Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är precis därför jag frågade efter nytt resultat.
Jag körde en omgång på båda mina plattor igår och fick 55 resp 179k.

Jag var tvungen och testa min Chromebok för att få en siffra och referera till.
Den fick 95473, acer r13. Och jag upplever den som lite småslö, men duger om man inte ska spela.

Permalänk
Medlem

Hej jag beställde nyss en wifi to go och samsung surfplattan men det fanns inget annat att välja än faktura? Man slipper väl faktura avgift varje månad eller vet någon hur det går till? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu finns det redan svar på denna frågan, men tänkte att jag kan förklara lite mer och ge kontext, för det är skillnad på t.ex. Demoprodukt och Retur-Ex, även "refurbished" mm.

  • Demoprodukt brukar även kunna kallas för visnings-ex, d.v.s. att produkten kan ha stått framme för visning eller varit med på någon mässa/event.

  • Retur-Ex är att någon köpt produkten i fråga men sedan ångrat sig och skickat tillbaka den. Prissänkningen här brukar kunna variera beroende på om allt är komplett eller om typ en manual eller kabel saknas (det står isåfall).

  • Refurbished är att en produkt kan ha uppvisat fel, men har reparerats av tillverkaren. Varför den då säljs igen beror oftast på att förra ägaren har fått annan produkt/pengar tillbaka/tillgodo kvitto av varierande anledning.

  • Finns även en grå-zon mellan Demo och retur, där brukar återförsäljaren sätta lite var som med namnet. Det handlar då oftast om att emballaget har blivit skadat och kan därmed inte säljas som en ny produkt (yttre estetisk åverkan är inget dom kan ställa på en hylla eller skicka ut utan att klargöra det)

Oavsett vilken typ av kategori det handlar om så är sakerna alltid rengjorda, (bör vara) testade och kommer med samma garantier som vanligt. Det är ett sätt för dom att minska förlusten och kan ge kunden en möjlighet att spara lite pengar om dom inte bryr sig om ovanstende.

En sak angående returex är dock viktigt ett ha med sig. Många köper och sen returnerar på fel med. Grafikkort t.ex... vem köper ett 1080ti och bara returnerar det utan vidare anledning. Känns som att man är rätt inställd när man köper en skärm eller ett grafikkort i den prisklassen. Jag skulle säga att man ofta returnerar då för man har fått ett dåligt ex t.ex. mycket coil whine eller mycket backlightbleeding om det gäller skärm osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Trajce:

Hej jag beställde nyss en wifi to go och samsung surfplattan men det fanns inget annat att välja än faktura? Man slipper väl faktura avgift varje månad eller vet någon hur det går till? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan betala med autogiro gratis varje månad eller så kan man betala av plattan helt första månaden.

Om man inte ändrar betalsätt så kommer en pappersfaktura varje månad med en avgift på 35kr.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Android O kommer till Tele2-plattan?

Permalänk
Medlem

Men jag fick inte välja. Det fanns bara faktura. Hur ska jag ändra på det? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

Men jag fick inte välja. Det fanns bara faktura. Hur ska jag ändra på det? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/faktura/e-faktura...

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Någon som vet om Android O kommer till Tele2-plattan?

Förmodligen då deras devices brukar få två större OS-uppdateringar. 8.0 blir den andra isf.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är förbannat trött på samma personer som spammar grafikkort till MSRP som om de vore "fynd". Ett demo-ex av GTX 1080 för 5000:- ät inget "fynd"?! Eller ett GTX 1070 för 4500:- Q4 2018 är heller inget fynd?

Förr var det spännande att besöka sidan... nu känns det ungefär lika spännande som att besöka kompletts veckoreor som äger rum 365 dagar om året.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Är man kund hos tele 2 så får man just nu EN VÄLDIGT BRA tab för under 1000kr om man tar det på avbetalning.

https://www.tele2.se/surfplattor/samsung-galaxy-tab-a-10

Tack för tipset @Zargoz, blev en tidig julklapp

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

Hej jag beställde nyss en wifi to go och samsung surfplattan men det fanns inget annat att välja än faktura? Man slipper väl faktura avgift varje månad eller vet någon hur det går till? Tack

Ja wifi,abb lär inte skicka fakturor så jag skaffade autogiro för säkerhets skull nu.
Kundnummer fanns under wifi-abb uppgifter.

För efaktura krävdes telefonnummer, vilket då skulle vara för gratis abb'et..
Får kanske kolla med kundtjänst, men gissar att de ligger lågt i åtminstone 14 dagar.

Permalänk

@pacc: Lägg in e-faktura så fort du har ditt kundnummer, krävs absolut inget abonnemang för det.

Jag har tre hårdvaror på delbetalning och inget abb hos tele2. Beställde igår kl 16 med platta och abb(man ska vara snäll mot dom på kundservice) sa upp abb idag med öppet köp, Idag och plattan låg på posten i morse.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Nu finns det redan svar på denna frågan, men tänkte att jag kan förklara lite mer och ge kontext, för det är skillnad på t.ex. Demoprodukt och Retur-Ex, även "refurbished" mm.

  • Demoprodukt brukar även kunna kallas för visnings-ex, d.v.s. att produkten kan ha stått framme för visning eller varit med på någon mässa/event.

  • Retur-Ex är att någon köpt produkten i fråga men sedan ångrat sig och skickat tillbaka den. Prissänkningen här brukar kunna variera beroende på om allt är komplett eller om typ en manual eller kabel saknas (det står isåfall).

  • Refurbished är att en produkt kan ha uppvisat fel, men har reparerats av tillverkaren. Varför den då säljs igen beror oftast på att förra ägaren har fått annan produkt/pengar tillbaka/tillgodo kvitto av varierande anledning.

  • Finns även en grå-zon mellan Demo och retur, där brukar återförsäljaren sätta lite var som med namnet. Det handlar då oftast om att emballaget har blivit skadat och kan därmed inte säljas som en ny produkt (yttre estetisk åverkan är inget dom kan ställa på en hylla eller skicka ut utan att klargöra det)

Oavsett vilken typ av kategori det handlar om så är sakerna alltid rengjorda, (bör vara) testade och kommer med samma garantier som vanligt. Det är ett sätt för dom att minska förlusten och kan ge kunden en möjlighet att spara lite pengar om dom inte bryr sig om ovanstende.

Enda produkt jag skulle ta begagnad är Refurbished (bör vara bättre testad än dessa som kommer från produktionsbandet, men beror ju på produkt troligen). Men jag antar/gissar dessa får butiken nästan gratis (bör ju få det till rätt reducerat pris i alla fall, för original kartong och tillbehör brukar inte följa med dessa produkter).

Retur-ex eller vad butiken kallar det, skulle jag inte ta i. I flesta fall brukar priserna vara skrattretande (sett exempel både när saker är lika dyra som nya eller lite över), inte så det är kul sälja grejer för förlust. Men man köper ju grisen i säcken (mer eller mindre, butiken som tar emot varan kollar sällan så noga på varan eller lurar nästa köpare på vissa defekter/överraskningar kanske).

Nej bör som minst ligga 500kr under vad ny exakt likadan produkt kostar (över 3.000/4.000kr bör det vara mer). Men just elektronik vill jag inte chansa (har bara gjort det en gång med en kamera, men det var inget returex utan ett inbyte och det fungerade bra). Men just retur är troligen förra köparen missnöjd med något (som @Nima2001 nämner).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nima2001:

En sak angående returex är dock viktigt ett ha med sig. Många köper och sen returnerar på fel med. Grafikkort t.ex... vem köper ett 1080ti och bara returnerar det utan vidare anledning. Känns som att man är rätt inställd när man köper en skärm eller ett grafikkort i den prisklassen. Jag skulle säga att man ofta returnerar då för man har fått ett dåligt ex t.ex. mycket coil whine eller mycket backlightbleeding om det gäller skärm osv...

Det är förmodligen sant till stor del, men har själv köpt saker så som Laptops eller dylikt och sedan inte varit helt nöjd och skickat tillbaka eller fått samla damm, ibland har man varit lite för ivrig på köpknappen utan att faktiskt tänka en extra gång "behöver jag verkligen det där?"

Exempelvis så köpte jag mig själv en ASUS laptop för ett par år sedan för 18,490:- som sedan samlade damm i ett halvår innan bror min slutligen tog över den - Något jag borde returnerat och som skulle hamnat i just returhörnan/fyndhörnan på Inet. Inser dock att jag är i en klar minoritet här!

Sedan så är det t.o.m. så att Inet har uppmanat mig att utnyttja returrätten för defekta produkter, bara jag skriver det på en bit papper och lägger med när jag skickat tillbaka. Finns säkert ruttna äpplen som skiter i detta dock, vilket såklart leder till att någon annan stackare får köpa en defekt produkt då den som packar upp returen inte kunnat veta att varan är defekt.

Skrivet av Broken-arrow:

Enda produkt jag skulle ta begagnad är Refurbished (bör vara bättre testad än dessa som kommer från produktionsbandet, men beror ju på produkt troligen). Men jag antar/gissar dessa får butiken nästan gratis (bör ju få det till rätt reducerat pris i alla fall, för original kartong och tillbehör brukar inte följa med dessa produkter).

