Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Svensktiger:
Ska hursom bli mycket spännande att se vad kimi kan göra med en sauber.
Jag måste helt missat det men har Marcus fått nytt kontrakt med sauber eller har han ett löpande som gäller 2019 också ?

Marcus väntar spänt på sitt kontrakt så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Får inte heller ihop logiken i att Räikkönen går till Sauber för Räikkönens del. Dock för Sauber tror jag det är bra, oavsett vem som kör bredvid honom så har nu Sauber en ruskigt erfaren förare som dessutom kört flera andra bilar. Tror Kimi's input kan vara nyttig.

Sen har ju Alonsos vistelse i Mclaren visat att man kan inte transformera en skithög till guld bara med input från föraren.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

En teori som jag hittade på reddit som kan vara anledning till flytten är att Saubers bas ligger bara 5 mil från Kimis hem, och han vill spendera mer tid med sin familj.
Jag tror Kimi är helt ok med att köra för Sauber om de fortsätter utvecklas som de gjort i år, han ser inte ut att bry sig inte lika mycket om titlar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Sauber är inget bottenteam längre. Sauber fightas med de andra stallen i mitt-fältet och deras framtid ser ljus ut. Det snackades i nyheter jag såg via reddit om att Räikkönen har gått in med egna pengar i Sauber och blivit en delägare. Kimi har också pratat om att jobba i F1 stall även efter att han kört färdigt. Kanske som någon chef eller nåt

Dom är ju näst sist
Men visst, kan dom knycka lite duktigt folk och kombinera det med lite mer pengar så finns ju potentialen.

Permalänk
Medlem

Via reddit:

Permalänk
Medlem

De har lagt upp lite bilder och info om koncept för 2021. Tycker det verkar ok. Jag är för 18" hjul med lågprofil.
https://www.formula1.com/en/latest/article.2021-a-first-look-...

Permalänk
Medlem

Varför är bilarna så stora idag? Har det o göra med säkerhetsaspekten? Att man behöver mer material för att kunna ta upp krafterna.

Är verkligen natt och dag mot tidigare.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Hamilton och Verstappen gjorde nära perfekta kvalvarv. Båda utklassade sina stallkamrater på en svår bana. Hoppas det blir ett intressant race, även om det är relativt svårt köra om.

Permalänk
Medlem

@Fulci: Då jag är en Ferrari-fanboy hoppas jag Verstappen hittar sin inre Pastor Maldonado och tar ut Hamilton i starten. Det behöver Vettel för att vinna VM efter alla sin misstag.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@Fulci: Då jag är en Ferrari-fanboy hoppas jag Verstappen hittar sin inre Pastor Maldonado och tar ut Hamilton i starten. Det behöver Vettel för att vinna VM efter alla sin misstag.

Sex lopp kvar efter detta, så många poäng kvar att slåss om.

Permalänk
Medlem

Som sagt 175 poäng kvar att köra om, så hade ju hellre sett att dom gör upp det med sina egna skills än att reliability eller andra förare ska blanda sig i.

Men har man sämre förare i sitt team så får man väl helt enkelt vända sig till fula metoder

Väldigt imponerad av Hamiltons (och Verstappens) varv, fast när jag sett reprisen från Ferrari's varv så gjorde Vettel aldrig några stora fel utan lite understyrning i vissa kurvor som gjorde att han fick fel linje i nästa, någon lite lock up. Så oväntat resultat.

Själva racet ser jag fram mot, tror tyvärr att Hamilton kommer vara lite försiktig i första kurvan pga Verstappen är Verstappen. Så jag tror att det kommer vara Verstappen etta, Vettel två, och Hamilton trea efter första varvet. Sen tror jag inte att Merca kommer kunna hålla kontakten med framförvarande utan att förstöra sina däck.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Blandade känslor från racet måste jag säga. Som Hamilton fan så är jag trots allt nöjd.

Första gången jag hör Bottas whinea och gråta till Charlie, väldigt besviken på Bottas.

