Headset på macbook pro som kör ubuntu?

Permalänk
Medlem

Headset på macbook pro som kör ubuntu?

Tjo
Jag har en macbook pro som jag kört in senaste ubuntu på och det funkar skapligt. En sak som dock inte funkar är att plugga in ett headset i "hörlursutgången" och få ubuntu att känna av den mikrofonen. Ljudet i lurarna funkar som det ska men det finns endast datorn interna mikrofon att välja på i inställningar. När det var osx på den funkade headsetet bra och samma headset har funkat bra i ubuntu på en dell-burk. Då fick man upp en dialog när det sattes i där man kunde välja om det var lurar, mikrofon eller headset. Jag har letat efter drivare eller script eller nåt som kan få det här funka utan framgång. Är det nån som har nåt tips på hur man kan få det här att fungera?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, varför kör du ubuntu på en macbook?

Permalänk
Medlem

Sitter i ett uvecklingsprojekt som använder sig mycket av docker med mountade volymer och i OSX så gör det att allt går så otroligt långsamt iom att all disk IO går genom den virutella maskinen, jämfört med linux som kör utan vm. Eller, det här är min teori iaf, baserat på det jag lyckats googla mig fram till.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

alsamixer i terminalen där kan du ändra en massa ljudinställningar. Ska även gå att göra det mesta gnomes gui.