AMD missar kvartalsmålen till följd av sviktande efterfrågan på grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimemy:

Att tjäna pengar på aktier behöver dock inte per automatik betyda att någon annan förlorar pengar på aktier eftersom företaget kan tillföra värde till aktien.
Ovanstående påstående är då inte riktad specifikt till AMD utan aktier rent allmänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Abbs:

Hur tillför ett företag värde till en aktie utan att handel av värdepapper äger rum menar du?

Jag skrev aldrig utan handel i aktien.
Jag kan alltså köpa en aktie, tjäna pengar på den, sälja den, nästa person kan då också tjäna pengar på den.

Vi kan ta ett exempel så att det blir lätt att förstå. Jag köper aktie för 10kr får aktieutdelning på 2kr säljer aktien för 10kr till nästa person som sedan också får en aktieutdelning på säg 2,1kr för att sedan senare sälja aktien för 10kr. Nu har du två som har tjänat pengar på aktien eftersom företaget har dragit in pengar.

Det jag ifrågasatte var mer att du per automatik tog för givet att om du tjänar pengar på en aktie så är det någon annan som handlar med aktier som står som förlorare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag skrev aldrig utan handel i aktien.
Jag kan alltså köpa en aktie, tjäna pengar på den, sälja den, nästa person kan då också tjäna pengar på den.

Vi kan ta ett exempel så att det blir lätt att förstå. Jag köper aktie för 10kr får aktieutdelning på 2kr säljer aktien för 10kr till nästa person som sedan också får en aktieutdelning på säg 2,1kr för att sedan senare sälja aktien för 10kr. Nu har du två som har tjänat pengar på aktien eftersom företaget har dragit in pengar.

Det jag ifrågasatte var mer att du per automatik tog för givet att om du tjänar pengar på en aktie så är det någon annan som handlar med aktier som står som förlorare.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast i ditt exempel har ditt värdepapper ej ökat i värde, så ditt resonemang fallerar. Jag frågade hur ett företag kan tillföra värde i aktien(dess värde ökar, share price) utan att handel sker. Utdelningar ökar inte aktiers värde om inte dess efterfrågan och sonika dess pris ökar, och i många fall reflekterar aktiepriset redan utdelningarna.

Att den som säljer och köper båda går med vinst är möjligt och är vad vi har sett de senaste åren i denna otroliga bull run, självklart. För att en aktie ska stiga krävs det att pengar och värdepapper byter ägare, i en ideal värld går alla med vinst då aktien evigt stiger men så är ej fallet. Att det per automatik står en förlorare och en vinnare stämmer självklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Fast i ditt exempel har ditt värdepapper ej ökat i värde, så ditt resonemang fallerar. Jag frågade hur ett företag kan tillföra värde i aktien(dess värde ökar, share price) utan att handel sker. Utdelningar ökar inte aktiers värde om inte dess efterfrågan och sonika dess pris ökar, och i många fall reflekterar aktiepriset redan utdelningarna.

Att den som säljer och köper båda går med vinst är möjligt och är vad vi har sett de senaste åren i denna otroliga bull run, självklart. För att en aktie ska stiga krävs det att pengar och värdepapper byter ägare, i en ideal värld går alla med vinst då aktien evigt stiger men så är ej fallet. Att det per automatik står en förlorare och en vinnare stämmer självklart inte.

Ja de kan ju återinvestera pengarna i företaget eller återköpa aktier istället för att dela ut pengarna om det är specifikt är prislappen på värdepappret du vill åt. Det är ju dock ingen garanti för att värdepappret stiger. Men syftet var mer som att demostrera på lättförståligt sätt vad jag menade eftersom du missförstod första inläggen då jag inte beskrev vad jag menade tillräckligt utförligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja de kan ju återinvestera pengarna i företaget eller återköpa aktier istället för att dela ut pengarna om det är specifikt är prislappen på värdepappret du vill åt. Det är ju dock ingen garanti för att värdepappret stiger. Men syftet var mer som att demostrera på lättförståligt sätt vad jag menade eftersom du missförstod första inläggen då jag inte beskrev vad jag menade tillräckligt utförligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är vi på samma sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

AMD har ju en stadig roadmap ända till 2020, menar du att du sålt dina aktier i AMD och vet med säkerhet att den inte kommer gå för över 32 usd igen? isf är det nog du som inte gjort din "due diligence". personligen tycker jag att det finns allt för många aktieköpare som köper aktier och säljer alldeles för kortsiktigt , själv köpte jag AMD när dom låg i 10 usd och jag har inte haft en tanke på att sälja bara för att dom och massor av andra stora Tech aktier gått ner sedan Trump införde strafftullar gentemot Kina.

När jag köper aktier så gör jag det för att sälja av dom när jag ska gå i pension, jag köper aldrig jättedyra aktier och aldrig för mer pengar än jag känner att jag kan förlora. Tex nvidia för över 200 usd skulle jag aldrig köpa ens för att långtidsinvestera i ,eller överhuvud taget aktier i den prisklassen. När jag går i pension räknar jag med att AMD ska ligga på betydligt mer än den gör idag för dom har en enorm tillväxtpotencial och jag kommer förmodligen att skratta gott åt folk som paniksålde massor av år tidigare för 32 usd eller mindre.

Du är väldigt fel ute om du tror att priset på en aktie spelar roll, ett företag kan ha 100 aktier som kostar 1kr, 1000 aktier som kostar 10öre eller en aktie som kostar 100kr, börsvärdet kommer fortfarande vara de samma. Vanligtvis värderar man företaget efter vinst/per aktie, sen finns det givetvis framtida vinst och spekulation. Amd har förövrigt mycket högre pris per aktie sett till deras vinst i dagsläget än vad nvidia har.
Nvidia aktie är alltså "billigare" än amd. Sen kan givetvis amd kanske växa mycket fortare än nvidia i framtiden, då blir det en annan spelplan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Vill bara tillägga att finansbranschen är undantagen spel och lotterilagen av en anledning. Allt banken erbjuder (förutom lån) är spel. Aktier motsvarar hästar, hävstänger motsvarar vadslagning. Det är egentligen bara en skillnad: vanligt spel ger betydligt bättre odds än finansvärlden.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vissa spelar på hästar och fotbollsmatcher, andra på aktier.

Enda "spelande" jag bedriver till och från är kortsiktiga aktieaffärer. Självklart finns en långsiktigt sparande i botten, men det hindrar ju inte att man "spelar" lite också. För att det ska vara någon poäng är det kanske lite större summor som behövs (men har ingen aning om vad svensson kan tänkas spela för).

Kan inte säga att jag tjänat några större summor på AMD, hade ett par tusen dollar och sålde innan de bröt $20 gränsen. Mitt problem är tydligen att försöka applicera logik + rim-och-reson på det hela
Ser dock inget fel i att även svensson kan få hålla på med lite kortsiktigt börsspelande. Man kan gnälla på världen, eller så accepterar man spelreglerna och försöker ha roligt/spännande ändå.

Vid $32 behöver AMD, med nuvarande bruttomarginal för AMD och Intel, nå ungefär samma omsättning som Intel har nu för att P/E ungefär ska ungefär motsvara Intels.
Är det omöjligt? Absolut inte.
Är det sannolikt? Jag tror då inte det (men det gjorde rätt många andra, så missade ~50 % av vad jag kunde ha fått).

AMD går ju inte på något sätt dåligt. Vad jag kommer ihåg så sa även ledningen att Q3 kunde påverkas av avtagande kryptovalutaaktivitet. Så Q3 gick rätt mycket som man gav en vink om kunde ske.

Det som drivit på börskursen är all spekulation kring att Epyc skulle plocka rejält från Xeon, något som inte riktigt verkar hänt än med tanke på att Intels datacentergrupp växte omsättning lika mycket i relativa termer som AMDs "Enterprise, Embedded, and Semi-Custom".

Nu har AMD andra saker där också, men det ska ändå ses mot bakgrund av att Epyc nådde 1 % marknadsandel i somras och Intels tillväxt i omsättning sker när man redan har ~99 % av marknaden.

Intel kommer tappa på serversidan, men frågan är hur lång tid det tar innan de är nere på 90 %. Vid det läget kommer inte AMD ha 10 %, verkar som väldigt många helt missar att designen i Epyc gör att det finns en rad fall när den inte kan ersätta Xeon på ett vettigt sätt, något som @SeF.Typh00n pekade på tidigare i tråden.

En orsak till att Intels DCG kan växa är för att trenden går mot färre men dyrare system. Finns tyvärr ingen som har något att sätta emot 4-socket Xeon Gold och än mindre 8-socket Xeon platinum. Den senare maxar på 224 kärnor / 448 trådar per server och upp till 12 TB RAM.

När Intel når 90 % kommer resterande 10 % vara uppdelade mellan en växande ARM-server marknad och AMD. Både Ampere och Cavium har rätt mycket forna Intel ingenjörer vilket syns i hur man designar sina server-produkter. De måste vara rätt lyckliga över att AMD än så länge (finns rykten kring detta för Zen2) lämnat rätt många områden, något som både Ampere och Cavium pekat på.

D.v.s. Ampere/Cavium har 32-kärnor (och Cavium 128 trådar) per CPU i en monolitisk krets, d.v.s. de har samma NUMA-konfiguration som Intel och enklare kan ersätta Xeon-servers. Men ryktas rätt mycket om en "chiplet" design från AMD med en central minneskontroller som skulle ge en NUMA-zon per socket. Vi lär få se i Q1 2019 om det stämmer!

Ja 64 cores per cpu på nästkommande Epyc Rome låter ju inte dumt, tar du det gånger 8 så skulle du ha 512 cores. Men Intel kanske kommer vara competitive på servermarknade igen 2021 :-).

https://www.youtube.com/watch?v=K4xctJOa6bQ

https://wccftech.com/amd-epyc-rome-7nm-64-core-cpu-performanc...

The thing is AMD made the new EPYC Rome CPUs with the plan to compete against Intel's upcoming Ice Lake-SP processors that will be made on the 10nm node, except Intel won't have 10nm ready until Q4 2019 on desktop processors and sometime in 2020 for server CPUs. This means that AMD's new 7nm Rome CPUs will easily be able to dominate Intel's only server CPUs on offer in 2018: Cascade Lake-SP which is a 14nm++ refreshed family

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Du är väldigt fel ute om du tror att priset på en aktie spelar roll, ett företag kan ha 100 aktier som kostar 1kr, 1000 aktier som kostar 10öre eller en aktie som kostar 100kr, börsvärdet kommer fortfarande vara de samma. Vanligtvis värderar man företaget efter vinst/per aktie, sen finns det givetvis framtida vinst och spekulation. Amd har förövrigt mycket högre pris per aktie sett till deras vinst i dagsläget än vad nvidia har.
Nvidia aktie är alltså "billigare" än amd. Sen kan givetvis amd kanske växa mycket fortare än nvidia i framtiden, då blir det en annan spelplan.

Beror ju på hur du ser det, ska jag ha 1 st nvidia aktie så får jag betala 185 Dollar för den, vill jag ha 1 st AMD aktie så kostar den knappt 17 dollar. Alltså får jag betydligt fler aktier för samma pengar hos AMD. Hur den atkien sen växer eller minskar i värde styrs ju av bokslut, tillväxtprognoser samt den generela världsekonomin och sist men inte minst när jag väljer att sälja av den.

En annan sak är ju också att du måste lägga 185 dollar för 1 enda nvidia aktie medans jag kan väja att köpa 5 st av AMD för 85 dollar, jag kanske inte ens vill lägga 185 dollar på aktier i ett och samma bolag. Största pengarna kan man göra man på "billiga" aktier, inte på en 185 dollar aktie, det är alldeles för stora risker att förlora stora summor enligt mig, Nvidia har ju tappat runt 100 dollar om du går 3 månader tillbaka. "The bigger they are the harder they fall" .

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Beror ju på hur du ser det, ska jag ha 1 st nvidia aktie så får jag betala 185 Dollar för den, vill jag ha 1 st AMD aktie så kostar den knappt 17 dollar. Alltså får jag betydligt fler aktier för samma pengar hos AMD. Hur den atkien sen växer eller minskar i värde styrs ju av bokslut, tillväxtprognoser samt den generela världsekonomin och sist men inte minst när jag väljer att sälja av den.

En annan sak är ju också att du måste lägga 185 dollar för 1 enda nvidia aktie medans jag kan väja att köpa 5 st av AMD för 85 dollar, jag kanske inte ens vill lägga 185 dollar på aktier i ett och samma bolag. Största pengarna kan man göra man på "billiga" aktier, inte på en 185 dollar aktie, det är alldeles för stora risker att förlora stora summor enligt mig, Nvidia har ju tappat runt 100 dollar om du går 3 månader tillbaka. "The bigger they are the harder they fall" .

Fast du förstår ingenting om aktievärde. Jag vet inte ens hur jag ska börja förklara hur fel ditt resonemang är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man undrar ju hur långt tid det kommer ta för 10-serien respektive Vega att gå under sitt originalpris. Vissa tillverkare har ju gått ner rätt bra som Gigabyte medans ASUS och EVGA försöker hänga kvar i miningpriserna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tapperswe:

Ja 64 cores per cpu på nästkommande Epyc Rome låter ju inte dumt, tar du det gånger 8 så skulle du ha 512 cores. Men Intel kanske kommer vara competitive på servermarknade igen 2021 :-).

https://www.youtube.com/watch?v=K4xctJOa6bQ

https://wccftech.com/amd-epyc-rome-7nm-64-core-cpu-performanc...

