Permalänk
Medlem

Min första NAS

Har precis skaffat en Nvidia Shield.

Tänkte nu skaffa en NAS för att köra Plex på och spela upp på mobilen och Shielden. Skulle vara bra om det går att ha flera streamar igång samtidigt.

Men vet inte vilken NAS jag ska välja, så jag skulle vilja ha tips på NAS och Diskar till den. Känner inget direkt behov av att köra i raid.

Kram Cicci

Permalänk

Synologys NAS'ar är kända för att vara relativt enkla att ha att göra med och jag har haft ett par av deras modeller och kan varmt rekommendera dem. Jag tror förövrigt det finns Plex-server att köra på Shielden direkt. Men vill du köra Plex på Synology rekommenderar jag nån av + modellerna som kör Intel-processor.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Ok. Om man ska köra en Plexserver direkt på Shilden antar jag att det är en extern hårddisk med USB3 som gäller.

Men annars är det Synologys + modell. Vad ska man ha för diskar då? Vilka är bäst.

Permalänk
Medlem

Du kan använda en nas device som storage device för nvidia shielden när du kör plex server.

Jag har själv inte en nvidia shield, men funderar starkt på att köpa mig en.

https://www.youtube.com/watch?v=bgT1ReACJdM

Permalänk
Medlem

WD RED är en disk som är gjord för att sitta i en NAS (dvs för drift 24/7) och ofta rekommenderas för hemmabruk. Jag kör själv 4X3TB WD RED i min NAS och är helnöjd med både prestanda och ljudnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Asustors NAS, fantastiskt gränssnitt med massor av appar bla PLEX server som du eftersöker.

https://www.inet.se/produkt/4300158/asustor-as3202t

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Synology NAS !
Och har du tur så kostar WD my book 8tb fortfarande cirka 1600kr på amazon.de
Slå till direkt isåfall så schuckar du disken sen så har du fått wd red diskar till nästan halva priset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!