Freenas Backup via internet

Permalänk
Medlem

Freenas Backup via internet

Hej!

Jag har sedan många år tillbaka en freenas server hemma som används till molnlagring och diverse saker och så tänkte jag bygga en till freenas server som ska stå i sommarstugan som jag vill ska spegla den hemma via internet, alltså en backup till den hemma.

Jag använder v.10 på freenas. hur gör jag detta på enklaste sätt?
Kan man ha en släppande spegling på servern i sommarstugan ifall jag råkar radera saker av misstag hemma?

Permalänk
Medlem

hej.
Googla på rsync freenas så kommer du hitta massa bra saker med vad som verkar vara simpla tutorials osv. Finns säkert massa simpla på youtube med.
Har bara använt mig av det lite på synology (annat NAS system) med det ska funka till precis det du vill göra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://doc.freenas.org/11/freenas.html

Ska du spegla FreeNAS mot FreeNAS så kör ZFS Send. Instruktionerna finns här http://doc.freenas.org/11/storage.html#replication-tasks

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Kan man ha en släppande spegling på servern i sommarstugan ifall jag råkar radera saker av misstag hemma?

Frågan är ju vad det är du vill göra, du kan köra ZFS replication och ha dom två identiska om en skulle gå sönder eller köra rsync X gånger per timme/dag/vecka för backup.

Hur tänker du göra för att kunna skicka datan, har du dom frontade mot internet eller tänker du köra VPN?

Permalänk
Medlem

Använd zfs snapshots så kan du ha ett arkiv av ögonblicksbilder (dessa är read-only och går att browsa som ett vanligt filarkiv). Snapshots är "billigt" när du väl gjort första speglingen.

Jag håller mig ifrån Freenas, men använder Znapzend till ZFS on Linux. Måste finnas motsvarande.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Hej!

Jag har sedan många år tillbaka en freenas server hemma som används till molnlagring och diverse saker och så tänkte jag bygga en till freenas server som ska stå i sommarstugan som jag vill ska spegla den hemma via internet, alltså en backup till den hemma.

Jag använder v.10 på freenas. hur gör jag detta på enklaste sätt?
Kan man ha en släppande spegling på servern i sommarstugan ifall jag råkar radera saker av misstag hemma?

Finns en inbyggd lösning för det. Tar typ 3 minuter att konfa. Kan dock rekommendera att köra den första kopieringen hemma i nätverket om det rör sig om mycket data. Har precis satt upp en liknande lösning. Fungerar kanon! Du löser det lämpligast med vpn också, även om stöd finns utan. Med vpn kan du också konfa burken om du behöver, du ska inte öppna upp den mot internet. Som nämns ovan så är det RO. Du kan dock dela ut snapshoten via samba om du vill. Mao du kan vara i sommarstuga och komma åt alla data precis som om du satt hemma via en netshare.

Lawrencesystems - Han gör många bra/nyttiga videos som är värda att kolla på gällande freenas.
https://www.youtube.com/watch?v=VnIVkh3akUE

Visa signatur

.