NAS med automatisk backup, vilken?

Permalänk
Medlem

NAS med automatisk backup, vilken?

Hej!

Jag funderar på att skaffa en NAS som backupsystem, jag skriver, producerar och mixar mycket musik, och råkade tyvärr ut för att förlora en stor del för ca ett årsedan, hade länge funderat på ett backupsystem, men jag för för lat för att orka forska, och för snål/fattig för att orka investera i något. Men efter det slaget kände jag att det är dags.. Jag har sedan dess kört på Dropbox pro, men det är klöddigt och osmidigt, plus att mitt utrymme på 2TB är slut, och är inte så sugen på att uppgradera där.

Jag använder mig både av Mac och Windows, primärt Mac, så om jag måste prioritera det ena är det Mac. Jag vill alltså ha en bra NAS, med hårddiskar eller inte spelar igen roll, kan köpa till diskar om det skulle vara så. Men jag har ingen kunskap om vad jag ska kolla efter angående prestanda osv. Dessutom vill jag ha automatisk backup till NASen från min(a) dator(er) och externa hårddisk. Finns det någon NAS som kommer med sådana backupsystem man kan installera och som funkar till Mac, eller bör jag köpa något vid sidan av? Också, om jag tar bort något på datorn, av misstag eller så, vill jag inte att det speglas av backupen och tas bort även där.

Vad ska jag kolla efter?

Tack på förhand!

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsi:

Hej!

Jag funderar på att skaffa en NAS som backupsystem, jag skriver, producerar och mixar mycket musik, och råkade tyvärr ut för att förlora en stor del för ca ett årsedan, hade länge funderat på ett backupsystem, men jag för för lat för att orka forska, och för snål/fattig för att orka investera i något. Men efter det slaget kände jag att det är dags.. Jag har sedan dess kört på Dropbox pro, men det är klöddigt och osmidigt, plus att mitt utrymme på 2TB är slut, och är inte så sugen på att uppgradera där.

Jag använder mig både av Mac och Windows, primärt Mac, så om jag måste prioritera det ena är det Mac. Jag vill alltså ha en bra NAS, med hårddiskar eller inte spelar igen roll, kan köpa till diskar om det skulle vara så. Men jag har ingen kunskap om vad jag ska kolla efter angående prestanda osv. Dessutom vill jag ha automatisk backup till NASen från min(a) dator(er) och externa hårddisk. Finns det någon NAS som kommer med sådana backupsystem man kan installera och som funkar till Mac, eller bör jag köpa något vid sidan av? Också, om jag tar bort något på datorn, av misstag eller så, vill jag inte att det speglas av backupen och tas bort även där.

Vad ska jag kolla efter?

Tack på förhand!

Finns det en specifik anledning till just en NAS och inte, säg en gammal dator med flera hårddiskar i?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Finns det en specifik anledning till just en NAS och inte, säg en gammal dator med flera hårddiskar i?

Nej, inte direkt. Men jag vill att det ska funka från början, vara lätt och smidigt utan direkt underhåll. Vill gärna slippa pilla med det för jag har annat jag behöver lägga tid på. Har inte heller nån gammal dator, förutom en från 1999. Haha.

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

kika på denna tråden som kom nån dag innan din. Där får du lite tips varjefall
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534969-freenas-backup...
Freenas är ett OS för egenbyggd NAS men du kan också köpa en med färdigt system så som Synology eller Qnap. De har alla funktioner du behöver.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Synology har app både för filsynk (motsvarande Dropbox/OneDrive) och backup. Kör klienten hyperbackup hos föräldrarna och svärföräldrarna och sedan skickar jag ut det och lite till till Google drive. Hyperbackup har automatisk GFS-liknande retention och lite enklare övervakning på egendefi irrade tröskelvärden. Synology kan även agera timemachine-server för Mac om man hellre vill ha det. Enklare att konfigurera än freenas, men vill man inte mecka med xpenology så är man ju låst till deras hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

annars har backblaze ganska förmånliga priser på molnlagring! Finns mjukvara för både OS X och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

annars har backblaze ganska förmånliga priser på molnlagring! Finns mjukvara för både OS X och Windows.

