Apple släpper nya Macbook Air – får 13,3-tumsskärm med upplösningen 2 560 × 1 600

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper nya Macbook Air – får 13,3-tumsskärm med upplösningen 2 560 × 1 600

Efter en lång tid utan större uppdateringar släpper nu Apple en ny version av sin ultraportabla bärbara dator Macbook Air, med bland annat kraftigt uppgraderad bildskärm och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16:10 upplösning. Undrar hur folk skulle reagera om den upplösningen blev mainstream på datorskärmar igen.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr. Blir ingen ny mac tyvärr. Har kört mac som bärbart de senaste 10 åren men detta är löjligt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Inaktiv

Intresseklubben noterar!

Var det inte Apple som sköt med att deras datorer aldrig hade några virus så det behövdes inga antivirus program?

Sedan kom det fram att en snubbe OSTÖRT spridit ett virus i 14 år och spionerat på folk genom webbkameran "även massa minderåriga barn" samt snott allt av värde från deras hårddiskar.

Hmmm, deras föräldrar köpte nog en super dyr Apple laptop till deras barn bara för att Apple sa att den var så säker.

Permalänk
Avstängd

Vill folk verkligen har en skitstor touchpad som man kommer emot av misstag hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

16:10 upplösning. Undrar hur folk skulle reagera om den upplösningen blev mainstream på datorskärmar igen.

Alla macbooks har 16:10 format, även gamla macbook air.

Permalänk
Medlem

Hm, hamnar lite nära Macbook Pro i pris tycker jag och då Macbook Pro är väldigt tunn och lätt så känns det som om de konkurrerar med sig själva, förstår inte riktigt detta. Och är man ute efter ännu lättare och mindre finns Macbook. Konstigt upplägg på hela lineup:en tänker jag...

Permalänk
Medlem

Kommer själv aldrig i livet köpa en Macbook då jag alltid kommer föredra PC på stationär + laptop.
Men den var sexig
Priset känns väl sådär, nästan så man kan köpa en macbook pro vilket är lite konstigt.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen har Apple Apple fått en vettig laptop i ej deras "pro"-serie.
Jag har inget mer att klaga på än att jag också skulle vilja se en 15" och sist priset.

13" är väldigt bra för många, men det är inget man sitter hemma och jobbar med. Men kanske släpps det någon cool thunderbolt docka så folk enkelt kan använda externt skärm, tangentbord + mus. Fast vi hamnar då på runt 20 000kr för denna kompletta uppsätt med bara en billig skärm..

Permalänk
Medlem

128GB lagringsutrymme i en dator för 15000 kr samtidigt som priserna på SSD-enheter är rekordlåga och fortsätter sjunka

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Säkert en bra dator, men vad är skillnaden mot Macbook Pro? Jag tror Apple skjuter sig själva i foten med sina priser - betydligt fler är beredda att lägga 10 000 än 15 000 på en dator.

Ipad 9.7 2018 för 3800 sticker ut, resten av deras utbud är tyvärr svindyrt nu. (Inte för att de någonsin varit billiga, men det börjar bli löjligt nu.)

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Huawei MateBook X PRO med 3000x2000 är en intressant konkurrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

128GB lagringsutrymme i en dator för 15000 kr samtidigt som priserna på SSD-enheter är rekordlåga och fortsätter sjunka

Min tanke också. Vad i hela...? Mmm, molnpengar!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Trodde Apple hade fattat anledningen till varför Macbook Air sålde så bra..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zetruz:

Min tanke också. Vad i hela...? Mmm, molnpengar!

Lägga till 2500kr till 256GB är ett absolut måste för den som gör "något" vid datorn.
Så 17500kr kostar den billigaste praktiska versionen. Sedan skulle jag vilja ha 16GB ram, 500GB ssd och man är uppe i 22 000kr.
Men det blir då en schysst porttabel utraltunn laptop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

128GB lagringsutrymme i en dator för 15000 kr samtidigt som priserna på SSD-enheter är rekordlåga och fortsätter sjunka

Haha! Ja oj! Priset funkar säkert i sig, men vad är det för skithårdvara de lägger in i grejerna 2018 haha?
Auran av att vara en exklusiv pryl går sönder lite när man väljer supersnålkomponenter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Miss att inte köra på quad-cores. Bättre än inget och förut, men den kostar för mycket för målgruppen modellen har. För det här priset borde den ha en 15 W TDP U-del med fyra kärnor och inte en tvåkärnors Y-serie.

Edit: Mac Mini:n var i alla fall intressant. Nu känns den som en arbetsstation, ett alternativ till iMac eller MBP15. Åtminstone för de som klarar sig på integrerad GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

128GB lagringsutrymme i en dator för 15000 kr samtidigt som priserna på SSD-enheter är rekordlåga och fortsätter sjunka

Det är så sjukt. Får en riktigt dålig smak i munnen. Det som är mest provocerande är ju att skiten kommer sälja ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Trodde Apple hade fattat anledningen till varför Macbook Air sålde så bra..

De försöker ju få folk att köra Ipad istället för laptop.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Som gör-det-själv:are kan man bara le åt sådant här...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

14 995 kronor

Precis som jag säger till brudarna på krogen:
Skulle inte tro det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Trodde Apple hade fattat anledningen till varför Macbook Air sålde så bra..

Priset? Den gamla kostade väl 1000usd, nya kostar 1200usd. Inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

128GB lagringsutrymme i en dator för 15000 kr samtidigt som priserna på SSD-enheter är rekordlåga och fortsätter sjunka

Apple förväntar sig ju inte att någon faktiskt köper deras modeller med minst lagringsutrymme, de finns bara till för att höja priserna på modellerna med rimligt mycket lagring. Fast det är såklart att folk köper en laptop med 128gb lagring ändå.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt pris och rent omoderna specar. Vem tycker att det är rimligt med en 128GB SSD?
Förövrigt, oklart med tvåkärnig CPU? Det måste ju vara en Intel® Core™ i5-8200Y Processor eller liknande? Turbofrekvensen stämmer dock inte.

Någon som vet vilken CPU det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Var det inte Apple som sköt med att deras datorer aldrig hade några virus så det behövdes inga antivirus program?

Sedan kom det fram att en snubbe OSTÖRT spridit ett virus i 14 år och spionerat på folk genom webbkameran "även massa minderåriga barn" samt snott allt av värde från deras hårddiskar.

Intressant flamebait. Vilket "virus"(malware) var detta?

Skrivet av anon162230:

Hmmm, deras föräldrar köpte nog en super dyr Apple laptop till deras barn bara för att Apple sa att den var så säker.

"Säkrare" kanske räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Miss att inte köra på quad-cores. Bättre än inget och förut, men den kostar för mycket för målgruppen modellen har. För det här priset borde den ha en 15 W TDP U-del med fyra kärnor och inte en tvåkärnors Y-serie.

Edit: Mac Mini:n var i alla fall intressant. Nu känns den som en arbetsstation, ett alternativ till iMac eller MBP15. Åtminstone för de som klarar sig på integrerad GPU.

Antagligen för att Apple i vanlig ordning vill ha bättre GPU i sina datorer, och Intel har ingen fyrkärnig CPU med Iris-grafik på 15W, bara tvåkärniga sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Apple förväntar sig ju inte att någon faktiskt köper deras modeller med minst lagringsutrymme, de finns bara till för att höja priserna på modellerna med rimligt mycket lagring. Fast det är såklart att folk köper en laptop med 128gb lagring ändå.

De som inte är så insatta och saknar grepp om hur fort man fyller 128GB och bara vill ha en Macbook kommer ju bara gå till elektronikbutiken och köpa den billigaste. En dator för 15k kan ju inte vara så dålig, resonerar man. Apples förhoppning här är ju så klart att säljaren ska säga att "för bara 2000 till kan du få datorn med dubbelt så mycket utrymme, hela 256GB!". I de fallen de inte gör det eller när kunden ändå inte nappar på erbjudandet och användaren ett halvår senare får upp ett meddelande att hon inte kan ladda ned en PDF på 10MB lär man bli besviken.

Edit: ser nu att 256GB lagring istället för 128 kostar 2500 kr extra. Låt mig skratta ännu högre

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Antagligen för att Apple i vanlig ordning vill ha bättre GPU i sina datorer, och Intel har ingen fyrkärnig CPU med Iris-grafik på 15W, bara tvåkärniga sådana.

UHD 617 är bara GT2 och får spö av UHD 620 som fyrkärnors 15 W TDP-processorer kör. Detta är ingen MBP13, så jag vet inte var du kommer ifrån då nya MBA har inte Iris-grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Intressant flamebait. Vilket "virus"(malware) var detta?
"Säkrare" kanske räcker.

Fruitfly

https://arstechnica.com/information-technology/2018/01/man-ch...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vill folk verkligen har en skitstor touchpad som man kommer emot av misstag hela tiden?

Det spelar inte så stor roll, eftersom den är tryckkänslig. Man klickar genom att fysiskt trycka ner den, och det gör man inte av misstag - man flyttar bara muspekaren då.

Skrivet av Skrotnisse92:

Alla macbooks har 16:10 format, även gamla macbook air.

ObNitpick: Gamla 11" Macbook Air var 16:9, men det var nog den sista.

Skrivet av MakeCoke:

Säkert en bra dator, men vad är skillnaden mot Macbook Pro? Jag tror Apple skjuter sig själva i foten med sina priser - betydligt fler är beredda att lägga 10 000 än 15 000 på en dator.

Air har svagare grafik, ingen P3-skärm, lägre TDP på CPUn.

Citat:

Ipad 9.7 2018 för 3800 sticker ut, resten av deras utbud är tyvärr svindyrt nu. (Inte för att de någonsin varit billiga, men det börjar bli löjligt nu.)

Håller helt med. Det brukade finnas prisvärda modeller bland de dyra, men det är inte så längre.

Skrivet av Since:

Fruktansvärt pris och rent omoderna specar. Vem tycker att det är rimligt med en 128GB SSD?
Förövrigt, oklart med tvåkärnig CPU? Det måste ju vara en Intel® Core™ i5-8200Y Processor eller liknande? Turbofrekvensen stämmer dock inte.

Någon som vet vilken CPU det är?

Det är sannolikt denna i5-8200Y med cTDP satt till 7W, även om jag håller med om att max turbo inte stämmer.

Visa signatur

5900X | 6700XT