Permalänk
Medlem

Kylning Core i5-9600k OC 5ghz

Hej, har äntligen plockat ihop ett paket och tänker Överklocka min i5a till 5ghz. Vad för kylning bör jag ha?
Lämnade chassit öppet med för att all kylning funkar inte i alla chassi.

CPU: i5 9600k
Grafikkort: 2080 Msi trio
Moderkort: Msi z390-a-pro
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart
SSD Hårddisk: 970 evo m2.

Så det som återstår, vad behöver jag för att kunna ha min i5:a i OC 5ghz utan problem?

Behöver förslag på följande:
CPU Kylare:
Nätdel/PSU:

Har inget speciellt krav på chassi egentligen, tyst kan vara bra om det är värt det. Vill inte att priset ska springa iväg, men vill inte ta det billigaste.

Permalänk
Medlem

Hej
Kika på ett 80+ Gold från t.ex Seasonic eller Corsair eller BeQuiet. Du kanske ska titta på 750W åtminstone för att kunna OC CPU och GPU.

CPU-kylare är ju dels en smaksak, men kanske Noctua NH-D15 eller BeQuiet Dark Rock 4 (pro?) om du vill köra luftkylning. Annars har du ju alla olika former av AIO/CLC från Corsair, Enermax, m.fl. Om du väljer en 240mm radiator istället för 280mm så får du större val på chassi. Inte alla som tar 280mm i t.ex taket.

Jag föredrar att ha radiatorn i taket, styrd av CPU tempen. Sen vill jag ha 2x140 eller 3x120 fläktar i fronten som styrs av GPU tempen... så att jag får in luft mot grafikkortet när det börjar bli varmt. Asus nyare moderkort eller Corsair Commander Pro eller annat kan styra fläktarna mot GPU temp.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Asyvan: Hej! Tack för tipsen. Skulle du rekommendera att köra Noctua NH-d15 över Fractal Design Celsius S36?
Eller du skulle säga det är onödigt att gå upp till den?

Sen verkade lagret på inet/webhallen ha lite problem med cpu kylare. Men valet står mellan EVGA GQ 750W och Bitfenix Whisper M 750W.
Är dem vettiga, eller man bör köra på märkena du nämnt? Måste upp 200-700kr för dem som finns i lager.

Permalänk
Medlem

Hej
Personligen skulle jag inte välja EVGA eller Bitfenix.

Jag skulle säga så här, om du kan sätta Celsius S36 i taket på chassit så OK, jag gillar inte att ha vattenkylaren i fronten om jag inte kan styra åtminstone den nedersta fläkten på GPU temp istället för CPU temp. Du kommer få onödigt varm GPU annars.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

EVGA GQ 750W är ett grymt agg. Finns inget dåligt med det. De flesta agg nuförtiden har bra kvalitet och EVGA ligger riktigt bra till. Det viktigaste i ett bygge är agget och det finns många recentioner här på swec att läsa.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

EVGA GQ 750W är ett grymt agg. Finns inget dåligt med det. De flesta agg nuförtiden har bra kvalitet och EVGA ligger riktigt bra till. Det viktigaste i ett bygge är agget och det finns många recentioner här på swec att läsa.

EVGA GQ är ett budget agg och imponerar inte på mig. Det må ha en 80+ Gold men det betyder aldrig kvalitet, endast hur mycket ström som går förlorat i värme. Jag anser att man bör välja lite mer kvalitet i sin PSU och om man nödvändigtvis vill ha EVGA så kan man med fördel hoppa över även G2/G3 som görs av Superflower (lite väl många rapporter om coil whine med sådana).

Ripple är enligt mig en viktig egenskap hos en PSU, dvs förmågan att leverera så stabil spänning som möjligt.

Men även andra egenskaper faller kort hos EVGA GQ. Så att påstå att det är ett "grymt agg" är nog lite biased utan fakta. Däremot kanske det är prisvärt, det låter jag var och en avgöra själv.

Källa:
https://www.tomshardware.com/reviews/evga-gq-series-750w-psu,...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Hej
Personligen skulle jag inte välja EVGA eller Bitfenix.

Jag skulle säga så här, om du kan sätta Celsius S36 i taket på chassit så OK, jag gillar inte att ha vattenkylaren i fronten om jag inte kan styra åtminstone den nedersta fläkten på GPU temp istället för CPU temp. Du kommer få onödigt varm GPU annars.

Så här menar jag kan problemet bli. En stor AIO/CLC kyler lite för bra i många spel och fläktarna kommer gå på lågvarv. Bra, men inte för GPU-tempen. De fläktarna kommer varva upp och GPU går onödigt varm.

En tänkbar lösning är att koppla den nedersta radiatorfläkten till GPU temp istället för CPU/radiator-temp.
Då får man in mer luft under grafikkortet och "blåser bort" den varma luftfickan.

Jag menar att detta är förmodligen den bästa lösningen. Främre fläktarna styrda på GPU-temp med olika aggresiva fläktkurvor. In till GPU kommer då också luft som inte värmts upp genom radiatorn.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Ser avancerat ut för någon som mig som bara byggt en dator tidigare . Tror du man kan ringa inet och höra om dem kan bygga det som du föreslår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Ser avancerat ut för någon som mig som bara byggt en dator tidigare . Tror du man kan ringa inet och höra om dem kan bygga det som du föreslår?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
Jag överkomplicerar det för dig.

Jag tror det bästa är något av följande:

  • Luftkylning med t.ex Noctua NH-D15 (välj chassi så höjden på D15 passar)

  • Vattenkylning (välj chassi så radiatorn kan monteras i toppen)

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv