Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Jo men man börjar ju fundera om ni nu är 2 som inte kommer in där.

Sant 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick detta svar från Philips ang ett mail jag skickade och frågade om man kunde som kund få bestämma själv om man vill slå av inbränning skyddet!
: Tyvärr är det inte möjligt i dagsläget. Det kommer kanske i framtiden med en uppdatering men jag vågar inte lova något.
Mvh philips kundservice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

min LG oled c7 beter sig likadant, det är som ni kommit fram till redan ett inbränningsskydd. Men på LG kan man iaf stänga av det. Jag funderade också riktigt hårt och länge på detta när jag hade köpt TV'n!

Skulle dock rekommendera att ha det på speciellt eftersom du har barn som kollar på tv, oftast samma saker hela tiden. Var på mediamarkt i stockholm och inbränningarna i ALLA oled apparater där var inte vackert, jag vågar knappt starta min! haha.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

min LG oled c7 beter sig likadant, det är som ni kommit fram till redan ett inbränningsskydd. Men på LG kan man iaf stänga av det. Jag funderade också riktigt hårt och länge på detta när jag hade köpt TV'n!

Skulle dock rekommendera att ha det på speciellt eftersom du har barn som kollar på tv, oftast samma saker hela tiden. Var på mediamarkt i stockholm och inbränningarna i ALLA oled apparater där var inte vackert, jag vågar knappt starta min! haha.

🙂 Ja det är nog bra att ha det på som du säger har ju barn! Lika här tv4 morgon är jag livrädd för pga av den stora gula solen. Påminner sambon/barnen hela tiden att ser ni inte på tv slå av den 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta med inbränning då? Är det permanent ni pratat om eller är det tillfälliga inbränningar tex när man byter från hem menyn till youtube appen tex, då är det ju en grå bild i någon sekund, där kan man se ibland rutorna från hem menyn, men så fort man kommer in i youtube eller sätter på något annat så är det ju inte kvar.

Folk som pratar om tv4 loggan och när den blir inbränd, syns den där i bakgrunden hela tiden även när man ser på film? eller är det bara när man switchar från en app till en annan? Har läst massor om inbränningar men ändå inte riktigt förstått när inbränningen syns, folk har ju bara satte på en färgad bild så har man sett olika inbränningar, kan det tillslut synas när man t ex tittar på film eller gör andra saker eller är det bara vid "gråbildstest" som inbränningar syns?

Kan ju inte förstå att det inte skulle gå på fabriksgarantin om en tv för 25.000kr och uppåt får inbränningar så man inte kan använda den och sedan inte få pengarna tillbaka? Någon som har koll på hur detta fungerar med inbränningar osv? För när jag tittar på youtube och inbränningstester så spelar de ju alltid upp inbränningarna i en heltäckande färg, färg, grön, gul, grå osv. Men syns dessa inbränningar annars?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Ja det är permanent. Den inbrända TV4 morgonsolen syns ffa mot röd bakgrund. Så ja det syns när du tittar på film och bakgrunden är åt det röda hållet. Philips har nu lovat att ta in min på service iaf.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Inbränning är permanent, image retention tror jag det andra kallas, dvs. när man kan se antydan till en logga eller annat som varit i bild en längre tid. Ofta går det att få bort sådant genom skärmtvättsläge eller myrornas krig eller liknande. Jag har misshandlat min gamla Panasonic plasma rätt rejält med statiska spelmenyer osv, och visst kan jag se retention ibland men det har alltid gått att få bort. Plasman gör iofs också lätta skiftningar men inget som märks i närheten av det som tas upp i denna tråden. Det är säkert skillnad mellan olika plasma TV-apparater i hur känsliga dom är, men i OLED-fallet verkar det ju vara tokigt känsligt, antingen det eller så är Philips extra försiktiga för att undvika reparationer och reklamationer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt. Finns det något bra sätt att hålla koll om inbränningen blir sämre/värre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msgn:

Usch vad tråkigt. Finns det något bra sätt att hålla koll om inbränningen blir sämre/värre?

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas MicroLED kommer kunna ge samma svärta som OLED och att dom löser tillverkningsproblemen. Den tekniken skall ju inte ha inbränningsproblematiken som OLED lider av.

https://www.cnet.com/news/microled-is-the-first-new-screen-te...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺

@elajt_1: Eftersom varje enskild micro-led är sin egen ljuskälla finns det alltid en risk att några slits mer än de omkringliggande och vi får då skillnader i ljuset som blir en inbränning. Det är nackdelen är inbyggd i konstruktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@elajt_1: Eftersom varje enskild micro-led är sin egen ljuskälla finns det alltid en risk att några slits mer än de omkringliggande och vi får då skillnader i ljuset som blir en inbränning. Det är nackdelen är inbyggd i konstruktionen.

Det kanske är så, men jag har svårt att se hur skillnad i ljusstyrka skulle vara ett likhetstecken med inbränning? Inbränning handlar ju om att vi fortfarande ser ett avtryck eller spökbild från något som "tidigare" varit där. Om en led blir dålig eller svagare så blir det ju bara mindre ljus på den punkten. Nu går jag givetvis bara på vad artikeln jag länkade till skrev, där tog dom även upp att inbränning förmodligen inte skulle vara något problem, men vi får se helt enkelt.

Sen när det gäller den här typen av LED, så gissar jag att livslängden är minst lika bra som på nuvarande LED-TV's belysning (om inte bättre), vilket vad jag förstått är överlägset den äldre typen av belysning (lysrör) man använde sig av i dom tidigare modellerna.

Jag "tror" att nuvarande LCD'er med LED-belysning klarar sig upp mot 100 000h, vilket nästan är dubbla (om jag inte minns fel) tiden som de äldre lysrörsmodellerna var specade för (50 000 - 60 000h).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elajt_1:

...jag har svårt att se hur skillnad i ljusstyrka skulle vara ett likhetstecken med inbränning?
[...]
Om en led blir dålig eller svagare så blir det ju bara mindre ljus på den punkten.

Ja, vilket är definitionen av en inbränning. Inbränning = skillnader i ljusstyrka. Det blir en skugga eftersom den punkten lyser med mindre ljus jämfört med omgivande pixlar som inte har utsatts för samma slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, vilket är definitionen av en inbränning. Inbränning = skillnader i ljusstyrka. Det blir en skugga eftersom den punkten lyser med mindre ljus jämfört med omgivande pixlar som inte har utsatts för samma slitage.

När det gäller CRT och inbränning är ju det något som även går att se när apparaten är avstängd. För OLED är jag osäker på om det syns då, men om så är fallet tyder ju även det på att själva materialet i eller runt pixeln blivit skadat av temperaturen och således bränts. Och att det vi med största sannolikhet ser, är ljuset i rummet som reflekteras olika av dom pixlar som blivit skadade.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺

@elajt_1: En permanent inbränning är att de individuella pixlarna inte längre lyser med samma ljusstyrka som omgivande pixlar som följd av ojämnt slitage. All teknik degraderar med användning. Tekniklösningar där varje pixel är sin egen ljuskälla, OLED, plasma, Micro-LED-arrayer, vanliga LED-arrayer (jumbotroner) och så vidare, är därför mer känsliga för detta pga av sin natur. På CRT är inbränning en ojämnt slitet fosforskikt – i grunden samma princip även om det inte finns pixlar i en egentlig mening.

Permanenta inbränningar på LCD kan faktisk lysa starkare än omgivande pixlar. Men det har att göra med att materialförändringar i LCD-skiktet får kristallerna att släppa igenom lite mer ljus än tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@elajt_1: En permanent inbränning är att de individuella pixlarna inte längre lyser med samma ljusstyrka som omgivande pixlar som följd av ojämnt slitage. All teknik degraderar med användning. Tekniklösningar där varje pixel är sin egen ljuskälla, OLED, plasma, Micro-LED-arrayer, vanliga LED-arrayer (jumbotroner) och så vidare, är därför mer känsliga för detta pga av sin natur. På CRT är inbränning en ojämnt slitet fosforskikt – i grunden samma princip även om det inte finns pixlar i en egentlig mening.

Permanenta inbränningar på LCD kan faktisk lysa starkare än omgivande pixlar. Men det har att göra med att materialförändringar i LCD-skiktet får kristallerna att släppa igenom lite mer ljus än tänkt.

Går det dock att se permanent inbränning på en OLED och LCD när apparaterna är avstängda som det definitivt gör på CRT?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺

@elajt_1: På en LCD kan det synas om det kommer tillräckligt med ljus in i panelen. Men då måste den vara rätt så förstörd, tänk skärmen som stått med samma dialogruta i serverrummet i flera år. Har inte haft möjlighet att studera en sönderkörd OLED.

Permalänk

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=336977&fb...

verkar vara lika illa idag för fler. Man bör inte acceptera detta alls!

Permalänk
Skrivet av Analytisk:

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=336977&fb...

verkar vara lika illa idag för fler. Man bör inte acceptera detta alls!

Tyvärr så är det så!
som sagt ett inbränning skydd som philips har satt dit.
Har frågat om man som konsument kunde och fick stänga av den! men det gick inte det
Men det jag stör mig mest på är att butikerna inte informerar/upplyser kunden om denna funktion när du köper en tv (i mitt fall netonnet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Tyvärr så är det så!
som sagt ett inbränning skydd som philips har satt dit.
Har frågat om man som konsument kunde och fick stänga av den! men det gick inte det
Men det jag stör mig mest på är att butikerna inte informerar/upplyser kunden om denna funktion när du köper en tv (i mitt fall netonnet)

Skickades från m.sweclockers.com

Vill se Philips ha detta i specifikationerna:
Mindre bildyta, risk för
inbränning, osymetrisk bild.

Tror inte det finns ett ord om detta.
Jag själv var på väg att köpa deras
oled (väntade på black friday) men aldrig nu!
Oavsett, klaga hos netonnet skriv på forum och deras sida. Gissar att det skall säljas
många sådana tv och om det verkar vara defekta
så borde fler få reda på det. Kan tänka
mig Philips ökar tempot att lösa
detta eller få tusentals
apparater i retur av netonnet, elgiganten osv.

Permalänk
Skrivet av Analytisk:

Vill se Philips ha detta i specifikationerna:
Mindre bildyta, risk för
inbränning, osymetrisk bild.

Tror inte det finns ett ord om detta.
Jag själv var på väg att köpa deras
oled (väntade på black friday) men aldrig nu!
Oavsett, klaga hos netonnet skriv på forum och deras sida. Gissar att det skall säljas
många sådana tv och om det verkar vara defekta
så borde fler få reda på det. Kan tänka
mig Philips ökar tempot att lösa
detta eller få tusentals
apparater i retur av netonnet, elgiganten osv.

Ja det är tråkigt som fan att det ska vara så!
Jag orkar inte bry mig något mer hade huvudbry om detta i 2v innan jag accepterarde detta.(allt från inlämnad tv/bytte ut och samtal till support och forums letande) och nu tänker jag inte på det som jag gjorde i början iofs kan minnimera risken för inbränningar så kan jag leva ed det nu när jag har småbarn och sambo som ser på tv morgon(den omtalade gula tv4 faran solen 😂)
Var inne på att byta till en LG men jag gillar ambilight tyvärr 😉
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste bara lägga till om någon går i tankarna på att köpa denna TV. Den har nog (utan att överdriva) den sämste tvdosan som gjorts. TV dosans signal är oerhört värdelös. Om man håller tvdosan lite vinklad så fungerar den ej. Man måste i stort sett hålla dosan i rätt höjd och rätt vinkel för att den ska fungera. Om jag håller tvdosan med toppen mot tvn (som vanligt) men vinklar den lite snett, alltså farande med spettsen mot tvn men vinklad (så man oftast håller den om man bara sträcker upp handen med dosan i) då funkar den inte. Så det är ofta men får trycka flera gånger innan den fattar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja det är tråkigt som fan att det ska vara så!
Jag orkar inte bry mig något mer hade huvudbry om detta i 2v innan jag accepterarde detta.(allt från inlämnad tv/bytte ut och samtal till support och forums letande) och nu tänker jag inte på det som jag gjorde i början iofs kan minnimera risken för inbränningar så kan jag leva ed det nu när jag har småbarn och sambo som ser på tv morgon(den omtalade gula tv4 faran solen 😂)
Var inne på att byta till en LG men jag gillar ambilight tyvärr 😉
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Har du märkt av att fjärrkontrollen är värdelös?

Permalänk
Skrivet av Msgn:

Har du märkt av att fjärrkontrollen är värdelös?

Tjenare!
Skulle precis skriva att min dosa fungerar bra och som den ska
kan ändra på tv fast jag inte pekar med dosan mot tv
när jag såg att du frågat mig 😀
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tjenare!
Skulle precis skriva att min dosa fungerar bra och som den ska
kan ändra på tv fast jag inte pekar med dosan mot tv
när jag såg att du frågat mig 😀
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte heller nått problem med detta. Däremot kan den va lite seg i menyerna ibland.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag har inte heller nått problem med detta. Däremot kan den va lite seg i menyerna ibland.

Hmms. Frågan är vad jag ska göra åt detta då. Ringde supporten och de enda de sa var prova byta batterier......

Min fjärrkontroll är iaf värdelös. Måste ha den ganska exakt för att den ska fungera 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Msgn:

Hmms. Frågan är vad jag ska göra åt detta då. Ringde supporten och de enda de sa var prova byta batterier......

Min fjärrkontroll är iaf värdelös. Måste ha den ganska exakt för att den ska fungera 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Ring supporten igen och klaga och tjata och tala om att dom får byta ut den. Får du ingen bra respons så ringer du igen på måndag osv till dom byter ut den!
Tyvärr i dagens samhälle måste man bli en tjatig jävel för att få som m an vill i vissa situationer 😉🙂