FZ testar Red Dead Redemption 2 – Rockstar levererar värld och handling utan motstycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är ett fantastiskt vackert spel. Miljöerna är enastående, speciellt när man rider och använder "cinematic view".

Man skulle kunna kalla detta för ett extremt segt GTA-spel, då man får ta sig fram på hästryggen eller till fots. Efter några timmars spelande har förtjusningen falnat lite. Det tar helt enkelt för lång tid att ta sig mellan olika platser mellan uppdragen. Har dock provat nu att slå på cinematic view samt följa vägen automatiskt, sedan gått och gjort något annat under tiden, fungerar hyffsat tycker jag.

Jo känner samma, börjar bli lite smått oroad. Säger som alltid: hellre kort kvalitativ gameplay än lång segdragen. 60 timmar story börjar kännas rimligt när man lär spendera 30 av dom på att bara ta sig runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Då måste det antingen vara extremt (verkligen extremt) optimerat (inte troligt), eller så tycker du bara att det är subjektivt finare (mer troligt). Eller så har du ställt ner grafikinställningarna på PC?
Men visst, jag kanske skulle skrivit sämre istället för dålig.

Har inte ställt ner grafikinställningarna, kör på en 60Hz Oled TV så finns ingen anledning med ett 2080TI. Men klart att grafik är subjektivt, väldigt bra optimerat är det absolut.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Teval:

Har inte ställt ner grafikinställningarna, kör på en 60Hz Oled TV så finns ingen anledning med ett 2080TI. Men klart att grafik är subjektivt, väldigt bra optimerat är det absolut.

Helt subjektivt är det inte, det finns mycket som är mätbart, men hur man upplever det är såklart personligt.
Faktum kvarstår dock att det körs på en väldigt mycket svagare maskin, med följden sämre grafik och låst uppdateringsfrekvens. Så så extremt optimerat är det tyvärr inte

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Helt subjektivt är det inte, det finns mycket som är mätbart, men hur man upplever det är såklart personligt.
Faktum kvarstår dock att det körs på en väldigt mycket svagare maskin, med följden sämre grafik och låst uppdateringsfrekvens. Så så extremt optimerat är det tyvärr inte

Det är inte mycket snyggt i Assassins creed, copy and paste och jämnlåg kvalite på allt. Assassins creed är gjort för dessa svagare maskiner du pratar om och dessutom utomordentligt dåligt optimerat. Rent tekniskt och "mätbart" kan du få högre fps, upplösning och AA på PC men det ser inte snyggare ut än God of war, RDR2, Horizon zero etc. oavsett plattform.

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag köpte spelet till PS4 och laddade ner. Har kommit till första bankrånet. Otroligt fint gjort men kontrollschemat är lite väl invecklat.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Rockstar levererar återigen!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Maximo:

Det är inte mycket snyggt i Assassins creed, copy and paste och jämnlåg kvalite på allt. Assassins creed är gjort för dessa svagare maskiner du pratar om och dessutom utomordentligt dåligt optimerat. Rent tekniskt och "mätbart" kan du få högre fps, upplösning och AA på PC men det ser inte snyggare ut än God of war, RDR2, Horizon zero etc. oavsett plattform.

Jag jämför inte med något spel, framför allt inte AssCreed Odyssey som jag inte ens spelat. Kan man inte se skillnad på "konsolgrafik" och "PC-grafik" så har man antingen inte tittat särskilt noga, eller så bryr man sig helt enkelt inte.

Nog om det dock, vi har alla olika prioriteringar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Synd att det skulle kosta närmare 5000kr. Verkar som ett bra spel annars.

Några nyheter om eventuell PC-version?

Permalänk
Medlem

@Dunder: Det är större skillnad mellan spel än det är mellan samma spel på PC vs konsol är vad jag vill framföra.

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller jättesugen på att köpa en konsol bara för det här spelet...

Hoppas verkligen på en PC port. Jag förstår att det kanske är kostsamt och vilket arbete det ligger bakom, men skaran som är för PC version är så stor att det nästan inte går att ignorera. Snälla, jag är så sugen!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Några nyheter om eventuell PC-version?

Varken bu eller bä.. Men hoppas verkligen. Dem hade ju kunnat köra en liten surprise, det vore ju inte första gången då, heller.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det bara fungerar och man behöver ej röra datorn. För vem vill installera en massa skit som steam och liknande på sitt main operativsystem? Det blir att trixa med dualboat och ha ett separat operativsystem för spel. Så om man sitter och jobbar och tänker ta en spelrast så ska man starta om datorn?
Man kan låta datorn jobba med annat under tiden osv..

Konsol kommer nog alltid vara nummer 1 spelplattform för mig, även om nu mobiler har sin fördel med portabilitet.

Jag tror nog de flesta föredrar att installera steam över att behöva ha en stor svart låda under TVn som bara är bra för att spela spel. Sedan förstår jag inte varför du ska behöva dual boota om du vill spela spel? Vad vinner du på att dela upp datorn i 2 OS för detta syfte?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroubleBaker:

Jag tror nog de flesta föredrar att installera steam över att behöva ha en stor svart låda under TVn som bara är bra för att spela spel. Sedan förstår jag inte varför du ska behöva dual boota om du vill spela spel? Vad vinner du på att dela upp datorn i 2 OS för detta syfte?

En ps4 och xbox är pyttesmå, det de flesta däremot stör sig på är den extra kostnaden som ej är försumbar. Sedan klarar de av att spela dvd/bluray vilket var intressant på den tiden konsolerna var nya. (orka använda skivor för sånt) Att Red Dead Redemption 2 för de flesta finns på skiva när man ej byter skiva spelar ej så stor roll, bortsett från att det går supersegt att ladda spelet. En ssd på ps4an hade kanske hjälpt.

Vad man vinner på att skapa ett seriös installation av windows med enbart det man "måste ha" är att man får en optimal dator fri från problem. Varenda program man installerar (undantag säkerhetsprogram) så öppnar man upp för problem av olika slag, där det kan vara att de gör windows instabilare, slöare eller öppna för säkerhetshål.
Tänk er att er dator ska likna en server som finns i DMZ kör samma koncept på vad ni installerar och ni får en underhållsfri dator som oftast bara fungerar.

Vid spel blir då det enda vettiga att ha en dualbot där man har en operativsystem just för spel och ett annat för arbete.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är är spoiler men ber om ursäkt i förväg

Efter man har tittat lite på Youtube på de olika slutet man kan välja, för mig förstörde det hela upplevelsen för spelet.

Var så hypad och hoppades att det skulle bli bättre än ettan men man blev besviken....

För att jag ska köpa/gilla ett spel så ska början, mitten och slutet vara bra är något dåligt fallerar hela spelet för mig :/

Kanske blir ett köp när man kan få det under 159:- men som nu blir det ej av för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vem köpte GTA V 2017? De flesta hade tröttnat på spelet för länge sedan.

Hur marknaden vid försäljning påverkas av lansering till fler plattformar beror helt på produkt. Pokemon Goo är ett typ exempel på spel som ej hade fått detta genombrott om det endast fanns till iPhone. Medan andra spel säljer bra för att det är så självklart val för de som äger plattformen.

Undra hur många här i tråden som äger en nyare konsol som får Red dead Addemption 2 men säger, nej jag tänker ej köpa spelet eller senare låna det av en polare, jag tänker invänta några år tills den kommer till pc och uppleva spelet i högre fps. Argument som att då har väl redan GTA6 kommit till konsolerna och allt fokus ligger på det spelet hjälper ej. De vill spela Red dead Addemption 2 när vi andra lirar gta6.

Jag själv fördrar att spela på konsol före pc av hur många orsaker som helst.
Man har ofta konsolen i sovrummet och smidigt kan spela i sängen med handkontroll.
Det bara fungerar och man behöver ej röra datorn. För vem vill installera en massa skit som steam och liknande på sitt main operativsystem? Det blir att trixa med dualboat och ha ett separat operativsystem för spel. Så om man sitter och jobbar och tänker ta en spelrast så ska man starta om datorn?
Man kan låta datorn jobba med annat under tiden osv..

Konsol kommer nog alltid vara nummer 1 spelplattform för mig, även om nu mobiler har sin fördel med portabilitet.

En sak som du missar i resonemanget är yngre generationer. Tänk på alla ungdomar som varit för unga för GTA V när det släpptes och först efter 1-2 eller till och med 3 år fått godkännande av sina föräldrar att köpa spelet. Detta kan nog påverka en hel del när det kommer till utspridning av försäljning över några år. Speciellt om det inte ännu utannonserats en uppföljare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppis:

En sak som du missar i resonemanget är yngre generationer. Tänk på alla ungdomar som varit för unga för GTA V när det släpptes och först efter 1-2 eller till och med 3 år fått godkännande av sina föräldrar att köpa spelet. Detta kan nog påverka en hel del när det kommer till utspridning av försäljning över några år. Speciellt om det inte ännu utannonserats en uppföljare.

