Priset på minneskretsar för SSD-enheter kan mer än halveras under 2019

Permalänk
Melding Plague

Priset på minneskretsar för SSD-enheter kan mer än halveras under 2019

Enligt branschkällor kan NAND-minnen tack vare tekniska framsteg bli betydligt billigare att tillverka, vilket kan ge mer än 50 procent lägre priser på SSD-enheter under 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Två tummar och en stortå upp för det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ungefär som prisraset på grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Låter mycket lovande!

Jag tänkte kolla efter en till 1TB SSD under BF, men kanske ska avvakta lite. Är inget akut behov direkt. Med tanke på att man får en 1TB m.2 SATA SSD (MX500) för ~1600 kronor på Amazon idag så kan man äntligen börja snegla mot 2TB-SSDs utan att plånboken självantänder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Den här nyheten får fem badbollar av fyra kebaber.

På tiden!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

HURRA! Alla blir så glada, och drömmer om att köpa den där 4TB ssd:n man alltid velat ha, tills det börjar brinna i någon fabrik och det blir dubbelt så dyrt istället

Permalänk
Medlem

Det sades att SSD skulle hamna i nivå med 1TB HDD 2017.
Så gick det med det.

Permalänk
Medlem

Tror på't när jag ser't.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

En stor skopa grovsalt på att ingenting kommer hända med ssd-enheternas pris.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som så att vi konsumenter under oskäligt lång tid har betalat ett oskäligt högt pris. Om Samsung saktar ner produktionen för att hålla uppe de oskäligt höga priserna så är de jävligt äckliga och i så fall hoppas jag att någon annan tillverkare går in med så låga priser att man vore dum om man valde Samsung. I det läget har de två val: anpassa sig eller se sig akterseglade.

För 3-4 år sedan var ju Samsung ohotade kungar på SSD-marknaden, men idag finns det helt klart andra, nästan likvärdiga alternativ att välja på, så försöker de fulspela så hoppas jag att de får smaka poå konsumenternas och konkurrenternas kombinerade vrede!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

SSDer har ju blivit väldigt billigt på senare år. Minns att jag köpte min första SSD för 800kr var en 120GB Samsung 850 EVO den gick väl på 800 ish. Nu får du en 860 EVO 500GB för runt 1000 lappen. Rätt trevligt om det blir ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

SSDer har ju blivit väldigt billigt på senare år. Minns att jag köpte min första SSD för 800kr var en 120GB Samsung 850 EVO den gick väl på 800 ish. Nu får du en 860 EVO 500GB för runt 1000 lappen. Rätt trevligt om det blir ännu billigare.

800?
jag betalade närmare 1800-1900kr för min M4 128GB
Det får du runt 1TB för idag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

min gamla intel X25-M på 80gb gick på runt 2100kr när det begav sig. för det priset idag får man en både stor och rymlig en.
kanske man kan dumpa mekaniska helt snart förutom i nasen och eventuella bacups.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

800?
jag betalade närmare 1800-1900kr för min M4 128GB
Det får du runt 1TB för idag.

Det är det jag menar. SSDer är så mycket billigare idag och om de blir billigare så är det bara ett plus. Hade gärna sett 1TB SSD för 500 kr som en HDD i samma kapacitet ligger på. Men det är nog dröm priser det. Sitter för övrigt redan på 2st 500GB SSDer så behöver inte mer SSD utrymme för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

min gamla intel X25-M på 80gb gick på runt 2100kr när det begav sig. för det priset idag får man en både stor och rymlig en.

Samma här, rullar fortfarande fint i min dator som OS disk

Visst SSD är ju jättebra tills de går sönder och tar all data med sig. Så backup av något slag på HDDer är ju att föredra, då det är ju "mycket" lättare att återskapa datan från dem ifall de fallerar (så länge de inte börjar att svarva ner diskarna).

Permalänk
Medlem

Troligen hinner blir det översvämning i nån fabrik eller liknande sen sticker priserna iväg uppåt fort som fan

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

min gamla intel X25-M på 80gb gick på runt 2100kr när det begav sig. för det priset idag får man en både stor och rymlig en.
kanske man kan dumpa mekaniska helt snart förutom i nasen och eventuella bacups.

MEN, det var det väl värt..

Köpte en likadan fast 40GB, vill minnas att R/W specen var på typ 170/35MB/s eller liknande men ökningen av IOPS från en traditionell HDD gjorde ju sitt kan man lugnt konstatera.

