnord intyga att varan levererades. Tvisten var avgjord.

Med det sagt kände jag att ARN var rätt väg att gå. Jag sålde en Philips Hue Brygga helt ny oanvänd komplett med sina tillbehör.

Jag är inte hemma nu men så fort jag kommer hem kan jag klistra in texten från ARN som önskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

@Alexjenko: Måste bara säga jävligt bra jobbat att ta kampen med ARN och hela köret.
Var själv inne på det spåret en gång men hade fan inte orken alltså.

Mitt fall gällde nedan:
http://i.imgur.com/SB8GJaN.png

Vad tror ni bindningstiden är på detta abonnemang?
Just det, 12 månader!
Jättelogiskt va?

Bad i praktiken Telenor (då Bredbandsbolaget) dra åt helv* och de har permanent tappat mig som kund.

Jag gissar att bindningstiden är vad som stod i det avtal som du skrev under/godkände. Sen är det väl möjligt att det förekommit bedräglig marknadsföring också från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

@Alexjenko: Måste bara säga jävligt bra jobbat att ta kampen med ARN och hela köret.
Var själv inne på det spåret en gång men hade fan inte orken alltså.

Mitt fall gällde nedan:
http://i.imgur.com/SB8GJaN.png

Vad tror ni bindningstiden är på detta abonnemang?
Just det, 12 månader!
Jättelogiskt va?

Bad i praktiken Telenor (då Bredbandsbolaget) dra åt helv* och de har permanent tappat mig som kund.

Var med om det där erbjudandet. Med "rabatter för långvarig kund" drog det ner det till 49kr månaden under 6 månader. Därefter OM man ringde in och sade upp inom 6 månader så skulle man återgå till sitt tidigare utbud. Så jag gjorde det redan nästa dag. De sa ok, då kommer du gå tillbaka till ditt ursprungöiga utbud "detta datum". Tiden gick ut men hade kvar kanalerna. Ringde igen. De skulle lösa det. Gick en månad till, allt var kvar (nu 149kr månaden) ringde igen...nu hade jag tydligen 12 månaders bindningstid. Stod som i ditt fall 0 månader på mina sidor. Bad dem dra och sade upp allt. Kommer fortsätta att rekommendera alla jag känner att hålla sig borta från telenor.

Edit: bad dem för övrigt kolla med tjejen som erbjöd mig tjänsten. Men hon jobbade inte kvar. Och hade slagit av inspelningen av avtalet när mina "rabatter för trogen kund" lästes upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Inaktiv

Om köparen är ute efter att få varan utan att betala för sig så är det självklart att denna inte vill göra en polisanmälan. Något rimligt alternativ till att inte vilja göra polisanmälan kan jag ej komma på.

Angående ARN så gäller väl enbart mellan företag och privatpersoner?Där det i detta fall finns två privatpersoner iblandade och det är en tvist mellan dem.

I ditt fall det finns 4 st parter inblandade.
1: Säljaren.
2: Köparen
3: Tradera
4: Postnord

En produkt har försvunnit och någon kommer förlora det värde den har, jag ser det ej självklart vem.
Att Tradera inte kan få ut deras säljavgift kan man förstå att ARN säger, men anser ARN att tradera även ska stå för hela värdet som produkten såldes för? Så om en produkt säljs för 20 000kr, tradera får väl runt 160kr för att sälja(om jag ej kollade fel). Så ska tradera betala tillbaka 20 000kr till köparen om innehållet på paketet påstås vara tomt vid leverans?
Det känns konstigt så jag måste nog missförstå något.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Tradera har ett intresse av att hålla både säljare och köpare skadeslösa så de har sina utfästelser gentemot var och en.
Det de förlorar på enskilda bedrägerier får de antagligen ut på att fler vågar använda tjänsten.

Permalänk
Medlem

För övrigt positivt att de följer ARNs beslut.
Det är det inte alla som gör.

Permalänk
Medlem

@ComeradJenko: "Postnord förklarade att det är alltid mottagaren. Eftersom den som skickar vet inte vilket skick varan kommer fram i. Vilket säger sig självt är omöjligt om man inte överlämnar ett paket personligt."

Till att börja med, starkt jobbat att du orkade bevisa din oskuld!
Sen, citatet ovan... Om postnord tappar bort paketet får inte mottagaren reklamera även om jag som mottagare betalat fraktavgiften. Snacka om att göra allt de kan för att vara besvärliga!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nämndens beslut
Nämnden rekommenderar Tradera.com / Tradera Sweden AB att snarast betala 391 kr till A....... Övriga krav avslås.

Anmälarens krav
A..... begär att Tradera.com / Tradera Sweden AB ska betala 896 kr till honom

A..... sålde en vara på Tradera till en privatperson där Tradera agerade mellanhand vid betalningen. Köparen valde det billigaste fraktalternativet, A-post för 42 kr, trots att spårbara frakttjänster fanns att välja. Efter köpet vände sig köparen till Tradera och påstod att han mottagit en tom låda. Tradera ansåg att säljaren måste bevisa att köparen får den köpta varan och krävde bevisning i form av t.ex. försändelse-ID för transporten. Tradera betalade tillbaka pengarna till köparen, hänvisade A..... till att reklamera mot PostNord och krävde att han skulle återbetala vad han fått för försäljningen. PostNord har meddelat att mottagaren av en påstått tom eller skadad försändelse måste polisanmäla. Köparen vägrade att polisanmäla. Köparen fick i efterhand en del av varan från PostNord, men hävdade att ytterligare delar saknades. PostNord sa att de hade packat om varan och bett köparen kontakta dem, vilket han inte hade gjort. A... bad köparen skicka tillbaka delen till honom, så nu har han fått tillbaka en tredjedel av den vara han sålde.

Han har uppfyllt sin del av prestationen och kan inte ta risken för försändelser när köpare väljer fraktalternativet A-post.
Han har förlorat både vara och pengar. Traderas avtalsvillkor är oskäliga eftersom han inte bär risken när köparen väljer ospårad frakt. Risken för varan övergår när han överlämnar varan till transportören. Även om han hade skickat spårbart hade han omöjligen kunnat bevisa att köparen fått den vara han skickat. Tradera kan inte avtala på ett sätt som påverkar avtalet mellan honom och köparen.

Av det begärda beloppet avser 446 kr kostnader för att återställa varan (strömadapter för 200 kr, frakt från Philips 98 kr, nätverkskabel 90 kr, frakt från köparen 58 kr) och 450 kr kostnader för hans arbete i reklamationsärendet mot Tradera (150 kr å 3 timmars arbete).

Motpartens svar
Tradera.com / Tradera Sweden AB motsätter sig kravet. För försäljningen och Traderas betallösning gäller dels ett användaravtal, dels villkor för användningen av betallösningen. Säljaren är enligt dessa ansvarig för innehållet i annonsen, accepterar att annonseringen sker i enlighet med Traderas regler och godkänner de villkor som gäller för det valda betalsättet. Tradera har enligt villkoren för betallösningen rätt att återföra transaktioner i händelse av en tvist där det påstås föreligga fel i varan eller tjänsten eller att full leverans inte har skett.

I det aktuella fallet kontaktade Tradera säljaren dagen efter köparens reklamation, för att ge honom möjlighet att bemöta köparens krav. Eftersom säljaren inte inkom med tillräckligt underlag för att bevisa att en full leverans skett, och därmed bröt mot villkoren för betallösningen, återförde Tradera det aktuella beloppet till köparen. Säljaren har inte ordnat en fullgod transport av varan eftersom han skickade försändelsen utan försäkring och spårbarhet. Säljaren bör kunna rikta ett krav mot speditören. Varken köparen eller Tradera kan vara ansvarig för att försändelsen inte levererats. Traderas avtalsvillkor är inte oskäliga.

Motiveringen till nämndens beslut
Om inte något annat har avtalats gäller bestämmelserna i köplagen (1990:931) för avtalet mellan A..... och köparen. Risken går enligt 13 § över på köparen när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §§. Att risken gått över på köparen innebär att är denne
skyldig att betala varan även om den har förstörts eller kommit bort genom en händelse som inte beror på säljaren (12 §). Enligt 7 § andra stycket sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Risken för varan har därmed gått över på köparen när A..... överlämnat varan till PostNord.

Enligt köplagen har A..... alltså haft rätt till betalningen. Tradera har emellertid återfört köpeskillingen till köparen och fakturerat A.....
för beloppet. (Nämnden uppfattar händelseförloppet så att Tradera hade vidarebefordrat köparens betalning till säljaren och efter köparens reklamation förskotterade säljarens återbetalning.) Tradera har därmed betalat till fel person. I fråga om fordringar i allmänhet gäller som huvudregel att den som är betalningsskyldig, t.ex. en mäklare, har att på sin egen risk pröva om den som kräver betalning är rätt person att betala till. Sker betalningen till fel person, utplånas inte skulden i och med betalningen (se NJA 2001 s. 292 och NJA II 1936 s. 61). Om det är svårt att bedöma vem som rätteligen ska ha betalningen kan inte betalningen hållas inne enbart av det skälet.

Den som är osäker har istället möjlighet att befria sig från sin skuld genom att deponera betalningen enligt lagen (1927:56) om nedsättning av pengar hos myndighet (länsstyrelsen). Parterna i ett köpeavtal kan dock avtala om att en mäklare under alla förhållanden ska betala till en av dem med befriande verkan eller ska ha en innehållanderätt som inte följer av lagen. I Villkoren för Traderas betallösning finns under avsnitt 4 en rad återföringsgrunder.

Enligt punkten 4 c) gäller följande:
Tradera har rätt att återföra Transaktioner till Säljaren enligt nedan, samt därmed rätt till återbetalning:
c) Om det föreligger en tvist eller ett bestridande mellan Säljaren och Köparen gällande Transaktionen och sådan tvist eller sådant bestridande är baserat på annan omständighet än Köparens ovilja eller oförmåga att betala, exempelvis att det påstås föreligga ett fel i varan eller tjänsten eller att full leverans inte skett.

Nämnden anser att villkoret är otydligt i fråga om vem som har rätt till återbetalning och vad en återföring av transaktionen innebär i praktiken. Tradera har påstått att villkoret ska förstås som att Tradera, om förutsättningarna i villkoret är uppfyllda, har rätt att återföra betalningen till köparen. En sådan tolkning kan svårligen utläsas ur bestämmelsens ordalydelse, och den skulle antagligen vara ogiltig enligt 36 § avtalslagen. Möjligen kan villkoret förstås som en rätt för Tradera att återkräva betalning som vidarebefordrats till säljaren och därefter hålla inne medlen tills parterna har löst sin tvist (som ett alternativ till nedsättning hos länsstyrelsen), men inte
heller denna innebörd är tydlig.

Nämnden utgår därför från att allmänna regler gäller. Traderas återbetalning till köparen har alltså inte skett med befriande verkan för Tradera. Eftersom A..... var berättigad till betalningen, trots att varorna kommit bort under transporten, ska Tradera rekommenderas att betala 391 kr till honom, som han krävt för varan. Det av A..... därutöver begärda beloppet avser kostnader för att återställa varan
och för eget arbete med anledning av ärendet hos Allmänna reklamationsnämnden. Köparen fullgjorde sin skyldighet mot A..... när Tradera vidarebefordrade köpeskillingen till honom. Vad som återstod av varan var köparens. Någon rätt till ersättning för återställande av en vara, som inte längre är säljarens, finns inte. A..... har inte heller rätt till ersättning för sina kostnader vid nämnden.
Båda kostnadskraven ska därför avslås.

Beslutet har fattats av Torgny Håstad (f.d. justitieråd), ordförande, samt ledamöterna Fredrik Almér (Svensk Handel), Johan Gustafsson (Kooperativa förbundet), Ilia Panagakou Georgopoulou (Sveriges Konsumenter) och Annika Wilow Sundh (Sveriges Konsumenter).
Föredragande jurist: Sanna Ordenius.

Upplysning till parterna
Beslutet kan inte överklagas. Läs mer om nämndens beslut i bifogad information