Webhallen nekar retur av CPU pga. böjda pins, detta trots tidigare godkänd retur - Vad gör man?

Permalänk
Medlem

Webhallen nekar retur av CPU pga. böjda pins, detta trots tidigare godkänd retur - Vad gör man?

Jag önskar verkligen att det var en clickbait-rubrik, men det är precis vad som har hänt...

Jag köpte en Ryzen 5 2400G när den kom i slutet av februari, ett något hastigt och lustigt köp när min gamla HTPC gav upp lite oplanerat. Vad jag missade då var att man behövde flasha det nya moderkortet med en nyare version av BIOS för att det skulle fungera. Jag kontaktade Webhallen om det och frågade om de kunde hjälpa mig, vilket de inte kunde. Jag fick då lämna in moderkortet till en annan datorbutik och få det ordnat för 300 kr. Det var inte det att jag inte kunde göra det själv, problemet var att det här var den enda proppen jag har från AMD.

Nåja, efter några månaders svärande över hur dåligt den fungerade med Linux, regelbundna frysningar och som en direkt konsekvens av det fick jag ett korrupt filsystem på min lagringshårddisk på 4TB som grädde på moset.. Efter ett evigt läsande och jagande på en lösning likt de flesta andra med Ryzen och Linux gav jag till slut upp. Jag kontaktade Webhallen och frågade om jag kunde få skicka tillbaka delarna då de aldrig tycks lösa sig. Vilket det tack och lov godkände med motiveringen (och jag citerar kundtjänst rakt av):

Citat:

Ryzen 5 fungerar inte på Linux

Jag fick en retursedel och skickade tillbaka delarna (processor, primärminnet och moderkortet), deras verkstad tog emot delarna och godkände dem, dock hade jag pinsamt nog glömt ett par saker och det här citerar jag från dokumentet jag fick av deras verkstad:

Citat:

Alla delar verkar fungera OK. Dock saknas backplate samt skruv och monteringshakar till moderkortet. Saknas även 1 st SATA-kabel samt I/O-skölden saknas.

På samma papper kan man även läsa:

Citat:

CPU: Allt OK

Men det mest komiska är väl dock detta:

Citat:

Angiven felsympom:

På grund av BIOS uppdatering så fungerar inte komponenterna bra tillsammans.

Fast det var väl ändå inte riktigt de jag sa va?

Och ja, jag vet, jag måste ha sovit när jag packade ner sakerna.. Jag vet inte hur jag kunde glömma typ allt till moderkortet. Pinsamt! Nåja, men istället för att be mig eftersända de saknade delarna, skickade de tillbaka ALLA delar.. Jag muttrade lite och la ner de saknade delarna i kartongen för moderkortet och skickade tillbaka allting i samma kartong som jag fick tillbaka dem i.

Någon vecka senare är jag i kontakt med kundtjänst igen eftersom jag inte hört något från dem och frågar hur det går med min retur. Kundtjänst säger att de har fått in mitt paket och att de såg bra ut, men han var lite osäker på om jag kunde returnera sakerna efter så lång tid och han skulle återkomma. Eh, va? De har ju redan godkänt min returansökan och gett mig en retursedel? Eftersom jag inte hört något från dem på några dagar var jag på dem igen och han sa det såg bra ut, de skulle bara kontrollera att sakerna var i sin ordning och sedan begära en återbetalning.

Äntligen, tänkte jag! Men säg den glädje som varar.. För en stund sedan får jag ett e-postmeddelande där de meddelar att ett paket är på väg till mig.. Igen!? Jag kontaktar genast kundtjänst och frågar vad de håller på med. Det visar sig att de har skickat tillbaka processorn för att den har böjda pins!?

Så nu är min fråga, första gången de fick paketet var allting okej (vilket jag har papper på), jag skickar tillbaka paketet i orört skick, bortsett från kartongen med moderkortet och nu har processorn böjda pins? Hur i hela friden gick det till? Och vad kan jag som en liten privatperson göra när det står ord mot ord?