Vi fick någon special variant av HP EliteDesk 600 fellevererat till jobbet för ett par veckor sedan (satt 500GB HDD monterat istället för 256GB SSD). Jag trodde på fullaste allvar att datorn var trasig tills jag insåg att disten hade skickat fel datorer.. Så bortskämd har man blivit på såpass "kort" tid..

Permalänk
Avstängd

Prisa Tekniks utveckling! här kommer Lagrings återbäringen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Att Crucial MX500 M.2 1TB som är prislistas skulle säljas för halva priset, i detta fall under 1000kr. Det tror jag inträffar ungefär samtidigt somNvida 2080Ti ingår i Happy Meal på McDonalds.

Nå halva priset kan betyda mycket och det finns diskar som verkligen skulle behöva sänkas i pris.
Jag tycker det är så tragisk idag när man ska välja en enklare bärbar 17" till bekanta och man hamnar på runt 11 000kr för att få en med acceptabel ssd på 256GB.

Permalänk
Medlem

Säger man inte detta varje år?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av tumvanten:

En stor skopa grovsalt på att ingenting kommer hända med ssd-enheternas pris.

Risken finns givetvis, men med det gångna året i åtanke finns det nog en god chans att priserna fortsätter nedåt! Trots allt har priserna ofta en ganska naturlig förklaring, och de senaste åren har tekniken helt enkelt inte hängt med efterfrågan.

Skrivet av Ozzed:

Jag ser det som så att vi konsumenter under oskäligt lång tid har betalat ett oskäligt högt pris. Om Samsung saktar ner produktionen för att hålla uppe de oskäligt höga priserna så är de jävligt äckliga och i så fall hoppas jag att någon annan tillverkare går in med så låga priser att man vore dum om man valde Samsung. I det läget har de två val: anpassa sig eller se sig akterseglade.

För 3-4 år sedan var ju Samsung ohotade kungar på SSD-marknaden, men idag finns det helt klart andra, nästan likvärdiga alternativ att välja på, så försöker de fulspela så hoppas jag att de får smaka poå konsumenternas och konkurrenternas kombinerade vrede!

Efterfrågan har varit skyhög och man har sålt allt man tillverkat, dessutom har nya fabriker ploppat upp som svampar och teknikkliv tas varje år med fler lager i kretsarna och fler bitar per cell. De kommer inte hellre sakta ned produktionen, utan man kommer lägga lite mindre pengar på nya produktionslinjer än tidigare tänkt.

Självfallet är det inte trevligt om Samsung tar ut överpriser, men med tanke på den stenhårda konkurrensen på marknaden hoppas jag att Micron mfl står redo att plocka marknadsandelar.

Samtidigt ska man komma ihåg att överproduktion inte heller är något bra, vi vill inte ha en massa kretsar som läggs på lager för att sedan vara helt utdaterade ett år senare. Det är inte så miljövänligt och kostar företagen en massa pengar, vilket drabbar konsumenten ändå i slutändan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

HA! Jo jag tror på det när jag ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

MEN, det var det väl värt..

Köpte en likadan fast 40GB, vill minnas att R/W specen var på typ 170/35MB/s eller liknande men ökningen av IOPS från en traditionell HDD gjorde ju sitt kan man lugnt konstatera.

Vi fick någon special variant av HP EliteDesk 600 fellevererat till jobbet för ett par veckor sedan (satt 500GB HDD monterat istället för 256GB SSD). Jag trodde på fullaste allvar att datorn var trasig tills jag insåg att disten hade skickat fel datorer.. Så bortskämd har man blivit på såpass "kort" tid..

Var lätt värt. Många datorer idag som fortfarande kommer med slöa 5400rpm hdds idag konstigt nog. På jobbet sliter it med att få in ssds i alla istället.
Vi skulle klara oss med en 120gb ssd och datorerna skulle starta mycket snabbare. Specsen i övrigt är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Efterfrågan har varit skyhög och man har sålt allt man tillverkat, dessutom har nya fabriker ploppat upp som svampar och teknikkliv tas varje år med fler lager i kretsarna och fler bitar per cell. De kommer inte hellre sakta ned produktionen, utan man kommer lägga lite mindre pengar på nya produktionslinjer än tidigare tänkt.

Självfallet är det inte trevligt om Samsung tar ut överpriser, men med tanke på den stenhårda konkurrensen på marknaden hoppas jag att Micron mfl står redo att plocka marknadsandelar.

