Webhallen nekar retur av CPU pga. böjda pins, detta trots tidigare godkänd retur - Vad gör man?
Jag önskar verkligen att det var en clickbait-rubrik, men det är precis vad som har hänt...
Jag köpte en Ryzen 5 2400G när den kom i slutet av februari, ett något hastigt och lustigt köp när min gamla HTPC gav upp lite oplanerat. Vad jag missade då var att man behövde flasha det nya moderkortet med en nyare version av BIOS för att det skulle fungera. Jag kontaktade Webhallen om det och frågade om de kunde hjälpa mig, vilket de inte kunde. Jag fick då lämna in moderkortet till en annan datorbutik och få det ordnat för 300 kr. Det var inte det att jag inte kunde göra det själv, problemet var att det här var den enda proppen jag har från AMD.
Nåja, efter några månaders svärande över hur dåligt den fungerade med Linux, regelbundna frysningar och som en direkt konsekvens av det fick jag ett korrupt filsystem på min lagringshårddisk på 4TB som grädde på moset.. Efter ett evigt läsande och jagande på en lösning likt de flesta andra med Ryzen och Linux gav jag till slut upp. Jag kontaktade Webhallen och frågade om jag kunde få skicka tillbaka delarna då de aldrig tycks lösa sig. Vilket det tack och lov godkände med motiveringen (och jag citerar kundtjänst rakt av):
Ryzen 5 fungerar inte på Linux
Jag fick en retursedel och skickade tillbaka delarna (processor, primärminnet och moderkortet), deras verkstad tog emot delarna och godkände dem, dock hade jag pinsamt nog glömt ett par saker och det här citerar jag från dokumentet jag fick av deras verkstad:
Alla delar verkar fungera OK. Dock saknas backplate samt skruv och monteringshakar till moderkortet. Saknas även 1 st SATA-kabel samt I/O-skölden saknas.
På samma papper kan man även läsa:
CPU: Allt OK
Men det mest komiska är väl dock detta:
Angiven felsympom:
På grund av BIOS uppdatering så fungerar inte komponenterna bra tillsammans.
Fast det var väl ändå inte riktigt de jag sa va?
Och ja, jag vet, jag måste ha sovit när jag packade ner sakerna.. Jag vet inte hur jag kunde glömma typ allt till moderkortet. Pinsamt! Nåja, men istället för att be mig eftersända de saknade delarna, skickade de tillbaka ALLA delar.. Jag muttrade lite och la ner de saknade delarna i kartongen för moderkortet och skickade tillbaka allting i samma kartong som jag fick tillbaka dem i.
Någon vecka senare är jag i kontakt med kundtjänst igen eftersom jag inte hört något från dem och frågar hur det går med min retur. Kundtjänst säger att de har fått in mitt paket och att de såg bra ut, men han var lite osäker på om jag kunde returnera sakerna efter så lång tid och han skulle återkomma. Eh, va? De har ju redan godkänt min returansökan och gett mig en retursedel? Eftersom jag inte hört något från dem på några dagar var jag på dem igen och han sa det såg bra ut, de skulle bara kontrollera att sakerna var i sin ordning och sedan begära en återbetalning.
Äntligen, tänkte jag! Men säg den glädje som varar.. För en stund sedan får jag ett e-postmeddelande där de meddelar att ett paket är på väg till mig.. Igen!? Jag kontaktar genast kundtjänst och frågar vad de håller på med. Det visar sig att de har skickat tillbaka processorn för att den har böjda pins!?
Så nu är min fråga, första gången de fick paketet var allting okej (vilket jag har papper på), jag skickar tillbaka paketet i orört skick, bortsett från kartongen med moderkortet och nu har processorn böjda pins? Hur i hela friden gick det till? Och vad kan jag som en liten privatperson göra när det står ord mot ord?
Jag är fruktansvärt besviken på Webhallen just nu som blåst mig på 1700 kr.
Spara på minnen, inte saker.