Jag är fruktansvärt besviken på Webhallen just nu som blåst mig på 1700 kr.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

De har alla delarna, men väljer ändå att skicka de tillbaka till dig. Känns spontant fel. Men det som blir svårt är väl att bevisa om de blev böjda hos webhallen, eller in transit åt endera håll. Dock borde det ligga i din fördel att de inte var böjda när de testade hos sig, men att de gick sönder nån gång efter det. Iom att du inte vill ha produkten så låter det osannolikt att du skulle packat upp den för att testa processorn eller råka böja pinsen på annat sätt, vilket då tyder på att de inte har förpackat den tillräckligt bra, alternativt att de har böjt pinsen.

Kolla med din lokala konsumentrådgivare vad de rekomenderar, alternativt med ARN.

Permalänk
Medlem

Om du som du säger har papper på att dom kollat CPUn, och skrivit "CPU: Allt OK" så känns det som att det måste gälla. Vad som hänt prollen efter det känns inte som ditt ansvar.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

har du ringt dom igen? nått måste blivit väldigt fel. varför skickade dom tillbaka alla grejjer en andra gång istället för att höra hur du ville göra med grejjerna som saknades?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Prata med webhallen och säg som det är? Du skriver inget om du faktiskt haft kontakt med dom efter detta?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Låter som om de testat CPUn, och påstår de att de inte har gjort det så finns det papper som de säger att de har testat den.
så antingen har de testat den och råkat ha sönder den, eller så var någon lat, skrev att han testat den och sen insåg någon annan i ledet att den inte var hel, någonstans har någon i ledet missat någonting.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Att de har blåst dig är väl lite att ta i, vi får trots allt bara höra från en sida av historien.
Tyvärr verkar som att det blir ord mot ord. Men om du känner dig 100% säker på att det inte är ditt fel så kan du be om att få förklara en gång till, eller så vänder du till ARN.

Webhallen är faktiskt de få företag som jag kan lita på när det gäller teknikstrul. De ersatte min CPU som dog utan anledning, detta utan att ens blinka. (Nej, jag jobbar inte åt Webhallen eller har någon koppling till dem )

Lycka till i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

De har alla delarna, men väljer ändå att skicka de tillbaka till dig. Känns spontant fel. Men det som blir svårt är väl att bevisa om de blev böjda hos webhallen, eller in transit åt endera håll. Dock borde det ligga i din fördel att de inte var böjda när de testade hos sig, men att de gick sönder nån gång efter det. Iom att du inte vill ha produkten så låter det osannolikt att du skulle packat upp den för att testa processorn eller råka böja pinsen på annat sätt, vilket då tyder på att de inte har förpackat den tillräckligt bra, alternativt att de har böjt pinsen.

Kolla med din lokala konsumentrådgivare vad de rekomenderar, alternativt med ARN.

Precis, jag har väl inte mycket att säga till om som liten privatperson när jag inte kan bevisa något mer än att den var in en gång och att de då godkände den då.

Jag ska höra mig för med dem imorgon.

Skrivet av maskeradmannen:

Om du som du säger har papper på att dom kollat CPUn, och skrivit "CPU: Allt OK" så känns det som att det måste gälla. Vad som hänt prollen efter det känns inte som ditt ansvar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

har du ringt dom igen? nått måste blivit väldigt fel. varför skickade dom tillbaka alla grejjer en andra gång istället för att höra hur du ville göra med grejjerna som saknades?

Problemet är ju att de skickade tillbaka den efter att ha kollat allting då de saknade ovan nämnda delar. Det är ju himla konstigt att de skickar tillbaka det och att delar som jag inte ens använt helt plötsligt är defekt.

Han på kundtjänst kunde inte svara på varför den ansvarige skickade tillbaka delarna, men han höll med om att det var ju lite onödigt.

Skrivet av Aeqvist:

Prata med webhallen och säg som det är? Du skriver inget om du faktiskt haft kontakt med dom efter detta?

Det är ju just det jag varit, annars har jag inte vetat ett dugg, det bara när jag kontaktat kundtjänst som jag fått någon information, bortsett från ett dokument från när de tog emot och godkände delarna första gången.

Skrivet av alex_farnstrom:

Låter som om de testat CPUn, och påstår de att de inte har gjort det så finns det papper som de säger att de har testat den.
så antingen har de testat den och råkat ha sönder den, eller så var någon lat, skrev att han testat den och sen insåg någon annan i ledet att den inte var hel, någonstans har någon i ledet missat någonting.

Jag vet inte vad som har hänt, men något lurt är det.

Skrivet av Crozzfajor:

Att de har blåst dig är väl lite att ta i, vi får trots allt bara höra från en sida av historien.
Tyvärr verkar som att det blir ord mot ord. Men om du känner dig 100% säker på att det inte är ditt fel så kan du be om att få förklara en gång till, eller så vänder du till ARN.

Webhallen är faktiskt de få företag som jag kan lita på när det gäller teknikstrul. De ersatte min CPU som dog utan anledning, detta utan att ens blinka. (Nej, jag jobbar inte åt Webhallen eller har någon koppling till dem )

Lycka till i vilket fall.

Jag har betalat för en produkt som någon har förstört och nu tar det inte sitt ansvar, enligt min regelbok är det att blåsa någon.

Jag har varit kund hos dem i +10 år och har alltid varit nöjd med dem, om man bortser från en mindre incident när jag blev av med typ 200 kr för någon skitsak.

Jag ska kolla upp ARN och allt det där, det är första gången jag råkat ur för något dyligt.

Tack!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag kontaktar genast kundtjänst och frågar vad de håller på med. Det visar sig att de har skickat tillbaka processorn för att den har böjda pins!?

Vad sa de när du påpekade att de redan testat den utan problem?

Trist situation. Rent krasst så har de ju ingen skyldighet att ta emot produkten eftersom det gått så långt och du gjort mycket mer än vad ångerrätten ger dig rätt att göra. Hävdade de någonsin att processorn ska fungera med Linux? Annars känns det tyvärr som att det ärendet nått sin ände. Har svårt att se ARN vara till någon hjälp där.

Kvar är då det faktum att de möjligtvis har förstört CPUn genom att böja pins. Hur ställer de sig till det?

Permalänk
Medlem

@Hund: Till att börja med tycker jag det är imponerande av Webbhallen att ens erbjuda retur på grejerna som dom verkar gjort, det är väl knappast deras fel att det inte fungerar med Linux (så vida det inte utlovats av dom i samband med köpet).

Som jag förstått händelseförloppet så har dom sagt att CPUn var ok första gången den skickades in men sen har den gått i retur till dig som sedan skickat in den på nytt till dom. Isf kan det väl mycket väl vara så att den var OK vid första inskicket men inte vid andra. Om så är fallet vet rimligtvis ingen annan än du och någon hos Webhallen. Är det korrekt uppfattat kring händelsförloppet?

Dessutom skriver du, som jag tolkar det, att du endast köpt en CPU av dom men ändå verkar det som om du skickar tillbaka flera olika delar till dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Vad sa de när du påpekade att de redan testat den utan problem?

Trist situation. Rent krasst så har de ju ingen skyldighet att ta emot produkten eftersom det gått så långt och du gjort mycket mer än vad ångerrätten ger dig rätt att göra. Hävdade de någonsin att processorn ska fungera med Linux? Annars känns det tyvärr som att det ärendet nått sin ände. Har svårt att se ARN vara till någon hjälp där.

Kvar är då det faktum att de möjligtvis har förstört CPUn genom att böja pins. Hur ställer de sig till det?

Han sa att de inte tar något ansvar för det, men han kunde inte förklara hur det har hänt heller.

Möjligtvis inte, men det var de som godkände min returförfrågan, så om jag har rätt eller inte att lämna tillbaka den har ju aldrig varit ett problem eftersom det gick med på det utan problem. Problemet är ju att någon har skadat proppen och ingen tar ansvar för det och att de nu har skickat tillbaka den.

Det ska bli intressant och se skick på den när den kommer tillbaka.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Hund: Till att börja med tycker jag det är imponerande av Webbhallen att ens erbjuda retur på grejerna som dom verkar gjort, det är väl knappast deras fel att det inte fungerar med Linux (så vida det inte utlovats av dom i samband med köpet).

Jag har väl inte sagt något om det heller? Det är schysst gjort av dem och det var aldrig någon del av problemet.

Skrivet av improwise:

Som jag förstått händelseförloppet så har dom sagt att CPUn var ok första gången den skickades in men sen har den gått i retur till dig som sedan skickat in den på nytt till dom. Isf kan det väl mycket väl vara så att den var OK vid första inskicket men inte vid andra. Om så är fallet vet rimligtvis ingen annan än du och någon hos Webhallen. Är det korrekt uppfattat kring händelsförloppet?

Precis. Och vad som hände med den andra gången är ju något som bara Posten eller Webhallen kan svara på.

Skrivet av improwise:

Dessutom skriver du, som jag tolkar det, att du endast köpt en CPU av dom men ändå verkar det som om du skickar tillbaka flera olika delar till dom?

Det har jag inte sagt, jag sa att jag köpt processor, primärminne och moderkort.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag har väl inte sagt något om det heller? Det är schysst gjort av dem och det var aldrig någon del av problemet.

Precis. Och vad som hände med den andra gången är ju något som bara Posten eller Webhallen kan svara på.

Det har jag inte sagt, jag sa att jag köpt processor, primärminne och moderkort.

Grejen är ju att det är lite svårt för oss övriga att veta ifall det verkligen är Posten eller Webhallen som pajat CPUn eller om det är du. Kan ju lika väl vara så att du fått för dig att göra några nya försök när grejerna kom i retur och då råkat böja pinnarna på CPUn och då kvittar det om den var ok första gången. Du vet naturligtvis själv hur det förhåller sig, själv har jag ingen aning, men det är en alternativ förklaring på varför CPUn är trasig numera och att det kanske mycket väl var så att den var hel första gången den skickades in och att det därför i sig inte säger så mycket.

Uppfattar även att rubriken och delar av ditt resonemang är lite väl enögt, som jag förstår det har Webbhallen sålt och levererat fullt fungerande komponenter till dig som då inte returnerats inom tiden för ångerrätt osv. Som jag förstår ditt resonemang, så är det snarare så att du anser att Webbhallen förstört din CPU vid ett serviceärende än att dom skulle "blåst dig" i samband med köpet?

Återigen, jag liksom de flesta som läser detta har så klart ingen aning om hur sakförhållandena är här. Ord står mot ord som jag upplever det, och därmed är det rätt svårt för oss att ha nån direkt åsikt om vad du borde göra. Iaf är det så för mig.

Permalänk
Medlem

Moderkortet var inte komplett så de skickar tillbaka processorn, låter lite märkligt. Varför tog de inte retur på de delar som var kompletta från start så kunde de bara skicka tillbaka det som ej var komplett, åtminstone tagit kontakt med kunden och hört sig för.

Dock lite märkligt att du skriver tråden i slutet på oktober om du köpte delarna i februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Grejen är ju att det är lite svårt för oss övriga att veta ifall det verkligen är Posten eller Webhallen som pajat CPUn eller om det är du. Kan ju lika väl vara så att du fått för dig att göra några nya försök när grejerna kom i retur och då råkat böja pinnarna på CPUn och då kvittar det om den var ok första gången. Du vet naturligtvis själv hur det förhåller sig, själv har jag ingen aning, men det är en alternativ förklaring på varför CPUn är trasig numera och att det kanske mycket väl var så att den var hel första gången den skickades in och att det därför i sig inte säger så mycket.

Uppfattar även att rubriken och delar av ditt resonemang är lite väl enögt, som jag förstår det har Webbhallen sålt och levererat fullt fungerande komponenter till dig som då inte returnerats inom tiden för ångerrätt osv. Som jag förstår ditt resonemang, så är det snarare så att du anser att Webbhallen förstört din CPU vid ett serviceärende än att dom skulle "blåst dig" i samband med köpet?