Samtidigt ska man komma ihåg att överproduktion inte heller är något bra, vi vill inte ha en massa kretsar som läggs på lager för att sedan vara helt utdaterade ett år senare. Det är inte så miljövänligt och kostar företagen en massa pengar, vilket drabbar konsumenten ändå i slutändan.

Det ska ju helst tillverkas lagom. Men som jag har fattat det så bromsar Samsung produktionen med flit, för att hålla uppe priset, trots att de skulle kunna gasa på och ändå sälja allt de tillverkar. Det är det jag tycker är grisigt gjort om det stämmer, och då hoppas jag i så fall att konkurrenterna och kunderna straffar dem,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men som jag har fattat det så bromsar Samsung produktionen med flit, för att hålla uppe priset.

Du besvarade redan själv varför Samsung gör det lönsamt. Det kostar att ha en överproduktion rejält! Men som vanligt...om inte företaget gör 100% som Ozzed skulle göra så är ma EVIL. Även om man har ingen som helst helhetsuppfattning vad som sker i företaget.

Kan du precisera hur Samsung "bromsar ner" sin produktion??? Är t.ex att man skjuter upp byggandet av en ny fabrik, eller om man kör 2 skifts-arbete istället för 3= Bromsande med flit???
Har svår att tro att det kommer en chef på fabriken och ger order att sänka hastigheten på produktionen med 20-30%

Och Ozzed, berätta nu vad skulle situationen på marknaden vara om Samsung aldrig existerade, så som du tycker att prata om Samsung.

Tycker redan att processorer, grafikkort, skärmar, SSD, HDD, DVD är verkligen skitbilliga nu för tiden. De som klagar så klagar på att de bästa på marknaden är dyrt.

DDR4 och Spel-grafikkort är skitdyra - där det känns att äga mer än vad man behöver.

Förresten...SSD har ju fallit 10tals % redan. Antar att vi ska räkna bort 50% från priserna för första delen av 2018, inte från dagens priser.

Permalänk
Medlem

Man ska inte klaga på att ssd går ner i pris men inte tror jag det blir 50% snarare 10 till 20%
återförsäljarna vill nog ha sin kaka

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

Du besvarade redan själv varför Samsung gör det lönsamt. Det kostar att ha en överproduktion rejält! Men som vanligt...om inte företaget gör 100% som Ozzed skulle göra så är ma EVIL. Även om man har ingen som helst helhetsuppfattning vad som sker i företaget.

Att samsung att ej prispressar så leder det till att konkurrenterna kommer ikapp. Samma gör nvida med grafikkorten nu och om de skulle sälja 2080ti billigt, så kunde AMD lägga ner sin grafikkort-tillverkningsteknik.
När jag var lite fanns det 2st pizzerior i en byhåla som priskrigade, alla i orten jublade och folk utifrån åkte dit och åt fina pizzor för 30kr/st(exkl dagens inflation). Sedan efter festen var det en pizzeria kvar med en pris som fick folket i byn att åka någon annanstans för att äta pizza...

Skrivet av Dual-Tjur:

Tycker redan att processorer, grafikkort, skärmar, SSD, HDD, DVD är verkligen skitbilliga nu för tiden. De som klagar så klagar på att de bästa på marknaden är dyrt.

DDR4 och Spel-grafikkort är skitdyra - där det känns att äga mer än vad man behöver.

Svensson-datorn har blivit billigare för varje år, problemet är att allt fler jobbar med datorn och använder den mer, så våra krav har ökas. 3st 28" 4k skärmar är inget exotisk och de går att få för runt 10 000kr totalt. Men det är mycket pengar för att köpa de absolut billigaste skärmarna man kunde hitta med specifikation ovanför (3* 28" 4k).

Angående grafikkort så fanns det förr 3 modeller. vanliga, gamer och pro.kort. De där vanliga är nästan helt utdöda och jag räknar med sig som ultradåliga gamerkort.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Att samsung att ej prispressar så leder det till att konkurrenterna kommer ikapp. Samma gör nvida med grafikkorten nu och om de skulle sälja 2080ti billigt, så kunde AMD lägga ner sin grafikkort-tillverkningsteknik.
När jag var lite fanns det 2st pizzerior i en byhåla som priskrigade, alla i orten jublade och folk utifrån åkte dit och åt fina pizzor för 30kr/st(exkl dagens inflation). Sedan efter festen var det en pizzeria kvar med en pris som fick folket i byn att åka någon annanstans för att äta pizza...

