Permalänk
Medlem

Hjälp stort meshnätverk

Hej,

Jag ska hjälpa mina föräldrar att sätta upp meshnätverk i deras hotell och skulle behöva lite tips.

Problemet är att det är stort, två våningar på cirka 400 kvadratmeter var plus ett mindre konferensrum på tredje våningen. Så jag försökte leta efter enheter med lång räckvidd och fastnade för dom här då dom använde powerline i bakgrunden vilket ska göra att dom kan sitta längre ifrån varandra/inte störs lika mycket av väggar och så att vi inte behöver lika många. Låter detta vettigt? Eller finns det några andra som passar bättre.

Och någon som har en gissning på hur många enheter som kan behövas. Gissar på att det behövs minst 9 stycken. Med fyra per våning och den sista i konferensrummet, eller tror ni det behövs fler?

Tack på förhand!
Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makke94:

Hej,

Jag ska hjälpa mina föräldrar att sätta upp meshnätverk i deras hotell och skulle behöva lite tips.

Problemet är att det är stort, två våningar på cirka 400 kvadratmeter var plus ett mindre konferensrum på tredje våningen. Så jag försökte leta efter enheter med lång räckvidd och fastnade för dom här då dom använde powerline i bakgrunden vilket ska göra att dom kan sitta längre ifrån varandra/inte störs lika mycket av väggar och så att vi inte behöver lika många. Låter detta vettigt? Eller finns det några andra som passar bättre.

Och någon som har en gissning på hur många enheter som kan behövas. Gissar på att det behövs minst 9 stycken. Med fyra per våning och den sista i konferensrummet, eller tror ni det behövs fler?

Tack på förhand!
Markus

Vad har ni för budget?
Finns det möjlighet att dra kablar genom hela lokalen? Finns det ett undertak?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

om det ska vara många användare så kommer ett meshnätverk snabbt bli extremt långsamt.

läs: https://en.wikipedia.org/wiki/Time-division_multiple_access

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Orici:

Ingen exakt budget, men skulle väl säga runt 10k max kanske.
Och vill väl helst undvika att dra kablar, det var främst därför vi funderade på mesh.
Ska kolla om det finns undertak som vi kommer åt.

@Haptic

Tack ska kolla på det.
Har du nån aning om hur många användare det krävs innan det blir extremt långsamt? Vi har 250mbit in och har vanligtvis inte mer än 15-20 pers samtidigt, 40 personer är absoluta max.

Permalänk
Medlem

Upp till 40 pers på trådlöst så tycker jag inte ni ska använda er av en mesh-lösning. Riktiga accesspunkter är det man ska ha i detta fallet.

Permalänk
Hjälpsam

För et tlitet hotell som det hade jag absolut satsat på ett Unfi nätverk med primärt trådade AC Pro accesspunkter med ev någon enstaka AC AP PRO M meshpunkt där det krävs.

Däremot räcker inte 10K långt för att dra ett hotellnätverk tyvärr.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket för hjälpen!

Ska ta och kolla närmare vad det finns för möjlighet att dra kablar och större budget.

Permalänk
Medlem

problemet med ett meshnät är att det kan bli väldigt segt, behöver inte alls vara många som använder det samtidigt för att få det att gå på knäna. du skriver max40 pers, tänk då om 30 av dessa börjar streama youtube eller liknande..då lär inte nätet palla med alla trafik.

Höj budgeten lite och kör på ett Unify nät med kabalde ap:s, switch och router. Kostar lite mer och tar lite längre tid att installera(kabeldragningen då) men ni kommer att tacka er själva i framtiden för att ni gjorde det rejält från början. Wifi har blivit en av de viktigaste sakerna på ett hotell idag. Har jobbat med att projektera,sälja in och installera nätverk/wifi på hotell under ett antal år.. Så ett tips, gör det rejält från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makke94:

@Orici:

Ingen exakt budget, men skulle väl säga runt 10k max kanske.
Och vill väl helst undvika att dra kablar, det var främst därför vi funderade på mesh.
Ska kolla om det finns undertak som vi kommer åt.

@swehunter2000

Tack ska kolla på det.
Har du nån aning om hur många användare det krävs innan det blir extremt långsamt? Vi har 250mbit in och har vanligtvis inte mer än 15-20 pers samtidigt, 40 personer är absoluta max.

problemet med mesh är ju att om du har 30 klienter (tänk på att en användare ofta har två klienter, en telefon och en dator) så får du 60 anslutningar i wifi radiofrekvensområdet. då varje klient har en anslutning till en nod, och sedan ska noderna skicka vidare den kommunikationen till gatewayen. Ännu värre blir det om den noden med en enhet inte har direkt kontakt med gatewayen. då blir det ytterligare 30 kanaler för varje hopp den måste göra.

2.4 nätet har bara 13(?) band som enheter kan dela på, och om flera är på samma band så börjar om dela på tid. så har du två stycken på samma band, då får varje enhet halva bandbredden, 3 enheter en trejdedel osv.

har du då 30 enheter som är kopplade till en meshnod så får du ett teoretiskt max på 40 mbit.

i värsta fall 40 personer gånger 2 enheter. 80 enheter
80/13(kanaler)*2(en nod = 2 kanaler) = 12 enheter per kanal

250/12 = 20 mbit. i teoretiskt max! sedan tillkommer det störningar, latenser, och det faktum att saker aldrig uppnår max hastigheter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

2.4 har endast 3 band utan interferens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det känns som en bra idé i teorin men inte i praktiken. Till exempel det där med nätverk över elnätet, hur vet den vad som är bäst mellan två mesh-punkter? Wifi eller powerline. Det kanske fungerar att den kör ett benchmark hemma i ditt hus med tre AP och 4st användare. Men här har du 9st AP och 30 användare i samma kollisionsdomän. 2,4 har tre kanaler, vet inte hur många powerline har och på 5ghz har du rätt många om du kör DFS kanalerna.

Jag tror du kommer få problem att få bra kontroll över hur nätverket presterar när allt bygger på delade medium. Idag har gästerna höga krav på wifit och de streamar film och laddar upp material så det finns risk att det blir hög belastning och då kommer de svaga länkarna ställa till problem.

Alla som använder samma kanal måste vänta på att det blir ledigt att sända. Kanalerna får inte överlappa för då stör man. Använder TP-link samma kanal för backhaul mellan accesspunkterna så har du där en begränsning, men även ifall de använder olika så har du 8st kanaler upptagna. Sedan ut till klienterna tar de en kanal per accesspunkt.

Ubiquity är ditt val om det ska vara en budgetlösning och dra kabel, du kommer inte ångra det. Undertak är perfekt och kommer göra det mycket enklare att installera. Du kan köra en switch per plan för att underlätta kabeldragningen. Du kan även satsa på vlan och separera gästnätverket från det interna. Någon enstaka accesspunkt kan du koppla med mesh även i ubiquity ifall det skulle vara allt för krångligt på något ställe

Du vet heller inte om powerline fungerar bra i fastigheten och rätt som det är så kan det komma något som stör i elnätet. Speciellt på ett hotell med olika gäster hela tiden