Retur-ex eller vad butiken kallar det, skulle jag inte ta i. I flesta fall brukar priserna vara skrattretande (sett exempel både när saker är lika dyra som nya eller lite över), inte så det är kul sälja grejer för förlust. Men man köper ju grisen i säcken (mer eller mindre, butiken som tar emot varan kollar sällan så noga på varan eller lurar nästa köpare på vissa defekter/överraskningar kanske).

Nej bör som minst ligga 500kr under vad ny exakt likadan produkt kostar (över 3.000/4.000kr bör det vara mer). Men just elektronik vill jag inte chansa (har bara gjort det en gång med en kamera, men det var inget returex utan ett inbyte och det fungerade bra). Men just retur är troligen förra köparen missnöjd med något (som @Nima2001 nämner).

Hmm, har ingen större tillit över refurbished från t.ex. demo-ex personligen, så länge jag får mina 3 år på fabriksgarantin är chansen stor att jag hunnit bytt ut eller uppgraderat innan dess - I alla fall när det kommer till datorer/telefoner/dylikt.

Och jag håller med angående priserna, skiljer det 50-100kr på t.ex. en vattenkylare som är antingen ny eller retur-ex så skulle jag köpa den ny.
Men har faktiskt gjort riktigt bra deals på fyndhörnan hos Inet; Acer X34A skärmen jag sitter på fick jag för 6999:- (kanske var 7499:-) när den då på rean låg för 10,799:-, enda "problemet" med den är att den bara klarar 95Hz istället för maximala 100Hz (60Hz med upp till 100Hz OC). Samma med Lenovo Y720 laptopen i sign, fick den för 7999:- när den då låg på 10,999:-, enda här var att den var öppnad, men kunde inte ens se att den varit startad förut och strömadaptern låg t.o.m. i sin plastpåse fortfarande.

Men ja, alla deals är inte som dom jag gjort. Men håller man ögonen öppna finns det otroligt bra deals att göra på retur-ex faktiskt, och skulle det vara något problem har man ju även själv rätten att returnera

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Låter som de flesta har haft generellt bra erfarenheter av demo/retur-ex och det är ju bra men trots detta ska man väl så klart alltid vara noggrann med sina beslut. I mitt fall känns det lite tryggare att leta efter deals framöver. Troligtvis kommer jag slå till på ett nytt graffe under Black Friday eller Cyber Monday men om det skiter sig återgår jag till fyndhörnan.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Funkar TWRP fortfarande med Samsung's nya NOX?
Frågar då jag slutade försöka med ROM's och dylikt efter S4.an, var väldigt mycket jobb och stor chans att bricka telefonen.

Sedan så undrar jag spontant om Root/ROM gör någon större skillnad i praktiken, mer specifikt att gå över till något senare än Android 6 för något som jag förmodar kommer användas för eböcker/Netflix/skärm för övervakningssystemet?

Som sagt, varit ute ur leken ett tag nu och har inte haft behovet av att Root'a/byta ROM på länge, speciellt med appar så som Package Disabler Pro som kan ta bort bloat från Samsung's enheter utan att behöva roota telefonen/plattan.

Det fungerar fint på Samsung S9, så jag förutsätter att det fungerar även med tab:en. Vad jag läst mig till ska det inte vara något problem.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

Men jag fick inte välja. Det fanns bara faktura. Hur ska jag ändra på det? Tack

Testade idag igen för att beställa åt mamma men fick både uppläggningsavgift och frakt på,
samtidigt som det står överst på sidan 'ingen uppläggningsavgift eller frakt på onlinebeställningar'.

Lösningen är säkert att välja wifitogo och nya simkort i rätt ordning eller bara ett abbonemang som
man måste ångra...
För mig så var det enkelt - jag hade ju beställt redan och hade redan blivit abbonemangskund

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Testade idag igen för att beställa åt mamma men fick både uppläggningsavgift och frakt på,
samtidigt som det står överst på sidan 'ingen uppläggningsavgift eller frakt på onlinebeställningar'.

Lösningen är säkert att välja wifitogo och nya simkort i rätt ordning eller bara ett abbonemang som
man måste ångra...
För mig så var det enkelt - jag hade ju beställt redan och hade redan blivit abbonemangskund

Nu verkar de vara slut också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att man får hem 32gb modellen.
Jag beställde en i torsdags kväll och hämtade precis ut min galaxy tab 10.1

Jag testade köra nya antutu på mina plattor och detta är resultatet
Huawei mediapad M5 8,4
Score: 178299
CPU: 61539
GPU: 62270
UX: 43255
MEM: 11235

Galaxy tab
Score: 62163
CPU: 32496
GPU: 8521
UX: 15359
MEM: 5787

Lenovo TAB 2 A10-70
Score: 55789
CPU: 26436
GPU: 7608
UX: 16957
MEM: 4788

Inte jättestor skillnad mellan Samsung och Lenovo men jag måste säga att min Lenovo är så seg att man inte gärna surfar på den medans Samsungen känns kanske inte rapp men snabb nog för att surfa på utan att skapa irritation.