Visst...och om Intel släppte en 2990k eller INTE hade problem med 10nm så skulle AMD också vara nedlagt.

Skrivet av anon159643:

Svensson-datorn har blivit billigare för varje år, problemet är att allt fler jobbar med datorn och använder den mer, så våra krav har ökas. 3st 28" 4k skärmar är inget exotisk och de går att få för runt 10 000kr totalt. Men det är mycket pengar för att köpa de absolut billigaste skärmarna man kunde hitta med specifikation ovanför (3* 28" 4k).

Precis. Men ändå billigare än för 5 år sedan? Och en Fullhd 27 tummare eller 32tv som går ju att använda är ju skitbilliga. Funderade på att köpa några såna här:

https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-video/televisiot/10504/lg-43-4k-uhd-smart-tv-43uk6200
Och ännu värre de hade en TLC 4HD 50 tummare som har fått en bra recension i Ljud och Bild för 279€. (bara en dags rea igår dock!)

Skrivet av anon159643:

Angående grafikkort så fanns det förr 3 modeller. vanliga, gamer och pro.kort. De där vanliga är nästan helt utdöda och jag räknar med sig som ultradåliga gamerkort.

Nej, de är de är INTE ULTRADÅLIGA kort. Har själv funderat på att skaffa några geforce gt710-740. Många vill också ha helt passiva kort.

Bra sammanfattat "vanliga kort=ultradåliga gamer kort"

Därför hade jag först Grafikkort och DDR4 är skitdyra men ändrade sen till det nuvarande. Grafikkort och Spel-Grafikkort

Permalänk
Medlem

Får hoppas det blir så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Du besvarade redan själv varför Samsung gör det lönsamt. Det kostar att ha en överproduktion rejält! Men som vanligt...om inte företaget gör 100% som Ozzed skulle göra så är ma EVIL. Även om man har ingen som helst helhetsuppfattning vad som sker i företaget.

Kan du precisera hur Samsung "bromsar ner" sin produktion??? Är t.ex att man skjuter upp byggandet av en ny fabrik, eller om man kör 2 skifts-arbete istället för 3= Bromsande med flit???
Har svår att tro att det kommer en chef på fabriken och ger order att sänka hastigheten på produktionen med 20-30%

Och Ozzed, berätta nu vad skulle situationen på marknaden vara om Samsung aldrig existerade, så som du tycker att prata om Samsung.

Tycker redan att processorer, grafikkort, skärmar, SSD, HDD, DVD är verkligen skitbilliga nu för tiden. De som klagar så klagar på att de bästa på marknaden är dyrt.

DDR4 och Spel-grafikkort är skitdyra - där det känns att äga mer än vad man behöver.

Förresten...SSD har ju fallit 10tals % redan. Antar att vi ska räkna bort 50% från priserna för första delen av 2018, inte från dagens priser.

Jag är konsument, inte företagsägare, VD, eller medlem i någon styrelse, så då är det för mig självklart att jag står på konsumenternas sida och vill att företag skall gå konsumenters ärenden och tillgodose konsumenters behov.

Jag har ingenstans sagt att jag vill att Samsung skall gå in i överproduktion (vilket du sett om du läst mina inlägg men att döma av detta och tidigare svar så verkar du mest skumma igenom dem )

Det jag kraftigt vänder mig emot och tycker är vidrigt (Ja, evil om du vill kalla det det) är att de planerar att manipulera produktionen för att mixa och trixa med tillgång och efterfrågan. Så gör man fan inte på en fri marknad! Tycker jag. Lyckligtvis är SSD-marknaden hälsosam på så sätt att det finns många aktörer. Samsung kan alltså inte köra sina dick moves hur som helst. Konsumenten har andra tillverkare att välja på, vilket jag tror att många faktiskt kommer överväga om de gör verklighet av sitt hot.

Självklart får de göra det om de vill. Men det är min fulla rätt att tycka att det är ett dick move och det är min fulla rätt att låta bli att köpa deras produkter om jag inte vill det, egentligen av vilken anledning jag helst önskar.

Vi konsumenter finns inte till för att göda företagen feta, utan när det fungerar hälsosamt så är det snarare så att många olika företag skall tävla om vår gunst, genom att erbjuda så bra produkter som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Då passar det sig inte alls att försöka trissa upp priserna genom att sakta in expansionstakten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.