Permalänk
Medlem

WiFi i befintligt trådat nätverk

Är inte direkt någon klippa då det gäller nätverk så frågar här...

Jag behöver ordna med trådlös åtkomst i ett befintligt nätverk här på jobbet.
Vad är det absolut enklaste tillvägagångssättet?

Tack

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hur stort område är det? Några jobbiga hinder som betongväggar eller flera våningsplan?
Samtida användare? Typ av last? Hur ser övrig utrustning ut?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Skulle rekomendera Unifi diskar, Ubiquiti unifi.

https://www.dustin.se/product/5011076745/unifi-nanohd

vi kör dessa på jobbet, är en bra och stabil access punkt att använda, lätt översikt via unifi controller.

hur stort kontor behöver du täcka?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är inte direkt någon klippa då det gäller nätverk så frågar här...

Jag behöver ordna med trådlös åtkomst i ett befintligt nätverk här på jobbet.
Vad är det absolut enklaste tillvägagångssättet?

Tack

Har du några IT-firmor som pysslar med sådant på orten? Isåfall så hade jag kontaktat dom, det är sannolikt det enklaste sättet.
Visst, i sin enklaste form är det väl bara att klämma upp AccessPunkter men ska du bygga något som är säkert så bör du hyra in lite kompetens som kan ge dig råd hur du bygger eller bygger åt dig.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Vi är väl runt 20 st men det är bara 2 datorer som kommer att behöva tillgång, det ligger väl runt 20-30 meter från varrandra och runt hörnen på en lång korridor. Chefen vill inte lägga ut så mycket, blir nog att titta i budgetsegmentet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har många bra accesspunkter i like olika segment efter funktion.
Läs mer på deras hemsida.

Permalänk

Skulle som sagt titta på en unifi enhet, de finns från en tusenlapp och uppåt, POE adapter följer med de flesta, så du ska inte behöva något extra, nätverkskabel från router/switch, in i POE adapter, nätverkskabel vidare till disk, sen bara ställa in WiFi namnet i unifi controller, och köra, snabbt och simpelt.

vill man handla i fysisk butik finns de på kjell och company.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Köp en enkel ubiquity accesspunkt och konfigurera den MHA. appen

Permalänk
Medlem

Fast återigen, är det så att du inte är så påläst på nätverk och wifi och sitter på ett företagsnät med 20 datorer så bör du även väga in säkerhetstänket.
Visst, det låter bra att det bara är 2 datorer som ska in på nätet, men jag kan nästan sätta min vänstra fot på att du snart kommer ha en uppsjö saker som kör wifi så fort det spridit sig att ert företag har WiF, allt från mobiltelefoner till besökare som kör sina laptops ni inte har någon kontroll över.

Och det finns andra saker än Ubiquity, Netgears företagsprylar är lätta att konfigurera.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, då har jag lite mer att gå på.
Som sagt så är min chef inte villig att lägga ut några direkta pengar på detta, så jag får försöka lösa det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

en hel del routers går med lite fix att ordna så de fungerar som Access punkter, principiellt stänga av DHCP och lite så, det är inte en bra lösning, men en budget lösning om man har några routers liggandes och skräpandes i ett hörn.

Finns en hel del matnyttigt på google om detta.

men man får inte bra WiFi gratis, utan det är en investering.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tack för alla tips, då har jag lite mer att gå på.
Som sagt så är min chef inte villig att lägga ut några direkta pengar på detta, så jag får försöka lösa det.

Fråga din chef vad han anser kostnaden för ett intrång, förstörd information/informationsstöld eller stillastående nät/datorer landar på. Säger han att det inte spelar någon roll alls så fine, go for it.

Risken är annars att du åker på smällen när det väl händer något för att det är du som konfigurerat nätet, vill du stå med det ansvaret för att din chef försökte spara några kronor på saker han inte har någon djupare kunskap om?

Permalänk
Medlem

Inget jag bestämmer över, tycker du jag ska arbetsvägra?
Denna tråd kan låsas så den inte spårar ur då det inte verkar komma fler tips på det jag frågade om...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att man ska autentisera sig mot detta nätverk?
PSK? Radius?

Att sätta upp ett trådlöst nät för att låta användare ska få tillgång till Internet är en sak. Att låta enheter komma direkt in i det befintliga nätverket är något annat.
Det är lätt att tro att det finns den magiska svartalådan som ska lösa allt. Tyvärr måste man göra lite mer :/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Inget jag bestämmer över, tycker du jag ska arbetsvägra?
Denna tråd kan låsas så den inte spårar ur då det inte verkar komma fler tips på det jag frågade om...

Vad jobbar du i för diktatur där din chef kräver att du ska lösa saker som du saknar kompetens för?

Du har postat en fråga på ett tekniskt forum, där användare ideellt delar med sig av olika lösningar till ditt företags problem. När de dessutom varnar för att det kan vara dumt ur säkerhetssynpunkt att bara ställa dit en router som kopplas på ert intranät, ja då blir du putt över det...

Det du rimligen bör göra är att ta dessa varningar seriöst och lyfta det i en ny diskussion med din chef, då ni uppenbarligen saknar kompetensen inom företaget att göra detta på rätt sätt. För oavsett om du endast gör vad chefen ber om eller inte, så betyder det ju inte att samma chef själv tar ansvaret ifall det skulle skita sig. Det kan ju vara betydligt lämpligare att lasta över det på dig, oavsett om du bara följde "order" eller inte!

Permalänk
Medlem

Återigen jag har pratat med min chef och fått dessa order, han är fullt medveten över mina begränsade kunskaper inom detta.
Kommer ej svara på fler av dessa frågor då de inte leder någonstans.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det gick bra, inga problem att installera, fick även igång ett "guest network" och bytte alla lösenord, så, happy ending! Tack för idéer som jag fick! Jäkligt kul att lära sig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]