Helt klart en bra platta att låta barnen spela spel på eller kolla Sweclockers på men jämfört med min Huawei som jag köpte för 2400:- så är det en klasskillnad helt klart.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Logitech MX Master 2S Grå för 799:- hos Webhallen.

Nästa seriösa är Inet, Power, Media Markt, CDON mfl för 989:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4354038

Typiskt när man köpte den för 999kr förra veckan...

Nåja, grym mus om man jobbar mycket vid datorn! Något tung dock, hade önskat den vägde 20g mindre.

Permalänk
Medlem

min beställning av tele2 plattan och wifi-togo sim kort blev nyss avbeställd. där de vill att man ska ringa dem för nått gick "fel" beställde igår och fick detta mejl nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grindaa:

min beställning av tele2 plattan och wifi-togo sim kort blev nyss avbeställd. där de vill att man ska ringa dem för nått gick "fel" beställde igår och fick detta mejl nyss.

Ouch de kanske har upptäckt att flera nyttjade de på ett sätt de ej hade räknat med. De ville nog locka in kunder i deras abonnemang och tjäna pengar på det sättet.

Det ligger även med på meccenat så det var nog riktat mot studenter från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick också 32GB modellen av Samsung Galaxy Tab A6 (A10). 984kr är bra pris för en skaplig platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

RDR2 ser bedrövligt ut på vanliga Xbox One. Suddigt med TXAA och låg upplösning. Det är ingen bra deal alls!

Det håller jag inte alls med om, men det beror ju såklart på vad man har för preferenser.
Spelar i soffan på hd-projektor (100" bild, 3-4 m avstånd) och det ser inte alls bedrövligt ut. Har hittils spelat 3h och tycker det ser bra ut. Jag har ju sett jämförelser så jag vet att det kan se bättre ut, men det är helt ok!
Jag är helnöjd och tycker att det är en mycket bra deal.
@freppa87 du verkade ha samma utgångspunkt som jag och då skulle jag rekommendera denna deal. Blir man missnöjd borde det vara enkelt att sälja vidare. Rdr2 + 2 kontroller + uhd-blu Ray är ju värt en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grindaa:

min beställning av tele2 plattan och wifi-togo sim kort blev nyss avbeställd. där de vill att man ska ringa dem för nått gick "fel" beställde igår och fick detta mejl nyss.

Jag beställde plattan med ett abonnemang och nyttjade min ångerrätt på abonnemanget när jag fick hem plattan och behövde inte betala något alls för det. Inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omren:

Jag beställde plattan med ett abonnemang och nyttjade min ångerrätt på abonnemanget när jag fick hem plattan och behövde inte betala något alls för det. Inga problem alls.

Samma här, detta blir tredje hårdvaran som går på avbetalning hos tele 2. Har inget abbonemang. Jag tror på en asbra deal på Huawei p20 pro till BF, då blir det kanske ett köp till...

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

Fick också 32GB-modellen! Någon som annars lyckats teckna e-faktura? Får bara "ogiltigt kundnummer" när jag skriver in det kundnumret som finns på mina sidor på Tele2...

Edit: Var tydligen tvungen att välja Tele2 "fasta tjänster" och inte "mobila tjänster"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grindaa:

min beställning av tele2 plattan och wifi-togo sim kort blev nyss avbeställd. där de vill att man ska ringa dem för nått gick "fel" beställde igår och fick detta mejl nyss.

saker blir bara konstigare ,, min postnord app plingade nyss till och där ligger det ett paket från tele2 just nu,, fattar inte vad de håller på med ,..,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grindaa:

saker blir bara konstigare ,, min postnord app plingade nyss till och där ligger det ett paket från tele2 just nu,, fattar inte vad de håller på med ,..,,

Precis samma för polaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grindaa:

saker blir bara konstigare ,, min postnord app plingade nyss till och där ligger det ett paket från tele2 just nu,, fattar inte vad de håller på med ,..,,

Samma här, fick både mailen och kolli nr. När jag pratade imorse med tele2 angående mailen sa de att det var nåt fel i deras system och att ordern är aktiv 😀

Skickades från m.sweclockers.com