The thing is AMD made the new EPYC Rome CPUs with the plan to compete against Intel's upcoming Ice Lake-SP processors that will be made on the 10nm node, except Intel won't have 10nm ready until Q4 2019 on desktop processors and sometime in 2020 for server CPUs. This means that AMD's new 7nm Rome CPUs will easily be able to dominate Intel's only server CPUs on offer in 2018: Cascade Lake-SP which is a 14nm++ refreshed family

Fast det är inte riktigt så det fungerar...

Epyc är inte en 32-kärnors CPU, det är ur alla praktiska aspekter förutom paketering fyra 8-kärnorns CPUer.

AMD och Intel har samma maxgräns på 8 CPU-kretsar per server. Går att ha fler, men kräver då 3:e-parts "glue-logic" (något som används i superdatorer). Intel har vissa SKUs med "F" suffix, dessa har en form av "glue-logic" integrerad (Omni-path).

Om det kommer en 64-kärnors Rome är den med väldigt nära 100 % sannolikhet fyra stycken 16-kärnors CPUer i samma paket. Gränsen blir då 128 kärnor, inte 512.

Även Intel kommer lansera Xeon-modeller med flera CPU-kärnor per paket, Xeon AP. Samma sak gäller där, även fast Xeon AP har två CPU-kretsar per paket ändar det inte maxgränsen på 8 CPU-kretsar per system. Så är fortfarande 224 CPUer som är max per system, men det når man då med fyra sockets i stället för åtta.

Vinsten med att ha flera CPU-kärnor per paket är att det tar mindre plats, nackdelarna är att värmen blir mer koncentrerad och CPU-paketeringen blir dyrare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Man undrar ju hur långt tid det kommer ta för 10-serien respektive Vega att gå under sitt originalpris. Vissa tillverkare har ju gått ner rätt bra som Gigabyte medans ASUS och EVGA försöker hänga kvar i miningpriserna.

du får vänta tills nästa generation kommer ut dvs Navi.
dvs om ca 1 år så har vi 250$ eller liknande priser för Vega prestanda.
Om nu inte amd tar ett blad från nvidias prissättning.

får mitt Vega kort senare idag

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast det är inte riktigt så det fungerar...

Epyc är inte en 32-kärnors CPU, det är ur alla praktiska aspekter förutom paketering fyra 8-kärnorns CPUer.

AMD och Intel har samma maxgräns på 8 CPU-kretsar per server. Går att ha fler, men kräver då 3:e-parts "glue-logic" (något som används i superdatorer). Intel har vissa SKUs med "F" suffix, dessa har en form av "glue-logic" integrerad (Omni-path).

Om det kommer en 64-kärnors Rome är den med väldigt nära 100 % sannolikhet fyra stycken 16-kärnors CPUer i samma paket. Gränsen blir då 128 kärnor, inte 512.

Även Intel kommer lansera Xeon-modeller med flera CPU-kärnor per paket, Xeon AP. Samma sak gäller där, även fast Xeon AP har två CPU-kretsar per paket ändar det inte maxgränsen på 8 CPU-kretsar per system. Så är fortfarande 224 CPUer som är max per system, men det når man då med fyra sockets i stället för åtta.

Vinsten med att ha flera CPU-kärnor per paket är att det tar mindre plats, nackdelarna är att värmen blir mer koncentrerad och CPU-paketeringen blir dyrare.

Intel har som mest 28 core cpuer AMD 64, hur du än väljer att räkna så kommer AMD att ta mindre plats då varje socket får fler cores,det är fortfarande 1 cpu och 1 socket. Annars kan du lika gärna säga att det inte finns en bilmotor , för den består ju av flera delar. Det är fortfarande 1 cpu. Och för övrigt så är det ju den tekniken som är det brillianta med zen/epyc, att den just kan skalas upp och inte görs i en enda die.

Jag vet att maxgränsen är 128 (ville visa på att amd har fler cores per cpu)kärnor om moderkortet har 2 sockets . Du är nog den enda människa jag stött på som tror att Intel kommer vara bättre ,mer prisvärt under 2019. Lycka till Intel säger jag. Dom har missat en hel generation med sin uteblivna 10nm. Intel kommer dock göra som intel gjort tidigare och det är ju till varje pris att muta ,slakta sina priser gentemot stora kunder och med alla medel övertyga företag att dom inte ska gå över till det bättre allternativet.

Redan nu får Epyc Xeon att svettas hur tror du då det blir när dom går över till 7nm?

Test med Dual Epyc 7601 https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-epyc7...

https://www.top500.org/news/cray-is-back-to-selling-amd-power...