Visst, men då kommer även begagnadmarknaden in. Runt 2017 så hade väldigt många inkl mig tröttnat på GTA5 och vi sålde spelet vidare, varvid behovet att köpa nytt då det såldes begagnad i var enda spelbutik minskades.
Min poäng var dock att det är fel att kolla på försäljning på en produkt på olika marknader när de är i olika faser i produktens livscirkel.

Sedan pc vs konsol är intressant, jag minns när xbox/ps4 kom så var det största argumentet var att tvn endast hade 1024x576 upplösning, crt flimmer och det var svårt att läsa mindre texter då bilden var suddig. Idag är skillnaden mer same shit different name inom visa spel.
Koll nya Tombraider som var så imponerande så det var med på Nvida 2080Ti lanseringen: https://www.youtube.com/watch?v=otAUiWHv6sc
De flesta i tråden säger holley shit vilken skillnad, det slog t.ex deras uppgradering från en 386 16MHz till en 486 100 MHzare med hästlängder. Men jag är tveksam till om vanliga konsumenter i allmänhet tycker skillnaden är så stor.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TroubleBaker:

Sedan förstår jag inte varför du ska behöva dual boota om du vill spela spel? Vad vinner du på att dela upp datorn i 2 OS för detta syfte?

Ingenting alls

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ett underbart spel och passar verkligen på konsol Släpps de på pc framöver blir det säkert ett köp där också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ponkie:

Rockstar levererar återigen!

20-30FPS 800P/ suddigt och grådassigt..

Leverera? Spelet verkar vara dåligt optimerat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av pellen:

Jag hatar mitt liv! Jag vill inte köpa en konsoll för att spela det här! Gnnnnnnnnhhhh!

Här finns ett urval till bra pris: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/liv...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

20-30FPS 800P/ suddigt och grådassigt..

Leverera? Spelet verkar vara dåligt optimerat.

Snarare att spelet är för krävande för orginal Xbox One. Innebär inte nödvändigtvis att spelet är dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

20-30FPS 800P/ suddigt och grådassigt..

Leverera? Spelet verkar vara dåligt optimerat.

Det låter som att du spelar på PS4 alt. PS4 pro. Gör du detta och har HDR aktiverat ska du tydligen koppla ur det för att få bort grådassigheten som du beskriver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

20-30FPS 800P/ suddigt och grådassigt..

Leverera? Spelet verkar vara dåligt optimerat.

för gammal hårdvara helt enkelt för nya spel

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jäklar, inte illa! Men hur är prestandan? Kan jag max:a Crysis?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo känner samma, börjar bli lite smått oroad. Säger som alltid: hellre kort kvalitativ gameplay än lång segdragen. 60 timmar story börjar kännas rimligt när man lär spendera 30 av dom på att bara ta sig runt.

Efter lite mer spelande så har jag kommit på att man absolut inte bara ska ta raka vägen mellan A till B. Det är hur tråkigt som helst.

Passa på att göra andra saker, som t.ex. jaga eller hjälp folk som dyker upp lite här och där. Eller råna dem om du vill vara en riktig outlaw/bandit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad man vinner på att skapa ett seriös installation av windows med enbart det man "måste ha" är att man får en optimal dator fri från problem. Varenda program man installerar (undantag säkerhetsprogram) så öppnar man upp för problem av olika slag, där det kan vara att de gör windows instabilare, slöare eller öppna för säkerhetshål.
Tänk er att er dator ska likna en server som finns i DMZ kör samma koncept på vad ni installerar och ni får en underhållsfri dator som oftast bara fungerar.

Vid spel blir då det enda vettiga att ha en dualbot där man har en operativsystem just för spel och ett annat för arbete.

Vore det inte aningen vettigare att ha två separata system? En SPELdator och en ARBETSdator?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

Vore det inte aningen vettigare att ha två separata system? En SPELdator och en ARBETSdator?

Självklart men det kostar därefter.. Det är därför jag kör med konsoler som är billiga.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kaine_Uro:

Vore det inte aningen vettigare att ha två separata system? En SPELdator och en ARBETSdator?

Varför skulle det vara vettigare?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart men det kostar därefter.. Det är därför jag kör med konsoler som är billiga.

Jo det är så sant. Lär nog dröja innan jag själv uppgraderar speldatorn nästa gång. Det är inte värt pengarna längre tycker jag.

Skrivet av Dunder:

Varför skulle det vara vettigare?

Kanske bara är jag som är lite för bekväm av mig.

Permalänk
Medlem

Detta spel är så brutalt bra att man bara häpnar.
Seriöst, jag hade i princip tröttnat på spel överhuvudtaget tills jag börja lira RDR2.
GTA spelen tröttna jag alltid på för att det mer kändes som en stor sandlåda medans RDR2 är en levande värld på ett helt annat sätt. Köp nu !