Fick en dator. Hjälp med felsök och göra om till en budgetspelburk.

Permalänk

Fick en dator. Hjälp med felsök och göra om till en budgetspelburk.

Som rubrik säger så fick jag en dator idag som annars skulle slängas. Det enda problemet jag vet om den är att den startar om sig efter den når bios. Har bara fått det berättat för mig och har alltså inte sett det med egna ögon.

Burken är en ASUS G10AC-NR039S med följande specs:

Asus H87M
I5 4440
2x4GB DDR3 1600Mhz
GTX 460
500watt PSU
ingen HDD/SSD

Rejält dammig efter att ha stått i fabriksmiljö ( där av urplockad lagring ) men ser i övrigt fräsch ut. Rent spontant så känns det som en helt ok grund att göra en 1080p-gaming dator av, förutsatt att jag får igång den.

Har aldrig felsökt en dator så jag undrar vart jag borde börja?
Lagring och ett operativsystem borde väl vara steg ett? Eller kan jag prova utan och redan se i bios vad problemet är?
Om Windows behövs finns det då någon trailversion för att bara testa? ( vill ju inte slänga ut en 1000-lapp i onödan om inte datorn vill vara med mer )
Jag kanske har tur så att det fungerar om jag stoppar i en ny Hdd/ssd men om det nu inte gör det, hur fortsätter jag en felsökning?

Om jag nu får igång den vad borde jag uppgradera för att göra det till en schysst budgetspeldator för 1080p/60fps spelande? Jag antar att ett nytt grafikkort behövs? Behövs mer ram för att få en bra 1080p-upplevelse?

Permalänk
Hedersmedlem

Om datorn inte har en SSD/HDD så är det rätt förklarligt att den startar om efter BIOS. Jag hade börjat att stoppa in någon ny systemdisk och försöka installera Windows. Kan ju varit den gamla disken som ruttnat bara...

Du kan skapa en installationssticka för Windows 10 genom Microsofts Media Creation Tool: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du behöver inte mata in en Windows-nyckel, klicka på "hoppa över" eller "fortsätt" när den ber dig om nyckel, så kör du Windows i oaktiverat läge. Har du tur finns det dock redan en giltig Windows-licens som hör till datorn. Titta runt efter etiketter för en OEM-licens.

Permalänk
Medlem

Du kan köra memtest86 från USB-minne för att testa så minnet fungerar som det ska
https://www.memtest86.com/download.htm

Ladda ner "image for creating bootable USB Drive"
Ingen garanti att datorn fungerar felfritt bara för att den klarar memtest, men det är en bra start innan du investerar i en SSD/hårddisk för den.

8GB minne räcker med tanke på nuvarande minnespriser, CPUn duger också även om du kanske tappar lite prestanda i tyngre spel men 60fps lär inte vara några problem. Gällande grafikkort skulle jag rekommendera minst en GTX 1050ti, gärna en 1060 6GB eller en RX580. Bra erbjudande på 580 just nu på Inet: https://www.inet.se/produkt/5408648/powercolor-radeon-rx580-8...

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om datorn inte har en SSD/HDD så är det rätt förklarligt att den startar om efter BIOS. Jag hade börjat att stoppa in någon ny systemdisk och försöka installera Windows. Kan ju varit den gamla disken som ruttnat bara...

Du kan skapa en installationssticka för Windows 10 genom Microsofts Media Creation Tool: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du behöver inte mata in en Windows-nyckel, klicka på "hoppa över" eller "fortsätt" när den ber dig om nyckel, så kör du Windows i oaktiverat läge. Har du tur finns det dock redan en giltig Windows-licens som hör till datorn. Titta runt efter etiketter för en OEM-licens.

Jaså?
Dom datorer jag använt har stannat och get ett felmeddelandet när man tagit ut alla diskar. I princip stannar den och klagar över att det inte finns någon disk, DVD, USB lagring att starta datorn från.

Man ska till och med kunna starta datorn från DVD / USB och kunna ta sig hela vägen till ställen där man väljer vilken disk. Själv klart hittar den ingen disk om man kopplat ur alla men man kan åtminstone testa så om resten av datorn funkar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panpo98:

Jaså?
Dom datorer jag använt har stannat och get ett felmeddelandet när man tagit ut alla diskar. I princip stannar den och klagar över att det inte finns någon disk, DVD, USB lagring att starta datorn från.

Man ska till och med kunna starta datorn från DVD / USB och kunna ta sig hela vägen till ställen där man väljer vilken disk. Själv klart hittar den ingen disk om man kopplat ur alla men man kan åtminstone testa så om resten av datorn funkar.

Jag har varit med datorer som bootloopar om det inte finns något bootmedia. (D.v.s. ingen USB, ingen hårddisk, ingen skiva, inget som går att boota på alls). Dock beter sig inte alla datorer så.

Om det är så på TS moderkort eller ej vet jag inte.

Permalänk
Avstängd

Ny disk eller så är det bara installationen som blivit paj. Du kan prova installera Windows som det är nu faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dra igång en ny windowsinstallation från USB, självklart med formatering av C: