Permalänk
Medlem

När kommer fiber behövas?

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Klarar mig bra med 24mb och kan uppgradera till 30. På 24 klarar jag 1440p YouTube men 4K kan ibland bli besvärligt. Ladda ner spel eller dylikt behöver inte ske inom 5 min, jag får inte ångest om jag behöver vänta 3 timmar eller mer för nått, finns annat att göra under tiden.

Nu undrar jag när kommer tekniken gå över till att fiber kommer behövas, då de flesta kommer streama i 4K, spelen, filmer kommer vara stora.

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

Permalänk
Medlem

7.900:- är riktigt bra pris.
ADSL/koppar kommer inte att underhållas och fasas ut, det är för stora konstander för operatörerna att hålla liv i.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

”Behövas” är ju ganska subjektivt. Jag personligen behöver det idag och skulle aldrig stå ut med att inte ha det.

Om du tänker behövas i den bemärkelsen som man idag i princip måste ha en smartphone så är det svårt att svara på. Så länge ADSL finns som alternativ och har ett rimligt pris kommer nog en vanlig Svensson klara sig på det ganska länge.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Klarar mig bra med 24mb och kan uppgradera till 30. På 24 klarar jag 1440p YouTube men 4K kan ibland bli besvärligt. Ladda ner spel eller dylikt behöver inte ske inom 5 min, jag får inte ångest om jag behöver vänta 3 timmar eller mer för nått, finns annat att göra under tiden.

Nu undrar jag när kommer tekniken gå över till att fiber kommer behövas, då de flesta kommer streama i 4K, spelen, filmer kommer vara stora.

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

Det beror ju helt på hur ditt användande ser ut.

Redan idag kan fiber "behövas" för nedladdning. Det finns flertalet spel som är enorma, senast Red Dead Redemption 2 som ligger på 100 GB, vilket skulle ta närmare 10 timmar att ladda ner med din uppkoppling.

För oss här hemma så är det att både min sambo och jag kan stundvis nyttja vår anslutning rejält, och maxar då 1 Gbps, varpå lite QoS tar över för att se till att vi fortfarande kan se på video från nätet, speciellt liveinnehåll likt Twitch. Visst blir man lite bortskämd då man förväntas kunna få och nyttja saker precis då man känner det, men jag tycker att det är precis så vi bör utveckla vår infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tveka en sekund på att dra in fiber för den summan, det finns liksom inget annat. Skulle inte flytta någonstans där det inte finns fiber, speciellt inte om jag ska köpa hus/lgh. Stabilitet, upphastihet m.m.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Moderator
Moderator

Nja, för rätt många är fiber en viktig fråga när de tittar på villa eller bostadsrätt, speciellt familjer med flera barn. Då kan väl bandbreddskraven åka upp? Tror också att villigheten du har att vänta, även jag har inget emot att ta det piano då jag var med på modemets tidevarv, inte delas av yngre generationer?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

Det kommer alltså på något magiskt vis bli mycket billigare att skicka folk hit och dit med utrustning för att gräva, lägga kabel och svetsa fiber?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det kommer alltså på något magiskt vis bli mycket billigare att skicka folk hit och dit med utrustning för att gräva, lägga kabel och svetsa fiber?

Exakt! Telia tar fortfarande runt 20k för att dra in kopparledning!

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli billigare än 7900kr , det är ett mkt lågt pris. Tvärtom blir det dyrare i efterhand när det bara är ett hus som ska anslutas. Telia brukar ta 30000kr för efteranslutning av enstaka hus.
Men det är ju inget tvång med fiber, du väljer själv 😀

Permalänk

Som jag ser det, fler och fler enheter har en koppling mot internet, och ju mer man har desto mer kräver det.

tjänster fortsätter att utvecklas och kräver mer och mer, fler utvecklare och leverantörer har börjat jobba med inställningen att fler och fler har höghastighets internet och erbjuder tjänster där efter, kommer nog inte vara så lång tid innan Netflix 4K är standard och inte ett tillval etc.

nu är sweclockers medlemmar nog inte vanliga dagliga användare av internet (NEERDS!) men själv t.ex. så maxar jag ut får lina rätt ofta, netflix, nerladdningar, onlinespel samtidigt, på det, smarthome system etc.

Själv kommer en fiberanslutning i en fastighet vara en potential dealbreaker i framtiden, för äldre påverkar det inte så mycket, men för den yngre generationen av kan en fiberasnlutning i en fastighet påverka köpet.

Nu tycker jag inte att 8k för en anslutning är mycket, min föräldrar har möjlighet till fiber för 19k ca, men de bor på landsbyggden där det inte är nära mellan husen alltså blir det dyrare för firman att dra.

och i takt med att telia försöker avveckla de vanliga koppar linorna tror jag inte att ADSL kommer vara ett billigt val inom fem år, och då kanske det är dyrare för dem att dra in fiber i huset, deras erbjudanden brukar vara att de paketerar flera anslutningar och kopplar in flera hus samtidigt och därigenom drar ner på kostnaderna för grävandet etc, så du ska inte räkna med att kostnaden för anslutning från tomtgräns till hus kommer sjunka bara för att du väntar, kostnaderna för grävandet etc (som ofta är den stora kostnaden i paketet) kommer inte sjunka, entreprenören behöver fortfarande få betalt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Skaffa fiber du kommer inte ångra dig, samt ADSL kommer vara dyrare i längden.

Permalänk

@nicoX: ifall du bor i bostadsrätt/hus så kommer ju värdet öka mer än vad det kostar också

Permalänk
Medlem

Kan väl ta uppemot 7 timmar att ladda ner ett stort spel t.ex. men 24 Mb/s, och då förutsatt att ingen annan använder nätet samtidigt. Motsvarande med mina 250 Mb/s är 40 minuter och med 1 Gb/s är du nere på 10 minuter.

För vissa är det kanske acceptabelt att ladda ner spel och annat över natten, och visst, det går ju fortare än att beställa spelet fysiskt och vänta på Postnord... Men jag skulle bli tokig över att ha så långsamt nät. Är så ofta man vill ladda hem nån "liten" fil på 3-4 GB och då är det skönt om det bara tar någon minut max.

7900:- är ju ett väldigt bra pris, tänk också på att det höjer värdet på bostaden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Det är som sagt ett väldigt lågt pris du blivit erbjuden, bara den faktiska kostnaden för att efteransluta 1 hur lär vara högre och på den lär det tillkomma kostnaden för "stamnätet" som ska fördelas över alla anslutna.
Du klarar dig säker länge till på adsl i nedladdningsfart då det är svårt att konsumera över 20 Mbit/s men uppladdningen blir man ju galen på då man sällan har mer än 2 Mbit/s, adsl lär inte helerl underhållas utan så fort något går sönder så stängs det bara av eftersom det redan finns möjlighet för fiber i området.

Du bör omedelbart ansluta fiber eftersom kostnaden är så låg och såvida någon inte subventionerar utbyggnaden rejält så bör du räkna med mångdubbla kostnader att efteransluta huset, det lär definitivt inte bli billigare såvida det inte finns nån som bakar in installationskostnaden i en skyhög månadsavgift kombinerat med bindningstid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

7900 kr är förlustaffär för stadsnätet och vinst för dig skulle jag nog med 99% säkerhet kunna säga...
Men kika vad månadskostnaden är för att ha fibern aktiv. 100 / månad 200?
Plus vad kostnaderna för bredbandet i sig 10/10 eller 100/10 Mbps kostar och lägg ihop.
Jämför med ditt ADSL du har idag och räkna med att om 5-10 år finns inte ADSL längre om du bor på landsbygden och anslutningskostnad i efterhand oftast ligger mellan 20-60k istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@nicoX: de kommer att klippa kopparnätet så ha det så roligt med ditt adsl ;P
Sedan så är det ditt hus som det investeras i och inte allmänhetens, så förstår inte riktigt vad du menar med att skattebetalarna ska stå för detta.

Men man kan ju alltid ta trådlöst så slipper man den "dyra" förmånen med fiber...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

@nicoX: för 7900 är det inget att fundera på bara att skaffa fiber billigare än så kommer det aldrig att bli . Det är snorbilligt (ursäkta språket ). Sen om adsl läggs ner hur mycket tror du att du får betala när det skall grävas ´bara på din tomt ? lär ju kosta 50.000-75.000

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Klarar mig bra med 24mb och kan uppgradera till 30. På 24 klarar jag 1440p YouTube men 4K kan ibland bli besvärligt. Ladda ner spel eller dylikt behöver inte ske inom 5 min, jag får inte ångest om jag behöver vänta 3 timmar eller mer för nått, finns annat att göra under tiden.

Nu undrar jag när kommer tekniken gå över till att fiber kommer behövas, då de flesta kommer streama i 4K, spelen, filmer kommer vara stora.

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

7900kr är bra pris från ett stadsnät.

Problemet är:
Du får högre och högre anslutningsavgift för telefonen (själva linjen). Så din "vinst" med att vänta ner mer och mer går ner.
ADSL i sig är redan nu uppe i ofta 300kr bara för bas hastigheter, och 24Mbit kommer gå upp mot 400-500kr/mån. Så det kan kosta mer per månad vilket också äter av denna vinst.

ADSL är döende:
https://pts.se/sv/privat/telefoni/fast-telefoni/forandringar-...

Det håller på att avvecklas. Och när det sker, och du sen vill ha fiber, kan du bli sittande i flera månader, eller tom år på att hitta något att ansluta med. Och du lär bli sittande med en mobil-lösning där du får räkna GB förbrukning istället (mao glöm youtube om du inte köper dyrt abonnemang...)

Enda anledningen varför det är så billigt som 8000kr, är om flera delar på kostnaden. Dvs fler ansluter sig, kostnaden för individen går ner. När du ska ansluta "bara dig" sen... får du ju stå för allt själv. Dvs, hyra av maskin, tillstånd att gräva, tekniker, arbetare osv. Kan lätt springa upp till 20-30kkr bara för att gräva 10meter.

Så... jo det behövs. För ditt gamla är inte kvar om 5 år med största sannolikhet.

Så det handlar inte om 24Mbit vs något annat... det handlar om, vill du ha fast internet om 5 år?

Permalänk
Medlem

7900???? Det är inget pris att ens snacka om lol.
Det är ren förlust för dom.

Normalpriset ligger runt 20-25k typ för villa fiber.

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Varxör ska komunen betala för att gräva i din mark? De betalar ju redan för installationen och grävningen i sin egen mark.

Är ju som om du skulle betala grannens garagebygge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Samma här, är gammalmodig och skulle klara mig på ADSL. Men tre saker vägde över mig till fiber.
1. Kostnad i det långa loppet. Min ADSL på 24Mbit/s kostade nära 500kr med avgiften för telekabel. Nu är jag nere på ca 250kr för 100/10 inklusive stadsnätsavgiften. Ej räknat med initiala kostnaden för fiber som var 8000kr för min del.

2. Driftmässigt så är det helt enkelt stabilare än kopparledning. Har haft ett avbrott på ca 1 timme de senaste 2½ åren p.g.a. planerad grävning för fjärrvärmesystem. Min kopparledning bråkade varje gång det blev mycket regn eller tjällossning. Ett antal gånger det blev obrukbart i några dagar.

3. Om jag säljer villan så är det helt enkelt inte bra att vara enda huset i stadsdelen som inte har fiber. Här kostar installation i efterhand ca 25-30k beroende på hur mycket dom måste gräva i gata och tomt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Vill tillägga för ni som vill skaffa fiber, gräva kan man göra själv om lev. går med på det. Eller så kan man dra av det på rot-avdraget, grävningen och hålet in i huset.

Att det är så billigt nu kan nog bero på att själva grävningen på området är gjort, det är typ två hushåll på vår gata som inte har fiber.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på fibertåget när dom skulle förbi landstället några mil norr om Gävle.
Inte för att jag absolut måste ha internet där, för det har gått bra utan i 10+ år. Mera för att säkra för framtiden, och lite roligare för barnen på loven.
Kostade runt 25k och det var det värt tycker jag även om man tänker att det bara är lite svetsning i brunnen på gatan, grävning på tomten, och lite utrustning.
Numera går ju Internet, tele, mobil-tele, tv osv i fiber, och koppar är som sagt på väg bort mer och mer pga underhållskostnaderna.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför Kommunen skall stå för "Ditt" Fiber, när dom inte står får "Ditt" kopparnät, om detta saknas till ens hus. Ser inte varför kommunen skulle betala detta bara för att man kanske behöver det? Alla kommer nog aldrig att behöva Fiber.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Att efteransluta kunder tar betydligt längre tid (nästan dubbla tiden avsatt för fibertekniker) motför en nyinstallation. Dels utkörning, gammal duct att blåsa i som oftast går sämre att blåsa i, samt att någon stackare måste köra ut en grävare för att gräva och skarva ut duct till en enda kund. Så att det skulle bli billigare än 8k kan du glömma, redan vid den summan lär företaget knappt tjäna något.
/Fibertekniker

Permalänk
Medlem

Kommunen står väl i dom flesta städer för stamnätet, så som Stokab äger nätet i Sthlm.. Men för att ansluta sig så kostar det så klart. Där görs det ingen skillnad på villa i glesbygden eller flerfamiljshus i storstad.
Den kostnaden ligger på fastighetsägaren.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Skulle inte tveka en sekund, galet bra pris.
Värt att tänka är att kopparnätet håller på att stängas ner i Sverige.
Sen om ni bara är några få på gatan som inte har fiber så påverkas ditt husvärde en del, som det sagts här så kommer det blir betydligt dyrare i efterhand.

Permalänk
Medlem

Fiber kanske inte behövs kapacitetsmässigt men vad är alternativen? Mobilt bredband som tappar orken så fort fler använder det? ADSL som kräver telefonledningar som håller på att monteras ner?

Permalänk
Medlem

Jag får min fiber installerad om 12 dagar, 19000kr kostar det och då har jag grävt själv på min tomt.

Värt varenda krona. Sedan blir det 1000/1000 för 600kr/mån:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Klarar mig bra med 24mb och kan uppgradera till 30. På 24 klarar jag 1440p YouTube men 4K kan ibland bli besvärligt. Ladda ner spel eller dylikt behöver inte ske inom 5 min, jag får inte ångest om jag behöver vänta 3 timmar eller mer för nått, finns annat att göra under tiden.

Nu undrar jag när kommer tekniken gå över till att fiber kommer behövas, då de flesta kommer streama i 4K, spelen, filmer kommer vara stora.

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

Vad betalar du för den hastigheten? När jag hade ADSL fick jag pröjsa 519kr/mån för 24Mbit. Nu med fiber har jag 100/10 för dryg 199kr i månaden. 7900kr för att dra in fiber är ju svinbilligt. Jag grävde själv och fick betala 14 000kr vill jag minnas. Jag kan dock inte motivera att öka på hastigheten då jag inte använder det fullt ut. Telenätet läggs ju ner på fler och fler platser och imorgon kanske du får sitta där med ditt skakiga 4G och ångra att man inte köpte fiber när det var billigt.