Tack för tips! Kan man bläddra bland filerna i blackblaze, eller blir det bara en backupfil som man kan återställa?

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Lutar åt en Synology DS218j med 2 st 4TB diskar!

Undrar dock över wifi-möjlighet. Har förstått att man kan köpa USB-donglar, men vad ska jag kolla efter?

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

@Wilsi: Jag vågar inte svara på hur den vanliga tjänsten fungerar. Använder bara B2 pga. Linux Har inte ens testat att dra ned backupen, så jag vet faktiskt inte om det fungerar som jag tänkt. Det var min lärare som tipsade om den och jag betalar typ 4kr/månad för mina 400gb för tillfället.

Permalänk
Medlem

@Wilsi: solarwinds molnbackup skulle jag rekommendera om du har bra bredband. Det är totalkrypterat, snabbt och enkelt att installera samt återläsa ifrån över internet. Eller så köper du dyr hårdvara i form av NAS med bra hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsi:

Hej!

Jag funderar på att skaffa en NAS som backupsystem, jag skriver, producerar och mixar mycket musik, och råkade tyvärr ut för att förlora en stor del för ca ett årsedan, hade länge funderat på ett backupsystem, men jag för för lat för att orka forska, och för snål/fattig för att orka investera i något. Men efter det slaget kände jag att det är dags.. Jag har sedan dess kört på Dropbox pro, men det är klöddigt och osmidigt, plus att mitt utrymme på 2TB är slut, och är inte så sugen på att uppgradera där.

Jag använder mig både av Mac och Windows, primärt Mac, så om jag måste prioritera det ena är det Mac. Jag vill alltså ha en bra NAS, med hårddiskar eller inte spelar igen roll, kan köpa till diskar om det skulle vara så. Men jag har ingen kunskap om vad jag ska kolla efter angående prestanda osv. Dessutom vill jag ha automatisk backup till NASen från min(a) dator(er) och externa hårddisk. Finns det någon NAS som kommer med sådana backupsystem man kan installera och som funkar till Mac, eller bör jag köpa något vid sidan av? Också, om jag tar bort något på datorn, av misstag eller så, vill jag inte att det speglas av backupen och tas bort även där.

Vad ska jag kolla efter?

Tack på förhand!

Bygg en FreeNAS, dvs valfri fungerande PC (behöver inte vara mycket CPU, ingen extern grafik) med minst 16GB minne och ett antal HDD. Download och installera FreeNAS och anslut den till Backblaze (t.ex). Jag kör en gammal i3 med 4st HDD och 2st gamla 60GB SSD som mirrored boot.

https://www.freenas.org/
https://www.backblaze.com/blog/how-to-setup-freenas-cloud-sto...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Wilsi: solarwinds molnbackup skulle jag rekommendera om du har bra bredband. Det är totalkrypterat, snabbt och enkelt att installera samt återläsa ifrån över internet. Eller så köper du dyr hårdvara i form av NAS med bra hårddiskar.

Hur mycket kostar Solarwinds per server?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: brukar röra sig om några hundra lappar i månaden, där man får bestämna hur mycket man vill ha i klump till en fast kostnad och allt däruttöver blir det per GB. Priset går efter valutakursen.

Permalänk
Inaktiv

Jottacloud 69kr månaden för hur mycket storage du vill.
Installera clienten och välj vilken mapp sen är de bara tuta och köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är du sugen på egen server alternativt en NAS med virtualiseringsmöjligheter så är Nextcloud att föredra i min mening.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjohansson:

Jottacloud 69kr månaden för hur mycket storage du vill.
Installera clienten och välj vilken mapp sen är de bara tuta och köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Men kan jag bläddra bland filerna utan att ha det synkroniserat med datorn? Är det som med dropbox att det tar på datorns utrymme när det ligger i jottacloud-mappen på datorn?

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell