Dator krashar vid youtube i Opera & chrome

Permalänk
Medlem

Dator krashar vid youtube i Opera & chrome

Tjena,

min dator började för någon månad sedan att krasha när jag tittade på Youtube i webbläsaren Opera. Den krashade såfort man tittat typ 3 sekunder på ett klipp på Youtube, det blev bluescreen och det stod "Page fault in nonpaged area". Då jag inte orkade felsöka en massa så bytte jag och började använda Chrome istället, det funkade bra i typ 1 vecka sedan började Chrome också krasha varje gång Youtube spelades. Jag gick då över till Microsoft Edge och det har funkat galant hittils, krashar aldrig när Youtube spelas eller annars. Kan använda Chrome ibland men ibland krashar den på andra sidor än Youtube med.

Börjar nu bli galet less på att använda Edge och vill försöka lösa detta, har googlat en massa och testat en massa men till ingen lycka.

Har rensat datorn på en massa skit så den är nästan tom nu, har ominstallerat Chrome och Opera flera gånger och rensat alla filer. Har dammsugit ur datorn och gjort rent allting, har försökt uppdaterat alla drivers på datorn. Har kollat hårddisken för errors via chkdsk /f /r i CMD samt gjort system file check och då stämde allt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få opera att fungera igen, någon som stött på något liknande eller vet hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

@ralle97: Ofta behöver man åtminstone avinstallera och ta bort kvar lämnade mappar mm om de finns innan man ominstallerar det man har problem med eller misstänker orsakar fel. Annars kan något bli kvar som fortsätter orsaka fel. Det stora problemet är hitta och få bort allt.

Tex finns det en osynlig Appdata mapp som många program sparar saker.
C:\Users\ditt namn\AppData

I värsta fall måste man göra en ren installation av Windows. Man bör starta datorn från DVD / USB och passa på att ta bort alla partitioner. Det har fixat fel där det inte räckte att bara formatera och installera om. Fel kan också bli kvar om man använder återställnings alternativet som finns i Win 10.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget laddar ned Win 10 och låter dig använda DVD, USB mm som man startar datorn från.

Sluta dammsuga i datorn. Det är känt för att sabbar och förkortar livslängden på delarna. Tar ofta så lång tid innan man får problem att många inte ser sambandet. Använda andra sätt att rengöra datorn.