Återigen, jag liksom de flesta som läser detta har så klart ingen aning om hur sakförhållandena är här. Ord står mot ord som jag upplever det, och därmed är det rätt svårt för oss att ha nån direkt åsikt om vad du borde göra. Iaf är det så för mig.

Jag petar inte på AMD med tång ens.. Jag är så jävla trött på skiten att jag inte orkar bry mig, droppen var när den pajade filsystemet på lagringshårddisken. Jag fortsätter med Intel som bara fungerar (även om man kan ha åsikter om deras moral osv) och jag tänker /inte/ riskera något igen.

Och ja, jag skickade iväg fullt fungerande delar som nu är trasiga, hur det gick till är inte mitt ansvar eller huvudvärk, eller ja, det borde inte vara det om Webhallen nu tog lite ansvar.

Jag vet att sannolikheten att detta löser är extremt liten, min stora poäng med det här är snarare att upplysa andra om vad jag råkat ut för och att om man tänker handla från Webhallen kanske man bör tänka till lite innan. De är ju ett väldigt bra företag i alla andra avseenden, men när det kommer till service brister de ju rätt stort.

Och självklart skulle jag kunna sitta och pynta ihop den här historian från ingenting, men varför? Vad skulle det tjänat för syfte?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Tycker också det verkar märkligt att dom skickar ut CPUn igen, trots att returen har blivit godkänd och produkten testad och ansetts fullt fungerande.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Moderkortet var inte komplett så de skickar tillbaka processorn, låter lite märkligt. Varför tog de inte retur på de delar som var kompletta från start så kunde de bara skicka tillbaka det som ej var komplett, åtminstone tagit kontakt med kunden och hört sig för.

Dock lite märkligt att du skriver tråden i slutet på oktober om du köpte delarna i februari.

Det tycker jag med.

Det är för att de fick delarna den andra gången förra veckan och att det idag blev klart att proppen har böjda pins. Mitt returärrende är inte jättegammalt, jag vet om jag kanske var otydlig med det? Jag var /något/ upprörd när jag skrev mitt ursprungliga inlägg. Och jag är fortfarande förbannad, så om jag låter snarstucken till någon är det absolut inte med med min mening!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Tycker också det verkar märkligt att dom skickar ut CPUn igen, trots att returen har blivit godkänd och produkten testad och ansetts fullt fungerande.

Det tycker jag med, det är enormt suspekt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Så nu kan det vara så här att när Webhallen skickade tillbaka produkterna till dig så tog de kanske någon extra smäll. Gör det simpelt, du har bevis där de har sagt att allt funkar, de har däremot skickat tillbaka varorna till dig dvs Webhallen har gjort dubbelt fel genom att skicka varorna tillbaka till dig och de tog skada under leveransen.

Eftersom att de verkar spela oseriösa nu så kan du maila tillbaka till dom och säga att du skickar varorna tillbaka igen med hänvisning till att om de skickar de tillbaka till dig så ser du det som att de bjuder på komponenterna kostnadsfritt. Allt fel de sen försöker skylla på dig är bortförklaringar för du har bevis att de har testat allt och att det såg bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag petar inte på AMD med tång ens.. Jag är så jävla trött på skiten att jag inte orkar bry mig, droppen var när den pajade filsystemet på lagringshårddisken. Jag fortsätter med Intel som bara fungerar (även om man kan ha åsikter om deras moral osv) och jag tänker /inte/ riskera något igen.

Att processorn orsakade korrupt ett filsystem ser jag som ytterst osannolikt, i så fall ditt Linux-OS som gjorde något knas.

Hursom bör du ha bevisen på din sida då du har skriftligt att CPUn var OK tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Så nu kan det vara så här att när Webhallen skickade tillbaka produkterna till dig så tog de kanske någon extra smäll. Gör det simpelt, du har bevis där de har sagt att allt funkar, de har däremot skickat tillbaka varorna till dig dvs Webhallen har gjort dubbelt fel genom att skicka varorna tillbaka till dig och de tog skada under leveransen.