When Cray announced it had added the AMD option to its CS500 line, independent testing showed that EPYC machinery ran CFD software significantly faster than its Xeon competition. That’s mainly because the EPYC chip has eight memory channels, compared to the six available on the latest Xeon “Skylake” CPUs.

https://www.serverwatch.com/server-news/amd-optimistic-about-...
The next generation of AMD's EPYC chip is codenamed "Rome" and is being built on a 7-nanometer process. Su said AMD began sampling the next generation Rome server chip broadly across its customer base in the third quarter, with positive feedback.

"As a result, cloud and OEM customers are engaging earlier, deeper, and more collaboratively with us on both Rome, and our long-term data center roadmap," She said.

The opportunity for Rome is that it potentially will be able to be in market before Intel has a competing product. Su said 7nm gives AMD better density for data center servers.

"So, for a given system, we can put more cores on it and it gives us better power," Su said. "We're excited about what the second generation of EPYC can do for us."

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

du får vänta tills nästa generation kommer ut dvs Navi.
dvs om ca 1 år så har vi 250$ eller liknande priser för Vega prestanda.
Om nu inte amd tar ett blad från nvidias prissättning.

får mitt Vega kort senare idag

Då gjorde man inte fel som köpte ett nyligen på rea. Känns som att dessa priser (rea) kommer hålla sig i minst 1 år framöver

Roligt. Får man fråga vilket du införskaffat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tapperswe:

Beror ju på hur du ser det, ska jag ha 1 st nvidia aktie så får jag betala 185 Dollar för den, vill jag ha 1 st AMD aktie så kostar den knappt 17 dollar. Alltså får jag betydligt fler aktier för samma pengar hos AMD. Hur den atkien sen växer eller minskar i värde styrs ju av bokslut, tillväxtprognoser samt den generela världsekonomin och sist men inte minst när jag väljer att sälja av den.

En annan sak är ju också att du måste lägga 185 dollar för 1 enda nvidia aktie medans jag kan väja att köpa 5 st av AMD för 85 dollar, jag kanske inte ens vill lägga 185 dollar på aktier i ett och samma bolag. Största pengarna kan man göra man på "billiga" aktier, inte på en 185 dollar aktie, det är alldeles för stora risker att förlora stora summor enligt mig, Nvidia har ju tappat runt 100 dollar om du går 3 månader tillbaka. "The bigger they are the harder they fall" .

Mjaaa. Bedömningen av vad som är dyrt och billigt är lite mer komplex än så.
Vissa delar stämmer. Andra delar stämmer väl inte riktigt så bra.

Vi kan börja med det som är rätt. Roligast så
Det är som du säger problematiskt om en styckpriset på aktier är väldigt högt eller väldigt lågt. Vi kan ta exemplet maersk som kostar ca 10.000 spänn per aktie. Det är en omständig prislapp för man kan inte handla aktier för 5000 spänn där. Så småinvesteringar går inte ens att göra i denna aktie. Det i sig är knöligt. Och om aktier är värda säg... 5 öre styck så kommer alla rörelser på börsen som exempelvis en uppgång på 1 öre innebära 20% värdeökning vilket kanske inte alls stämmer med hur värdeförändringen borde se ut. Värderingsmässigt och handelsmässigt är det också trubbigt. Så riktigt höga och riktigt låga priser på enskilda aktier är inte direkt optimalt.

Men!
Det här med när en aktie är dyr eller billig då? Ja där vill jag nog beskriva läget på ett lite annat sätt än du framför det.
Vi kan börja med det semantiska. När en aktie kallas dyr eller billig i börstermer så är det inte relaterat till hur många kronor en aktie kostar. Istället har begreppet "dyr" och "billig" aktie en lite annan innebörd. Det handlar om huruvida aktien är rimligt prissatt i förhållande till den totala mängden aktier kombinerat med hur omsättning och vinstsiffror ser ut. En aktie som kallas dyr kan kosta 2 kronor om företaget värderas väldigt högt i förhållande till företagets inkomst. På samma sätt kan man kalla Maerskaktien där varje aktie kostar 10.000 spänn för billig om företaget visar bra siffror och aktien förväntas gå upp.

Hur vet man vad som är vad när det kommer till dyrt och billigt då? Ja det finns ett helt gäng parametrar som spelar in. Vi kan börja med PE-tal. (price/earnings). Företagets PEtal räknas fram genom att ta hela företagets värdering (aktiepriset gånger antal aktier) delat på hur stor vinst de gjorde i senaste kvartalet. Förenklat kan man säga att siffran visar hur många år det skulle ta för företaget att håva in vinster som motsvarar inköpspriset. Maersk har ett PE-tal på ca 17 vilket då innebär att om maersks siffror skulle hålla sig konstanta så har de håvat in hela sitt företagsvärde i vinster på ca 17 år. Märk väl att vinst inte är samma som aktieutdelningar här ;).
Intel har PEtal på ca 14. Nvidia har PE på ca 27 så det är lite högre. Nu är det inte så enkelt heller, men generellt sett kan man väl säga att lägre PEtal innebär att de kan kallas för lite billigare. Inom samma sektor iaf. Företag i olika sektorer har lite annan viktning av PEtalen där det är rimligt att banker har lägre PE än techbolag exempelvis.
AMD då? De har ett PEtal på ca 50 och det är ganska högt alltså. Samtidigt har de både gått från att inte ha PEtal alls då de inte gjort någon vinst till att expandera kraftigt och då blir PEtalen också vanligen högre vilket är rimligt.

Men man kan belysa frågan från ett helt annat håll också.
Fenomenet aktiesplit kan nog kasta en hel del ljus på förståelsen här tror jag.
En aktisplit innebär att man delar upp alla aktier i fler delar och samtidigt sänker värdet per aktie. Säg att jag har 100 nvidiaaktier värderade till 187 dollars. De kan genomföra en aktiesplit med en faktor på hundra vilket då skulle resultera i att jag fick 100 gånger fler aktier medan värdet per aktie skulle delas med 100. Jag skulle ha kvar precis lika stor andel av företaget och med samma värde. Men istället äga 100.000 aktier och varje aktie skulle då vara värd 1,87 dollar istället. Den här manövern görs vanligen när varje enskild aktie blir så dyr att handla med att det blir lite krångligt för småsparare som jag var inne på i början av inlägget. Det finns även det motsatta vilket kallas omvänd split och då slår man ihop aktier och ökar värdet per aktie istället om aktien handlas i enstaka ören.
Det relevanta här är att nvidias aktie inte skulle bli dyrare eller billigare om man gjorde en 100split på aktien. Värdet per aktie spelar nämligen igen roll här. Det som är av relevans är hur stor andel av företaget man kan köpa för x kronor.
Så om en aktie kostar 20 dollar eller 200 dollar spelar faktiskt ingen roll i huruvida den är dyr eller billig. Båda två kan tappa 100% av värdet och om aktiekursen går upp 20% så spelar det inte heller någon roll om man har 500 aktier eller 20.000 aktier. Det viktiga är hur mycket pengar man lägger in och hur värdeutvecklingen ser ut.

Så summa summarum. Priset per aktie spelar faktiskt ingen som helst roll utöver extremfallen där handeln kan bli knölig. Det som spelar roll är hur högt värderat företaget är i förhållande till sin vinst och omsättning samt hur framtidsutsikterna för företaget ser ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Mjaaa. Bedömningen av vad som är dyrt och billigt är lite mer komplex än så.
Vissa delar stämmer. Andra delar stämmer väl inte riktigt så bra.

Vi kan börja med det som är rätt. Roligast så
Det är som du säger problematiskt om en styckpriset på aktier är väldigt högt eller väldigt lågt. Vi kan ta exemplet maersk som kostar ca 10.000 spänn per aktie. Det är en omständig prislapp för man kan inte handla aktier för 5000 spänn där. Så småinvesteringar går inte ens att göra i denna aktie. Det i sig är knöligt. Och om aktier är värda säg... 5 öre styck så kommer alla rörelser på börsen som exempelvis en uppgång på 1 öre innebära 20% värdeökning vilket kanske inte alls stämmer med hur värdeförändringen borde se ut. Värderingsmässigt och handelsmässigt är det också trubbigt. Så riktigt höga och riktigt låga priser på enskilda aktier är inte direkt optimalt.

Men!
Det här med när en aktie är dyr eller billig då? Ja där vill jag nog beskriva läget på ett lite annat sätt än du framför det.
Vi kan börja med det semantiska. När en aktie kallas dyr eller billig i börstermer så är det inte relaterat till hur många kronor en aktie kostar. Istället har begreppet "dyr" och "billig" aktie en lite annan innebörd. Det handlar om huruvida aktien är rimligt prissatt i förhållande till den totala mängden aktier kombinerat med hur omsättning och vinstsiffror ser ut. En aktie som kallas dyr kan kosta 2 kronor om företaget värderas väldigt högt i förhållande till företagets inkomst. På samma sätt kan man kalla Maerskaktien där varje aktie kostar 10.000 spänn för billig om företaget visar bra siffror och aktien förväntas gå upp.