Det är tur att Perez drar in massa pengar till teamet, för idag kostade han dom en hel del. Det som hände med Ocon var klantigt, men det är starten på racet och bilar överallt sen plus på det dom värdelösa speglarna. Så tycker det var rätt dömt med racing incident. Men incidenten med Sirotkin, hade tyckt att det hade varit mer rättvist att han blev tillbakaflyttad nästa race, han var ju bland dom sista nu ändå. Så ett drive through hade aldrig påverkat någon poäng och därmed inte fått något riktigt kännbart straff, men förstod det som att han skulle få två poäng på sin licens.

Det jag hoppas på nu är bara att Vettel och Hamilton inte behöver ta några motorer, delar, eller växellådor som innebär straff och påverkar resultatet i mästerskapet.

Edit: Missade ju bästa föraren i dagens race, Alonso. Lite trist att vi förlorar honom från sporten.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Första gången jag hör Bottas whinea och gråta till Charlie, väldigt besviken på Bottas.

Alla tre andraförarna i toppstallen var dåliga, Bottas, Räikkönen och Ricciardo.

I övrigt var det en fördel att kvala 11, 12 och kunna välja däck istället för att komma till Q3 på hypersoft och hamna 8.9,10.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Från Saubers Twitter:

"We are delighted to announce that Marcus Ericsson will continue to be part of our team. Marcus will be taking on the role of Third Driver and Brand Ambassador"
https://twitter.com/SauberF1Team/status/1044564713781317633

Riktigt tråkigt. Frågan är om jag kommer orka följa cirkusen nästa år...

Permalänk
Medlem

Har du följt F1 för att kolla på Marcus? Då lär du inte haft särskilt roligt de senaste åren heller.

Men sen kan jag även hålla med flera förståsigpåare, mysko att blir ambassadör istället för att gå till en annan motorsport. Tror nog att Marcus ganska lätt skulle kunna få en förarplats i andra serier. Även om han inte direkt visat sig vara ett toppkort inom F1 så har han lyckats ta sig dit och hållit sig där några, så han är mest troligtvis inte en dålig förare på något vis. Visst han har haft mycket pengar bakom sig, men han har legat någorlunda nära sina teamkamrater.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Har du följt F1 för att kolla på Marcus? Då lär du inte haft särskilt roligt de senaste åren heller.

Men sen kan jag även hålla med flera förståsigpåare, mysko att blir ambassadör istället för att gå till en annan motorsport. Tror nog att Marcus ganska lätt skulle kunna få en förarplats i andra serier. Även om han inte direkt visat sig vara ett toppkort inom F1 så har han lyckats ta sig dit och hållit sig där några, så han är mest troligtvis inte en dålig förare på något vis. Visst han har haft mycket pengar bakom sig, men han har legat någorlunda nära sina teamkamrater.

Nu kan man ju tycka att det är kul med en svensk i F1, även om det är långt ifrån den enda anledningen till att man tittar.

Gällande att stanna kvar i teamet, så kanske han hoppas på att chanserna till en ny F1-styrning ökar. Till exempel om kanske Giovinazzi inte alls lyckas prestera eller liknande. Antagligen så får Marcus några FP1-pass så att han fortfarande är färsk i körning (det kan ju rent teoretiskt öppna sig styrningar i andra stall också). Med det sagt så är jag ytterst tveksam till att Marcus karriär som F1-förare får ett nytt kapitel. Det känns som att det är bye-bye nu.

Permalänk
Medlem

Äntligen hunnit kolla på racet, mycket roligare än förra året.

Stackars Bottas, gör allt rätt men får inte vinna. Missförstå mig rätt, mercedes gjorde helt klart rätt val men svårt att inte känna medlidande med finnen. Bottas såg även helt tom ut efter racet när Di Resta intervjuade honom.

Jag har varit väldigt kritisk mot Verstappen tidigare, tycker fortfarande att det har varit berättigat. Men satan i gatan vad han körde i Ryssland.

Edit: Rätt intressant, satt och kollade på intervjuerna efter racet. Hamiltons röst brister flera gånger dels under presskonferensen men även i intervjun efter, tror nästan Hamilton tog det här beslutet hårdare än vad Bottas gjorde.

Dold text
Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Max var inte så imponerande. Ricchiardos körning med trasig framvingar 1 minut bakom och ändå komfortabel på placeringen bakom max säger en hel del om kvalitén på motståndarnas bilar. RB, merc, Ferrari har utvecklat sönder sina bilar så de skiljer mer än någonsin.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Max var inte så imponerande. Ricchiardos körning med trasig framvingar 1 minut bakom och ändå komfortabel på placeringen bakom max säger en hel del om kvalitén på motståndarnas bilar. RB, merc, Ferrari har utvecklat sönder sina bilar så de skiljer mer än någonsin.

Majoriteten håller inte med dig då Max vart framröstad som driver of the day.

Du inser att han startade på 19 plats men var den förare som ledde flest varv under racet, men nej jag är säker på att alla förare i F1 hade klarat det om dom hade suttit i Max bil. /s

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Majoriteten håller inte med dig då Max vart framröstad som driver of the day.

Du inser att han startade på 19 plats men var den förare som ledde flest varv under racet, men nej jag är säker på att alla förare i F1 hade klarat det om dom hade suttit i Max bil. /s

Med ett bra race hade de flesta förarna på gridden kunnat fixa det ja. Max gick i depå med 10 varv kvar. Gemene man sönderanalyserar kanske inte racen ordentligt. Jag skrev ju att jag vid en första anblick var imponerad. Han gjorde ju ett bra race absolut

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Med ett bra race hade de flesta förarna på gridden kunnat fixa det ja. Max gick i depå med 10 varv kvar. Gemene man sönderanalyserar kanske inte racen ordentligt. Jag skrev ju att jag vid en första anblick var imponerad. Han gjorde ju ett bra race absolut

Vi får helt enkelt nöja oss med att vi är ense om att vi är oense. (Fast jag hade ju självklart rätt)

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Majoriteten håller inte med dig då Max vart framröstad som driver of the day.

Du inser att han startade på 19 plats men var den förare som ledde flest varv under racet, men nej jag är säker på att alla förare i F1 hade klarat det om dom hade suttit i Max bil. /s

Jag håller med dig om att Max gjorde en stark insats, men inte baserat på antal varv i ledningen. Just den delen känns för mig som det minst imponerande/relevanta. "Driver of the day" ger jag inte heller mycket för, det är väl mycket en fråga om vad som blev bra TV.

Det som gör att det öht finns tvivel om insatsen är väl just att det är väldigt ojämnt mellan toppteamen och resten av fältet.
Det är just detta gör det svårare att bedöma hur bra Max insats faktiskt var, för jag menar ju iaf att det är hur snabbt han tog sig igenom fältet fram till P5 (normal Redbull-position) som är själva grejen.

Resten av Max race, där han visserligen på pappret var P1 under en lång period, upplever inte jag som lika intressant, det var ju mer en fråga om att han var på "omvänd" däckstrategi jämfört med Mercedes och Ferrari; när de gick i depå så ärvde han ledningen, när han långt senare gick i depå så var han efter dem igen och gick i mål som P5.
Chansen på ett bättre resultat var väl främst om han hade haft tur med en säkerhetsbil eller så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Äntligen Kimi!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Äntligen Kimi!

Antagligen årets mest efterlängtade vinnare, ev delat med Ricky Bobby i Monte Carlo.

Kul att Kimi bjöd på ännu en highlight i intervjun efter racet.

Off topic: En tråd på reddit/r/formula1 om att Kimi vann idag har nått r/all och fått mest reddit gold för en tråd någonsin i reddits historia.

Edit: Ok I was duped. Not most gilded post evvah.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Man har ogillat Hamilton till ett viss mån under många år men, nu har han då helhjärtat vunnit min respekt. Trots att han har lite diva i sig. Han klarar iaf att hålla ihop jämfört mot Vettel -- när det nu krävs.

Vettel har åter igen kastat bort en god chans till och ta titeln efter sommarens uppehåll likt förra året. Det har varit ganska tröttsamt med chips incidenterna, t ex som med Ricciardo på första varvet nu senast under US GP.

Nah Ferrari hade behövt en Ricciardo mer än Renault. Det var min förhoppning de senaste åren, att han skulle få ta det klivet.

US GP hade ett riktigt vasst avslut också med Verstappen och Hamilton som slogs om andra platsen. På ett schysst sätt. Vilket tycktes hjälpa Kimi som börjat tappa mark till Verstappen där på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Man har ogillat Hamilton till ett viss mån under många år men, nu har han då helhjärtat vunnit min respekt. Trots att han har lite diva i sig. Han klarar iaf att hålla ihop jämfört mot Vettel -- när det nu krävs.

Vettel har åter igen kastat bort en god chans till och ta titeln efter sommarens uppehåll likt förra året. Det har varit ganska tröttsamt med chips incidenterna, t ex som med Ricciardo på första varvet nu senast under US GP.

Nah Ferrari hade behövt en Ricciardo mer än Renault. Det var min förhoppning de senaste åren, att han skulle få ta det klivet.

US GP hade ett riktigt vasst avslut också med Verstappen och Hamilton som slogs om andra platsen. På ett schysst sätt. Vilket tycktes hjälpa Kimi som börjat tappa mark till Verstappen där på slutet.

Jag vet inte om Hamilton behöver kämpa särskilt mycket jämfört med tex Vettel dock.
Mercedesen verkar vara en mycket bättre bil allround. Även om Ferrari kanske haft mer speed på vissa banor så verkar inte bilen vara lika välbalanserad overall. Kanske är det så att Vettel måste ha en sådan koncentration att han inte klarar av att hålla den uppe hela tiden för att matcha Hamilton i en Merc.
Ferrari spenderar väldigt mycket tid/energi på att hitta tid i bilarna också, vilket ställer till det mer förarna också då de blir mer pressade att göra fler typer av jobb. Inte bara fokusera på sig själv.

Jämför man tex Ham senaste 2 säsongerna och när Rosberg satte honom i press så är det inte samma "press" iaf. Det kom fram lite i början av denna säsong men försvann ganska snabbt.

Men Vettel sumpade ju även 2009 med att göra klantiga misstag.
Denna säsong tvivlar jag på att han hade kunnat vinna i slutändan ändå, men hade kanske varit mer jämnt.
Ferrari använder heller inte Kimi strategiskt på samma vis som Merc använder Bottas.
Även väldigt tidigt in på säsongen så har man använt Bottas för att blockera Ferrari. Det sker mycket sällan åt andra hållet, och det har nästan aldrig skett att Kimi hållt uppe Ham i ett tiotal varv.

Permalänk
Medlem

Spännande och lite överraskande resultat i kvalet. Hoppas på ett lika bra lopp imorgon.

Permalänk
Medlem

Super intressant kval, men blev fan lite ledsen där, hoppats hela helgen på att Verstappen tar pole efter klar dominans under FP1/2/3...

Ricciardo var ju desto gladare Kan dock svära på att Ricciardo inte blir morgondagens vinnare.... Antingen DNF eller så flyger Verstappen/Hamilton förbi. Varken Vettel eller Hamilton lär ju ligga och cruisa bakom, särskilt på raksträckan med DRS och deras motorer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Super intressant kval, men blev fan lite ledsen där, hoppats hela helgen på att Verstappen tar pole efter klar dominans under FP1/2/3...

Fast snabbast i FP betyder ju nästan ingenting.
Ferrari brukar ju satsa på det ibland när det går dåligt för dom i racen och media är lite hårda

Men visst RB får det nog lite tufft idag.
Kan Ric och Ver samsas ett tag och köra ett teamrade så finns det en chans för en av dom, men kör dom som vanligt så kommer Ham eller Vet att smita förbi.
Ham kommer såklart köra fegisrace igen om han inte ser en klar chans att ta ledningen och köra sitt egna tråkiga race i ledningen.
Men tänk om Vet gör en yolo omkörning på ham och den här gången är det ham som hamnar baklänges istället !
Vore bra för resten av året om det inte avgörs i Mexico