Eftersom att de verkar spela oseriösa nu så kan du maila tillbaka till dom och säga att du skickar varorna tillbaka igen med hänvisning till att om de skickar de tillbaka till dig så ser du det som att de bjuder på komponenterna kostnadsfritt. Allt fel de sen försöker skylla på dig är bortförklaringar för du har bevis att de har testat allt och att det såg bra ut.

Jag kanske ska göra det.

Skrivet av Snigeln Bert:

Att processorn orsakade korrupt ett filsystem ser jag som ytterst osannolikt, i så fall ditt Linux-OS som gjorde något knas.

Hursom bör du ha bevisen på din sida då du har skriftligt att CPUn var OK tidigare.

Problemet med Ryzen 5 och Linux var att hela systemet frös och det regelbundet, ibland dagligen. Och om det händer vid ett olyckligt tillfälle kan det orsaka problem, exempelvis korrupt filsystem.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag petar inte på AMD med tång ens.. Jag är så jävla trött på skiten att jag inte orkar bry mig, droppen var när den pajade filsystemet på lagringshårddisken. Jag fortsätter med Intel som bara fungerar (även om man kan ha åsikter om deras moral osv) och jag tänker /inte/ riskera något igen.

Och ja, jag skickade iväg fullt fungerande delar som nu är trasiga, hur det gick till är inte mitt ansvar eller huvudvärk, eller ja, det borde inte vara det om Webhallen nu tog lite ansvar.

Jag vet att sannolikheten att detta löser är extremt liten, min stora poäng med det här är snarare att upplysa andra om vad jag råkat ut för och att om man tänker handla från Webhallen kanske man bör tänka till lite innan. De är ju ett väldigt bra företag i alla andra avseenden, men när det kommer till service brister de ju rätt stort.

Och självklart skulle jag kunna sitta och pynta ihop den här historian från ingenting, men varför? Vad skulle det tjänat för syfte?

Så du är alltså bitter på AMD för att det eventuellt varit problem mellan dig och Webhallen? Att Intel bara fungerar är även det en skröna. Något jag själv kan vittna om. Sedan Webhallen tog lite ansvar? Det är ganska talande att du vägrar svara på folks frågor och är allmänt inställd på att problemet ligger hos Webhallen.

Dessutom låter det knappast troligt att ditt filsystem på hårddisken blivit korrupt eller liknande pga. AMD utan det beror antagligen på andra faktorer så som att din Linux dist fått för sig att bete sig eller alt hårddisken i sig.

Skrivet av Hund:

Jag kanske ska göra det.

Problemet med Ryzen 5 och Linux var att hela systemet frös och det regelbundet, ibland dagligen. Och om det händer vid ett olyckligt tillfälle kan det orsaka problem, exempelvis korrupt filsystem.

Det är dock inte så troligt. Är du säker på att det inte är moderkortet som var orsaken till att det frös?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Problemet med Ryzen 5 och Linux var att hela systemet frös och det regelbundet, ibland dagligen. Och om det händer vid ett olyckligt tillfälle kan det orsaka problem, exempelvis korrupt filsystem.

Jag sitter själv på en Ryzen 5 2600X och har kört Arch Linux utan problem i flera månader, så att Ryzen 5 och Linux inte fungerar ihop stämmer inte.

Med det sagt så är det helt klart märkligt beteende av Webhallen vilket du bör kunna driva vidare utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du är alltså bitter på AMD för att det eventuellt varit problem mellan dig och Webhallen? Att Intel bara fungerar är även det en skröna. Något jag själv kan vittna om. Sedan Webhallen tog lite ansvar? Det är ganska talande att du vägrar svara på folks frågor och är allmänt inställd på att problemet ligger hos Webhallen.

Dessutom låter det knappast troligt att ditt filsystem på hårddisken blivit korrupt eller liknande pga. AMD utan det beror antagligen på andra faktorer så som att din Linux dist fått för sig att bete sig eller alt hårddisken i sig.