Hur vet man vad som är vad när det kommer till dyrt och billigt då? Ja det finns ett helt gäng parametrar som spelar in. Vi kan börja med PE-tal. (price/earnings). Företagets PEtal räknas fram genom att ta hela företagets värdering (aktiepriset gånger antal aktier) delat på hur stor vinst de gjorde i senaste kvartalet. Förenklat kan man säga att siffran visar hur många år det skulle ta för företaget att håva in vinster som motsvarar inköpspriset. Maersk har ett PE-tal på ca 17 vilket då innebär att om maersks siffror skulle hålla sig konstanta så har de håvat in hela sitt företagsvärde i vinster på ca 17 år. Märk väl att vinst inte är samma som aktieutdelningar här ;).
Intel har PEtal på ca 14. Nvidia har PE på ca 27 så det är lite högre. Nu är det inte så enkelt heller, men generellt sett kan man väl säga att lägre PEtal innebär att de kan kallas för lite billigare. Inom samma sektor iaf. Företag i olika sektorer har lite annan viktning av PEtalen där det är rimligt att banker har lägre PE än techbolag exempelvis.
AMD då? De har ett PEtal på ca 50 och det är ganska högt alltså. Samtidigt har de både gått från att inte ha PEtal alls då de inte gjort någon vinst till att expandera kraftigt och då blir PEtalen också vanligen högre vilket är rimligt.

Men man kan belysa frågan från ett helt annat håll också.
Fenomenet aktiesplit kan nog kasta en hel del ljus på förståelsen här tror jag.
En aktisplit innebär att man delar upp alla aktier i fler delar och samtidigt sänker värdet per aktie. Säg att jag har 100 nvidiaaktier värderade till 187 dollars. De kan genomföra en aktiesplit med en faktor på hundra vilket då skulle resultera i att jag fick 100 gånger fler aktier medan värdet per aktie skulle delas med 100. Jag skulle ha kvar precis lika stor andel av företaget och med samma värde. Men istället äga 100.000 aktier och varje aktie skulle då vara värd 1,87 dollar istället. Den här manövern görs vanligen när varje enskild aktie blir så dyr att handla med att det blir lite krångligt för småsparare som jag var inne på i början av inlägget. Det finns även det motsatta vilket kallas omvänd split och då slår man ihop aktier och ökar värdet per aktie istället om aktien handlas i enstaka ören.
Det relevanta här är att nvidias aktie inte skulle bli dyrare eller billigare om man gjorde en 100split på aktien. Värdet per aktie spelar nämligen igen roll här. Det som är av relevans är hur stor andel av företaget man kan köpa för x kronor.
Så om en aktie kostar 20 dollar eller 200 dollar spelar faktiskt ingen roll i huruvida den är dyr eller billig. Båda två kan tappa 100% av värdet och om aktiekursen går upp 20% så spelar det inte heller någon roll om man har 500 aktier eller 20.000 aktier. Det viktiga är hur mycket pengar man lägger in och hur värdeutvecklingen ser ut.

Så summa summarum. Priset per aktie spelar faktiskt ingen som helst roll utöver extremfallen där handeln kan bli knölig. Det som spelar roll är hur högt värderat företaget är i förhållande till sin vinst och omsättning samt hur framtidsutsikterna för företaget ser ut.

Du har helt rätt i det du skriver och för mig som är en liten aktieköpare så blir summan att om jag har 10 äpplen att investera och nvidia vill ha 8 av dom för att ge mig 1 aktie så blir resultatet att den känns väldigt dyr för mig, 2 st äpplen återstår då till att sprida ut mina investeringar för att inte riskera att förlora det mesta på en och samma häst.

Nvidia har förövrigt varit helt klart överväderd tycker jag och den har ju som bekant dykt riktigt ordentligt. Intel har ju inte haft så stor tillväxtpotencial då dom som bekant redan haft nästan hela marknaden, den aktien låg för övrigt i samma pris idag som för ett år sedan. Jag köper "biliga" aktier och i företag som jag tror har stor tillväxtpotencial och jag sprider riskerna på många bolag. Skulle jag vara en investeringsfirna med massor av pengar så skulle jag kanske inte bry mig om att köpa 1 st aktie för 1800 kr.
Warren buffet gjorde förövrigt sin första miljon genom en öresaktie i ett kinesiskt teknikföretag som han ansåg ha stor potential och vara kraftigt undervärderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tapperswe:

Du har helt rätt i det du skriver och för mig som är en liten aktieköpare så blir summan att om jag har 10 äpplen att investera och nvidia vill ha 8 av dom för att ge mig 1 aktie så blir resultatet att den känns väldigt dyr för mig, 2 st äpplen återstår då till att sprida ut mina investeringar för att inte riskera att förlora det mesta på en och samma häst.

Nvidia har förövrigt varit helt klart överväderd tycker jag och den har ju som bekant dykt riktigt ordentligt. Intel har ju inte haft så stor tillväxtpotencial då dom som bekant redan haft nästan hela marknaden, den aktien låg för övrigt i samma pris idag som för ett år sedan. Jag köper "biliga" aktier och i företag som jag tror har stor tillväxtpotencial och jag sprider riskerna på många bolag. Skulle jag vara en investeringsfirna med massor av pengar så skulle jag kanske inte bry mig om att köpa 1 st aktie för 1800 kr.
Warren buffet gjorde förövrigt sin första miljon genom en öresaktie i ett kinesiskt teknikföretag som han ansåg ha stor potential och vara kraftigt undervärderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Allrightyo!

Ja du har ju helt rätt i att prislappen för nividas aktier på 1900 spänn per aktie gör den ganska dålig för mindre investeringar om man vill sprida investeringen på fler företag. Yepp.
Har haft en del slantar i både nvidia och amd men sålde det för en månad sen. Personligen skulle jag nog säga att AMD var dyrare vid 32 dollar än nvidia var vid 280 dollar faktiskt ;). Och AMD har ju också tappat ca 46% på en månad medan nvidia tappat ca 32%. Så det har väl funnits lite bättre täckning för nvidias värdering än för AMDs verkar det som.
Men vad som anses vara dyrt och billigt är ju samtidigt subjektivt. Ser man mer tillväxtpotential för den ena än den andra så kan också högre PEtal vara befogat.
Min take på respektive företag är att nvidia har hittat en guldåder på annat håll än för spelkort (även om det går bra där också). Det är att de ligger så långt fram med färdiga AI-lösningar för bilar, flygplan och datacenter som jag ser mest potential och expansionsmöjligheter i. AMDs tillväxt på desktopsidan och server har varit bra, men de slåss mot en större och etablerad konkurrent vilket i sig är en utmaning.
Men ja, båda två handlades väl på ganska höga multiplar och analytiker förutspår att det kommer vara en lite svalare marknad för dem framöver här så vi får väl se vad det innebär.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Du har helt rätt i det du skriver och för mig som är en liten aktieköpare så blir summan att om jag har 10 äpplen att investera och nvidia vill ha 8 av dom för att ge mig 1 aktie så blir resultatet att den känns väldigt dyr för mig, 2 st äpplen återstår då till att sprida ut mina investeringar för att inte riskera att förlora det mesta på en och samma häst.

Nvidia har förövrigt varit helt klart överväderd tycker jag och den har ju som bekant dykt riktigt ordentligt. Intel har ju inte haft så stor tillväxtpotencial då dom som bekant redan haft nästan hela marknaden, den aktien låg för övrigt i samma pris idag som för ett år sedan. Jag köper "biliga" aktier och i företag som jag tror har stor tillväxtpotencial och jag sprider riskerna på många bolag. Skulle jag vara en investeringsfirna med massor av pengar så skulle jag kanske inte bry mig om att köpa 1 st aktie för 1800 kr.
Warren buffet gjorde förövrigt sin första miljon genom en öresaktie i ett kinesiskt teknikföretag som han ansåg ha stor potential och vara kraftigt undervärderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia är som all annan tech och faang(facebook, amazon, alphabet, netflix, google) ofta övervärderad sett till den vinst bolagen gör. Väldigt många investerare slåss om dem aktierna. Dock skulle jag vilja påstå att amd på 32usd aktien var i en egen liga. Sen är inte p/e tal allt, det kommer alltid finnas vinnare bland tech och faang oavsett övervärdering.

Sen har amd ett högre antal aktier än nvidia, amd: 974.9M, nvidia:608.0M, vi pratar om 60% fler aktier.
Buffet köpte öres aktien för den var undervärderad och hade potential, inte för den kostade några ören. T.om hans egna A aktier i Berkshire kostar 300k usd styck, det betyder inte att hans bolag är klart övervärderat.

Snacket om att störst pengar kan du göra på "billiga" öres aktier är något som jag inte hade blivit förvånad om jag hörde i en byggbod över en kopp kaffe, det finns alltså ingen sanning i det. Jag brukade jobba inom hantverksvängen och då kunde det snacket uppstå.

Jag minns t.om jag tittade på amd när aktien låg nere på 2usd, det var ett tag innan Ryzen skulle lanseras, dock tyckte jag dollarn var dyr och samtidigt trodde jag Ryzen skulle bli en ytterliggare flop. Idag får man nog säga jag hade väldigt fel.

Problemet med att handla amerikanska aktier idag är också att kronan står i 9.2sek/usd, det är historiskt svagt, och då är det ganska tråkigt att handla utländska värdepapper. Troligtvis kommer kronan stärkas på längre sikt, när vi upphör med minusräntor och liknande galenskap. Så du har även en valutarisk upptill.

Visa signatur

=)