Det är dock inte så troligt. Är du säker på att det inte är moderkortet som var orsaken till att det frös?

Läs vad jag skriver. Jag är bitter på AMD för att de ha släppt en propp som haft grymma problem. Jag är ju långt ifrån ensam om det.

Jag säger inte att Intel är felfria och jag är ingen Intel-fanboy på något vis. AMD var det jag började med när jag började bygga datorer och jag har alltid varit svag för dem, men i slutändan köper jag det som jag upplever är mest rimligt, oavsett märke och färg på flaggorna.

Jag har hittills svarat på alla frågor?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Lite OT: Ryzen 5 2400G ska funka med kernel 4.15 iaf 4.16, vilket innebär att du ska kunna köra t.ex. Ubuntu 18.04.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Mitt spindelsinne säger att TS utelämnat vissa detaljer och det kanske inte är så enkelt som att han blivit "blåst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag sitter själv på en Ryzen 5 2600X och har kört Arch Linux utan problem i flera månader, så att Ryzen 5 och Linux inte fungerar ihop stämmer inte.

Med det sagt så är det helt klart märkligt beteende av Webhallen vilket du bör kunna driva vidare utan problem.

Arch Linux är vad jag kör också, jag testade även lite andra distros när jag blev desperat. Vissa hade tur och kunde lösa det med ett par flaggor vid boot, någon hittade någon inställning i BIOS som löste deras frysningar och några kunde lösa det med en egen kärna.

jag testade allt jag såg folk tipsade om, men det var ingen som fungerade för mig.

Och jo, det är ett vanligt problem. Sök lite på webben så kommer du att hitta drösvis med folk som har problem. De med såsbaserade distros som Gentoo hade ruskiga problem med första generationens Ryzen, jag tänkte att de skulle ha rett ut sig till andra generationen.

Skrivet av saturday_sun:

Lite OT: Ryzen 5 2400G ska funka med kernel 4.15 iaf 4.16, vilket innebär att du ska kunna köra t.ex. Ubuntu 18.04.

Jag vet inte vilken kärna jag testade sist, men det spelar ingen roll för min del nu.

Skrivet av lindahlj:

Mitt spindelsinne säger att TS utelämnat vissa detaljer och det kanske inte är så enkelt som att han blivit "blåst".

Som vad? Vad jag åt till frukost? Om du tycker att något saknas är du välkommen att fråga och ifrågasätta vad du vill, jag är har inget att dölja och jag är helt öppen med det här.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Arch Linux är vad jag kör också, jag testade även lite andra distros när jag blev desperat. Vissa hade tur och kunde lösa det med ett par flaggor vid boot, någon hittade någon inställning i BIOS som löste deras frysningar och några kunde lösa det med en egen kärna.

jag testade allt jag såg folk tipsade om, men det var ingen som fungerade för mig.

Och jo, det är ett vanligt problem. Sök lite på webben så kommer du att hitta drösvis med folk som har problem. De med såsbaserade distros som Gentoo hade ruskiga problem med första generationens Ryzen, jag tänkte att de skulle ha rett ut sig till andra generationen.

Intressant, jag har fått det fungera bra på både Debian (kernel 4.9) samt på Arch Linux via Manjaro där kernel 4.14 är standard, men jag kör 4.18 just nu. Var dock tvungen att bränna .ison i dd-läge samt ha MBR-partition på USB-minnet för att få det att boota ö.h.t. Att installera i EFI-läge när det föregående var uppfyllt gick dock som en barnlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Intressant, jag har fått det fungera bra på både Debian (kernel 4.9) samt på Arch Linux via Manjaro där kernel 4.14 är standard, men jag kör 4.18 just nu. Var dock tvungen att bränna .ison i dd-läge samt ha MBR-partition på USB-minnet för att få det att boota ö.h.t. Att installera i EFI-läge när det föregående var uppfyllt gick dock som en barnlek.

Skönt att det fungerade för dig. Jag lugnar mig lite tills jag testat AMD igen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.